اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 12 هزار و 527 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند ریزشی در نهایت با کاهش 12 هزار و 527 واحد همراه شد.

کاهش 12 هزار و 527 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران این روزها حال و روز خوشی ندارد و مسئولان آن هم از اظهار نظر در مورد بازار خودداری می‌کنند. امروز هم در یک روند ریزشی شاخص کل با کاهش 12 هزار و 527 واحد به رقم یک‌میلیون و 207 هزار و 62 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز 1613 واحد کاهش یافته و به رقم 430 هزار و 70 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 819 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از 5.5 میلیارد اوراق و سهام در قالب 237 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 901 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی یک‌درصد کاهش یافتند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 37 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص ازاد شناور 82 صدم درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم بورس 94 صدم درصد افت کرد. 

نمادهایی که قبلاً شاخص‌ساز بودند امروز در کاهش شاخص مؤثر بودند به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل شستا، بانک ملت، ملی مس ایران، بانک تجارت، فولاد مبارکه، ایران‌خودرو دارویی برکت بوده‌اند. 

در فرابورس ایران امروز شاخص کل 55 واحد ریزش داشته و به رقم 17 هزار و 728 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 204 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 1.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 53 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 414 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای آریا ساسول، ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری گردشگری ایران، پتروشیمی زاگرس، مدیریت مالی مهر آیندگان و برق جهرم همگی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

نمادهای پرتراکنش از فرابورس ایران شامل پلیمر آریا ساسول، توسعه مسیر برق گیلان، سرمایه‌گذاری صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، برق و انرژی پیوندگستر فارس، ذوب‌آهن اصفهان و مس سرچشمه بوده‌اند. 

امروز همچنین خبرهایی رسید که تعدادی از سهامداران بورس دوباره مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران تجمع کردند. همچنین تعدادی از سهامداران در مقابل تالار بورس اصفهان در اعتراض به ریزش بازار و از دست دادن سرمایه‌های خود اعتراض کردند. 

بازار سرمایه ایران که یک بازار محدود با تعداد حداکثر پنج شش میلیون نفر سهامدار بود، از سال گذشته به خاطر آزاد شدن سهام عدالت با دربرگیری 49 میلیون نفر و همچنین رشد بی‌رویه نرخ ارز در سال گذشته یکباره شاهد حضور میلیونی افراد در بازار شد به گونه‌ای که در حال حاضر حدود 57 میلیون ایرانی در بورس حضور دارند، اما قوانین و مقررات مناسب این افراد و این شرایط تغییر پیدا نکرد. ضعف نظارت بر بازار و ضعف قوانین، همچنین چشمداشت دولت به بازار سرمایه باعث شد عده زیادی از مردم در این بازار سرمایه‌های اندک خود را که با هزار زحمت به دست آورده‌اند از دست بدهند.


وضع امروز پالایش یکم

حتی پالایش یکم که از سوی دولت ارائه شد و قرار بود با 30 درصد تخفیف باشد و مردم سود ببرند، اما امروز بعد از گذشت حدود هفت‌ماه از خرید پالایش یکم هنوز با 30 درصد زیان مواجه هستند به گونه‌ای که روز اول هر واحد پالایشی را 10 هزار تومان خریدند که امروز هر واحد پالایشی 7 هزار تومان بیشتر خریده نمی‌شود.

به هر حال مسئولان بازار سرمایه باید بدانند بهترین فرصت برای توسعه سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شده و از حضور میلیونی مردم در بورس می‌توان بهترین فرصت برای تقویت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را فراهم کرد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول