اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

دانلود 4 میلیونی پایان‌نامه‌ و رساله در «گنج»/ کدام پایان‌نامه‌ها بیشترین دانلود را داشتند؟

۲۸۵ هزار کاربر پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، تمام‌متن ۳۸۸ هزار پایان‌نامه‌ و رساله را نزدیک به چهار میلیون بار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کردند.

دانلود 4 میلیونی پایان‌نامه‌ و رساله در «گنج»/ کدام پایان‌نامه‌ها بیشترین دانلود را داشتند؟

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، بر اساس فصل سوم «آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» مصوب ششم آذر ۱۳۹۵ وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (پارسا) در «گنج» (به نشانی ganj.irandoc.ac.ir )، با پرچم‌داری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های این وزارت آغاز شد.

بر پایه این آیین‌نامه، اطلاعات کتاب‌شناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بی‌درنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس گذارده می‌شوند. در همین چارچوب، دسترسی آزاد و رایگان به تمام‌متن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رساله‌های دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در گنج فراهم شد.

همچنین از دی سال ۱۳۹۵ تا دی سال ۱۳۹۹، دسترسی رایگان به تمام‌متن ۳۹۴.۵۵۱ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و ۴۰.۵۳۵ رساله دکتری در «گنج» فراهم شد. تا پایان پاییز ۱۳۹۹ میانگین روزانه بازدید پژوهشگران از «گنج» (با آی‌پی جداگانه) ۷.۴۲۳ و میانگین جست‌وجوهای روزانه در آن ۲۷.۶۹۴ بوده است. در این بازه زمانی تمام‌متن ۳۵۹.۴۸۹ پایان‌نامه و ۲۸.۶۰۰ رساله را بیش از ۲۸۵ هزار کاربر برای چهار میلیون بار دانلود کرده‌اند.

جدول زیر گنجینه‌های پایگاه اطلاعات علمی ایران و دانلود آنها را نشان می‌دهد:

شمار اعضای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)، بازدید، جست‌وجو، و دانلود پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده‌اند:

شمار دانلود تمام‌متن پارساها در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که در این جدول دیده می‌شود، بیشترین پارساهای دانلود شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بوده‌اند.

در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹، پارساهای ۶۴۲ مؤسسه دانلود شده که بیشترین دانلود از پارساهای دانشگاه تربیت مدرس بوده است. دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، فردوسی مشهد، علامه طباطبائی، و تبریز نیز در جایگاه دوم تا پنجم دانلود تمام‌متن پارسا هستند. شمار دانلود پارساهای ۱۰ مؤسسة نخست در جدول زیر آمده است.

شمار دانلود تمام‌متن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در جدول زیر آمده است. همان‌گونه که این جدول نشان می‌دهد، رشته مهندسی کشاورزی بیشترین دانلود پارسا را داشته است و رشته‌های مدیریت، مهندسی عمران، شیمی، و مهندسی برق نیز در جایگاه‌های دوم تا پنجم بوده‌اند.

کاربران «گنج» تمام‌متن ۳۸۸.۰۸۹ عنوان پارسا را در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ دانلود کرده‌اند. شمار دانلود برای تمام‌متن ۲۰ پارسای نخست در جدول زیر آمده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول