اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

وین مذاکره و کمیته تحریم

بسیاری از گزارشات تحریمی علیه ایران تکراری و فاقد مستندات حقوقی و برخلاف موازین دادرسی عادلانه است. در گزارشات مزبور اصل بیطرفی رعایت نشده است و بر اقدامات کمیته تحریمی فضای غبارآلود حاکم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، سعید کرمی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره مذاکرات وین نوشت:
۱. شورای امنیت سازمان ملل متحد درعملکر د خود نشان داده است که برای برقراری صلح و امنیت بین المللی مطابق ماده ۴۱ منشور ملل متحد بارها به ابزار تحریم کشورها و حتی موجودیت‌های غیردولتی متوسل شده و رژیم‌های تحریمی مشخصی را علیه این کشورها و نموده است ‌شورای امنیت سازوکاری را برای اعمال این تحریم ها طراحی کرده است ،در طول زمان شورا برای نظارت و اعمال بیشتر تحریم‌ها از نهادهای فرعی موسوم به کمیته‌های تحریمی استفاده کرده است. در خصوص ایران نیز کمیته تحریمی ۱۷۳۷ را در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد نموده است .
۲.رویه کمیته ۱۷۳۷ به نحوی است که از فرآیند بسیاری از اقدامات و تصمیمات این نهاد اطلاعی به طور شفاف در دست نیست و این امر محصول رویه محرمانگی در افشای نام کشورهای پیشنهاد دهنده یا ارائه کننده اطلاعات برای تحریم های بیشتر ایران یا نحوه اتخاذ و محتوای تصمیمات بسیار مهم کمیته تحریم است. موضوعی که منجر به نقض بنیادین حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران شده است .این کمیته در عمل در زمینه تفسیر و اجرای قطعنامه های تحریمی به عنوان ابزاری تعیین‌کننده اقدام کرده است .اهمیت کمیته تحریم از این حیث بیشتر می‌شود که کشورها ملزم به رعایت رویه و اصول راهنمای کمیته بوده که در عمل ارگان فرعی تاثیرگذار شورای امنیت است. این کمیته در عمل همانند دادگاه‌های بین‌المللی کیفری، کمیته‌های ضدتروریسم ،عدم اشاعه و کمیته‌های عملیات های حفظ صلح عمل می کنند‌ ۳ .اتخاذ تصمیم در کمیته تحریم اجماعی است .این کمیته در زمینه اجرای تحریم‌های مالی و بازرگانی دو اقدام مهم علیه ایران داشته است: اول تحریم‌های مالی هدفمند که مستلزم انسداد اموال، داراییهای مالی و منابع اقتصادی است و دوم تحریم های مبتنی بر فعالیت که منظور از آن اعمال تحریم های مالی و بازرگانی با ایران است. این موارد شامل پیشگیری از ارائه خدمات فنی، مشورتی و مالی و همچنین مساعدت در فروش و انتقال و تجهیز مواد ممنوعه و پیشگیری از افتتاح شعب نمایندگی یا دفتر جدید نهادهای مالی ایرانی در سرزمین کشورهای عضو و نهادهای مالی کشورهای عضو در ایران است ،مانند صرافی ها و بانک ها و همچنین هرگونه داد و ستد داد و ستد مالی
۴.در مذاکرات وین یکی از مسائل بنیادی که باید به آن تکیه شود شفافیت کمیته تحریم ایران است. بسیاری از گزارشات تحریمی علیه ایران تکراری و فاقد مستندات حقوقی و برخلاف موازین دادرسی عادلانه است. در گزارشات مزبور اصل بیطرفی رعایت نشده است و بر اقدامات کمیته تحریمی فضای غبارآلود حاکم بوده است. گزارشات ۹۰ روزه کمیته و نظرات تفسیری آن سیاسی است تا حقوقی‌ در هیچ کجای کمیته تحریم دلایل و مستندات و دفاعیات اشخاص حقیقی و حقوقی شنیده و استماع نشده است، و از دیگر سو با انعقاد قرارداد برنامه مشترک و جامع می بایستی کمیته مزبور منحل و منفسخ می‌شد این اتفاق نیز رقم خورده است. بنابراین مذاکرات وین بدون توجه به زیرساخت‌های ویران‌کننده حقوقی علیه ایران گام گذاشتن در مسیر و جاده تاریک است،تحریم های ایالات متحده آمریکا نیز مبتنی بر همین انگاره هایی است که از دواقدام صدرالذکر تولید وطراحی شده است، بنابراین در صورتی که کلیه تحریم ها به یکباره مرتفع نشوند اساساً خسارتی محض است وغلطیدن در دام کمیته تحریم و نظرات تفسیری آن.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول