اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

کرمانشاه

آشنایی با آخوندی که کارآفرین برتر ایران است/ می‌گفتند تو آخوندی نباید سراغ ورزش بروی!

آخوند، دانشجو، کارآفرین و سرپرست یک تیم فوتسال بخشی از دغدغه‌های فکری آقای »محمد رباعی زاده» است. او معتقد است که ورزش و اشتغال توامان راهی برای فرار از مشکلات اجتماعی است و با وجود اینکه چند کارگاه صنعتی هم راه اندازی کرده ولی معتقد است که ثروت باید در راه کار فرهنگی خرج شود.

آشنایی با آخوندی که کارآفرین برتر ایران است/ می‌گفتند تو آخوندی نباید سراغ ورزش بروی!

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-کمیل نظری: در کنار زمین تلاشم می‌کند، جنب و جوش فراوانی از خود نشان می‌دهد و همین مساله باعث تذکر مکرر داورهای میدان می‌شود، اما او درس ساکت بودن را نخوانده است می‌خواهد تلاش کند، همانگونه که تاکنون تلاش کرده است، در حوزه، دانشگاه در کارخانه و هم اکنون در تیم فوتسالی که سرپرستی آن را بر عهده گرفته است.

رشد و تقویت ورزش در استان کرمانشاه که ظرفیت بالایی در رشته‌های مختلف ورزشی دارد نیازمند مواردی نظیر تعهد، تخصص، تلاش است تا وضعیت فرهنگی اجتماعی و ورزشی استان کرمانشاه را تا جایی که ارزش آن را دارد ارتقا بخشد.

با «محمد رباعی زاده» از شهر کرمانشاه با تحصیلات حوزوی تا مقطع خارج حوزه قم و تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق دانشگاه شهید قدوسی دادگستری و همچنین رشته‌های فنی مهندسی کامپیوتر و صنایع و همچنین دوره‌های مخصوص تجارت در رابطه با ورزش و جوانان و کارآفرینی به گفتگو می‌پردازیم. این گفت‌وگو پیش از ماه رمضان و در یک ظهر دلپذیر بهاری انجام شده است.

فارس: هم اکنون  یک روحانی به عنوان جوانترین کارآفرین انتخاب شده است به چه کاری مشغول است؟

رباعی: در سال ۱۳۹۸ به عنوان جوانترین کارآفرین شناخته شدم و هم اکنون کارخانه واحد تولیدی پلیمر داداش پلاس ما به فعالیت خود ادامه میدهد، چند برنامه در حوزه صنعت و تجارت در نظر داریم که امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی عملی شوند، در رابطه با تیم نوپای خانه صنعت نیز در حال جذب بازیکن و تقویت تیم هستیم، چندین طرح اجتماعی و فرهنگی نیز در حال اجرا داریم که درآمد آنها صرف امور فرهنگی می‌شود.

فعالیت در ورزش خط مقدم مقابله با اعتیاد

فارس:نظر شما در مورد ورزش و فعالیت جوانان در عرصه‌های ورزشی چیست؟

رباعی: همانطور که در زمان جنگ، خط مقدم از رزمندگان خالی نمی‌ماند و در دنیای کنونی نیز باید در خط مقدم فعالیت داشت، پرداختن به فعالیت‌های ورزشی خود مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی علی الخصوص در زمینه اعتیاد که در بین جوانان شایع است، همه ما این جمله کلیشه‌ای را بارها شنیده‌ایم که می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است و در همین راستا پرداختن به ورزش و مشغول شدن جوانان به ورزش و فعالیت مثبت و شکوفا شدن استعدادهایشان خود تاثیر به سزایی در فاصله گیری جوانان از امور منفی و اعتیاد خواهد شد، از هر آنچه بخواهیم پیشگیری کنیم باید نقطه مقابل آن را تقویت کنیم، با توجه به شرایط سخت استان باید به این مورد توجه ویژه شود.

فارس: به نظر شما توجه ما به ورزش بخصوص به فوتبال و فوتسال به چه میزان باید باشد؟

رباعی: این ورزش در دنیا طرفداران زیادی دارد و در کشور ما نیز علاقمندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است و از این جهت افرادی که منافع سوء دارند نظیر رژیم صهیونیستی به دنبال چنین رشته‌های پرمخاطب می‌روند،چرا ما باید این ورزش را رها کنیم؟ به نظر من  باید این ورزش را همگانی کنیم بطوریکه زمین و مدرسه و آکادمی فوتبال داشته باشیم، مربی و بازیکنان قوی پرورش دهیم چرا که توانایی آن را داریم و در این زمینه به شرط مشارکت و اتحاد موفق خواهیم شد و می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و ابعاد سلامتی و تندرستی آن  را تقویت کرده و با ایجاد شور و نشاط در جامعه، تبلیغات سوء دشمنان را نیز از بین ببریم. 

فارس: شما به عنوان سرپرست تیم فوتسال خانه صنعت کرمانشاه مشغول فعالیت هستید، هدف از تشکیل تیم فوتسال خانه صنعت چیست؟

رباعی: تیم‌های بزرگ دنیا سرمایه را در اختیار می‌گیرند و با توزیع این سرمایه در بخش‌های مختلف در رشد تیم کمک بزرگی خواهد شد، خانه صنعت یک تیم نیست بلکه باشگاهی است که در آن کار آموزشی، مدرسه فوتبال و پرورش مربیان و جذب بازیکن انجام خواهد شد، در نظر داریم پس از استقرار باشگاه خانه صنعت در استان در نهایت آن را به شهرستان‌های استان و همچنین شهرستان‌های استان‌های اطراف، برگزاری اردوها و مسابقات و جنشواره‌های ورزشی گسترش دهیم.

فارس: اهداف بلند مدت بسیار زیبایی را برای این ترسیم کرده‌اید برای رسیدن به این اهداف چه برنامه‌های دارید؟

رباعی: در مرحله نخست با توجه به اینکه امتیاز تیم را دیر تحویل گرفتیم  و سعی داریم تیم را در لیگ دسته اول نگه داریم تا سقوط نکند، با کمبود بازیکن مواجه هستیم و  در حال جذب بازیکن از استان خود و استان‌های همجوار هستیم، سعی داریم تا سال ۱۴۰۳ تمام بازیکنانی که داریم خودساخته باشند بطوریکه خوابگاهی را تاسیس کنیم و برای روز قبل مسابقات بازیکنان برنامه ویژه تمرینات و تغذیه داشته باشیم و طرح‌های پاداش و تشویق و همچنین جریمه در شرایط مشخص شده‌ای اجرا کنیم.

*در طول تاریخ بارها روحانیون مسیحی توانستند به فعالیت‌های فوتبالی بپردازند، چرا آخوندها نتوانند؟!

 فارس: حضور یک فرد در قامت یک روحانی ممکن است در ورزش فوتسال مقبول همه نباشد، این موضوع تا کنون مشکلی را برای شما ایجاد نکرده است؟

رباعی: در زمان میرزای شیرازی با حکم تحریم توتون و تنباکو، دشمن به قدرت مرجعیت تقلید در بین مردم پی برد که پس از آن با سعی در تخریب روحانیت قصد داشت دخالت روحانیون را در مسائل سیاسی و اقتصادی که دو مسئله بسیار مهم در هر مملکتی است را به حداقل برساند، با توجه به نامگذاری سالهای اخیر اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال و جهش تولید فرصتی برای راهبردهای جنگ اقتصادی و قدم برداشتن در جهت تقویت تولید ملی بود که به دلایل بیماری کرونا و بحث تحریم آنطور که باید به هدفمان نرسیدیم و نیاز است در طول سال های آینده اهدافمان را عملی کنیم و مملکت را از این جهت بیمه کنیم.

به همین دلیل بنا به دستورات مقام معظم رهبری، تمام احاد جامعه بخصوص روحانیون  که باید دلسوزان اصلی جامعه باشند، جهت رشد و اعتلای تمام ابعاد جامعه تلاش کنند و ورزش نیز به نظر من یکی از این ابعاد است.

فارس: شما بخش قابل توجه‌ای از درآمدهای خود را صرف اهداف فرهنگی می‌کنید در صورت صلاح دید در این خصوص توضیح بدهید؟

رباعی: هدف از تاسیس کارخانه واحد تولیدی پلیمر ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی است همچنین درآمدهای حاصل از فعالیت‌های بنیاد فرهنگی انصارالحجه صرف امور فرهنگی و برگزاری مراسمات مذهبی خواهد شد، قصد داریم مجمتع فرهنگی شامل مسجد، حسینیه، کلاس‌های آموزشی تاسیس کنیم تا در آن با پرورش جوانان در زمینه فرهنگ و اجتماع قدمی در جهت رشد و تقویت فرهنگی استان برداریم، متاسفانه بخش دولتی از امور فرهنگی حمایت چندانی نداشته و منسجم عمل نمی‌کند و در این زمینه مجبور به جذب اسپانسر هستیم.

فارس: در طی ثبت باشگاه و فعالیت‌های ورزشی به چه معضلات و مشکلاتی برخوردید؟

رباعی: هنگام تاسیس تیم و همچنین اقدامات اولیه جهت تاسیس کارخانه دوستانی با دیدن ظاهر بنده و با توجه به تحصیلات حوزوی اینجانب، مخالفت‌های خود را شفاف و صریح اعلام می‌کردند چراکه با بنده با تصور اینکه صرفا یک روحانی هستم رفتار میکردند اما هم اکنون با اطلاع از حرفه ورزشی اینجانب از سوی همان دوستان حمایت میشوم، در دنیا کشیش‌هایی وجود داشتند و دارند که سابقه بازی در تیم های معروف فوتبالی را دارند، در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود، نیروهای مومن و انقلابی باید در خط مقدم همه عرصه‌ها حضور داشته و سکان دار اصلی هدایت جوانان در عرصه های مفید و مثبت جامعه همچون ورزش باشند.

فارس: اخلاق یکی از مقولات فراموش شده در ورزش است، نظر شما در این خصوص چیست؟

رباعی: در ورزش باید مدیریت درست انجام شود و حفظ اخلاق باید با جدیت تیم را رهبری کرد ضمن اینکه کادر فنی و مدیران تیم باید به احتیاجات و هزینه‌های تیم و بازیکنان توجه کافی را داشته باشند، اخلاق در ورزش یعنی نسبت به تیم متعهد باشی و دلسوزانه برای تیم کار کرد.

سرمایه‌داران باید در خدمات اجتماعی کار کنند

فارس: به نظر شما به عنوان یک کارآفرین برای اشتغال چه کاری می‌توان انجام داد؟

رباعی: هر کسی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی قصد ایجاد اشتغال را داشته باشد باید دو ویژگی مهم را داشته باشد، اول اینکه نسبت که کاری که انجام میدهد دلسوز و متهد باشد و دوم کاردان و متخصص باشد و این دو مورد برای موفقیت در زمینه اشتغال جوانان امری بسیار مهم است، باید در بین مردم بود تا درد آنها را درک کرد وسرمایه داران باید در خدمات اجتماعی کمک کنند.

 

فارس: چرا روحانیونی که برای تحصیل به استان‌های دیگر سفر می‌کنند کمتر به زادگاه خود بر می‌گردند؟

رباعی: هر کسی که برای تحصیل علم سفر می‌کند در نهایت موظف است برای ادای دین و پیشرفت شهر خود برگردد و مردم شهر خود را از آن علم بهره مند کند چرا که مردم خود را بهتر میشناسند و خدمت به مردم راحت‌تر انجام خواهد شد، رسالت خود را خدمت به شهر خود میدانم و در تمام حوزه‌ها میتوان کار کرد  چرا که استان کرمانشاه ظرفیت بالایی دارد، باید توجه شود که نیروهای متخصص بکار گرفته شوند تا شاهد رونق استان در زمینه‌های مختلف باشیم.

فارس: نظر شما به عنوان یک روحانی و سرپرست تیم فوتسال در خصوص ورزش بانوان چیست؟

رباعی: نگاه ما به ورزش باید همگانی باشد چون که ورزش قهرمانی آسیب‌های بسیار زیادی دارد، ممکن است که برخی ورزشکاران نیز بعدها پشیمان باشند، این موضوع در مصاحبه خیلی از افراد حرفه‌ای مشهود است، چهل سال از انقلاب گذشته است و شعار همه این است که حقوق بانوان را رعایت کنیم، یکی از این حقوق اختصاص فضای مناسب به ورزش بانوان است، ایجاد و توسعه فضای لازم برای ورزش بانوان نیاز مبرم و مسلم این قشر است و به صورت جدی باید به این موضوع ورود کرد، اختصاص ردیف بودجه مشخص و شفاف به بانوان یک نیاز مبرم و مشخص است، نیاز این قشر بسیار کمتر از ورزش آقایان است اما مدنظر قرار نمی‌گیرد.

در خصوص ورزش بانوان باید به صورت تخصصی و شفاف باید پرداخته شود و نمی توان در یک فضای محدود به آن پرداخت، فضای ورزش بانوان باید فراهم شود اما همه ورزش‌ها به مناسب روحیه و جسم بانوان نیست.

انتهای پیام/ح/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول