اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تنش سیاسی در آمریکا پس از رأی دادگاه علیه قاتلِ «جورج فلوید»

در پی گناهکار شناخته شدن پلیس قاتل یک شهروند سیاه‌پوست در آمریکا، جمهوری‌خواهان این کشور دموکرات‌ها را به مداخله در امور دادرسی متهم کردند.

تنش سیاسی در آمریکا پس از رأی دادگاه علیه قاتلِ «جورج فلوید»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گناهکار شناخته شدن «درک شاوین» مأمور پلیس قاتلِ «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، چهره‌های جمهوری‌خواه آمریکا دموکرات‌ها را به مداخله در امور دادرسی این پرونده متهم کردند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام رأی دادگاه علیه شاوین، به همراه معاونش «کامالا هریس» در کاخ سفید به سخنرانی پرداختند.

بایدن در این سخنرانی گفت گناهکار شناخته شدن شاوین در دادگاه «اتفاقی بسیار نادر» در آمریکا توصیف کرد که «می‌تواند لحظه تغییری چشمگیر» در این کشور باشد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «این یک قتل در روز روشن بود و باعث شد پرده‌ها افتاده و تمام جهان [نژادپرستی در آمریکا] را ببینند».

او همچنین نژادپرستی نظام‌مند در آمریکا را «داغ ننگین بر روح ملت» این کشور توصیف کرد.

معاون بایدن نیز گفت «امروز نفس راحتی کشیدیم اما این [رأی] رنج موجود را از بین نخواهد برد» و اکنون لازم است قانون‌گذاران آمریکا قوانینی را تصویب کنند که موجب اصلاح عملکرد پلیس شود.

بایدن همچنین در تماس با خانواده جورج فلوید گفت: «ما هر ثانیه از این [دادگاه] را تماشا می‌کردیم اکنون تسلی پیدا کردیم».

دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه سوم توسط درک شاوین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه، قاضی پرونده روز سه‌شنبه او را گناهکار اعلام کرد. با این حال صدور حکم شاوین و تصمیم در خصوص اینکه چند سال را در زندان خواهد گذراند طی هفته‌های آتی اعلام خواهد شد.

چند روز قبل از اعلام این رأی، «مکسین واترز» عضو دموکرات مجلس نمایندگان با شرکت در یکی از تظاهرات‌های ضدنژادپرستی در آمریکا گفت، در مبارزه با نژادپرستی نظام‌مند «باید هجومی‌تر عمل کنیم».

«پیتر کاهیل» قاضی پرونده قتل جورج فلوید در واکنش به اظهارات واترز گفت: «امیدوارم مقامات منتخب صحبت کردن درباره این پرونده را خاتمه دهند، به‌خصوص به نحوی موجب بی‌احترامی به حاکمیت قانون و بخش قضایی و عملکرد ما باشد».

اظهارات دموکرات‌ها درباره دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید، واکنش منفی چهره‌های حزب جمهوی‌خواه را نیز به همراه داشت.

«تد کروز» سناتور تندروی جمهوری‌خواه در پیامی توئیتری نوشت: «جو بایدن می‌گوید مکسین واترز نباید تنها سیاست‌مداری باشد که به‌طور احمقانه‌ای زمینه را برای دادرسی و تجدید نظر احتمالی دربرابر گناه‌کار شناخته شدن به شکلی نادرست، فراهم می‌کند».

از سوی دیگر «کایلی مک‌اینانی»، سخنگوی کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، بایدن را به «شعله‌ور کردن تنش» در آمریکا متهم کرد.

مک‌اینانی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: «شنیدیم که کاهیل قاضی پرونده به مقامات منتخب هشدار داد و گفت از شما می‌خواهم مداخله نکنید، درست چند ساعت یا نصف روز قبل از اینکه رئیس جمهور دست به مداخله بزند».

او با اشاره به این‌که جو آمریکا به‌خصوص در شهر مینیاپولیس متشنج است گفت: «فکر می‌کنم وظیفه رئیس جمهور این است که عقب بایسد نه اینکه تنش‌ها را شعله‌ور کند».

طی روزهای گذشته و پیش از اعلام رأی دادگاه مینیاپولیس، این شهر به حالت آماده‌باش درآمده و در سایر شهرها تدابیر امنیتی افزایش یافت.

«جیکوب فری» شهردار مینیاپولیس هفته گذشته گفت که حدود دو هزار عضو گارد ملی به همراه ۱۱۰۰ مامور پلیس در حالت آماده‌باش برای پاسخ به هر شورش احتمالی هستند.

این وضعیت آماده‌باش در حالی است که هفته گذشته قتل «دانته رایت» جوان ۲۰ ساله به دست مامور پلیس بروکلین سنتر در نزدیکی مینیاپولیس، محل قتل فلوید، اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشته است.

اظهارات بایدن در حمایت از رأی دادگاه علیه شاوین در حالی بیان شد که او روز شنبه و در حالی که معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس، شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، واشنگتن، مینیاپولیس و شیکاگو، دست به برگزاری تجمعات گسترده زده بودند، برای اولین بار از زمان ورود به کاخ سفید، در شهر «ویلمینگتون» مشغول بازی گلف شد.

بایدن در حالی در اوج این اعتراضات برای تفریح به زمین گلف رفته است که پیش از انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا، بارها «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق را به همین دلیل مورد سرزنش قرار داده بود.

همچنین ترامپ همواره به‌خاطر شورشی و غارتگر و وحشی خطاب کردن شرکت‌کنندگان در اعتراضات ضدنژادپرستی با انتقاد دموکرات‌ها مواجه شده بود. اما بایدن نیز روز دوشنبه هفته گذشته در اظهاراتی مشابه در کاخ سفید اعلام کرد:‌ «فعلاً باید تصریح کنم که هیچ توجیهی برای غارتگری وجود ندارد. هیچ توجیهی برای خشونت نیست. اما تظاهرات مسالمت‌آمیز قابل درک است».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول