اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رتبه 178 ترکمنستان در رتبه‌بندی آزادی مطبوعات

ترکمنستان در رتبه‌بندی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال 2021 در رتبه 178 در میان 180 کشور قرار گرفت.

رتبه 178 ترکمنستان در رتبه‌بندی آزادی مطبوعات

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، ترکمنستان در رتبه بندی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در سال 2021 در رتبه 178 در میان 180 کشور قرار گرفت.

ترکمنستان در این رتبه بندی امتیاز 80.03 امتیاز کسب کرد که 5.41 امتیاز کمتر از سال 2020 است. هرچه امتیازات پایین تر باشد، کشور برای خبرنگاران آزادتر است.

در این رتبه بندی ترکمنستان را «یک روزنه اطلاعاتی فزاینده» می‌داند و تأکید می‌شود که مقامات واقعیت نفوذ کووید-19 را در کشور تشخیص نمی‌دهند.

در این گزارش ذکر شده است که آزار و شکنجه چند روزنامه نگار که با رسانه‌های مستقل همکاری می‌کنند در ترکمنستان ادامه دارد.

در سال های اخیر ، برخی از این روزنامه نگاران دستگیر و شکنجه شدند و به آنان حمله شده که مجبور به توقف فعالیت شده اند.

در گزارش هیچ نام خاصی ذکر نشده است. پیش از این ، گزارشگران بدون مرز خواستار آزادی «نورگلدی خالیکوف» شده بودند که پس از ارسال عکس به turkmen.news ، در سپتامبر 2020 به 4 سال زندان محکوم شد.

این عکس اعضای سازمان بهداشت جهانی که قرار بود در ماه جولای از ترکمنستان بازدید کنند، توسط یکی از آشنایان «خالیکوف» در اینستاگرام منتشر شد.همین کافی بود تا به بهانه عدم پرداخت بدهی پرونده کلاهبرداری علیه وی ساخته شود.

 مقام 179 این رتبه بندی را کره شمالی به خود اختصاص داده است. جمهوری کره و ترکمنستان به طور سنتی برای کسب عنوان بدترین کشور برای روزنامه نگاران رقابت می کردند. در سال 2019 ، ترکمنستان برنده این رقابت شد اما در سال 2020 ترکمنستان کمی دموکراتیک شد و دوباره آن رتبه را به کره شمالی  واگذار کرد.

در سال 2021 «اریتره» آخرین رتبه( 180) را به دست آورد که یک سال قبل از آن رتبه 178 را داشت. رسانه‌های این کشور کاملاً تابع اراده رئیس جمهور «ایسایاس افو رکی» هستند که در سال 2016 توسط سازمان ملل متحد به جرم جنایت علیه بشریت مقصر شناخته شد. میزان نفوذ اینترنت در اریتره 2٪ است (در مقایسه ترکمنستان 26٪ تخمین زده می‌شود و میانگین جهانی 59٪ است).

5 کشور ممتاز برتر در رتبه بندی گزارشگران بدون مرز عبارتند از نروژ ، فنلاند ، سوئد ، دانمارک و کاستاریکا است.

ایالات متحده در رتبه 44 ، روسیه 150 ، ترکیه 153 و چین 177 قرار دارد.

در آسیای مرکزی قرقیزستان آزادترین کشور برای رسانه‌ها محسوب می‌شود و در رتبه 79 قرار دارد. قزاقستان مقام 155 ، ازبکستان 157 ، تاجیکستان رتبه  162 را به دست آوردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول