اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

شرح جزء ۱۰ قرآن| ماجرای عهد‌شکنی کفار و مهلت ندادن پیامبر به آنها

خداوند در سوره مبارکه توبه به موضوع عهد‌شکنی کفار با پیامبر (ص) اشاره می‌کند. پیامبر (ص) تنها به کسانی که بر سر عهدشان بودند مهلت دوباره داد و کفاری که پیمان‌شکنی کردند هیچ‌گاه فرصت دیگری بدست نیاوردند.

شرح جزء ۱۰ قرآن| ماجرای عهد‌شکنی کفار و مهلت ندادن پیامبر به آنها

خبرگزاری فارس ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در دهمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء‌ ۱۰ قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجت‌الاسلام محسن قرائتی تقدیم می‌شود.

آیه ۱ سوره مبارکه توبه

«بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» (این آیات اعلام جدائى و) بیزارى و برائتى است از سوى خدا و پیامبرش، نسبت به مشرکانى که با آنان پیمان بسته‌‏اید.

شرح آیه ۱ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

سوره‌ای که بدون بسم‌الله‌‌الرحمن‌الرحیم نازل شد

از این که براى این سوره در روایات، نام‌‏هاى «برائت» و «توبه» آمده است، مى‏‌فهمیم که جزء سوره‏ انفال نیست، بلکه سوره‌‏اى مستقلّ است. از این که سوره، به دلیل محتواى قهرآمیزش بدون «بِسْمِ اللَّهِ» شروع شده است، مى‌‏فهمیم که «بِسْمِ اللَّهِ» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنکه به عنوان تشریفات و یا...، در اوّل هر سوره بیاید.

تا طرف مقابل به پیمان وفا دار است تو هم وفا دار باش

اعلام برائت، به خاطر پیمان‌‏شکنى کفّار بود که در آیه‏ ۷ و ۸ مطرح شده است، وگرنه قانون کلّى، مراعات پیمان‏‌هاست و تا طرفِ مقابل به پیمان وفادار باشد، باید آن را نگهداشت. چنانکه در آیه‏ ۴ آمده است: «إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ ینْقُصُوکُمْ شَیئاً وَ لَمْ یظاهِرُوا عَلَیکُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‏ مُدَّتِهِمْ» به میثاقتان با مشرکانى که پیمان نشکسته و توطئه‌‏اى نکرده‌‏اند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانید. به علاوه مسلمانان به دلیل ضعف، تن به آن پیمان دادند، وگرنه خواسته مسلمانان، قلع و قمع هر چه سریع‌تر شرک است.

ماجراى نزول این آیات‏

در سال هشتم هجرى مکّه فتح شد، امّا مشرکان همچنان براى انجام مراسم عبادى خود که آمیخته با خرافات و انحرافات بود، به مکّه مى‏‌آمدند. از جمله عاداتشان این بود؛ لباسى را که با آن طواف مى‌‏کردند، صدقه مى‌‏دادند. یک زن که مى‏‌خواست طواف‌‏هاى بیشترى انجام دهد، چون دیگر لباسى نداشت، به اجبار کفّار برهنه طواف کرد و مردم به او نگاه مى‏‌کردند.

مأموریتی که به فرمان خدا به علی (ع) واگذار شد

این وضع براى پیامبر و مسلمانان که در اوج قدرت بودند، غیر قابل تحمّل بود. پیامبر منتظر فرمان خدا بود تا آنکه این سوره در مدینه نازل شد. پیامبر صلى الله علیه و آله به ابوبکر مأموریت داد تا آیاتى از آن را بر مردم مکّه بخواند. شاید انتخاب ابوبکر به دلیل آن بود که او پیرمرد بود و کسى نسبت به او حساسیت نداشت.

امّا وقتى او به نزدیک مکّه رسید، جبرئیل از سوى خدا پیام آورد که تلاوت آیات را باید کسى انجام دهد که از خاندان پیامبر باشد. آن حضرت، على علیه‌السلام را مأمور این کار کرد و فرمود: من از او هستم و او از من است. على علیه‌السلام در وسط راه آیات را از ابوبکر گرفت و به مکّه رفت و بر مشرکان قرائت نمود. ماجراى تلاوت آیات این سوره توسّط على علیه السلام، در کتب اهل سنّت نیز آمده در الغدیر[۱] نام ۷۳ نفر که این ماجرا را نقل کرده‌‏اند آمده است.

برخى از اهل سنّت[۲] تلاش کرده‌‏اند که آن را امرى عادّى جلوه دهند تا امتیازى براى حضرت على علیه السلام به حساب نیاید و تحویل مأموریت تلاوت را به على علیه السلام، براى تألیف دلِ او دانسته‌‏اند، نه امتیازى براى او. در حالى که براى به دست آوردن دل کسى، کارى بى‏‌خطر به او محوّل مى‏‌کنند، نه تلاوت آیاتِ برائت از مشرکان، آن هم در منطقه‏ شرک و توسّط کسى‏‌که بسیارى از مشرکان را در جنگ‏‌ها کشته است و عدّه‌‏اى کینه او را در دل دارند! وقتى خداوند به حضرت موسى علیه‌ا‌لسلام فرمان داد که نزد فرعون رفته او را به توحید دعوت کند، وى گفت: خدایا من یک نفر از آنان را کشته‌‏ام، مى ‏ترسم مرا به قصاص بکشند، برادرم را به همراه من بفرست؛ ولى على علیه السلام که تعداد زیادى از سران شرک را کشته بود، به تنهایى رفت و آیاتِ برائت را در نهایت آرامش خواند، آن هم در جاى حسّاسى چون منى‏ و کنار جمره‏ عقبه.

موضوعاتی که توسّط على علیه السلام به کفّار اعلام شد

۱. اعلام برائت و لغو پیمان‏‌ها.
۲. ممنوعیت شرکت مشرکان در حج از سال آینده.
۳. ممنوعیت طواف در حالت برهنگى.
۴. ممنوعیت ورود مشرکان به خانه‏ خدا.

در موارد زیادى از قرآن، خدا و رسول در کنار هم مطرح شده‌‏اند، از جمله:

الف: در هدیه و لطف. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»[۳]
ب: در بیعت. «إِنَّ الَّذِینَ یبایعُونَکَ إِنَّما یبایعُونَ اللَّهَ»[۴]
ج: در اطاعت وپیروى. «مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ»[۵]
د: در برائت و بیزارى از دیگران. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»

پیام‏‌هایی از آیه ۱ سوره توبه

۱- لغو اعتبار پیمان با مشرکان، از اختیارات رهبر است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ» (پیمان‌‏هاى بسته شده با مشرکان درباره‏ عدم تعرّض به یکدیگر بوده است)
۲- وفا به پیمان آرى، تسلیم توطئه شدن، هرگز. «بَراءَةٌ ... إِلَى الَّذِینَ عاهَدْتُمْ‏»
۳- گرچه از نظر حقوقى، موظّفیم به پیمان وفادار باشیم، ولى برائت قلبى از مشرکان و منحرفان، یک اصل دینى است.[۶] «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
۴- گرچه قانون‌گذار خداست، «لا یشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَداً»[7] ولى در سیره و عمل، خدا و رسول در کنار هم هستند. «مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
۵- برائت، نشانه‏ قاطعیت و اقتدار است، همچنان که سکوت در برابر توطئه‌‏ها و پیمان‏‌شکنى‏‌ها نشانه‏ ضعف است. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ»
۶- پیمان بستن با مشرکان در شرایطى مانع ندارد. «الَّذِینَ عاهَدْتُمْ»
۷- اگر به دلیل ترس از توطئه و خیانت، قراردادى لغو شد باید به مخالفان اعلام شود، تا غافل‌گیر نشوند. «بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ ... إِلَى ... الْمُشْرِکِینَ‏»

آیه ۲ سوره مبارکه توبه

«فَسِیحُوا فِی الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَ أَنَّ اللَّهَ مُخْزِی الْکافِرِینَ» پس (اى مشرکان!) در زمین به مدّت چهار ماه مهلت دارید که (آزادانه) بگردید و بدانید که شما نمى‌توانید خدا را مغلوب کنید (و از عذاب خدا بگریزید.) و (بدانید) که خداوند، خوارکننده‏ کافران است.

 

شرح آیات ۲ و ۳ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

مهلت ۴ ماهه خدا برای کسانی که قبلاً پیمانی نداشتند

اعلام برائت، روز دهم ذی‌حجّه (عید قربان) بود. بنابراین پایانِ مهلت چهار ماهه، دهم ربیع‌الثانى خواهد شد.[۸] طبق روایات، [۹] مهلت چهار ماه براى کسانى بود که قبلًا پیمانى نداشتند، امّا مهلتِ صاحبان پیمان، تا پایان مدّت قراردادشان بود، چه کمتر از چهارماه باشد و چه بیشتر از آن.

پیام‌‏هایی از آیه ۲ سوره توبه

۱- بعد از ابطال قراردادها وپیمان‏‌ها، به دشمن فرصت دهید تا فکر کند. «فَسِیحُوا ... أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ» (به نقل تاریخ، بسیارى از مشرکان در این چهار ماه به اسلام گرویدند.)
۲- در زمان اقتدار، بدون اعلام قبلى حمله نکنید. «فَسِیحُوا ... أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ»
۳- آنان که نمى‏‌خواهند اسلام را بپذیرند، بدانند که هرجا بروند، نمى‏‌توانند از حکومت خداوند فرار کنند. «غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ»
۴- جنگ با اسلام، جنگ با خداست. «غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ»
۵- سنّت خدا این است که اگر فرصت بازگشت را از دست بدهید، بدبخت شوید. «مُخْزِی الْکافِرِینَ»

آیه ۳ سوره مبارکه توبه

«وَ أَذانٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِی‏ءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَ رَسُولُهُ فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَ بَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذابٍ أَلِیمٍ» (و این آیات، اعلامى است) از سوى خدا و پیامبرش (به مردم) در روز حجّ‏ اکبر (عید قربان یا روز عرفه) که خدا و رسولش از مشرکان بیزارند. (با این حال) اگر توبه کنید (و دست از شرک و کفر بردارید،) این برایتان بهتر است. و اگر روى بگردانید، پس بدانید که (کارى از شما ساخته نیست و) هرگز نمى‏‌توانید خدا را ناتوان کنید. و کافران را به عذابى دردناک بشارت ده.

آیه‏ اوّل این سوره، اعلام برائت به خود مشرکان بود، اینجا اعلام برائت از مشرکان به عموم مردم است. «حجّ اکبر»؛ یا روز عید قربان است،[۱۰] یا روز عرفه و یا مراسم حج[۱۱]، در برابر مراسم‏ «عمره» که حجّ اصغر است.

پیام‏‌هایی از آیه ۳ سوره توبه

۱- براى جلوگیرى از مظلوم‏نمایى دشمن و تبلیغ علیه شما، مردم را در جریان بگذارید. «أَذانٌ .... إِلَى النَّاسِ‏»
۲- در تبلیغ، از عنصر زمان و مکان غفلت نکنید. «یوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ»
۳- از تشویق و تهدید، هر دو استفاده کنید. «فَإِنْ تُبْتُمْ ... خَیرٌ لَکُمْ وَ إِنْ تَوَلَّیتُمْ فَاعْلَمُوا»
۴- هنگام قطع روابط، روزنه‏اى براى پیوند باقى گذارید. «فَإِنْ تُبْتُمْ»
۵- مهلت چهار ماهه، نشان لطف خداست، نه عجز او. «غَیرُ مُعْجِزِی اللَّهِ»

آیه ۴ سوره مبارکه توبه

«إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ ینْقُصُوکُمْ شَیئاً وَ لَمْ یظاهِرُوا عَلَیکُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى‏ مُدَّتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ» مگر کسانى از مشرکان که با آنان پیمان بسته‌‏اید و چیزى از تعهّدات خود نسبت به شما فروگذار نکرده‌‏اند و کسى را در برابر شما یارى نداده‌‏اند، پس پیمانشان را تا پایان مدّتشان نگهدارید (و وفادار باشید)، که همانا خداوند، اهل تقوا را دوست دارد.

شرح آیات ۴ و ۵ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

برائت از پیمان‌شکنان و مهلت دادن به کسانی که بر پیمان وفادار بودند

اعلام برائت، تنها شامل مشرکان پیمان‏‌شکن و توطئه‏‌گر مى‏‌شود، و گرنه کسانى مانند بنوضمره و بنوخزیمه که وفادار ماندند، این آیه آنان را استثنا مى‌‏کند. على علیه السلام فرمود: با هر کس پیمانِ مدّت‌‏دار بسته‌‏اید، تا آن مدّت وفادار بمانید و به پیمان هرکس که بى‏ مدّت است، چهار ماه مهلت دهید.

پیام‌‏هایی از آیه ۴ سوره توبه

۱- آنان که به پیمان‌‏ها احترام مى‏‌گذارند، پیمانشان محترم است. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ ینْقُصُوکُمْ»
۲- وفا به پیمان لازم است، گرچه با مشرکان باشد. «عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکِینَ ... فَأَتِمُّوا»
۳- کسى‏‌که دشمن شما را یارى کند، دشمن شماست. «لَمْ یظاهِرُوا عَلَیکُمْ أَحَداً» (چون جزء شروط پیمان‏‌ها، کمک نکردن به دشمنان اسلام بوده است، پس اکنون که کمک کردند، شرط را زیر پا گذاشته و دشمن شمایند.)
۴- وفا به پیمان، نشانه‏ تقواست. «فَأَتِمُّوا ... إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ‏»

آیه ۵ سوره مبارکه توبه

«فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ» پس چون ماه‌هاى حرام سپرى شود، مشرکان را هر جا یافتید بکشید و دستگیر کنید و در محاصره قرار دهید و در همه جا به کمین آنان بنشینید. پس اگر توبه کردند و نماز برپا داشتند و زکات پرداختند، راهشان را باز کنید (و آزادشان بگذارید) که همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.

کافرانی که لایق هیچ گذشت و فرصت دوباره‌ای نبودند

کافرانى که ۱۳ سال پیامبر صلى الله علیه و آله و مسلمانان را در مکّه آزار دادند و پس از هجرت نیز ۹ سال از هیچ توطئه‌‏اى فروگذار نکردند، مستحقّ سرکوبى شدیدند. کلمه «حَیثُ» هم در مورد زمان بکار مى‌‏رود و هم در مورد مکان، یعنى هر جا و هر زمان که مشرکان را یافتید. امام باقر علیه السلام فرمودند: راه توبه از شرک، ایمان آوردن است.[۱۲]

پیام‌هایی از آیه ۵ سوره توبه

۱- پس از طىّ همه‏ مراحلِ دعوت، استدلال و پیمان‏‌بستن، اگر مشرکان باز هم توطئه و دشمنى کردند، براى سرکوبشان از همه‏ شیوه‏‌ها استفاده کنید. مثل کشتن، اسیر گرفتن، راه بستن و محاصره. «فَاقْتُلُوا، خُذُوهُمْ، أُحْصِرُوا»
۲- هم قاطعیت لازم است هم نرمش. «فَاقْتُلُوا، فَخَلُّوا»
۳- آزادى مذهب آسمانى آرى، امّا انحراف فکرى و سقوط عقل و انسانیت، قابل تحمّل نیست. «فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیثُ وَجَدْتُمُوهُمْ
۴- مسلمانان باید همواره در کمین توطئه‏‌گران باشند. «وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ»
۵- تشکیلات اطلاعاتى مسلمانان باید چنان باشد که حتّى توطئه‏‌گران را در خارج از مرزها زیر نظر داشته باشند. «کُلَّ مَرْصَدٍ»
۶- براى سرکوبى دشمنان توطئه‌‏گر، مرزها و تمام راه‌هاى نفوذ را کنترل کنیم. «وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ»
۷- توبه را حتّى هنگام جنگ هم بپذیرید. چون اسلام دین سماحت و بزرگوارى است، نه عقده‌‏گشایى و انتقام. «فَاقْتُلُوا .... فَإِنْ تابُوا»
۸- توبه باید همراه با عمل باشد. از توبه‏ بى‏‌عمل، فریب نخوریم. «فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا ...»
۹- توبه از شرک، ایمان است و نشانه‏ توبه‏ واقعى، نماز و زکات است. «تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ ...»
۱۰- نماز، در رأس عبادت‏‌هاست. به کسى‏‌که به شعائر دینى (نماز و زکات) احترام مى‏‌گذارد، تعرّض نکنید. «أَقامُوا الصَّلاةَ ... فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ‏»

آیه ۶ سوره مبارکه توبه

«وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْلَمُونَ» و اگر یکى از مشرکان از تو امان و پناه خواست، پس به او پناه بده تا کلام خدا را بشنود، سپس او را به مکان امنش برسان. چرا که آنان گروهى ناآگاهند (و با شنیدن آیات الهى، شاید هدایت شوند)

شرح آیه ۶ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

پیام‏‌هایی از آیه ۶ سوره توبه

۱- به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقیق و شناخت عقاید و افکار اسلامى، پاسخ مثبت دهید. «اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ»
۲- راه فکر و تعقّل، حتّى براى مشرکان مهدورالدّم باز است و براى احتمال هدایت یک نفر هم باید حساب جداگانه باز کرد. «أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»
۳- اسلام، دین رأفت، شرافت و کرامت است. «اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ»
۴- به دشمن هم فرصت فکر و انتخاب بدهید و حتّى در شرایط جنگى نیز مردم را از رشد فکرى باز ندارید. «اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ»
۵- انتخاب حقّ و پذیرش عقاید صحیح، مهلت مى‌‏طلبد. «فَأَجِرْهُ حَتَّى یسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ»
۶- قرآن، کلام قابل فهم است که زمینه‏ هدایت را فراهم مى‌‏سازد و چنان نیست که فهمش خارج از عهده‏ انسان باشد. «یسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ»
۷- حکومت اسلامى باید زمینه‏ شنیدن کلام خدا و فرصت مطالعه آن را براى منحرفان فراهم کند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبلیغ ماست، نه از روى کینه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغییر یابند. «حَتَّى یسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ»
۸- اسلام، دین آزادى است و ایمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس یا اجبار. «فَأَجِرْهُ، یسْمَعَ، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
۹- مکتبى که منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهید تا آن را بشنود، و امنیت او را تضمین کنید تا با فکر آسوده انتخاب کند. «یسْمَعَ، أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ»
۱۰- کفر بعضى، از جهل سرچشمه مى‌‏گیرد و اگر آگاه شوند، حقّ را مى‌‏پذیرند. «ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یعْلَمُونَ»

آیه ۷ سوره مبارکه توبه

«کَیفَ یکُونُ لِلْمُشْرِکِینَ عَهْدٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ عِنْدَ رَسُولِهِ إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ» چگونه مى‌‏تواند نزد خدا و رسولش، پیمانى با مشرکان (عهد شکن) باشد، مگر کسانى‏‌که نزد مسجدالحرام با آنان پیمان بستید. پس تا هنگامى که به عهدشان وفا دارند، شما هم وفادار بمانید که خداوند، متقین را دوست دارد.

شرح آیه ۷ سوره توبه توسط حجت‌الاسلام قرائتی

تا هنگامى که به عهدشان وفا دارند، شما هم وفادار بمانید

این آیه، توجیه آیات نخست سوره‏ برائت و دلیلى براى دستور برائت و بیزارى است، چرا که آنان وفادار به پیمان‏‌هایشان نبودند. چون از هر طرف کعبه تا ۴۸ میل، جزو حرم محسوب مى‌‏شود، به قراردادهایى که در این مناطق بسته مى‌‏شود، «عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ» گفته مى‌‏شود. مثل پیمان حدیبیه که در ۱۵ میلى مکّه بسته شد.

آوردن کلمه‏ «مسجدالحرام» در بیان محلّ قرارداد، اشاره به اهمیت آن مکان است، و گرنه پیمان‏‌هاى دیگر نیز که در کنار مسجدالحرام نباشد، لازم الوفاست.

پیام‏‌هایی از آیه ۷ سوره توبه

۱- چون مشرکان، بیشترین دشمنى را با مسلمانان دارند، «لَتجدنَّ اشدّ الناسِ عَداوةً للّذین آمنوا الیهود و الّذین اشرکوا»[۱۳] از بیشتر آنان انتظار وفادارى نداشته باشید. «کَیفَ یکُونُ...»
۲- هنگام انتقاد، کلّى نگوییم و به افراد سالمِ گروه‌ها هم توجّه کنیم. «إِلَّا الَّذِینَ عاهَدْتُمْ»
۳- با دشمنان خود، در وفادارى به پیمان‌‏ها یا نقض آن، مقابله به مثل کنید. «فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ ...»
۴- تقوا و وفاى به عهد، ملازم یکدیگرند. «فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقِینَ»

پی‌نوشت‌ها

[۱] . ج ۶، ص ۳۳۸
[۲] . مثل فخررازى و آلوسى در تفسیرهایشان.
[۳] . توبه، ۷۴
[۴] . فتح، ۱۰
[۵] . نساء، ۸۰
[۶] . تفسیر اطیب‏‌البیان
[۷].کهف، ۲۶
[۸] . کافى، ج ۴، ص ۲۹۰
[۹] . تفسیر نورالثقلین
[۱۰] . کافى، ج۴، ص۲۹۰
[۱۱] . تفسیر برهان
[۱۲] . کافى، ج ۵، ص ۱۰
[۱۳] . مائده، ۸۵

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول