اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تعیین تکلیف برای خرید واکسن کرونا توسط شهرداری در هفته جاری

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در خصوص واردات واکسن کرونا توسط شهرداری ، آماده سازی سوله های بحران، ضدعفونی مکان های عمومی، آخرین وضعیت بهشت زهرا و غیره توضیحاتی ارائه کرد.

تعیین تکلیف  برای خرید واکسن کرونا توسط شهرداری در هفته جاری

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ماجرا از آنجا شروع شد که حسن روحانی رئیس جمهوری از شرکت های  خصوصی خواست در زمینه واردات واکسن کمک کنند.

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران هم هفته پیش در جلسه  علنی شور  از مدیریت شهری خواست که با توجه به موافقت رییس جمهوری برای تامین واکسن توسط دستگاه های عمومی و خصوصی، شرکت شهر سالم در این حوزه ورود کند و نیروهای پرخطر مدیریت شهری را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند.

اما این یک پیشنهاد بود و برای این منظور مصوبه ای از سوی شورای شهر تصویب و به شهرداری ابلاغ نشد.مدیران شهری تاکید کردند که برای  تامین واکسن نیاز به مصوبه شورای شهر و تخصیص اعتبار لازم توسط این نهاد دارد تا پس از آن این مسأله از طریق ستاد شهرداری تهران به شرکت شهر سالم ابلاغ شود و امکان انجام قانونی کار از طریق پیشنهاد شفاهی وجود ندارد.

البته شنیده شده که  مکاتباتی با وزارت بهداشت صورت گرفته و درخواست های اولیه برای خرید واکسن ارائه شده است که بعد از ابلاغ ستاد شهرداری و تخصیص اعتبار از سوی شورا می توان در این زمینه اقداماتی انجام داد.

 البته پیشنهاد شرکت شهر سالم شهرداری تهران  این است که واکسیناسیون برای کارکنان شهرداری و بازنشستگان و خانواده های آنان و همچنین کارگران پیمانکاری که در معرض خطر هستند در نظر گرفته شود که در مجموع جمعیتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را شامل می شود.

بخشی از نیروهای شهرداری تهران در حوزه‌های پسماند واکسن دریافت و کرده و کادر بهشت‌زهرا هم واکسیناسیون  شده اند البته به گفته مدیران شهری  کارکنان شهر سالم، فروشگاه‌های شهروند، کارکنان میادین میوه و تره بار، آتش نشانی، کارکنان خدماتی و پشتیبانی، بازنشستگان بالای ۵۰ سال و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص مبتلا هستند در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

با توجه به اینکه فعلا اعضای شورای شهر برای خرید واکسن پیشنهاد داده اند و هنوز مراحل قانونی طی نشده و مشخص نیست بودجه این کار قرار است توسط دولت تامین شود یا شهرداری با زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

چند روز پیش در جلسه علنی شورای شهر موضوع خرید واکسن مطرح شد و اعضای شورا تأکید داشتند که شهرداری در این زمینه ورود کند، اما برخی از مدیران شهری اعلام کردند که برای تأمین واکسن نیاز به مصوبه شورا و تخصیص اعتبار است و به صورت شفاهی نمی توان کاری از پیش برد در این باره توضیح می دهید؟

تهیه واکسن بر عهده دولت است/اینکه شهرداری می تواند واکسن وارد کند باید در شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد

تهیه واکسن کرونا برعهده دولت است، اما دولت اعلام کرده که بخش خصوصی هم می‌تواند با رعایت ضوابط و مقررات واکسن کرونا را وارد کند. اینکه شهرداری تهران می‌تواند یا نه و چگونگی انجام کار و هزینه‌کرد باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین این موضوع باید در صحن شورا به بحث و بررسی گذاشته شود. یک طرح دوفوریتی پیشنهاد شده و هفته آینده در صحن شورا بررسی می‌شود.

واکسیناسیون باید اولویت بندی شود/عدالت اجتماعی رعایت شود

با توجه به محدودیت واکسن کرونا و گستردگی جمعیت حتماً باید اولویت‌بندی لازم صورت گیرد و افرادی که در خط مقدم هستند، بر دیگران اولویت دارند و باید عدالت اجتماعی رعایت شود. در شهرداری تهران نیروهایی در خط مقدم هستند که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، مانند نیروهای کادر بهشت‌زهرا(س) به خصوص تطهیرکنندگان و همچنین کارگران حوزه پسماند، کارکنان شهر سالم، میادین میوه و تره‌بار، آتش‌نشانی و رانندگان اتوبوس، تاکسی و... که این افراد باید به ترتیب و اولویت‌بندی واکسن به آنها تزریق شود و البته سایر نیروهای شهرداری هم مثل سایر مردم هستند و هر زمان که واکسن برای مردم مهیا شد، آنها هم می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند. بخشی از نیروهای خدماتی در شهرداری تهران یک دٌز واکسن را زده‌اند. ما باید در خصوص چگونگی واردات واکسن توسط شهرداری براساس مصوبه اقدام کنیم. 

با توجه به اینکه خرید واکسن برعهده دولت است،‌ آیا شهرداری در صورتی که بخواهد این واکسن را وارد کند، باید دولت پول آن را پرداخت کند و یا اینکه شما در بودجه شهرداری این موضوع را لحاظ می‌کنید؟

باید در خصوص تمام این موارد در شورا موضوع کاملاً بررسی شود.

شما اعلام کردید بخشی از نیروهای خدمات شهرداری دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند، دز دوم چه زمانی تزریق می‌شود؟

فاز اول واکسیناسیون در شهرداری برای برخی از نیروهای در معرض آسیب انجام شد

این کار در حال انجام است. فعلاً فاز اول انجام شده و فاز دوم هم طبق روال انجام می‌شود و نیروهای در معرض آسیب و نیروهای اولویت‌دار توسط دولت واکسینه شدند. 

خبرهای در خصوص اینکه واکسن‌هایی که برای نیروهای خدماتی بوده به افراد دیگر تزریق شده است، حتی در این زمینه اعضای شورای شهر خواستار این شدند که لیست افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند اعلام شود آیا شهرداری لیستی ارائه کرده است.

هنوز شهرداری لیست کسانی که واکسن زده اند را ارائه نکرده است

خیر. از مجموعه شهرداری برخی از اعضا درخواست داشتند تا لیستی از تمام افراد و کارکنانی که اقدام به تزریق واکسن کردند به طور شفاف اعلام شود. ما پیگیر هستیم تا شهرداری لیست را ارائه کند و منتظر پاسخ آنها هستیم. 

اخباری مبنی بر اینکه تسهیلاتی برای سازمان بهشت‌زهرا(س) خریداری شده منتشر شده است از جمله سردخانه و همچنین افزایش میزان مرگ و میر در تهران با توجه به کووید19 و آرایش بحرانی که سازمان گرفته است، در خصوص آخرین وضعیت بهشت‌زهرا(س) توضیح می‌دهید؟

خرید تجهیزات جدید برای بهشت زهرا/فشار زیادی روی نیروها است

سازمان بهشت‌زهرا از اولین سازمان‌هایی بود که از ابتدای شیوع کووید19 اقدام به فعالیت کرد و دقیقاً براساس پروتکل‌های بهداشتی عمل کرده است و با توجه به اینکه منحنی و پیک مبتلاها و فوتی‌های در تهران  بالا رفته است، آمادگی لازم در سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران وجود دارد. در گذشته هم تجهیزاتی خریداری شده بود، اما اخیراً هم تعدادی سردخانه خریداری شده است. 

همین جا تأکید می‌کنم که فشار زیادی روی نیروهای سازمان بهشت‌زهرا(س) است و من از همین جا از همه آنها قدردانی می‌ کنم و حتی یکبار هم حضوری به قسمت غسالخانه رفته و از تک‌تک نیروها تشکر کردم، این افراد در معرض آسیب‌های شدید روحی و همچنین جسمی(ابتلا به کووید19) هستند سازمان بهشت‌زهرا(س) آماده ارائه خدمت است.

اخباری مبنی بر اینکه تعداد متوفیان در بهشت‌زهرا(س) به بیش از  130 نفر رسیده منتشر شده است و همچنین مدیران شهری بارها در این زمینه هشدارهایی داده‌اند. در این باره توضیح می‌دهید؟

در یک روز بیش از 150 فوتی ناشی از کرونا داشتیم/میزان ابتلا شدید تر شده است

بله تعداد متوفیان افزایش یافته است و وارد پیک چهارم شده‌ایم و میزان ابتلا شدیدتر شده است. همین آماری که برای چند  روز گذشته داشته‌ام این است که در بهشت‌زهرا(س) تقریباً در یک روز 140 تا 150 متوفای کرونایی داشته‌ایم.

با توجه به بالا رفتن میزان مرگ و میر و اینکه گفته می شود ظرفیت بهشت زهرا ظرف چند سال آینده پر می شود؛ سالهاست قرار است گورستان جدیدی در تهران ساخته شود و هنوز هم به نتیجه نرسیده، توضیح دهید که چه اقداماتی برای توسعه گورستان فعلی و همچنین جانمایی گورستان‌های جدید انجام داده‌اید؟

مراحل قانونی ساخت گورستان در حال طی شدن است

مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که به موجب آن بهشت‌زهرا(س) باید برای شرایط بحرانی آماده باشد و همچنین تعدادی قبور هم برای این منظور رزرو کنند. این قبور وجود دارد و از اسفند سال 98 همزمان با آغاز شیوع کرونا تاکنون بهشت‌زهرا(س) مرتبا تعداد متوفیان کرونایی را پذیرش و دفن کرده است. همچنان هم تا چند سال آینده بهشت‌زهرا(س) ظرفیت دارد. نیم قرن از فعالیت بهشت‌زهرا(س) می‌گذرد و ظرفیت آن در چند سال آینده پر می‌شود. هر چند برنامه‌ای توسعه‌ای وجود دارد و در دو تا سه نقطه شهر مکان‌هایی در نظر و مطالعاتی صورت گرفته و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است. 

توسعه بهشت‌زهرا(س) زیاد طول نکشیده است؟ چند سالی است که مدیران وعده توسعه را می‌دهند اما هنوز این اقدام صورت نگرفته است.

 توسعه بهشت‌زهرا در محدوده کنونی/کار اداری زمان بر است

نه طول نکشیده است کار در حال انجام است اما بالاخره کار اداری زمانبر است. ما توسعه بهشت‌زهرا در محدوده کنونی را هم داریم.

شهرداری تهران 8 سوله بحران را در ابتدای شیوع کرونا برای بیماران درنظر گرفت هر چند استقبالی هم از این سوله‌های بحران هم نشد. با توجه به پیک چهارم کرونا و افزایش مبتلایان سوله‌های مدیریت بحران چگونه است؟

2 سوله برای بیماران کرونایی آماده است

سازمان پیشگیری آمادگی لازم را دارد تا در مواقع بحران خدمات ارائه کند. در دوره اپیدمی کرونا سوله‌هایی مجهز شدو 8 سوله آماده شد اما استفاده ای  از آنها نشد. اما در حال حاضر 2 سوله کاملا‌ آماده داریم که اگر نیاز باشد و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پر شوند می‌تواند از این سوله‌ها استفاده کنند.

چند ماه دیگر فعالیت شورای پنجم به اتمام می‌رسد، از مدیریت شهری خواسته‌اید که گزارش عملکردی در این زمینه ارائه کند، کار به کجا رسیده است؟

باید مشخص شود مدیریت شهری در این 4 سال چه کار کرده است

هر گروهی زمانی که کارشان را آغاز می‌کنند خدماتی به مردم می‌دهند. زمانی که مدیریت شهری تغییر پیدا کرد ما از شهردار وقت  خواستیم که گزارشی تهیه کند تا همه چیز شفاف باشد که چه چیزی تحویل گرفته‌ایم. حال که به ماه‌های پایانی دوره پنجم مدیریت شهری رسیده‌ایم باز هم از شهردار خواسته‌ایم که گزارشی ارائه کند که در چهار سال چه اقداماتی صورت گرفته است تا به سمع و نظر مردم برسانیم که در زمینه زیرساخت‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است.

یکی از اعضای شورا معتقد است که در این چهار سال هزاران تذکر به شهرداری داده شده است، در این باره توضیح می‌دهید.

تذکر یکی از ابزارهای شوراست/شهردار هر چند ماه یک بار گزارش ارائه می کرد

یکی از ابزارهای ما تذکر دادن به مدیریت شهری است تا بتوانیم از این طریق فعالیت‌ها را انجام دهیم. اعضای شورای شهر هم از این امکان استفاده کرده و تذکراتی به شهرداری دادند که البته شهرداری هم پاسخ بسیاری از تذکرها را داده است و هر چند ماه یکبار شهردار تهران گزارشی را برای شورا در خصوص نحوه تذکرها ارائه می‌دهد که به چه تعداد از گزارش‌ها پاسخ داده شده، چه تعداد مربوط به شهرداری بوده یا چه تعداد مربوط به سایر نهادها بوده است. 

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در تهران در زمینه شیوع ویروس کرونا توضیح می‌دهید؟

ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی در دستورکار است

از ابتدای شیوع کرونا، شهرداری و مجموعه‌های تابعه آن اقدامات متعددی را در گرمخانه‌ها،‌ مددسراها،‌ مترو، اتوبوس، تاکسی و... انجام داده‌اند. البته شهرداری تهران هم مکان‌های پرتردد خود را در این ایام تعطیل کرده است و ضدعفونی کردن مکان‌های عمومی در دستورکار است. البته این را هم بگویم که ما با توجه به شیوع کرونا درآمدهایمان در شهرداری کاهش پیدا کرده، هزینه‌های ما افزایش یافته است، اما تا جایی که توانسته‌ایم خدمات را ارائه کرده‌ایم. 

طرح جامع مدیریت پسماند به تصویب رسید، در این طرح قرار است چه اقداماتی صورت گیرد و برنامه‌های شهرداری در این زمینه چیست؟

طرح جامع مدیریت پسماند برای 20 سال است/کار از سال 97 شروع شد

ما در شورای پنجم طرح جامع مدیریت پسماند را تصویب کرده‌ایم. از سال 97 کار آغاز شد. این طرح از امسال آغاز و تا بیست سال آینده ادامه دارد. ما دو سال پیش روزنه حدود 6 هزار تن زباله خانگی و غیرخانگی در پایتخت تولید می‌شد. 

ما با شناسایی پسماندها اقداماتی در ایستگاه‌های انتقال، سایت آرادکوه، آبعلی و همچنین مدیریت پسماندهای پزشکی بی‌خطر شده و... انجام دادیم که البته تمام این کارها از اهداف مدیریت پسماند است. ما باید کاهش پسماند را در تهران به حداقل برسانیم و البته با طرح جامع مدیریت پسماند اقدامات از این پس براساس این طرح صورت خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول