اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

بازگشایی دریچه سدهای مازندران برای آبیاری زمین‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: دریچه سدهای مازندران برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بازگشایی شده است.

بازگشایی دریچه سدهای مازندران برای آبیاری زمین‌های کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها شاهد تکاپوی برنج کاران در اراضی شالیزاری شمال هستیم که چشم امیدشان به سدهایی است که در این روزها دریچه‌هایشان به سمت اراضی شالیزاری بازگشایی می‌شوند و آب‌ها برای جریان زندگی و سبز شدن زمین به سمت اراضی هدایت می‌شوند.

درست است بارش‌ها روند کاهش داشته  این سدها و در کنار آن آب‌بندان‌ها برای چنین روزهایی درنظر گرفته شدند و اکنون چشم امید کشاورزان به اندوخته این سدها دوخته شده است.

*بازگشایی دریچه سدهای مازندران برای آبیاری زمین‌های کشاورزی

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: دریچه سد های مازندران برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بازگشایی شده است.

وی به وجود دو سد بزرگ شهید رجایی و البرز در مازندران اشاره کرد و افزود: ذخیره آب در سد شهید رجایی ۱۶۲.۵ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر ۱۵۴ میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه دریچه این سد تا پایان فصل زراعی برای آبیاری ۲۲ هزار هکتار زمین کشاورزی پایین دست بازگشایی شده است، اضافه کرد: تقسیم و توزیع عادلانه آب تا پایان فصل زراعی با همکاری کشاورزان شهرستان‌های ساری، میاندورود و جویبار انجام می‌شود.

این مسؤول با اعلام اینکه حجم ذخیره آب در سد البرز نیز ۱۴۲ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر در این سد ۱۳۹ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده که  آبیاری حدود ۳۰هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی با استفاده از آب این سد انجام می‌شود و در صورت آماده‌سازی شبکه پوشش این سد به بیش از ۵۴ هزار هکتار اراضی خواهد رسید.

یخکشی بیان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها و از سویی افزایش دما تاکید ما این است برنج‌کاران زودتر شروع به کشت کنند.

وی با تاکید بر توجه شالیکاران در بحث نوبت‌دهی، خاطرنشان کرد: موضوع مهم مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب به‌ویژه آب‌بندان‌ها است چرا که ذخیره‌سازی آب در آب‌بندان‌ها برای فصل گرما و کم آبی است که تاکید بر پرهیز از رهاسازی بی‌مورد آب توسط کشاورزان است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول