اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نباید برای مشکلاتی که خودمان ایجاد کردیم به خارج متوسل شویم/ در دولتم باید مسئولان اموال خود را به مردم بگویند

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری از نگاه دولت به دهه شصتی‌ها، مخالفت روحانی با رزمایش بیولوژیک نیروهای مسلح سخن گفت و تاکید کرد که نباید برای مشکلاتی که خودمان ایجاد کردیم به خارج متوسل شویم.

نباید برای مشکلاتی که خودمان ایجاد کردیم به خارج متوسل شویم/ در دولتم باید مسئولان اموال خود را به مردم بگویند

حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس - وحید ونایی: دارای مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک از کالج سلطنتی لندن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و ریاست این دانشگاه را در کارنامه خود دارد.

58 ساله است و مشاور و نماینده وزیران بهداشت در دولت یازدهم و دوازدهم، ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، معاونت اجرایی طرح «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در مبارزه با ویروس کرونا بخشی از سوابق اجرایی‌اش محسوب می‌شود. 

شاهین محمد صادقی سابقه حضور در 2 دوره مجلس شورای اسلامی (دوره‌های هفتم و نهم) را داشته و عضو هیات رئیسه مجلس هم بوده است. او در یک نشست خبری در 28 فروردین سالجاری و از محل ستاد خود در خیابان سرافراز تهران کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. 

برای بررسی دلایل حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری، اهداف و برنامه‌ها با وی به گفت‌وگو نشستیم. 

گزیده مهم‌ترین قسمت‌های گفت‌وگو:

در محور مقاومت برای نظام سربازی کرده‌ام

اگر نقاط ضعف را برطرف نکنیم نظام در آینده دچار مشکل می‌شود

مردم از دست مسئولان به شدت ناراضی هستند

عدم رضایت مردم، خود را در انتخابات نشان می‌دهد

صادق بودن با مردم بهترین کمک به آنهاست

 باتلاق‌های اجرایی در کشور از برخی رفتارها ایجاد شده

دولت روحانی دهه شصتی‌ها را دردسر می‌داند

 تبعیض‌های کمرشکن و غیرقابل تحمل وجود دارد

 بیزاری مردم از شعارهای تکراری

دولت فعلی در افزایش فاصله طبقاتی نقش زیادی دارد

پای متجاوز را قطع می‌کنیم ولی پای مرغ تهدید امنیتی شده

نباید برای مشکلات که خودمان ایجاد کردیم متوسل به خارجی‌ها شویم

در دولتم باید همه مسئولان اموال و دارایی خود را به مردم بگویند

تناسبی بین افزایش بودجه و کارایی واقعی نیست

عدم در رأس بودن مجلس به دلیل رفتار دولت‌ها با نمایندگان و مجلس

خیلی از حرف‌های رهبر انقلاب روی زمین می‌ماند

پای دولت روی گلوی تولید و تولیدکننده است

دولت روحانی نقدینگی را 8 برابر کرد ولی توسعه‌ای هم در کار نبود

دولت روحانی با بورس و ارز و زندگی مردم بازی کرد و سرمایه‌ها را سوزاند

 روحانی جلوی رزمایش بیولوژیک نیروهای مسلح را گرفت

 وزارت بهداشت در ابتدا مخالف طرح شهید سلیمانی بود

بودجه طرح شهید سلیمانی، فقط 150 میلیارد تومان

موج چهارم کرونا هنوز به قله نرسیده

حاج قاسم قائل به تقسیم بندی‌های سیاسی نبود

متن کامل گفت‌وگو با وی به شرح ذیل است: 

فارس: چه دلیل و ضرورتی دیدید که کاندیدای ریاست جمهوری شدید و چرایی حضورتان در انتخابات چیست؟

محمدصادقی: خداوند بر ما منت گذاشت که ما را محب پیغمبر و اهل بیت قرار داده و شرایطی را به وجود آورد که در دوران جمهوری اسلامی زیست کنیم و سایه ولایت بر سرمان باشد. 

 

 

خداوند بر ما منت گذاشته که بتوانیم به مردم خوب کشورمان خدمت کنیم و سرباز این نظام، انقلاب و ملت عزیز کشورمان باشیم؛ من از روزی که خود را شناخته‌ام خود را سرباز دیده‌ام و حتی در دوران رژیم پهلوی به دلیل نوشتن یک انشاء در مدرسه توسط ساواک بازداشت شدم ضمن اینکه در دوران هشت سال دفاع مقدس هم در مناطق مختلف جنوب و غرب کشور حضور داشته و تلاش کرده‌ام از آب و خاک کشورم دفاع کنم.

** در محور مقاومت برای نظام سربازی کرده‌ام

در عراق، یمن، سوریه و لبنان هم حضور داشته‌ام و در مسائل داخلی مانند سیل و زلزله به عنوان یک سرباز خدمت کرده‌ام. 

برای اجرای وظایف و تعهداتم هیچگاه نگاه نکرده‌ام که آیا کسی از این کار من خوشش می‌آید یا ناراحت می‌شود؟؛ من فقط به ایفای وظایف خود می‌پردازم.

من وظیفه دارم که از همه اعتقادات و باورهای خودم دفاع کنم و فکر می‌کنم که سنگر ریاست جمهری سنگری قوی و بسیار محکم برای دفاع از حقوق ملت و برای اعتلای نام ایران، اسلام و برای عزت مردم خوب‌مان است؛ دلم می‌خواهد کشورم سربلند و عزیز باشد؛ مردم باید در رفاه باشند و نام اسلام و ایران و ایرانی در دنیا بدرخشد ضمن احترام به همه دوستان و برادرانی که خود را داوطلب تصدی مسئولیت ریاست جمهوری کرده‌اند احساس کرده‌ام شاید من هم بتوانم قدمی برداشته و خود را عرضه کرده‌ام لذا بنا دارم در این سنگر به همان وظایفی که پیش‌تر به آن پرداخته‌ام باز هم به وظایفم در دفاع بپردازم.

فارس: به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری فکر می‌کنید چه کمکی می‌توانید به مردم ایران بکنید؟

محمدصادقی: جمهوری اسلامی ایران امروز یکی از دوران‌های طلایی خود را طی می‌کند و یکی از دوران سخت خود را هم از برخی جهات سپری می‌کند. 

از یک طرف دشمنان ما مرعوب ملت ایران شده‌اند و پیشرفت‌های شگرف علمی، سیاسی، نظامی و دستیابی به قله‌های بلند علمی مانند نانو، لیزر، هسته‌ای، پزشکی و صنعتی بخشی از افتخارات ما است.

** اگر نقاط ضعف را برطرف نکنیم نظام در آینده دچار مشکل می‌شود

تربیت میلیون‌ها جوان پرانگیزه و تحصیل کرده که سرمایه اصلی کشور هستند بخشی دیگر از افتخارات کشور عزیزمان است.

در معادلات سیاسی و نظامی منطقه هیچ قدرتی نمی‌تواند عرض اندام کند. مگر آنکه جمهوری اسلامی را در تمامی اتفاقات لحاظ کرده و نقش ملت ایران را باور کرده باشد؛ خیلی‌ها تلاش کرده‌اند جمهوری اسلامی را محدود و محصور در داخل خاک خود کنند و از ایفای نقش جلوگیری کنند و حتی تلاش کرده‌اند جمهوری اسلامی را از رسیدن به قله‌های عزت و سرافرازی دور کنند ولی نتوانستند که البته این موضوع نشانه قدرت ملی جمهوری اسلامی است.

مردم احساس می‌کنند که ما نمایندگان صادقی برای آنها نیستیم و احساس می‌کند که ما در عمل به شعارهای جمهوری اسلامی درست رفتار نکرده‌ایم و احساس می‌کنند مسئولین منافع ملی را زیرپا گذاشته و رفاه و آسایش آنها برای ما شعاری بیش نیست

احساس می‌کنم ما دارای نقاط ضعف بسیار جدی هستیم که اگر نتوانیم آن را برطرف کنیم حتماً در ادامه کار نظام با مشکل مواجه خواهیم شد. 

** مردم از دست مسئولان ناراضی هستند

جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر حضور مردم است و با رأی و اراده مردم به وجود آمده و تا امروز هر آنچه به دست آورده‌ایم به واسطه حضور مردم و در راستای مشیت خداوند و مدیریت و رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری حاصل شده است؛ مردم ایران باعث شده‌اند که به قدرت و عزت و به سربلندی فعلی برسیم ولی به دلیل رفتارهای ناپسند حکمرانان، دولت و یا سایر نهادها امروز مردم از ما راضی نیستند و به شدت هم ناراضی نیستند.

 

 

مردم احساس می‌کنند که ما نمایندگان صادقی برای آنها نیستیم و احساس می‌کند که ما در عمل به شعارهای جمهوری اسلامی درست رفتار نکرده‌ایم و احساس می‌کنند مسئولین منافع ملی را زیرپا گذاشته و رفاه و آسایش آنها برای ما شعاری بیش نیست. 

این نارضایتی مردم خودش را در صحنه‌های مختلف نشان می‌دهد که می‌توانم به انتخابات مجلس که در انتهای سال 98 برگزار شد اشاره کنم؛ این در حالی است که در برخی شهرهای ایران میزان مشارکت کم بود که این نشان‌دهنده آن است مردم رفتار ما را نپسندیده‌اند؛ دلیلش دروغ ما مسئولین است که از منافع ملی یا دفاع نکرده‌ایم و یا منافع ملی را فدای منافع حزبی و باندی کرده‌ایم.

** عدم رضایت مردم، خود را در انتخابات نشان می‌دهد

احساس مردم آن است که مسئولین در موارد متعددی پا روی خون شهدا و آرمان‌های شهدا گذاشته‌اند؛ می‌توان از حرف‌های مردم این را فهمید که ما به جای آنکه در مقابل مردم سر فرود آوریم در مقابل دشمنان مردم سر فرود آورده‌ایم و به جای آنکه برای مردم قد خم کنیم برای مردم گردن‌فرازی کرده‌ایم.

دلیلش مشارکت پایین انتخابات مجلس دروغ ما مسئولین است که از منافع ملی یا دفاع نکرده‌ایم و یا منافع ملی را فدای منافع حزبی و باندی کرده‌ایم.

تجمل‌گرایی و اشراف‌گرایی جزو رفتارهای بسیاری از مسئولین ما شده است در حالیکه چنین چیزی نه در کلام امام (ره) بوده است و نه در کلام مقام معظم رهبری و نه انتظار مردم از مسئولین چنین رفتاری بوده است؛ تفاخر، تجمل‌گرایی و اشراف‌گرایی، خودپسندی و خودرأیی شیوه خیلی از مسئولین ما شده است. مردم احساس می کنند که این نوع رفتار، رفتار امام و مقام معظم رهبری نیست در نتیجه احساس نارضایتی می‌کنند و این نارضایتی خود را به شکل عدم حضور در انتخابات و یا صحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که مسئولین پیشنهاد می‌دهند، بروز می‌هند.

تداوم انقلاب و تقویت آن با جلب اعتماد مردم صورت می‌گیرد و مردم و اعتماد آنها اصلی‌ترین سرمایه جمهوری اسلامی است؛ این موضوع که هر آنچه داریم اعم از دستاوردهای سیاسی، علمی و نظامی مهم بوده و رضایت مردم برای ما بسیار با اهمیت است و بایستی این موضوع را اصلاح کنیم و باید با مردم صادقانه حرف زده و راست بگوییم.

** صادق بودن با مردم بهترین کمک به آنهاست

بایستی مردم را همانطور که حضرت امام (ره) فرمودند ولی نعمت انقلاب بدانیم و بایستی مردم را محور دانسته و منافع مردم را در مقابل منافع حزبی، جناحی و قومی ترجیح دهیم.

اگر با مردم صادق باشیم و نشان دهیم که خدمت‌گذار مردم بوده و آنها را ولی‌نعمت انقلاب و نظام بدانیم حتماً مردم احساس رضایت بیشتری خواهند کرد؛ بهترین کمکی که می‌توانیم به مردم کنیم آن است که با مردم صادقانه رفتار کنیم و برای تأمین نیازها، معیشت و اشتغال جوانان صادقانه و با تمام وجود قدم برداریم و از آرمان‌های نظام و انقلاب دفاع کنیم.

فارس: برای برطرف کردن نقاط ضعف کشور چه راهکارهایی را بنا دارید در انتخابات به عنوان طرح و برنامه ارائه دهید؟

محمدصادقی: من در دولتم بیش از آنکه بخواهم بگویم چه می‌خواهم انجام بدهم می‌گوییم که چه کارهایی را انجام نخواهم داد؛ به نظر می‌رسد که نبایدها بیش از بایدها است، در دولت من به مردم دروغ نخواهیم برد و منافع ملی را زیر پا نخواهیم گذاشت و اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی و خودرأیی نخواهیم داشت. در دولتم بین مردم تفرقه ایجاد نکرده و آنها را اصلاح‌طلب و اصولگرا و چپ و راست و کرد و لر و عرب و ...تقسیم نخواهم کرد؛ در دولت من برای مردم گردنکشی نخواهد شد و در دولتم دست در جیب مردم نخواهیم کرد و اجازه می‌دهیم مردم خودشان کارشان را انجام دهند.

** باتلاق‌های اجرایی در کشور از برخی رفتارها ایجاد شده

اولین و بیشترین کاری که خواهیم کرد آن است که رفتارهای غلطی که در دولت و نظام داشته‌ایم را اصلاح کنیم سپس به سراغ اجرای موارد لازم خواهیم رفت.

 

 

از برخی رفتارها باتلاق اجرایی درست شده است که هیچ ماشین اقتصادی و اجتماعی امان حرکت در آن را ندارد و باید در ابتدا این باتلاق را خشکاند؛‌ در این باتلاق رفتارهای ناپسند زیاد است و اگر این کار را انجام دادیم زمینه برای تولید و توزیع، نیازهای معیشتی مردم و رفع تورم فراهم خواهد شد.

بخش زیادی از مشکلات امروز کشور ناشی از سوء مدیریت و وادادگی در برابر مشکلات است؛ اگر درد و درک داشته باشیم مشکلات رفع می‌شود و احساس می‌کنم تعدادی از مسئولین درک درستی از شرایط و مشکلات کشور ندارند و تعدادی هم دردی نسبت به درد مردم ندارند. 

** دولت روحانی دهه شصتی‌ها را دردسر می‌داند

مقام معظم رهبری خواستار اقتصاد دانش بنیان درون‌زای برون‌نگر شدند که به نظرم دولت دو قسمت آن را حذف کرده است زیرا اقتصاد فعلی کشور نه دانش بنیان است و نه درون‌زا.

وقتی نگاه به بیرون از کشور باشد یعنی اینکه ظرفیت‌های داخلی حذف شده است در حالی که جوانان پای کار زیادی برای رفع مشکلات وجود داشته و انرژی زیادی برای حل مشکلات دارند.

بخش زیادی از مشکلات امروز کشور ناشی از سوء مدیریت و وادادگی در برابر مشکلات است؛ اگر درد و درک داشته باشیم مشکلات رفع می‌شود و احساس می‌کنم تعدادی از مسئولین درک درستی از شرایط و مشکلات کشور ندارند و تعدادی هم دردی نسبت به درد مردم ندارند

 

معاون رئیس جمهور در تلویزیون می‌گوید که دهه شصتی‌ها همواره برای کشور دردسر بوده‌اند؛ روزگاری مشکلات بهداشتی، روزگاری مشکل مدرسه، روزگاری مشکل دانشگاه و روزگاری مشکل اشتغال داشتند این حرف درست نیست چرا که چند میلیون جوان ایرانی سرمایه ارزشمندی برای کشور محسوب می‌شوند. 

فارس: بخشی از مردم از دولت و حاکمیت رضایت ندارند که بخشی از این عدم رضایت به افزایش فاصله طبقاتی و عدم حضور مسئولین بین مردم و به افزایش مشکلات معیشتی باز می‌گردد...

محمدصادقی: امروز مشکل ما آن است که مسئولین خود را ارباب مردم می‌دانند و فکر می‌کنند مردم رعیت آنها هستند و از موضع بالا با آنها حرف می‌زنند نه از موضع پایین؛ گاهی اوقات تبعیضی که مسئولین نسبت به خودشان قائل هستند تبعیضی کمرشکن و غیرقابل تحمل است.

** تبعیض‌های کمرشکن و غیرقابل تحمل وجود دارد

گاهی اوقات یک جوان شهری یا روستایی که بنا دارد درجه‌دار نیروهای مسلح شود اما چون پدرش برای کارگری به خارج از کشور رفته است اجازه اشتغال به وی را نمی‌دهند و می‌گویند که پدر شما به عنوان بستگان درجه یک در خارج از کشور در حال کار کردن است این در حالی است که همسر و فرزندان برخی مسئولان و حتی شخص مسئول تابعیت دیگر کشورها را دارند و گاهی اوقات آن مسئول در سطح معاون رئیس جمهور است.

وقتی دو جوان بنای ازدواج دارند و ما هم مرتب اعلام می‌کنیم که اصل در اسلام خانواده است و ما فقط دو فقره وام ازدواج می‌دهیم و از آنها چهار ضامن می‌خواهیم نسبت به دیگرانی که وام کلان گرفته‌اند تبعیض‌آمیز است چرا که در همان زمان ممکن است بستگان برخی مسئولان از رئیس جمهور گرفته تا وزیر صدها و هزاران میلیارد تومان وام می‌گیرند بدون آنکه ضامنی باشد در حالی که همه مردم این موضوع را می‌بینند و متوجه این اوج از تبعیض می‌شوند لذا این تبعیض برای مردم غیرقابل تحمل است و سبب نارضایتی می‌شود.

در حالیکه به مردم توصیه می‌کنیم به امکانات بهداشت و درمان و سلامت شهر خود اکتفا کنید در ریاست جمهوری، مجلس و یا سازمان برنامه و بودجه 11 برابر قراردادهای بیمه کارمند و کارگر ارزش درمانی دارد که تحمل این موضوع برای مردم بسیار سخت است و باعث فاصله طبقاتی زیادی بین مردم و مسئولین می‌شود.

فرزندان مردم برای اشتغال گاهی اوقات سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند و علی‌رغم تحصیلات عالیه حاضرند کارهای دست پایین انجام دهند ولی برخی جوانان نمی‌توانند کار داشته باشند این در حالی است که تعداد زیادی از فرزندان مسئولین در خارج از کشور زندگی می‌کنند که همین موضوع موجب نارضایتی مردم از مسئولین شده است و لذا باید این رویه را اصلاح کنیم. 

فارس: برای دولت خود چه شعاری را در نظر گرفته‌اید؟

محمدصادقی: مردم از شعار خسته شده‌اند و خیلی ناراضی و خسته هستند و از شعارها و حرف‌های تکراری مسئولان بیزارند و فکر می‌کنند هر شعاری که بدهیم در حد همان شعار باقی مانده و عملیاتی نمی‌شود.

** بیزاری مردم از شعارهای تکراری

من جراح هستم و یاد گرفته‌ام که کارم را با عمل خود توأم کنم و تلاش دارم مشکلات کشور را با جراحی حل کنم که امیدوارم شعار و عمل من یکی باشد.

فارس: اقدامات دولت آقای روحانی موجب انتقادات تعداد زیادی از مردم و خیلی از کارشناسان شده است و شما این دولت را مسبب چه مشکلاتی می‌دانید؟

محمدصادقی: بیش از آنکه بخواهیم دولت را نقد کنیم و رفتارهای گذشتگان را بررسی کنیم اجازه دهید که به آینده فکر کنیم. 

** پای متجاوز را قطع می‌کنیم ولی پای مرغ تهدید امنیتی شده

افزایش فاصله طبقاتی بین مردم  و مسئولین در دولت فعلی نسبت به دولت‌های قبل افزایش یافته است؛‌ سطح زندگی مردم عادی با مسئولان تفاوت فاحشی دارد؛ معیشت مردم و درآمد مردم به شدت کاهش یافته و متناسب با افزایش تورم بهبود پیدا نکرده است در نتیجه زندگی مردم و معیشت و اقتصاد و اشتغال و ازدواج و شغل جوانان دستخوش یکسری ناملایمات عدیده شده که این دولت نقش بیشتری از دولت‌های قبل در بروز چنین وقایعی شده است.

 

 

دشمنان خیلی نظام جمهوری اسلامی را تهدید به حمله می‌کنند اما من معتقدم هر سرباز بیگانه‌ای که به خاک ما برسد سپاه و ارتش و ملت ما پای متجاوز را قلم کرده و قطع خواهند کرد؛ امروز نوع رفتار دولت به جایی رسیده که پای مرغ امنیت ما را تهدید می‌کند هیچ دشمنی حاضر نیست به کشور ما حمله کند و هیچ ابرقدرتی حاضر نیست به مرزهای ایران نزدیک شود؛ با آنکه عربده می کشند ولی هیچ کاری نمی‌توانند بکنند ولی پای مرغ تهدید امنیتی محسوب می‌شود که خیلی زشت و تلخ است.

فارس: چرا دولت فعلی خیلی از امورات کشور را به انتخابات آمریکا و موضوعات سیاست خارجی و برجام گره زده و عملاً اقتصاد کشورمان شرطی شده است؟

محمدصادقی: رفتارهای دشمن و تحریم‌ها و مشکلاتی که بیرون از مرزهای ایران برای کشورمان فراهم کرده‌اند در پدید آمدن این مشکلات داخلی نقش دارد.

هر سرباز بیگانه‌ای که به خاک ما برسد سپاه و ارتش و ملت ما پای متجاوز را قلم کرده و قطع خواهند کرد ولی پای مرغ تهدید امنیتی محسوب می‌شود

بخش بسیار زیادی از مشکلات کشور نه به دلیل تحریم‌ها و نه به دلیل رفتارهای خارجی بلکه به دلیل رفتارهای خود ما است. اشرافی‌گری و ایجاد فاصله طبقاتی بین مردم و مسئولین در زمره آن چیزهایی است که خارجی‌ها کمتر در بروز آن نقش داشته‌اند.

** نباید برای مشکلاتی که خودمان ایجاد کردیم متوسل به خارجی‌ها شویم

عدم دلسوزی و فدا کردن منافع ملی در مقابل منافع فردی در زمره آن چیزهایی است که نه از طرف خارج  و تحریم‌ها به ما تحمیل شده است بلکه ناشی از رفتارهای ما مسئولین است و تصور می‌کنم بیش و پیش از آنکه به اصلاح رفتارمان با خارجی‌ها بپردازیم باید به اصلاح رفتار خود در داخل بپردازیم و بدانیم که مردم ولی‌نعمت ما هستند و بایستی برای آنها گام برداریم.

آنقدر نیروی انسانی تحصیلکرده و با انگیزه  پرانرژی و منابع زیرزمینی و روزمینی و اندوخته‌های مالی داریم که حتی اگر تمام مرزهای ایران را هم ببندند باز هم امکان اداره کشور را بهتر از وضعیت فعلی داریم. تلاش برای ارتباط بهتر با دنیا امر پسندیده و خوبی است ولی دنیا که یک کشور و دو کشور نیست ضمن اینکه با قدرت و عزت و حل مشکلات داخلی می‌توان برای حل مشکلات خارجی اقدام کرد و نه با پاشیده شدن اقتصاد داخل سپس برای حل مشکلات داخلی که با دست خودمان به وجود آورده‌ایم متوسل به خارجی‌ها شویم. 

فارس: برنامه دولت شما برای عرصه سیاست خارجی چیست؟

محمدصادقی:  دولت من مبتنی بر دو اصل قانون اساسی در سیاست خارجی رفتار می‌کند که این عبارت است از بند آخر اصل سوم قانون اساسی و بند اول اصل 110 قانون اساسی.

** اول روابط با همسایگان و بعد کشورهای اسلامی و سپس دیگران

اگر این دو اصل را رعایت کنیم با چالش‌هایی که دولت فعلی در سیاست خارجی و در تصمیم‌گیری‌های داخلی آن را عنوان می‌کند مواجه نخواهیم شد؛ دست ما برای همگرایی منطقه‌ای و افزایش ارتباطات با کشورهای منطقه و همسایه در مرحله اول و کشورهای اسلامی در مرحله دوم و بقیه کشورهای دنیا دراز است و تلاش می‌کنیم روابط بهتری را با دنیا داشته باشیم.

با هر کشوری براساس منافع ملی و براساس دو اصل سوم و 110 قانون اساسی رفتار خواهیم کرد و با آنها گفت‌وگو می‌کنیم اما هر کاری که خواستیم با خارجی‌ها انجام دهیم از موضع عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود. اگر این موضوع را رعایت کنیم فکر می‌کنم می‌توانیم برای افزایش ارتباطات اقتصادی روابط خود را با همسایگان و کشورهای غیر زورگو افزایش دهیم.

فارس: آیا شما به عنوان کاندیدای تصدی پست ریاست جمهوری نقدی به برجام دارید؟

محمدصادقی: برجام یک قرارداد نوشته شده است و عده‌ای با آن موافق بوده و عده‌ای مخالف هستند.

ممکن است من مخالف برجام بوده باشم اما امروز یک قرارداد محسوب می‌شود اما تکلیف ما در قبال برجام آن است که در حالیکه ما به تعهدات خود عمل کرده‌ایم و منتظر هستیم طرف‌‌های مقابل به این تعهدات عمل کنند تا زمانی که این موضوع جامه عمل پوشانده نشده ما حرف جدیدی در مورد برجام نخواهیم داشت.

فارس: چند سالی است مطالبه عمومی مردم اعلام لیست اموال و دارایی‌های مسئولین و نمایندگان است و آن را در راستای شفافیت حداکثری مدیران می‌دانند شما چه نظری در این باره دارید؟

محمدصادقی: من پزشک فوق تخصص هستم و همسرم هم پزشک فوق تخصص است اما کل موجودی ما در کل دنیا یک آپارتمان 178 متری در پاسداران و یک خودروی تویوتا کرولا مدل 2015 که در اختیار همسرم است و یک زانیتا مدل 1386 که فرزندانم از آن استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه تعدادی هم نخل خرما از پدرم در زادگاهم به ارث دارم؛ غیر از این هیچ اموال و دارایی دیگری ندارم. 

فارس: نظر دولت شما درباره شفافیت در بخش‌های مختلف اعم از شفافیت اموال و شفافیت اطلاعات چیست؟ این در حالی است که در بخش‌های مختلف دولت مـتأسفانه دستگاه‌های اجرایی حتی حاضر نیستند اطلاعات را به یکدیگر بدهند این در حالی است که این اطلاعات درون دولتی محسوب می‌شود.

محمدصادقی: حق مردم است که بدانند مسئولین چه کاره بودند و چه کارهایی را انجام می‌دهند؛ البته ممکن است برخی مسائل ملی بوده و برخی دیگر امنیتی و نظامی و دفاعی باشد که نباید دشمن از آن مطلع باشد. اما رفتارهای مسئولین بایستی کاملاً شفاف باشد؛ هر کسی که در دولت من مسئولیتی می‌گیرد باید در روز اول تمامی اموال و دارایی خود را به من و مردم اعلام کند. البته قانون اعلام می‌کند که بایستی لیست اموال به قوه قضاییه اعلام شود ولی من معتقدم که بایستی با مردم صادق بود و اموال و دارایی را به مردم اعلام کرد؛ مسئولان در دولت من بایستی با مردم شفاف بود و صادق باشند. 

** در دولتم باید همه مسئولان اموال و دارایی خود را به مردم بگویند

تنها منبع درآمد من پزشکی است و من حقوق هیأت علمی و استادی دانشگاه و طبابت در بخش دولتی را می‌گیرم و به هیچ وجه در بخش خصوصی کار نمی‌کنم و معتقدم که بقیه مسئولین هم بایستی خیلی راحت لیست اموال و دارایی خود را به مردم اعلام کنند. 

فارس: با توجه به اینکه عضو هیأت رئیسه مجلس بوده و سابقه حضور در دو دوره پارلمان را دارید، مشکلات بودجه کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر لزوم اصلاح ساختار بودجه تأکید کرده‌اند اما عملاً دولت فعلی کاری در این باره نکرده است.

محمدصادقی: بودجه ما از اساس دچار مشکل شده است و آنقدر بدنه دولت حجیم است که کارایی دولت و دستگاه‌های اجرایی به حداقل رسیده است و بخش زیادی از بودجه که بایستی صرف تولید، سازندگی و توسعه کشور در حوزه‌های مختلف شود خرج اداره دولت می‌شود.

** تناسبی بین افزایش بودجه و کارایی واقعی نیست

نزدیک به 80 درصد بودجه کشور، جاری است و این برای ما بسیار خطرناک است. البته این موضوع مشکل اول بودجه است اما باید تلاش کرد سهم بودجه جاری از بودجه کشور پایین آورد و حداقل کار آن است که حجم دولت کوچکتر شده و هزینه‌های جاری را بکاهیم و بکوشیم دولت بیش از این توسعه پیدا نکند.

 

 

بودجه در دولت فعلی چند برابر بودجه دولت قبلی شده است ولی کارایی این دولت به شدت پایین آمده و مشخص می‌شود که تناسبی بین افزایش بودجه و کارایی واقعی نیست.

باید سعی کنیم و تلاش کنیم که بدنه دولت بیش از این بزرگ نشود و حجم بودجه جاری کشور افزایش پیدا کند؛ بودجه شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و اکثر بودجه کشور در آنجا هزینه می‌شود بایستی به شدت مورد رصد قرار گیرد این در حالی است که اکثر این شرکت‌ها تحت نظارت بخش‌های مختلف کشور نیستند و به همین دلیل اصلاح نحوه نظارت بر این شرکت‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است و در حقیقت باید بکوشیم سهم توسعه بخش‌ها و پیشرفت کشور و سهم اعتبارات مردم و منابع بودجه را اصلاح کنیم .

فارس: جایگاه مجلس را برای رفع مشکلات کشور چگونه می‌بینید؟

محمدصادقی: حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد؛ بخش زیادی از عدم در رأس بودن مجلس در دوره‌های مختلف به خود نمایندگان باز می‌گردد و این افراد سعی می‌کنند نقش خود را به عنوان یک کارگزار و نه یک طراح و در حد یک مدیر جز و نه یک متفکر پایین بیاورند و در نهایت مجبور می‌شوند که کار خود را با دولت به صورت خواهش و التماس پیش ببرند.

** عدم در رأس بودن مجلس به دلیل رفتار دولت‌ها با نمایندگان و مجلس

بخشی از عدم در رأس بودن مجلس به رفتار دولت‌ها با نمایندگان و مجلس بازمی‌گردد؛ مسئولان قوه مجریه اعم از رئیس جمهور و یا سایر مسئولین دولتی بایستی باور کنند که مجلس قوه برنامه‌ریز و طراح کشور است و متأسفانه به چنین چیزی بها داده نشده است ولی امیدوارم که این روند اصلاح شود.

فارس: چه بخش‌هایی از قانون اساسی را ملاحظه کردید که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و قرار است در دولت شما این موضوعات پیگیری و اجرایی شود؟

محمدصادقی: بخش کمتر از قانون اساسی تاکنون اجرا شده است و بخش‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که تاکنون اجرایی نشده است و این حق بر گردن نظام وجود دارد که چرا تاکنون  و بعد از گذشت 41 سال از انقلاب اسلامی اجرایی نشده است.

** خیلی از حرف‌های رهبر انقلاب روی زمین می‌ماند

نزدیک به 2 سال پیش مقام معظم رهبری توصیه به راه‌اندازی هیأت اندیشه‌ورز کردند و از مجمع تشخص مصلحت نظام و شورای نگهبان خواستند که چرا تاکنون این موضوع اجرایی نشده است ولی متأسفانه این حرف ایشان مانند خیلی از حرف‌های دیگر روی زمین ماند. 

بخش‌های مختلفی از قانون اساسی در حوزه حقوق مردم، معیشت، آموزش، آموزش عالی، اشتغال، مسکن، محیط زیست، منابع طبیعی، بهداشت و درمان و خیلی دیگر از بخش‌ها روی زمین مانده است و فکر می‌کنم که خیلی کار داریم تا بتوانیم قانون اساسی مترقی‌مان را به صورت کامل جامه عمل بپوشانیم. چرا که چنین ظرفیتی در کشور مان وجود دارد ولی در خیلی از حوزه‌ها بی‌توجهی کردیم اگرچه موانع خارجی هم در عدم اجرای خیلی از بخش‌های قانون اساسی نقش داشتند ولی اگر اراده داشته باشیم می‌توانیم ظرف مدت 10 سال بخش‌های بسیار زیادی از قانون اساسی را اجرایی کنیم.

فارس: مقام معظم رهبری و خیلی از دلسوزان در طول سال‌های اخیر بارها تأکید کردند که می‌توان برای رفع مشکلات کشور و بهبود روند تولید و اشتغال از ظرفیت سرمایه‌های مردمی استفاده کرد که موضوع بورس و توسعه پتروپالایشگاه‌ها بخشی از این موضوعات است. این در حالی است که وضعیت بورس روند نزولی داشته و عملاً این بازار سرمایه تبدیل به کوره پول‌سوزی مردم شده است؛ چرا نتوانسته‌ایم از نقدینگی در دستان مردم برای رفع مشکلات کشور استفاده کنیم؟

محمدصادقی: کاری که دولت باید در این قضیه انجام دهد آن است که پایش را از روی گلوی تولید بردارد. این در حالی است که نزدیک به 75 درصد اقتصاد کشور دولتی است و اگر دولت پایش را از روی گلوی تولیدکننده بردارد تولید می‌تواند نفس کشیده و رشد کند این در حالی است که هم‌اکنون تولید نه تنها مورد حمایت نیست بلکه کار بسیار سختی است و تولیدکننده در موارد متعدد نه تنها مورد تشویق کارگزاران قرار نمی‌گیرد بلکه با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

** پای دولت روی گلوی تولید و تولیدکننده است

برای گرفتن برخی موافقت‌نامه‌ها مشاهده می‌کردیم که تا 48 ماه دریافت یک مجوز و عملیاتی شدن آن کار تولیدی به طول می‌انجامد این در حالی است که در برخی از کشورهای همسایه مجوز تولید تنها ظرف مدت 48 ساعت صادر می‌شود. 

دولت آقای روحانی در طول این هشت سال 450 هزار تومان نقدینگی را به 3 تریلیون و 200 هزار میلیارد  تومان نقدینگی رسانده است در حالیکه قاعدتاً دولتی مانند دولت آقای احمدی‌نژاد که بسیار هم خرج می‌کرد و در حوزه‌های مختلف پرتلاش بود بایستی نقدینگی را بیش از این افزایش می‌داد ولی دولت آقای حسن روحانی که کمترین کار عمرانی را انجام داده و کمترین توسعه در کشور رخ داده است می‌بایست  افزایش نقدینگی نسبت به دولت قبلی خیلی کمتر می‌شد

 

بهترین کار مانع‌زدایی از تولید توسط دولت آن است که پای خود را از روی گلوی تولید و تولیدکننده بردارد. این در حالی است که وقتی قرار است اجازه سرمایه‌گذاری به یک فرد داده شود؛ عملاً آن فرد چهار سال معطل می‌ماند که 12 مجوز به صورت قطعی است و بایستی حتماً گرفته شود که می‌توانم به موافقت اصولی، مجوزهای لازم برای آب، برق، گاز و تلفن، محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری و ... در این راستا اشاره کنم. 

به کرات برای تولیدکننده و سرمایه‌گذار پیش آمده  است که آنقدر برای دریافت یک مجوز معطل شده‌اند که عطای آن کار تولیدی را به لقایش بخشیده‌اند. این در حالی است که همه مجوزها هم زمان‌دار است و بایستی برای تمدید آن مجدداً کارهای اداری صورت گیرد و حتی گاهی اوقات پیش می‌آید قبل از اینکه مجوز بعدی را بگیرند اعتبار مجوز قبلی پایان یافته است.

** دولت روحانی نقدینگی را 8 برابر کرد ولی توسعه‌ای هم در کار نبود

به نظر می‌رسد که بایستی بیش از آنکه یکسری کارها را انجام دهیم، تلاش کنیم یکسری کارها را انجام ندهیم و به همین دلیل باید بکوشیم برای تولیدکننده مانع ایجاد نکنیم و اجازه دهیم تولیدکننده و سرمایه‌گذار به کار تولید خود بپردازد.

 

 

زمان دولت آقای خاتمی او کشور را با 150 هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل دولت آقای احمدی‌نژاد داد، آقای احمدی‌نژاد هم کشور را با 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل دولت آقای روحانی دارد؛ دولت آقای روحانی در طول این هشت سال 450 هزار تومان نقدینگی را به 3 تریلیون و 200 هزار میلیارد  تومان نقدینگی رسانده است در حالیکه قاعدتاً دولتی مانند دولت آقای احمدی‌نژاد که بسیار هم خرج می‌کرد و در حوزه‌های مختلف پرتلاش بود بایستی نقدینگی را بیش از این افزایش می‌داد ولی دولت آقای حسن روحانی که کمترین کار عمرانی را انجام داده و کمترین توسعه در کشور رخ داده است می‌بایست  افزایش نقدینگی نسبت به دولت قبلی خیلی کمتر می‌شد ولی عملاً مشاهده می‌کنیم که در دولت فعلی نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در دست مردم نزدیک به هشت برابر دولت قبلی افزایش پیدا کرده است.

من معتقدم که نقدینگی ضمن اینکه یک عیب محسوب می‌شود و خطر زیادی دارد ولی در عین حال در ذات خود یک توانمندی دارد؛ کشوری که 3 تریلیون و 200 هزار میلیارد تومان براساس آمارهای دولت نقدینگی دارد یعنی اینکه کشور بسیار ثروتمندی است که این حجم سرمایه نقدی دارد و بیش از این مقادیر هم سرمایه‌های زیرساختی و اصلی دارد که می‌بایستی به سمت تولید هدایت شد.

** دولت روحانی با بورس و ارز و زندگی مردم بازی کرد و سرمایه‌ها را سوزاند

اگر بتوانیم نقدینگی مردم را به سمت تولید سوق داده و اقتصاد کشور را از این میسر پویا کنیم بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شود. به همین دلیل دولت باید راه‌هایی را پیدا کند که نقدینگی وارد تولید شود و عملاً این کار منجر به انرژی برای شادابی و پویایی اقتصادی جامعه شود.

ممکن است هر دولتی مجبور شود که اقداماتی را برای بورس و ارز انجام دهد اما دولت آقای روحانی ساده‌ترین راه‌ها را که گران‌ترین راه محسوب می‌شود را در پیش گرفته است. کاری که دولت با بورس و ارز انجام داد بازی با این بخش‌ها نبوده است چرا که عملاً منجر به نابودی معیشت مردم و سوزاندن سرمایه‌های آنها شده و عملاً کاری کرد که قیمت ارز به جایی رسید که زندگی مردم تلخ شده و در قضیه بورس هم حجم زیادی از سرمایه‌های مردم را سوزاند.

بازی دولت با بورس و ارز به هیچ وجه نه معقول است و نه خداپسندانه و قطعاً بایستی از رفتارهایی که دولت فعلی با ارز و بورس در کشور انجام داد در آینده پرهیز کنیم.

فارس: اگر موافقید به کرونا هم بپردازیم. 14 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد ولی با بی‌تدبیری‌های صورت گرفته وارد موج چهارم شیوع کرونا شده‌ایم. اقدامات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمدصادقی: فوکویاما اندیشمند غربی معتقد است که بعد از جنگ جهانی دوم پدیده‌ای که می‌تواند صحنه سیاسی آینده جهان را ترسیم کند کرونا است و از دل کرونا ابرقدرت‌هایی پدید می‌آیند و جایگاه کشورها تغییر پیدا خواهد کرد؛ کشورهایی که عملکرد بهتری در مقابل با کرونا داشته باشند ارتقا جایگاه پیدا کرده و کشورهایی که در مقابل این پدیده نتوانند ایفای نقش کنند و وظایف‌شان را به درستی انجام دهند حتماً تنزل رتبه پیدا خواهند کرد بنابراین اگر خدای ناکرده نتوانیم نقش‌مان را  به درستی در برابر ویروس کرونا ایفا کنیم نه تنها باید در پیشگاه  ملت‌‌مان پاسخگو باشیم بایستی در مقابل جایگاهی که در دنیا از دست می دهم هم پاسخگو باشیم.

** روحانی جلوی رزمایش بیولوژیک نیروهای مسلح را گرفت

متأسفانه از ابتدای شیوع کرونا در کشور دولت و شخص رئیس جمهور با موضوع کرونا به صورت سیاسی برخورد کرد؛‌ در 22 اسفند سال 98 مقام معظم رهبری برای کمک به پرسنل بهداشت و درمان و وزارت بهداشت به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور دادند که با تمام ظرفیت به کمک وزارت بهداشت بیایند در 23 اسفند سرلشکر باقری به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام رزمایش بیولوژیک برای مبارزه با کرونا کردند؛ در روز 25 اسفند آقای روحانی فرمان سرلشکر باقری را لغو کرده و جلوی کمک نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌ها را برای مبارزه با کرونا گرفت که البته این رفتار کاملاً سیاسی است.

 

 

بعد از این زمان و تا مدتی به صورت کج‌دار و مریز نیروهای مسلح علیه ویروس کرونا اقدامات مقابله‌ای انجام دادند و با تلاش و از جان گذشتگی کادر بهداشت و درمان به عنوان سربازان خط اول مقابله با ویروس کرونا اقدامات بسیار مؤثری را انجام دادند و در این مسیر شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کردند و همین اقدامات باعث کنترل این ویروس شده بود. ولی به دلیل افزایش شدت بیماری مجدداً در اواخر تابستان شاهد موج سوم کرونا بودیم؛ در اواخر مهر احساس مردم و کادر بهداشت و درمان و به دنبال آن برداشت مقام معظم رهبری آن بود که دیگران بایستی در میدان مقابله با کرونا آماده و به وزارت بهداشت کمک کنند به همین دلیل رهبر معظم انقلاب نام بسیج را برای کمک به این موضوع آوردند.

** وزارت بهداشت در ابتدا مخالف طرح شهید سلیمانی بود

فرمانده کل سپاه پاسداران به من به عنوان رئیس وقت بسیج جامعه پزشکی کشور دستور دادند که طرحی را نوشته و نوع کمک بسیج را به وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا مشخص کنیم. به همین دلیل 30 نفر از بهترین متخصصین پزشکی کشور طرحی را نوشتند که آن طرح مبتنی بر تمام آموزه‌های پزشکی و برخاسته از یک منطق قوی علمی بود.

در ابتدا وزارت بهداشت از پذیرش این طرح استنکاف کرد اما در نهایت وقتی که استدلال‌های همکارانم را شنیدند طرح را پذیرفتند و این طرح با نام مبارک شهید «حاج قاسم سلیمانی» و به صورت مشترک بین وزارت بهداشت و بسیج برای اجرا به تمام کشور ابلاغ شد.

طرح شهید سلیمانی خیلی ساده، ارزان و بومی و بدون اتکا به امکانات خارجی بود؛ در این طرح بیماریابی فعال، جداسازی هوشمند و حمایت هدفمند تعبیه شده بود که این کار ماحصل نظرات جمع‌ زیادی از نخبگان جامعه پزشکی بود که این طرح کاملاً علمی و معتبر بوده و مورد پذیرش وزارت بهداشت هم قرار گرفته بود؛ بخشی از طراحان این طرح نمایندگان ایران در سازمان‌های بین‌المللی بودند و تعدادی از آنها طرح کنترل بیماری فلج اطفال و واکسیناسیون عمومی آن را اجرا کرده بود.

در مقابل چند ده هزار میلیاردی که وزارت بهداشت تا قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی برای کنترل بیماری هزینه کرده بود مجموعه بودجه‌ای که وزارت بهداشت و سازمان بسیج و هلال احمر برای اجرای طرح شهید سلیمانی هزینه کردند حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بود

این طرح بر این مبنای علمی که بایستی کانون انتشار بیماری بیمارانی هستند که به صورت سیال در جامعه در حال تردد هستند و در قالب این طرح تلاش کردیم کسانیکه بیمار هستند گاهی اوقات خود آنها از ابتدا به این ویروس مبتلا بوده و گاهی اوقات هم مبتلا نیستند و سپس آنها را از تردد در بازار و امکان عمومی منع کرده و آنها را در منازل‌شان مستقر می‌کردیم؛ اجرای این طرح بسیار هوشمند بوده و عملاً بیماریابی هوشمند صورت گرفته وقتی فرد مبتلا مورد شناسایی قرار می‌گرفت به صورت هوشمند آن را از دیگران جدا می‌کردیم که در آن صورت دیگران از ابتلا به این ویروس در امان بودند.

** بودجه طرح شهید سلیمانی فقط 150 میلیارد تومان

در طرح شهید سلیمانی به تی اسکن و ونتیلاتور و آی سی یو و سی سی یو احتیاج نداشتیم و به جای یک سی تی اسکن چند میلیاردی، اتکای‌مان به یک دماسنج ۵۰ هزار تومانی و دستگاه اکسیژن ساز و چند قرص و وسیله‌ مانند ماسک و گان بود. 

 

 

در مقابل چند ده هزار میلیاردی که وزارت بهداشت تا قبل از اجرای طرح شهید سلیمانی برای کنترل بیماری هزینه کرده بود مجموعه بودجه‌ای که وزارت بهداشت و سازمان بسیج و هلال احمر برای اجرای طرح شهید سلیمانی هزینه کردند حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بود.

از ابتدای آذر تا ۱۵ دی و با پرچمداری وزارت بهداشت و با مساعدت بسیج، طرح شهید سلیمانی اجرا شد که از ۴۸۶ جان باخته روزانه به ۵۶ جانباخته رسیدیم و تعداد مبتلایان روزانه هم از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر به حدود ۵ هزار نفر کاهش پیدا کرد. 

** موج چهارم کرونا هنوز به قله نرسیده

بخش‌های داخلی اطفال جراحی و زنان که توسط بیماران کرونایی اشغال شده بود به صاحبان آن بخشها برگردانده شد و آی سی یو و سی سی یو و اورژانس هم از بیماران کرونایی خالی شد ولی متاسفانه اهرم‌های سیاسی در دولت به کار افتاد و وزارت بهداشت را تحت فشار گذاشتند و اعلام کردند که نبایستی با بسیج همکاری کنید و نبایستی طرح شهید سلیمانی اجرا شود.

هیچ راهی برای کنترل کرونا و مبارزه با این ویروس وجود ندارد مگر آنکه طرح شهید سلیمانی و یا شبیه آن اجرایی شود این در حالی است که موج چهارم کرونا هنوز به قله نرسیده است. 

فارس: حال که به طرحی با نام شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کردید به این سوال هم پاسخ دهید که آیا پیگیری و اجرای مکتب حاج قاسم سلیمانی می‌تواند رافع خیلی از مشکلات کشور باشد؟ 

محمد صادقی: اگر لیاقت داشته باشم من سرباز مکتب حاج قاسم سلیمانی هستم؛ مشخصات این مکتب اینگونه است که جز خدا به هیچ کسی اتکا نداشت؛ سرباز رهبری و فدایی ملت بود و ملت را اصل می‌دانست؛ قاسم سلیمانی کسی بود که همه قدرت‌ها آرزوی یک دیدار با او داشته و همه گردن کلفت‌ها و صاحب منصبان دنیا آرزوی دیدار با او را داشتند ولی او هیچ حسابی برای آنها باز نمی‌کرد و حتی به یک بچه یتیم و مادر شهید و جوان ایرانی که می‌رسید گویا به یک حاکم قدرتمند رسیده و در برابر آنها روی خاک می‌نشست. و در مقابل مادر شهید تعظیم می کردند و با جوانان شوخی می‌کرد. 

**  حاج قاسم قائل به تقسیم بندی‌های سیاسی نبود

قاسم سلیمانی ملت را شقه شقه نکرده و اعلام کرد چه چیزی از ملت باقی می‌ماند اگر یک نفر را اصلاح طلب و دیگری را اصولگرا و یک نفر را چپ و دیگری را راست فرض کنیم؛ برای حاج قاسم سلیمانی هیچ قله غیرقابل فتح و هیچ مشکل لاینحلی وجود نداشت؛ قاسم سلیمانی به هیچ وجه فکر نمی‌کرد که گره‌ای باشد که نتوان آن را باز کرد. 

 

 

نیاز امروز جامعه ما مکتب حاج قاسم سلیمانی است زیرا او خدا را قادر می‌دانست و پشتش به خدا گرم بود و دلش برای مردم می‌تپید؛ آرزوی قاسم سلیمانی برآورده شدن آرزوهای بلند ملت ایران بود و چیزی برای خود نمی‌خواست و هرچه می‌خواست برای دیگران بود و حتی کسی و وقتی کسی پشتش به خدا باشد و دلش به ملت گرم باشد و ظرفیت‌هایش را بشناسد و معطل داشته‌هایش نباشد و به داشته‌هایش تکیه کند حتماً موفق به رفع مشکلات خواهد شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول