اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

انیمیشن‌سازی صنعتی پول‌ساز اما مغفول در لرستان

در ایامی که به علت تحریم و بیماری کرونا رکود بر بازار حکم‌فرما شده، به جرات می‌توان گفت که این صنعت به تنهایی قادر است اشتغال‌زایی و رونق تولید را به وجود آورد.

انیمیشن‌سازی صنعتی پول‌ساز اما مغفول در لرستان

خبرگزاری فارس لرستان- سمیرا عزیزی، انیمیشن‌سازی یا پویانمایی، یکی از صنعت‌های سینمایی در حال رشد کشور محسوب می‌شود که می‌تواند اشتغال‌زایی بسیاری به همراه داشته باشد.

بازار بکری که اگر مورد حمایت قرار بگیرد می‌تواند گامی موثر در رونق اقتصادی بردارد چراکه در چند سال اخیر شاهد موفقیت و افتخارآفرینی آثار ایرانی زیادی در جشنواره‌های بین‌المللی بوده‌ایم که نشان از پیشرفت رو به جلوی این صنعت در کشور است.

استعداد جوانان ایرانی در پویانمایی غیرقابل انکار است اما با این وجود، هنوز هم به انیماتورها بهای چندانی داده نمی‌شود. جوانان لرستانی نیز استعداد ویژه‌ای در این زمینه دارند و بسیار تحسین‌برانگیز و شگفت‌آور ظاهر شده‌اند اما محرومیت این استان، دامن‌ آنان را نیز گرفته است.

در ایامی که به علت تحریم و بیماری کرونا رکود بر بازار حکم‌فرما شده، به جرات می‌توان گفت که این صنعت به تنهایی قادر است اشتغال‌زایی و رونق تولید را به وجود آورد.

 

در این رابطه پای حرف‌های یکی از این انیماتورهای جوان لرستانی نشستیم و او با معرفی خود گفت: مریم امیری هستم و سال 1363 در شهر خرم‌آباد متولد شدم؛ پس از طی کردن تحصیلات مقدماتی وارد هنرستان شدم و در شاخه گرافیک به ادامه تحصیل پرداختم.

وی ادامه داد: در این مقطع با اساتیدی آشنا شدم که می‌توان آنان را از امتیازات و اتفاقات مهم زندگی هنری‌ام بنامم چراکه مطالب زیادی را با وسواس و دقت زیاد به ما می‌آموختند.

امیری  در ادامه بیان می‌کند: پس از آن به ادامه تحصیل در مقطع کاردانی پرداختم و ترم‌های آخر بود که به انیمیشن و پویانمایی گرایش پیدا کردم و به صورت حرفه‌ای در باشگاه خبرنگاران و سپس حوزه هنری شروع به آموختن انیمیشن کردم.

این جوان خرم‌آبادی با یادآوری اینکه از سال 84 در این زمینه شروع به فعالیت کردم، می‌افزاید: در این سال اولین فیلم مستقل خودم را ساختم که قرار بود فقط مونتاژ کار با دوستان حوزه هنری باشد اما متاسفانه به گفته دوستان هارد دچار مشکل شد و من هیچ بک‌آپی از کارم جز طرح‌های کاغذی نداشتم.

وی خاطرنشان می‌کند: بعد از آن شروع به ساختن انیمیشن گروهی با دوستان حوزه هنری کردم که این آثار به جشنواره‌های زیادی راه پیدا کردند و همچنین چندین کمیک استریپ به سفارش حوزه هنری طراحی و اجرا کردم.

امیری با بیان اینکه پس از آن از سطح اطلاعاتم برای ادامه فعالیت در زمینه انیمیشن راضی نبودم برای همین جهت شرکت در آزمون مقطع ارشد انیمیشن آماده شدم، می‌گوید: پس از طی کردن آزمون تئوری و عملی در دانشگاه سوره به ادامه تحصیل در این رشته پرداختم.

این کارگردان جوان خرم‌آبادی اضافه می‌کند: همچنین به صورت همزمان در آزمون ورودی دوره کارگردانی بسیج هنرمندان هم پذیرفته شدم که دلیلی برای فعالیت متمرکزم در آنچه که علاقه داشتم؛ شد.

 

وی ادامه می‌دهد: حدود 4 سال با بهره بردن از بهترین اساتید کارگردانی و فیلمنامه نویسی کشور به ساخت چند فیلم با عنوان‌های "انتخاب"، "سیاست دوگانه"، "خطی برای همیشه"، "رنگمایه" پرداختم که به جشنواره‌های مختلف راه پیدا کردند. 

امیری در ادامه تعریف می‌کند: با تجربه‌ای که از زمان تحصیلم داشت و بعد از اتمام درس، چندین بار به حوزه هنری برای سفارش کار مراجعه کردم ولی متاسفانه هر بار تنها دلیلی که مطرح می‌شد گم شدن شماره تماسم بود و در نهایت فعالیتم با این ارگان قطع شد. 

او می‌گوید: با توجه به صحبت‌های دوستان که کانون ادب در زمینه انیمیشن فعالیت دارد به آنجا مراجعه کرده بودم که در نهایت تاسف با برخورد خیلی بدی مواجه شدم.

این انیماتور جوان عنوان می‌کند: همان سال در حال جمع‌آوری رزومه‌ام برای گرفتن کد مدرسی جهت تدریس در دانشگاه بودم و وقتی که کانون ادب رزومه‌ام را خواستند؛ آن را تحویل دادم و گفتند که با من تماس می‌گیرند اما بعد از چند ماه متوجه شدم از نیروهای حوزه هنری که رشته‌ای غیرمرتبط با انیمیشن هم داشت به عنوان مدرس استفاده کرده‌اند! هیچ‌وقت برخورد بد دوستان کانون ادب و حوزه هنری را فراموش نخواهم کرد. 

وی با گلایه از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز بیان می‌کند: چندین بار هم به ارشاد مراجعه کردم و مدیرکل سابق با تلفظ رشته‌ام هم مشکل داشت این درحالی بود که فردای آن روز به نقل از وی، متن بلند بالایی برای دوستان فعال در حوزه انیمیشن بروجردی در سایت این اداره کل بارگذاری شد! 

امیری یادآور شد: بعد از ناامیدی از اداره ارشاد و حوزه هنری، طرح‌های انیمیشن اولی که ساختم توجه‌ام را جلب کرد و شروع به ساخت مجدد آن کردم و با توجه به آموزش‌هایی که دیدم به صورت مستقل کار را به تنهایی انجام دادم‌.

وی افزود: این انیمیشن به چند جشنواره داخلی و خارجی راه پیدا کرد و بعد از آن به صورت حرفه‌ای شروع به فعالیت در زمینه ساخت موشن گرافیک و انیمیشن به صورت سفارشی و حرفه‌ای کردم و برای دستگاه‌هایی مانند جهاددانشگاهی، استانداری، دانشگاه ساری، صدا و سیمای لرستان و ارگان‌های مختلف موشن گرافیک و انیمیشن ساختم.

این طراح موشن گرافیک از زحمات کارش در مقابل اجرت پایین آن گفت: متاسفانه با توجه به زمان و انرژی‌ای که برای تولید آثارم اختصاص می‌دهم، هزینه کمی پرداخت می‌شود. بعضی از دوستان هم با گذشت چندین سال هنوز هزینه کارهای‌شان را پرداخت نکرده‌اند و این درحالی هست که همین افراد بابت چند ثانیه کار، میلیون‌ها تومان به همکاران ساکن در شهرهایی مانند تهران پرداخت می کنند.

 

وی اضافه می‌کند: وقتی می‌خواهند سفارشی را به نیروهای بومی بسپارند صحبت از رایگان کار کردن مطرح می‌شود، اگر از این بی‌مهری‌ها و ناملایمات هم بگذریم باز اقداماتی که از سر ناآگاهی‌هایی به عمل می‌آید روحمان را بیشتر آزرده می‌کند.

امیری در ادامه گفت: به طور مثال چندی پیش مطلبی توجه‌ام را جلب کرد و آن این بود که یکی از مسئولان ارشاد از گروهی که کلیپ موزیکالی را تهیه کرده بودند با عنوان فعال حوزه انیمیشن مورد تقدیر قرار دادند. هرچقد این کلیپ را موشکافانه و با دید دوستانه نظاره کردم حتی یک فریم انیمیت در این کار ندیدم!

این انیماتور خرم‌آبادی در پایان می‌گوید: ظاهرا دوستان ارشاد هنوز هم در زمینه شناخت انیمیشن مشکل دارند و در هر صورت خوشا به حال دوستانی که از طرف مسئولان دلسوز مورد تشویق قرار می‌گیرند. ما نیز بدون تشویق به فعالیت و حرفه خود ادامه می‌دهیم.

صحبت‌های ما با خانم امیری به پایان رسید اما در ادامه باید گفت که با توجه به شرایط امروز جامعه و شمار بالای بیکاران، صنعت پول‌ساز انیمیشن‌سازی و پویا نمایی می‌تواند نقش موثری در اشتغال‌زایی داشته باشد؛ اگر از افرادی مانند او حمایت‌های لازم به عمل آید می‌توان آینده درخشانی را پیش روی استان تصور کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول