اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه انتخاب؟

یکی از بزرگترین خطراتی که ساختمان مسکونی و تجاری را به خصوص در فصل زمستان و مناطق سردسیر تهدید می کند خطر آتش سوزی و گاز گرفتگی است.

سیستم اعلام حریق چیست؟ نحوه انتخاب؟

از آنجایی که در اکثر مواقع آتش سوزی با انفجار همراه است، وقوع حریق در یک واحد آپارتمان منجر به آسیب و ایجاد خطر برای دیگر واحدها نیز می شود. در نتیجه اقدام سریع و به موقع در هنگام آتش سوزی مخصوصا در آپارتمان ها بسیار حائز اهمیت است. یکی از بهترین روش ها جهت اقدام به موقع و زود هنگام استفاده از سیستم اعلام حریق بوده که اخیرا نصب آن در بسیاری از ساختمان ها اجباری شده است.

بسیاری از سازندگان ساختمان به صورت تجربی اقدام به خرید سیستم اعلام حریق می کنند، در صورتی که ممکن است سیستم انتخابی مناسب ساختمان نبوده و در نتیجه کارایی لازم را نداشته باشد. برای مثال ممکن است سیستم اعلام حریق دستی مناسب ساختمان شما نباشد و باید از سیستم های تشخیص خودکار استفاده کنید و یا همچنین ممکن است تعداد اجزاء سیستم اعلام حریق (شستی، آژیر و دتکتور) به درستی برآورد نشده باشد. در نتیجه عوامل زیادی در انتخاب سیستم اعلام حریق تاثیر دارد که باید مد نظر قرار گرفته شود. شما می توانید با مشاوره رایگان با کارشناسان متخصص هایپر صنعت فامکو سیستم اعلام حریق مناسب خود را تهیه نمایید.

انواع سیستم های اعلام حریق قابل ارائه در هایپر صنعت فامکو

سیستم اعلام حریق متعارف
سیستم اعلام حریق آدرس پذیر
سیستم اعلام حریق بیسیم

برندهای سازنده سیستم اعلام حریق

شرکت های بزرگی در ایران و جهان اقدام به تولید انواع سیستم های اعلام حریق نموده اند. مهم ترین برند های خارجی در زمینه تولید انواع این محصولات عبارتند از سیستم اعلام حریق تکنوفایر، جی اس تی، آپولو، تله تک، زتا، اینیم، سینکلن، سیتک، هورینگ، هوچیکی و ماویلی می باشند. سیستم های اعلام حریق تولید داخل موجود در هایپر صنعت فامکو نیز شامل برند سنس، سایان، تسلا، آریاک و زیتکس است.

نحوه انتخاب صحیح سیستم اعلام حریق مناسب ساختمان چگونه است؟

عوامل متعددی در انتخاب نوع و خرید سیستم اعلام حریق تاثیر دارد:

نوع کاربری (تجاری، مسکونی، فضای عمومی، بیمارستان، مترو و غیره)
متراژ ساختمان
فضای تحت پوشش
تعداد ساکنین و یا افرادی که در آن محل رفت و آمد دارند.
قدمت ساختمان و میزان دسترسی به مکانهای مختلف آن

به طور مثال در فضاهای بزرگ و پر رفت و آمد جهت آدرس دهی دقیق محل وقوع حریق، بهتر است از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر استفاده کرد و در فضاهای کوچک با جمعیت پایین افراد ساکن در آن مانند خانه های ویلایی یا آپارتمان های با تعداد طبقات کم از سیستم اعلام حریق متعارف استفاده کرد. همچنین در ساختمان های قدیمی که محدودیت نصب دارند و یا در بناهای تاریخی جهت جلوگیری از آسیب به ساختمان بهتر است از سیستم اعلام حریق بیسیم استفاده شود. در زیر با توجه به متراژ ساختمان مثال هایی از انتخاب سیستم های اعلام حریق بیان شده است:

ساختمان های کمتر از 5 طبقه و 11 واحد در استفاده از سیستم های اعلام حریق اختیاری هستند. اما می توانند برای ایمنی بیشتر هر یک از سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر را در ساختمان نصب کنند.
ساختمان های کمتر از 5 طبقه و زیر 20 واحد و یا بین 5 تا 10 طبقه و کمتر از 20 واحد به صورت اجباری باید ازسیستم اعلام حریق استفاده کنند، اما اجباری بر انتخاب نوع سیستم نیست و به صورت اختیاری از هر کدام از سیستم های اعلام حریق می توانند استفاده کنند.
ساختمان های بیشتر از 20 واحد به صورت اجباری باید از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر استفاده کنند و استفاده از سیستم اعلام حریق متعارف غیر مجاز است.
ساختمان های بیش از 10 طبقه و یا بیش از 5000 متر باید از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر استفاده کنند و استفاده از سیستم اعلام حریق متعارف مجاز نیست.

سیستم اعلام حریق در هنگام آتش سوزی چگونه عمل می کند؟

در ابتدا لازم به ذکر است که یک سیستم اعلام حریق از یک پنل مرکزی، تجهیزات هشدار دهنده حریق (شستی اعلام حریق و آژیر و فلاشر) و تجهیزات تشخیص دهنده حریق (دتکتور) ایجاد می شود. همچنین کابل های مورد استفاده جهت نصب و اجرای سیستم های اعلام حریق باید در برابر حرارت مقاوم بوده و مورد تایید استاندارد های بین المللی باشند.

با وقوع آتش سوزی و ایجاد دود و حرارت ناشی از آن، دتکتورها توسط سنسورهای درون خود این وضعیت را تشخیص می دهند و با فرستادن سیگنال به دستگاه یا پنل مرکزی آن را از شرایط آگاه می کنند. پنل مرکزی پس از آن سیگنال اعلام حریق را به وسایل هشدار دهنده ارسال می کند و آژیر اعلام حریق و فلاشر به صدا در می آیند و افراد موجود در ساختمان مطلع می شوند.

هایپر صنعت فامکو به عنوان یکی از بزرگترین تامین کنندگان و ارائه دهندگان تجهیزات اعلام و اطفاء حریق، آماده ارائه خدمات حضوری و آنلاین به نیازهای مشتریان عزیز می باشد. ویژگی برتر هایپر صنعت فامکو نسبت به سایر فروشگاه ها مشاوره فنی رایگان و دقیق کارشناسان این مجموعه می باشد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول