اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

یارانه یک میلیون تومانی؛ وعده بخرید و دولت را تمدید کنید!

آقای آذری جهرمی گفته؛ «می‌توان به هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه داد؛ به شرطی که بعد از لغو تحریم‌ها، بهره‌وری را بهبود بخشید و همچنین یارانه‌های پنهان را اصلاح کرد.»

یارانه یک میلیون تومانی؛ وعده بخرید و دولت را تمدید کنید!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: آقای آذری جهرمی گفته؛ «می توان به هر ایرانی ماهانه یک میلیون تومان یارانه داد؛ به شرطی که بعد از لغو تحریم‌ها، بهره‌وری را بهبود بخشید و همچنین یارانه‌های پنهان را اصلاح کرد». 

گویا عوام فریبی این جماعت حد و مرز ندارد. قبل از همه اینها، آقای روحانی خرداد ۹۲ در شبکه دوم سیما گفت «دولت تدبیر و امید دنبال این است که مردم آن‌ قدر درآمد سرشار داشته باشند که نیازی به یارانه ۴۵ هزار تومانی نداشته باشند. من کاری می‌کنم دولت، دستش را به سوی مردم دراز خواهد کرد».

اما دولت او با لطمه شدید به ارزش پول ملی و ایجاد تورم های ششصد تا هشتصد درصدی، کاری کرد که همان مبلغ ارزشمند ۴۵ هزار تومانی یارانه، بی ارزش شود. حالا بعد از هشت سال، آذری جهرمی روی دست روحانی بلند شده و وعده یارانه یک میلیون تومانی می دهد تا مذاکرات را شیرین سازی کند و از بدبینی مردم بکاهد.

او حتی نمی گوید ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم در اثر احیای اقتصاد ملی احیا می شود. بلکه اذعان می کند که قرار است مردم در شرایط گرفتاری فعلی، یارانه بگیر باقی بمانند؛ اما نیازمند تر! حال این که دولت از کجا یک میلیون تومان به ۸۵ میلیون نفر (۸۵ هزار میلیارد تومان در ماه!!) می دهد، بماند.

اما چرا همین وعده در مقیاسی به مراتب کوچک تر (وعده روحانی)، در سال ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ که برجام در اوج بود و به وضعیت امروز نیفتاده بود، عملی نشد؟ و حالا که قرار است برجام از نظر حضرات وصله و پینه بشود و آنها امتیازات موقت -با تاریخ مصرف کوتاه انتخاباتی-  از آمریکا بگیرند، چگونه امکان عملی شدن دارد؟

وعده های سال ۹۲ روحانی، که قبل از آزمون برجام بود، وعده می داد مردم را از ۴۵ هزار تومان بی نیاز کند اما کاملا برعکس شد. حالا آذری جهرمی با وجود آشکار شدن واقعیت برجام، چگونه وعده یارانه یک میلیون تومانی (۲۰ برابر رقم فعلی) را می دهد؟! اگر این کار کلاهبرداری در روز روشن نیست، پس کلاهبرداری چیست؟

تعبیر اصلاح یارانه های پنهان هم تعبیر غلط انداز دیگری است که سرنوشت آن را در دولت متبوع آقای جهرمی دیدیم. به مدت چهار سال و با مصارف انتخاباتی، قیمت بنزین را ثابت نگه داشتند که خلاف عقل و قانون بود؛ وقتی خاطر شان از انتخابات جمع شد، ناگهان قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش دادند و آن فاجه را آفریدند.

روی دیگر وعده شیرین آقای آذری جهرمی می تواند این باشد که شما در سودای دریاف جیرینگی ماهی یک میلیون تومان یارانه باشید، ما در عوض به شما قول می دهیم این بار قیمت بنزین را مثلا به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان برسانیم و انفجار مشابهی را هم در قیمت آب و برق و گاز و خدمات دولتی ترتیب دهیم!

آنچه در این اظهار نظر ها مفقود است، اهتمام به احیای تولید ملی و رونق اشتغال و اقتصاد از این طریق است. پیداست تنها در این صورت می توان از حذف و اضافه نجومی یارانه ها -بلکه حتی هدفمند کردن آن صرفا در خدمت اقشار نیازمند- سخن گفت و هر سخنی بدون این تعهد مسئولانه، عوام فریبی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول