اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دیو و دلبر کرونایی در فریدن/ از درمان روی ویلچر تا پویشی برای احیای نفس شهر

موج چهارم کرونا در فریدن هر چقدر با بی‌تدبیری‌ها و ساده‌انگاری‌ها از کودک تازه متولد شده گرفته تا پدر ۱۰۰ ساله را درگیر کرده اما هنوز هم هستند گروه‌هایی که به کمک کادر درمان آمده تا پس از روزهای قرمز دوباره این شهر نفس تازه کند.

دیو و دلبر کرونایی در فریدن/ از درمان روی ویلچر تا پویشی برای احیای نفس شهر

به گزارش فارس از فریدن، بسیاری از شهرستان های کشورمان این روزها درگیر بیماری منحوس کرونا هستند و موج چهارم این بیماری ایران زمین را در می نوردد، در غربی‌ترین نقطه استان اصفهان شهرستان فریدن، کادر درمان بیمارستان شهید رجایی داران در جنگ تمام عیاری با این بیماری روزگار را سپری می‌کنند.

 بیمارستانی که به عنوان بیمارستان سطح دو ارجاع در غرب استان اصفهان به شمار می رود، امروزه ظرفیت تخت‌هایش پر شده و نفس بیمارانش به شماره افتاده است؛ این شهر نسبت به موج‌های قبلی این بیماری در اوضاع وخیم‌تری قرار گرفته است و تصاویر منتشرشده از این بیمارستان حکایت از این دارد که در برخی بازه‌های زمانی به علت کمبود فضا برخی بیماران روی ویلچر خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

موج چهارم کرونا دیگر به هیچ رده سنی در فریدن رحم نمی‌کند، از کودک تازه متولد شده گرفته تا پدر ۱۰۰ ساله که به سختی با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند؛ نگاه بهت‌زده مادر به کودک ۲۷ روزه ی خود از تصاویر دردناک این منطقه است.

 

شهرستانی که ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تنها فقط یک بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان داشت و رنگش رو به سفیدی می رفت این روزها سرخ‌ و سرخ‌تر می شود، رنگ‌آمیزی که این روزها به سیاهی می‌زند تا بگوید ارمغان بی‌تدبیری‌ها، عادی‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها بشماره افتادن نفس‌ها است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی به آمار نگران‌کننده در خصوص بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: در طول یک سالی که با بیماری کرونا درگیر هستیم،  هزار و ۱۰۰ بیمار در بیمارستان بستری شدند اما در این یک ماهه سال ۱۴۰۰ حدودا ۴۶۰ بیمار کرونایی را بستری کردیم که بسیار نگران‌کننده است.

مهدی ابن‌النصیر تعداد بهبـود یافتگانی که با حال خــوب از بخش های کـرونای این مرکز ترخیص شد را ۲۶۵ تن اعلام کرد و افزود: در این مدت هم ۶۱ بیمار جان خود را از دست دادند که تقریبا ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران بستری شده را شامل شده است.

وی ادامه داد: این آمارها فقط برای ۲۰ روز گذشته است و علاوه بر بیماران کرونایی، در یک ماه اخیر ۳۹۹ بیمار غیرکرونایی را نیز پوشش دادیم ولی با چند برابر شدن بیماران، تعداد کادر درمان ثابت است؛ این یعنی چند برابر شدن حجم کاری ولی با فداکاری و از خود گذشتگی پرسنل توانستیم با این مشکلات دست و پنجه نرم کنیم.

رئیس بیمارستان شهید رجایی داران اظهار داشت: هم اکنون آمار بستری کرونایی ۱۱۰ بیمار است که بیش از ظرفیت بیمارستان بوده اما با این شرایط حتی بر روی ویلچر هم به بیماران خدمت‌رسانی کردیم تا نگذاریم برای بیماران مشکلی پیش بیاید.

ابن‌النصیر تاکید کرد: با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به کمک اعضای ستاد مبارزه با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گرفتیم اقامتگاه سرپایی ۳۰ تخته را دایر و آن را تجهیز کنیم.

یکی از بحران‌هایی که کرونا برای مردم رقم زده است مشکلات اقتصادی است که دولت ها با راه حل های مختلف دنبال این هستند که بتوانند از بار منفی این معضلات بکاهند.

 

شهرستان فریدن هم که یکی از محروم ترین شهرستان‌های استان اصفهان است، این روزها با تعطیلی صنوف با مشکلات زیادی روبرو است. برخی از کسبه فریدن اظهار داشتند که باید اقساط و چک‌های زیادی را پاس کنیم اما با تعطیلی مغازه‌ها زندگی شخصی ما با مشکلات بسیاری رو به رو شده است.

یکی از کسبه داران با اشاره به این موضوع که ما تعطیل هستیم ولی بسیاری از مکان‌هایی که باعث ازدحام می‌شود مشغول فعالیت هستند، گفت: الان برخی بانک‌ها حتی به آن پروتکل‌های بهداشتی که کسبه رعایت می‌کردند، توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: می‌دانیم باید برای هم فدا شویم ولی از قدیم گفته‌اند برای کسی تب کن که برایت بمیرد، خیلی از مردم رعایت نمی‌کنند حتی برخی از ادارات هم خیلی سهل‌انگارانه به موضوع نگاه می‌کنند.

یکی دیگری از کسبه فریدنی تاکید کرد: درست است که ما مغازه را تعطیل کردیم آیا امتیازاتی هم به این قشر داده می‌شود که فردا به خاطر چک‌های برگشتی راهی زندان نشوند؟ تاکنون چه تمهیداتی دولت برای این صنوف دیده است؟

 

به سراغ رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان فریدن رفتیم، کسانی که این روزها از نزدیک مشکلات را شاهد هستند و می‌توان گفت یکی از پرکارترین بخش‌ها در وضعیت کرونایی پرسنل بهداشت و درمان شهرستان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان فریدن با بیان اینکه ما نیز از تعطیلی صنوف ناراحت هستیم، گفت: افرادی هستند که مغازه را اجاره کرده‌اند و یا چک در دست افراد دارند در اینجا حق را به کسبه می‌دهم اما این پروتکل‌هایی است که برای سلامتی خود کسبه نیز باید رعایت شود.

محمد رضا ربیعیان ادامه داد: کسبه‌ای که دنبال درآمد هستند بدون شک فقط آن را برای تامین سلامت خود و خانواده‌هایشان می‌خواهند ما نیز مجبوریم به خاطر سلامتی کسبه، مغازه‌هایی که تخلف می‌کنند را پلمپ کنیم.

وی افزود: طول کشیدن روند صعودی بیماری کرونا به عدم رعایت پروتکل‌ها بر می‌گردد و این تعطیلی‌ها مربوط به ۲۰ روز الی یک ماه پیش است یعنی در ایام قبل از عید، دید و بازدیدها، مسافرت‌ها و ایام توزیع برخی کالاها که توجه کمی به آن شد منجر به بالا رفتن آمار این بیماری منحوس شد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن تاکید کرد: مردم اگر با جدیت پروتکل‌ها را رعایت کنند طی یک الی 2 هفته آینده روند صعودی کاهش پیدا می‌کند و سیر نزولی را پیش می‌گیرد.

ربیعیان گفت: انتظار می رفت اتحادیه‌ها و اصناف همکاری کنند ولی برخی از آن‌ها رعایت نکردند و مجبور شدیم برخلاف میل باطنی و حفظ سلامت جامعه برخی از آن‌ها را پلمب کنیم که روز گذشته فقط ۱۵ پلمبی داشتیم، ما قصد آزار و اذیت کسبه را نداریم ولی تمامی این‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی در خصوص نظارت‌های بهداشت محیط بیان کرد: مکانی که سلامتی را تهدید کند، بهداشت در آنجا دخالت دارد اصل رعایت پروتکل‌ها به ما مردم بر می‌گردد که افراد خودشان به تنهایی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، برای تامین سلامت یک دست صدا ندارد و تنها بهداشت نمی‌تواند این موضوع را پیش ببرد و کنترل کند همه باید دست به دست هم بدهیم زیرا این ویروس جهانی و همه‌گیری است.

 

رئیس مرکز بهداشت درمان تصریح کرد: بانک‌ها بیشترین تجمع را دارند و باید تمامی پروتکل‌ها در آن رعایت شود، برخی از بانک‌ها این موضوع را رعایت نکردند که بارها گزارش آن را به ستاد مبارزه با کرونا دادیم.

ربیعیان به مشکلات و معضلات نیروهای بهداشت محیط اشاره کرد و گفت: ابتدا بخاطر این بیماری کسی حاضر به جابجایی، غسل و دفن میت نبود و نیروهای ما خود تمام مراحل دفن را انجام می‌دادند، که از همین جا از آن‌ها باید تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

وی اظهار داشت: مشکلات بسیار است ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که جامعه حداقل به یک آرامش نسبی برسد و می‌دانیم باید سال‌ها با این ویروس زندگی کنیم پس باید یکسری پروتکل‌ها را رعایت کنیم مثلا در برخی روستاها هنوز گزارش می‌شود برای برخی متوفیان مجلس تحریم گرفته می‌شود، مردم خودشان هم باید به فکر باشند.

ربیعیان ادامه داد: پرسنل بهداشت و درمان فقط به افرادی که تخلف می کنند تذکر می‌دهند و اگر موثر نبود به مراجع قضائیه گزارش داده می شود تا برخورد مناسب صورت گیرد.

رئیس بهداشت و درمان شهرستان فریدن در خصوص تست گیری بیماران کرونایی عنوان کرد: ما یک مرکز برای بیماری‌های حاد تنفسی به نام مرکز منتخب، در نظر گرفتیم؛ در خصوص ۳۰ روز فروردین که اوج کرونای فریدن بود، روزانه ۷۰ تا ۶۰ مراجعه‌کننده داشتیم و از این افراد تست PCR و رپید گرفته می‌شد.

وی در خصوص بستری‌های خانگی عنوان کرد: در گام سوم طرح شهید سلیمانی مراجعه و پیگیری درب منزل بود که اگر فردی به ویروس مبتلا می‌شد افراد تحت نظر ما به منزل فرد مبتلا مراجعه می‌کردند و پیگیر می‌شدند که فرد از زمان ابتلا تاکنون با چه کسانی بر خورد داشته که خدای نکرده تست آن‌ها مثبت نباشد و درگیر این بیماری نشده باشند.

 

ربیعیان ادامه داد: بیشترین بستری‌های خانگی خانم‌های باردار و افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند، یک تیم درمان و پزشک سلامت این مراقبت‌ها را بر عهده دارد.

رئیس مرکز بهداشت و درمان فریدن اظهار داشت: واکسیناسیون کادر درمان تکمیل شده که طی ۴ مرحله بود؛ پیش‌بینی شده با افزایش واردات واکسن و رسیدن واکسن بومی تا شهریور و مهر ماه امسال کل مردم واکسینه شوند.

وی گفت: طبق اولویت‌ها گروه‌های هدف واکسینه شدند و تزریق به صورت یکنواخت انجام می‌شود که این واکسیناسیون بر اساس سهمیه واکسن است و همکاران باید از سهمیه فریدن استفاده کنند.

رئیس مرکز بهداشت و درمان تاکید کرد: از مردم عزیز خواهشمندیم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، این ویروس سرایت بالاتری دارد اکنون تقریبا کل ایران درگیر این ویروس شده است، روزانه این آمار به صورت آسانسوری بالا می‌رفت اما اکنون آمار به صورت موشکی در حال افزایش است.

ربیعیان ادامه داد:  توصیه ما این است که از دو ماسک استفاده شود و مردم حتی‌الامکان از خانه بیرون نیایند مگر برای موارد ضروری که در این صورت تاکید ما باز هم بر روی رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی است.

انسان‌های مختلفی از همان روزهای آغازین شیوع این بیماری در کشور، جانانه برای مقابله با این ویروس به میدان آمدند، تلاش سفید پوشان عرصه سلامت از قبیل پرستاران، پزشکان و پرسنل بیمارستان‌ها در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا بر کسی پوشیده نیست. در این میان غم از دست دادن عزیزان در مواجهه با این بیماری مصیبتی بزرگ بوده و از سوی دیگر بهبودی حاصل از شکست این بیماری امید را در دل‌ها زنده می‌کند.

 

مردم شهرستان فریدن با دیدن حال بد همشهریانشان به تکاپو افتادند تا بتوانند همه جوره با این دشمن منحوس که در لباس کرونا رخ نمایان کرده بجنگند، فریدنی‌ها نیز از زمانی که شیپور جنگ با کرونا به صدا در آمد در تلاش بودند که کمک حال کادر درمان باشند.

آنان با تشکیل‌های گروه‌های جهادی مبارزه جانانه‌ای را با این ویروس وحشی داشتند، در پیک‌های اول با تهیه ماسک و اقلام حفاظتی به یاری مردم شتافتند.

 

در پیک چهارم که چهره کرونا در فریدن تغییر کرد و تهاجمی‌تر شد، مبارزه با آن نیز سخت‌تر شد به گونه‌ای که کادر درمان از مردم خواستند تا به هر صورتی می‌توانند به آنان کمک کنند؛ این بار جوانان پویش ویتامین عشق را به راه انداختند تا با تهیه آبمیوه‌های طبیعی برای بهبود حال بیماران تلاش کنند.

کانال‌های مجازی که از خوش نامی بهره می‌بردند هم تمام اخبار خود را برای آگاه‌سازی مردم اختصاص دادند تا بتوانند این گونه در روشنگری و آگاه‌سازی به کمک مسؤولان بیایند ولی باز کم کاری برخی از ادارات که در وضعیت بحرانی باید چهره درخشان‌تری داشته باشند باعث اعتراض برخی از مخاطبان مجازی شده است.

انتهای پیام/۳۲۱۲/ص۱۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول