اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

عدم حضور سازمان فنی و حرفه‌ای در شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور/ 45درصد متقاضیان مهارتی فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با انتقاد از اینکه این سازمان به عنوان مرجعیت آموزش فنی و حرفه‌ای در شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عضو نیست، گفت: 45درصد از متقاضیان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.

عدم حضور سازمان فنی و حرفه‌ای در شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور/ 45درصد متقاضیان مهارتی فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند

علی اوسط هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: مجلس در قالب طرحی که در سال 96 تهیه و تصویب کرد، اراده‌اش بر ایجاد شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور بود تا با انجام انسجام به ظرفیت ملی مهارت‌آموزی در کشور کمک کند.

وی افزود: با وجود اینکه به گفته مسئول کمیسیون تحقیقات مجلس، در طرح مجلس حدود 4 هزار نفر ساعت روی طرح کار شده بود، اما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان مرجعیت مهارت‌آموزی در کشور ، در مصوبه نهایی طرح مجلس از قلم افتاده و در این شورا نیست. حتی به عنوان اعضای بدون حق رأی هم در شورا حضور ندارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد:‌ البته در قانون حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان جانشین رئیس شورای عالی فنی و حرفه‌ای کشور حضور دارد، اما این امر نمی‌تواند به طور کامل وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را پوشش دهد، چون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نقش فوق‌العاده‌ای دارد و به عنوان یک مرجع اصلی در مهارت‌آموزی باید در این شورا حضور همراه حق رای داشته باشد.

هاشمی گفت: البته ما امیدواریم قانون مجلس بازنگری شود و نقش فراموش شده را به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بدهند. دبیرخانه‌ای برای این شورا پیش‌بینی شده است که باید این دبیرخانه در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مستقر باشد، اما در حال حاضر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مستقر است و مسئول دبیرخانه نیز فرد دیگری به انتخاب وزیر برگزیده شده است و باید ضعف قانون در این زمینه برطرف شود.

* 120 هزار سرباز امسال آموزش مهارت می‌بینند

وی همچنین در مورد اینکه امسال قرار است به چه تعداد از سربازان آموزش فنی و حرفه‌ای داده شود، عنوان کرد: امسال طبق برنامه قرار است، به 120 هزار سرباز آموزش‌های فنی ‌و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی ارائه شود همچنین یک بخش از متقاضیان آموزش‌های مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند که در واقع این افراد قلم به دست بودند، اکنون با آموزش مهارت آچار به دست شوند،  جذب کارگاه‌ها و کارخانه‌ها شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: 45 درصد از متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند، یعنی در هر سال حدود یک میلیون نفر کارآموز جذب می‌کنیم که حدود 45هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

هاشمی در مورد اینکه چه تعداد از کسانی که دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای را می‌گذرانند جذب کار می‌شوند، گفت: براساس آنچه رصد شده است بین 50 تا 60درصد از مهارت دیدگان می‌توانند برای خود کار ایجاد کنند و بقیه نیز به دلیل داشتن مهارت و مدرک فنی و حرفه‌ای در تقدم گزینش کارفرمایان کشور قرار دارند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول