اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کارت زرد بهارستان به سنگ‌اندازی در برابر تولید/ متفکر آزاد: مجلس نگاه فنی را در مقابل نگاه سیاسی ذبح نمی‌کند

مجلس در گامی عملی در راستای مانع‌زدایی از تولید، وزیر اقتصاد را به صحن پارلمان دعوت و درباره عملکرد دولت در راستای تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار سوال کرد اما در نهایت دژپسند نتوانست نمایندگان را قانع کند و از مجلس کارت زرد گرفت.

کارت زرد بهارستان به سنگ‌اندازی در برابر تولید/ متفکر آزاد: مجلس نگاه فنی را در مقابل نگاه سیاسی ذبح نمی‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو در گزارشی به کارت زرد گرفتن وزیر اقتصاد توسط مجلس شورای اسلامی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

روز گذشته، نخستین دستورکار پارلمان، سوال از وزیر اقتصاد بود. ابتدا علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس خطاب به دژپسند ضمن انتقاد از عدم ابطال واگذاری شرکت ایران ایرتور، علی‌رغم احراز تخلفات قانونی ازسوی سازمان خصوصی‌سازی، گفت: ملت ایران دیگر به شما اعتماد ندارند، از ابتدای مجلس‌دهم که موضوع رسیدگی به خصوصی‌سازی‌ها کلید خورد، موفق شدیم موجبات ابطال بسیاری از خصوصی‌سازی‌ها را که به طریق و شیوه ناصواب اتفاق افتاده بودند، فراهم کنیم، شرکت ایران ایرتور ازجمله این خصوصی‌سازی‌هاست که دارای خطاهای فاحش است.
 


وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در پاسخ به سوال علیرضابیگی با بیان اینکه واگذاری شرکت ایران ایرتور مربوط به دوره وزارت من نیست، با ادعای اینکه سال گذشته متمایزترین سال از نظر واگذاری‌ها بود، گفت: واگذاری شرکت ایران ایرتور کاملا براساس قانون انجام شده؛ زیرا بعد از چهار بار برگزاری مزایده و در پنجمین مزایده این واگذاری انجام شد.  از سوی دیگر، این مجموعه در زمان واگذاری بدهی‌های بسیاری داشت که در آن زمان خریدار مکلف به پرداخت تمام تعهدات شد و امروز تمامی این تعهدات به‌درستی انجام شده است.

نمایندگان از توضیحات دژپسند درباره واگذاری شرکت ایران ایرتور قانع شدند

اما پاسخ دژپسند برای علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس قانع‌کننده نبود و براین اساس، پاسخ وزیر اقتصاد به رأی گذاشته شد اما وکلای مردم در خانه ملت با  ۱۳۹رأی موافق، ۶۰رأی مخالف و ۷رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹نماینده حاضر از توضیحات این وزیر کابینه دوازدهم قانع شدند.

 


قالیباف: مجلس از واگذاری‌های درست دفاع خواهد کرد

پس از بررسی سوال نماینده مردم تبریز از دژپسند، رییس مجلس با تاکید بر اینکه مجلس مصمم است اصل۴۴ قانون اساسی تحقق یابد، گفت: مجلس از واگذاری‌های درست به بخش خصوصی دفاع خواهد کرد؛ البته اگر تخلفی صورت گیرد، مجلس حتما با آن برخورد می‌کند.

در کشور توسط دستگاه‌های اجرایی دچار خودتحریمی هستیم

روح‌الله نجابت به‌عنوان دومین سوال‌کننده از وزیر امور اقتصادی و دارایی پشت تریبون قرار گرفت و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف تاکید کردند که مجوزهایی که ظرف یک هفته برای کسب‌وکار باید صادر شود نباید هفته‌ها به طول بینجامد، همچنین بر رفع موانع تولید و جلوگیری از موازی‌کاری تاکید دارند. اما در عمل در کشور توسط دستگاه‌های اجرایی دچار خودتحریمی هستیم و افرادی که در شرایط تحریمی به‌دنبال کسب‌وکار هستند باید ساعت‌ها درگیر مسائل سیستم ناکارآمد اداری در دستگاه‌های اجرایی باشند.
 


این نماینده مجلس کوتاهی وزارت اقتصاد را علت اصلی این مسائل دانست و ادامه داد: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل‌۴۴، ۱۳سال پیش به تصویب رسید و دولت را مکلف به تسهیل شرایط واگذاری کرد.

نجابت ادامه داد: در این قانون دولت مکلف شد شرایط و مراحل صدور مجوز کسب‌وکار، ارائه بخشنامه و آیین‌نامه‌های اجرایی را به نحوی تسهیل کند که افراد با حداقل هزینه و به‌صورت آنی و غیرحضوری در کمترین زمان مجوز دریافت کنند.
 


دژپسند: زمان صدور مجوز کسب از ۱۰۰روز به هفت‌روز کاهش پیدا کرده است

دژپسند که برای ارائه توضیحات درباره وضعیت صدور مجوز برای کسب‌وکارها پشت تریبون رفت، با بیان اینکه فاصله زمان موردنیاز ثبت شرکت‌ها از ۷۲روز به ۷۲ساعت کاهش یافته، ادامه داد: همچنین زمان صدور مجوز از ۱۰۰روز در تیرماه ۹۸ به هفت روز در اسفندماه۹۹ کاهش پیدا کرده که این نشان می‌دهد عملکرد وزارتخانه بسیار خوب و مناسب بوده است؛ البته این آمار به‌صورت متوسط از استان‌ها گرفته شده و امکان دارد در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی استان‌ها کمتر شده باشد.

وزیر اقتصاد چهارمین کارت زرد خود را دریافت کرد

اما پاسخ وزیر اقتصاد برای نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس قانع‌کننده نبود و براین اساس، پاسخ دژپسند به رأی گذاشته شد و نمایندگان هم با  ۱۱۱رأی موافق، ۸۱رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۳۹نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

این دومین کارت زرد دژپسند در مجلس یازدهم بود اما وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از این هم در دور قبلی مجلس شورای اسلامی دو کارت زرد دیگر دریافت کرده بود.
 


مجلس نگاه فنی را در مقابل نگاه سیاسی ذبح نمی‌کند

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

- در حوزه تقنینی دو طرح در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است که اگر به ثمر برسند کمک بزرگی به تسهیل مجوز کسب‌وکار خواهد بود و فرایند تولید را روی غلتک می‌اندازد و موانع بوروکراتیک را از پیش پای تولیدکنندگان برمی‌دارد.

- با اجرایی شدن طرح  مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌های مردم به جای آنکه در مسیر غیرمولد سرمایه‌گذاری شود به‌سمت تولید هدایت خواهد شد.

- درباره کارت زرد مجلس به دژپسند نیز باید بگویم مجلس نشان داد سیاسی رای نمی‌دهد.

- سوال اول از وزیر رای نیاورد اما در سوال دوم مجلس قانع نشد و نشان داد که مجلس نگاه فنی را در مقابل نگاه سیاسی ذبح نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول