اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ویژگی‌های سعدی را در خودمان پرورش دهیم

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر محبوبیت و شهرت سعدی شیرازی در جهان گفت: اگر ویژگی‌های سعدی را در خودمان پرورش دهیم، رمز جاودانگی را در خویش بازنمود داده‌ایم.

ویژگی‌های سعدی را در خودمان پرورش دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت الله لطف الله دژکام امشب در آیین گرامیداشت شیخ اجل سعدی شیرازی که امسال نیز همچون سال گذشته به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به مانایی و شهرت سعدی در میان جهانیان، محبوبیت این شاعر فرهیخته را به دلیل ویژگی ها و راز و رمزی که در تفکرات و آثار وی نهفته است دانست و اظهار داشت: اگر این ویژگی ها را در خودمان هم به وجود بیاوریم راز و رمز جاودانگی سعدی را در خویش بازنمود داده ایم و همچنان که بزرگانی همچون سعدی و حافظ ماندگار می‌شوند، شما هم ماندگار این روزگار خواهید شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس نکونامی را یکی از ویژگی های سعدی عنوان کرد و افزود: همان‌گونه که سعدی خود در غزل مشهورش گفته " سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز ... مرده آن است که نامش به نکویی نبرند " خود نیز به واسطه همین نکونامی در یاد و خاطره جهانیان زنده مانده است و هرچه از حال و احوال و تاریخ سعدی می خوانیم از نکونامی او بیشتر آگاه می شویم.

آیت الله دژکام، عاشق بودن سعدی را یکی دیگر از مهم ترین صفات برجسته او عنوان کرد و گفت: سعدی در ابراز محبت به مبدأ هستی و ابراز محبت به خوبان و نیکوسیرتان و ابراز محبت به انسان ها و هم نوعان غوغایی به راه انداخته است و قله همه خوبی‌ها و خیرات و نیکی‌ها را که پیامبر و اهل‌بیت(ع) هستند، نیز همان گونه که خود سروده " سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی ... عشق محمد بس است و آل محمد " محور عشق خودش قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه زیباگویی و زیباشناسی شیخ اجل را یکی دیگر از راز و رمزهای مانایی او در تاریخ ایران و جهان برشمرد و  ابراز داشت: زیبایی در لفظ سعدی را بیش از هفت قرن است که هیچ کس نتوانسته تکرار کند و هر کس در این وادی قدمی زده، دست حسرت به دندان گزیده و بازگشته است و در اوج معنایی و زیباشناسی نیز بهره مندی از زیباترین و جاودانه ترین کلام در عالم را جناب سعدی به همه ما یاد داده است که در دیوان جناب شیخ اجل بیش از ۱۲۰۰ آیه قرآن کریم تضمین شده است.

آیت الله دژکام، آخرت اندیشی سعدی را چهارمین ویژگی منحصر به فرد این شاعر فرهیخته برشمرد و افزود: سعدی دنیا را آنقدر نمی دید که غم دنیا را بخورد و اگر غمی هم داشت غم آخرت بود و از همین رو است که شما می دانید در اوج مسائل و سختی هایی که در تاریخ آن روزگار گذشته باز سعدی سرخوش است و سرمست به خاطر اینکه دل به آخرت بسته و نگاهش به دنیا این است که سرای گذر و عبور و دل نبستن است و این منظور را نیز چنان سروده که " دنیا آنقدر ندارد که بر او رشک برند ... یا وجود و عدمش را غم بیهوده خورند".

امام جمعه شیراز در پایان با گرامیداشت یاد و خاطره استاد سخن سعدی شیرازی گفت: به امید تجربه روزگاری که مردم اهل آن زمان، عموما اهل این صفات زیباگویی و زیبا پسندی و آخرت اندیشی و عشق و نکونامی باشند، برای همه انسان ها همه خوبی هایی را که در زبان سعدی است آرزو می کنیم.

سعدی آینه تمام نسل‌هاست

استاندار فارس نیز در ادامه صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آینه آرزوی تمام عصرها و نسل ها دانست و گفت: امروز در تلخ‌کامیِ شیوعِ کرونا، این صدا، روشن تر و رساتر از همیشه، در تمام دنیا، در داخل و خارج از مرزها به ویژه در فارس، زادگاه آن استاد بلندآوازه، حس همدلی و لزوم تلاش برای رهایی انسان از درد مشترک را متذکر می شود.

عنایت‌اله رحیمی با بیان این که آثار گرانبهای سعدی، حاملِ باورها، ارزش ها و فرهنگ متعالی و ممتاز ایرانی – اسلامی و منادی تعامل با همنوع است، اظهار داشت: سعدی تمام جهان را یک پیکر واحد می‌بیند و درد انسان ها را درد مشترک به حساب می آورد و می‌داند که حالِ ما، خوب خواهد بود اگر حالِ دنیا خوب باشد.

وی دعوت به همزیستی جامعه بشری را یکی از مهمترین اهداف سعدی برشمرد و ادامه داد: سعدی تنها یک شاعر یا نویسنده نیست بلکه یک مصلح بزرگ اجتماعی است که جانمایه یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ را در لباسی فاخر در آینه ادبیات فارسی، به جهانیان، اهدا نموده و نام خود را به نیکی بر صحیفه ی دل ها، جاوید و ماندگار کرده است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به تبحر سعدی در سخن‌سرایی خاطرنشان کرد: این نگین بی‌بدیل درخشان آسمان ادب و فرهنگ در گلستان بی‌بدیلش آیینه دار واقعیات جامعه است و آنچه هست را از دوربینِ نگاهِ بینندگان می گذراند.

وی افزود: در بوستان بی نظیرش، جامِ جانِ مشتاقانِ اخلاق و معرفت را از پیمانه «خوبی ها و بایدها» پُر می کند، در مجالس و قصایدش، اندرز و تدبیر و امید را به کام جان می ریزد، در غزلیاتش، عشق و سرزندگی را با ترجمانی متفاوت، دل‌انگیز و بدیع، به تصویر می‌کشد و کامِ دلدادگان را شیرین و شیرین‌تر می کند و در یک کلام: «قیامت می کند سعدی بدین شیرین سخن گفتن».

رحیمی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار برگزاری یادروز سعدی گفت: امیدوارم آثار سعدی شیرازی چون گذشته در میان مردمان و در زندگی عملی آنان، جاری و ساری گردد و در پرتو اندیشه های بلندِ آن ستاره روشنِ آسمانِ ادب و فرهنگ، شاهد دنیایی آرمانی و انسانی باشیم.

مجتمع فرهنگی سعدی با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان آماده بهره برداری است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در آیین افتتاحیه بزرگداشت یادروز سعدی از تکمیل مجتمع فرهنگی سعدی خبر داد و گفت: خوشبختانه این مرکز که به عنوان یک مرکز پژوهشی و علمی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و همزمان با ایام بزرگداشت این سخن سرای برجسته فارسی آماده بهر برداری خواهد بود.

مصیب امیری با اشاره به بخش‌های مختلف مجتمع فرهنگی سعدی گفت: این مجتمع با فضایی بالغ بر دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در جوار آرامگاه شیخ اجل واقع شده و دارای بخش های متعدد از جمله مرکز کتابخانه و اسناد با فضایی بالغ بر ۴۳۲ مترمربع، فضایی ویژه نمایشگاه‌های موقت به وسعت ۳۲۴ مترمربع، فضاهای خدماتی و عمومی به وسعت ۷۶۰ متر مربع و همچنین سالن آمفی تئاتر با گنجایش 2۲۷۰ نفر خواهد بود.

وی افزود: علیرغم قرارگیری این فضا در جوار آرامگاه سعدی، طراحی آن به گونه ای است که از لحاظ بصری تاثیری بر آرامگاه سعدی ندارد و از سویی با توجه به همجواری آن با آرامگاه سعدی فضایی را جهت بحث و بررسی به عنوان یک مرکز پژوهشی و برگزاری نشست‌ها و رویدادهای علمی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

امیری با بیان این که ساخت این مجتمع به همت بخش خصوصی به پایان رسیده است گفت: مجتمع فرهنگی سعدی پس از سالها وقفه در انتهای سال ۹۶ و با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۲۷ به بخش خصوصی واگذار شد و میزان اعتبار هزینه شده در آن بالغ ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول