اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صریح و بی‌پرده از آخرین وضعیت شیوع و واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: هیچ‌کسی از اینکه دوباره کرونا نگیرد، مصون نیست ولی احتمال ابتلای دوباره افراد در کمتر از ۶ ماه بسیار کم است ولی این را باید در نظر بگیرید که ویروس جهش یافته است و احتمال اینکه آنتی‌بادی بدن شما از کرونای قبلی با ویروس جدیدی که وارد بدنتان می‌شود بتواند بجنگد، جای اما و اگر دارد.

صریح و بی‌پرده از آخرین وضعیت شیوع و واکسن کرونا در آذربایجان‌شرقی

محمدحسین صومی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به چند سوال مرتبط با کرونا و شائبه‌هایی در رابطه با واکسن کرونا و ابتلای دوباره افراد به کرونا پاسخ داد. 

فارس: آیا موردی بود که افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، دچار عوارض حادی شده‌اند و حتی جان خود را از  دست داده باشند؟ 

صومی: هر ماده خارجی که وارد بدن شود، قطعا عوارضی خواهد داشت به‌طوریکه یک چایی ساده اثرات مختلفی روی افراد دارد به این ترتیب نمی‌توان به صراحت اعلام کرد که واکسن‌ها عوارضی نداشته‌اند بلکه بسته به ژنتیک، آب و هوا، مقاومت بدن و عوامل دیگر می‌تواند این تاثیرات متفاوت باشد. 

فارس: واکسن آسترازنکا یکی از واکسن‌های پربحثی است که بیشتر روی عوارضی لختگی روی بدن این واکسن صحبت می‌شود، آیا این موضوع را تائید می‌کنید؟ 

صومی: در واکسن آسترازنکا، موضوع لختگی و کاهش پلاکت خون گزارش شده است در حالیکه باید به این بخش هم توجه کنیم که این واکسن به وفور در غرب تزریق شده است و قطعا با جامعه بالا آماری واکسیناسیون از این واکسن می‌توان شاهد عوارض آن شد زیرا اگر واکسنی کمتر تزریق شود، قطعا میزان عوارض گزارش شده هم کمتر خواهد بود اما در کل می‌توان گفت که واکسن‌های کرونا فرصت تست و آزمایش و مطالعه چند ساله نداشتند و به صورت اضطرار مجوز گرفته‌اند. 

ولی برای واکسن آسترازنکا می‌توان به این نکته اشاره کرد که این عوارض بیشتر در زنان دیده می‌شود ولی میزان ایجاد لختگی ناشی از مصرف قرص‌های ضدبارداری بیشتر از اثرات تزریق این واکسن می‌باشد. 

فارس: واکسیناسیون از یک واکسن معین برای گروه هدف اجباری است؟ 

صومی: خیر، اجباری نیست و افراد مشمول دریافت واکسن می‌توانند واکسن نزنند و صبر کنند تا واکسن دیگر بیاید ولی جامعه پزشکی الان در شرایطی است که هیچ کدام تمایل به صبر و دریافت واکسن دیگر ندارند بلکه همگی معتقد هستیم که بهترین واکسن، واکسنی است که زود زده شود. 

فارس: با توجه به شرایط بحرانی کرونا، علت اصلی انتشار گسترده در اوایل  سال ۱۴۰۰ چیست؟

صومی: قطعا که دورهمی، میهمانی، سفر و مراودات است به‌طوریکه من مانده‌ام که چه کسی بین مردم شایعه کرده است که در فضای باز نمی‌گیرند در حالیکه بیشتر ابتلایان در یک وعده میهمانی شام در یک باغ و باغچه و غیره به این بیماری مبتلا شده‌اند و در مجموع عدم رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و ماسک نزدن عامل اصلی ابتلا و انتشار این ویروس منحوس است. 

فارس: در حال حاضر مردم با بی‌توجهی نسبت به کرونا روبه‌رو هستند و حتی ماسک برخی افراد نیز حذف شده است و در صورت اعتراض اعلام می‌کنند که ما کرونا گرفته‌‌ایم و دیگر مبتلا نمی‌شویم، آیا این موضوع را تائید می‌کنید؟ 

صومی: هیچ‌کسی از اینکه دوباره نگیرد، مصون نیست ولی احتمال ابتلای دوباره افراد در کمتر از ۶ ماه بسیار کم است ولی این را باید در نظر بگیرید که ویروس جهش یافته است و احتمال اینکه آنتی بادی بدن شما از کرونای قبلی با ویروس جدیدی که وارد بدنتان می‌شود بتواند بجنگد، جای اما و اگر دارد زیرا کاملا به نژاد، آب و هوا،  تغذیه و غیره بستگی دارد. 

فارس: آیا کسی که واکسن زده است، از ابتلا به کرونا به صورت ۱۰۰ درصد مصون است؟

صومی: خیر، ما مواردی داشتیم که بعد از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده‌اند که دلیل آن بی‌کفایتی واکسن نیست بلکه اثر واکسن در دو ماه روی افراد تاثیر خواهد داشت، از این‌رو افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، باید به صورت سفت و سخت و همانند سابق پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. 

فارس: آیا تمام بستری‌‌شدگان فعلی کرونای انگلیسی دارند؟ 

صومی: خیر، زیرا برای ما اصلا مهم نیست که چه کرونایی دارند‌، چراکه یک آزمایش معمولی کرونا هزینه یک‌میلیارد تومانی در روز را برای ما دارد و هزینه تشخیص کرونای انگلیسی نیز دو برابر بوده و بسیار وقت‌گیر است، از این‌رو مهم این است که تشخیص کرونا داده شود و درمان برای آن فرد شروع شود. 

فارس: آیا سن متوفیان در اثر کرونا در استان پایین آمده است؟ 

صومی: اجازه بدهید تا یک آمار ارائه دهم، برای مثال در یک ماه فروردین ۶ هزار و ۱۱ نفر بستری در استان وجود داشت که ۲۶۹ نفر فوت شده‌اند که نشانگر این است که ۵ درصد بستری‌شدگان فوت شده‌اند.  

در یک آمار کلی نیز ۴ هزار و ۳۴۵ نفر کل فوتی مثبت از اول شیوع کرونا تا به امروز فوت شده‌اند. 

همچنین میانگین سنی متوفیان در استان پایین نیامده است ولی این بدان معنا نیست که جوانان فوت نمی‌شوند، چراکه ما فوت شده ۲۵، ۲۶ و ۳۰ ساله داریم. 

فارس: برخی از کادر درمان معتقدند که تبعیض در پرداخت حق کرونا وجود دارد و برخی‌ها حتی تا ۱۰ برابر حق سختی کار دریافت می‌کنند، این موضوع را تائید می‌کنید؟ 

صومی: بله تائید می‌کنم زیرا پاداش کرونا بر اساس میزان مواجهه افراد با کرونا پرداخت می‌شود زیرا فردی که ۸ ساعت شیفت کاری خود را تماما با افراد بدحال کرونایی سپری می‌کند با فردی که کمترین مواجهه با افراد مبتلا به کرونا دارد فرق دارد؛ شما می‌توانید با هر پایگاه اورژانس تماس گرفته و تعداد مراجعات آنها در طول یک روز را بپرسید زیرا برخی از پایگاه‌ها هستند که در طول ۲۴ ساعت شاید بیشتر از دو بار خدمت‌دهی ندارد که آن هم حتما کرونایی نیست و این برای سایر بخش‌ها و پزشکان هم شامل می‌شود زیرا چشم پزشک قطعا برخورد کمتری نسبت به متخصص ریه با افراد مبتلا به کرونا دارد. 

در هر صورت این پول را ما به جیب خودمان نزده‌ایم بلکه بر اساس میزان مواجهه تقسیم می‌شود که البته ادعایی بر تقسیم عادلانه نداریم ولی از منتقدان خواهشمندیم تا انصاف را رعایت کنند. 

فارس: دلیل اصلی بی‌توجهی‌های موجود در جامعه نسبت به کرونا در بین مردم به چه علتی است؟ 

صومی: من در دوران جنگ هم بودم، اوایل جنگ حتی با یک صدا نیز سرمان را خم می‌کردیم و پناه می‌بردیم ولی بعد مدتی عادت کردیم و حساب کتاب می‌کردیم که چه موشک به کجا اصابت خواهد کرد و بعدها هم که اصلا مهم نبود و هر جایی اصابت می‌کرد باعث ترس نمی‌شد. 

فارس: چه انتظاری از رسانه‌ها و خبرنگارها دارید؟ 

صومی: یک خواهش و درخواست دارم تا از طریق رسانه‌ها به هر طریقی اعلام شود و آن ایجاد هشتگ یک هفته در خانه بمانیم و به هیچ وجه بیرون نیاییم است؛ اگر رسانه‌ها این هشتگ را وایرال کنند و مردم استان یک هفته بیرون نیایند، قطعا می‌توان زنجیره انتشار را شکست. پس همگی در هشتگ #یک_هفته_در_خانه_بمانیم  نقش خود را ایفا کنیم. 

انتهای پیام/۶۰۰۳۰/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول