اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد

برداشت بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد این گونه‌ها را در معرض خطر انقراض قرار داده است.

خطر انقراض در کمین گیاهان کوهی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، بهار فصل رویش و دمیدن روحی تازه در کالبد طبیعتی است که پس از دوره خمودگی و افسردگی زمستان در طراوت بهار به وجد می‌آید و دگرگونی را در خود پذیرا می‌شود.

عطر دل‌انگیز گیاهان کوهی دامن مراتع و طبیعت را به زیبایی می‌آراید و جلوه‌هایی از مواهب الهی را به نمایش می‌گذارد.

خواص خوراکی و دارویی گیاهان کوهی جوامع محلی را برای برداشت روانه کوه‌ها می‌کند تا خود را مهمان سفره سرسبز طبیعت کنند.

 

در استان کهگیلویه و بویراحمد 40درصد از گونه‌های گیاهی موجود در کشور را در خود جای داده است که از 2 هزار و یکصد گونه گیاهی شناخته شده در استان افزون بر 400 مورد خاصیت دارویی دارد.

تره کوهی، کنگر، بیلهر، کرفس،بابونه،کارده، لیزک و ریواس از جمله گیاهان پرطرفدار است و علاوه بر مصرف خوراکی منبع درآمد برای برخی از مردم شده است.

تیغ سودجویان بر ریشه بوته‌ها

اگرچه این گونه‌های گیاهی رویش طبیعی دارند اما هجوم بی‌رویه و بی‌احتیاطی در برداشت، این گیاهان را در معرض آسیب جدی قرار می‌دهد و چهره سرسبز طبیعت را به خزان زودرس تبدیل می‌کند.

 

تخریب رویشگاه گیاهان سبب کاهش چشمگیر این گیاهان شده و به ندرت یافت می‌شوند این در حالی است که قبلا در سطح وسیعی از مناطق و در دامنه کوه‌ها و دشت‌ها به راحتی قابل دسترسی بود.

خانم خانه‌داری که بساط فروش گیاهان کوهی را در جلوی بازار تعطیل شده پهن کرده است،گفت: گیاهان کوهی از گذشته تاکنون در سفره‌های مردم جای دارد.

این شهروند با اشاره به سختی‌های برداشت گیاه به روش اصولی گفت: موقع چیدن مراقب هستیم که به ریشه و پیاز گیاه صدمه وارد نشود.

تاراج طبیعت به بهای اندک

یک جوان که گونه تره کوهی و کنگر را در بسته‌های کوچک می‌فروخت، به فارس گفت: از فروش این گیاهان بخشی از هزینه زندگی را تأمین می‌کنیم.

هدایت‌الله آویزش وسعت منابع طبیعی شهرستان را 326 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: با این حجم از عرصه‌های منابع ملی تنها 10 نیروی قرق‌بان کار حفاظت را انجام می‌دهند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به عوامل طبیعی، انسانی و غیر طبیعی تهدید کننده منابع طبیعی افزود: با همه کمبودها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی خدمت می‌کنیم و وظیفه اصلی حفاظت، صیانت و غنی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی را انجام می‌دهیم.

غلامحسین حکمتیان نیز کمبود نیرو برلی حفاظت از عرصه‌ها را متذکر شد و اظهار داشت:کنترل همه مراتع با توجه به کمبود نیروی قرق‌بان امکانپذیر نیست.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر نیروی قرق‌بان محافظت از 2 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها را بر عهده دارد.برای رسیدن به استاندارد 240 نیروی دیگر نیاز است.

وی از تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان و سودجویان خبر داد و افزود: باید فرهنگ حراست از منابع طبیعی در جامعه نهادینه شود و مردم خود را نسبت به طبیعت مسؤول بدانند.

 

انتهای پیام/82016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول