اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

انتقال «قرآن پهلوی» به موزه وقف همدان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه همدان از انتقال «قرآن پهلوی» به موزه وقف همدان خبر داد و گفت: از آنجا که این قرآن‌ به دست رژیم پهلوی که البته با هدف کسب وجهه دینی بوده، چاپ شده‌ به «آریا مهری» یا «پهلوی» معروف شده است.

انتقال «قرآن پهلوی» به موزه وقف همدان

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌‌زین‌العابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از انتقال «قرآن پهلوی» از باغ بهشت همدان به موزه وقف استان خبر داد و اظهار کرد: داستان چاپ این قرآن و انتقال آن توسط مرحوم محسن قراگوزلو؛ واقف آرامستان باغ بهشت همدان به این شهر، به اواخر دوران پهلوی و اوج تظاهرات مردم علیه شاه برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های این قرآن نایاب بودن آن است گفت: این اثر در زمان پهلوی به تعداد محدود و با چاپ نفیس تهیه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه جلد این قرآن کریم از نوع مرغوب و شبیه به انواع لاکی است و اطراف آن اشعاری به خط نستعلیق نوشته است بیان کرد: اهمیت دیگر این کتاب به دلیل رخدادهای تاریخی است که در پس آن نهفته شده و روایت‌گر بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است که ما آن را به موزه وقف منتقل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موزه وقف همدان با بیش از یک‌هزار قطعه اثر بی‌نظیر مربوط به دوره‌های مختلف تاریخ ایران در طبقه زیرین بقعه امامزاده عبدالله(ع)، یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های وقف کشور در شناساندن فرهنگ غنی وقف به شمار می‌آید.

یک کارشناس مرکز اسناد همدان نیز در خصوص این قرآن کریم دوره پهلوی اظهار کرد: قرآن‌های آریامهری در اواخر سال ۱۳۴۴ توسط محمدرضا شاه پهلوی به خاطر اینکه خود وجهه مذهبی بین مردم ایران پیدا کند، چاپ می‌شد که این کتاب نیز نمونه‌ای از آنهاست. 

ابوالفتح مومن با اشاره به اینکه آن زمان نهضت مومنین آغاز شده بود و محمدرضا شاه چند قرآن به خط احمد نیریزی در نسخه بسیار نفیس چاپ کرد گفت: از آنجا که به دست رژیم پهلوی چاپ شده‌اند به "آریا مهری" یا "پهلوی" معروف شده که جلد بسیار شکیلی دارند و بسیار نفیس هستند.

وی با اشاره به اینکه شاه تصمیم گرفت به تمام روحانیون از این قرآن‌ها اهدا کند که معمولا برای تمام روحانیون شاخص استان‌ها و شهرهای کشور فرستاد گفت: اواخر سال ۴۵ محسن قراگوزلو که در حال حاضر موقوفات باغ بهشت به اسم ایشان است، سه نسخه قرآن پهلوی را به همدان آورد تا تحویل آیت‌الله آخوند و آیت‌الله بنی‌صدر دهد.

این کارشناس مرکز اسناد همدان ادامه داد: آیت‌الله بنی‌صدر برای اینکه این قرآن را تحویل نگیرد از همدان خارج شد و به مشهد رفت و آیت‌الله آخوند نیز اعلام کرد «این کتاب را تا زمانی که آیت‌الله بنی‌صدر برنگشته تحویل نمی‌گیرم، ایشان از مسافرت برگردد و هر دو قرآن را قبول کنیم» یعنی به نحوی برنامه‌ریزی کردند که هیچ کدام قرآن پهلوی را قبول نکنند.

وی با اشاره به اینکه برخی روحانیون  نیز از جمله آیت الله عزالدین در زنجان نیز گفتند «این قرآنی که شما آوردید پس سرنیزه‌هایش کو» که آن را به قرآن معروف جنگ صفین ارتباط داد خاطرنشان کرد: تعدادی از روحانیون همدان نیز مانند غلامحسین بهرامی(غلامحسین ذوقی) قرآنی که توسط انتشاراتی اسلامیه در تهران چاپ می‌شد را به همدان آوردند که در مقابل قرآن پهلوی فروخته می‌شد و می‌گفتند «این قرآن محمدی است اما آن آریامهری».

مومن با اشاره به اینکه چون آیت الله آخوند و آیت الله بی‌صدر قرآن آریا مهری را در همدان قبول نکردند یک نسخه از آن به بانک ملی در میدان امام(ره) برده شد و یک نسخه با باغ بهشت اهدا شد که باغ بهشت موقوفه قراگوزلو بود گفت: این قرآن از لحاظ شکل و شمایل و نفیس بودن بسیار عالی است و کمیاب و جزو عتیقه‌هاست اما چون متولی دستگاه پهلوی است که می‌خواست از این طریق کسب مصونیت کند، جامعه مذهبی آن را قبول نکردند.

وی عنوان کرد: وقتی قرآن‌های پهلوی توسط عده‌ای از روحانیون پذیرفته نشد مجبور شدند به کارمندان دولت بدهند و از حقوق ماهیانه آنها مبلغی کم کنند تا حداقل کتاب‌های چاپ شده به فروش برسد و جبران هزینه شود.

این کارشناس مرکز اسناد همدان بیان  کرد: در رادیو و تلویزیون روی این قرآن کار شده بود و تبلیغات بسیاری کرده بودند که مورد استقبال قرار گیرد اما اینطور نشد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول