اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

«نشر» غول و بچه‌غول نمی‌شناسد/ کاغذ بندی ۷۰۰ هزار تومان منطقی است!

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفت: قیمت کنونی بازار بندی ۷۰۰ تومان با ارز نیمایی است و این قیمت منطقی به نظر می رسد؛ البته نه بدین معنا که این قیمت خوب است.

«نشر» غول و بچه‌غول نمی‌شناسد/ کاغذ بندی ۷۰۰ هزار تومان منطقی است!

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همایون امیرزاده مدیرکل مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه رادیویی «تقاطع فرهنگ» در رابطه با روند فزونی گرفتن قیمت کاغذ اظهار داشت: بعد از دفاع مقدس، هرگز تصور نمی‌کردیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بساط کاغذ سهمیه‌ای را پهن کند و به سمت مداخله در بازار کاغذ برود.

* ورود وزارت ارشاد به عنوان متولی در بخش مصرف کاغذ مطبوعات و نشر

وی با اشاره به تکانه‌های ارزی یکی دو سال اخیر گفت: این روند اتفاقات بدی را رقم زد و بنابراین وزارت ارشاد به عنوان متولی در بخش مصرف کاغذ – مطبوعات و نشر- وادار به ورود در این قضیه و اقدام شد.

امیرزاده این ورود را فاقد عقبه‌های قانونی خواند و تصریح کرد: پس از سهمیه‌بندی کاغذ که در سال‌های سخت دفاع مقدس و جنگ تحمیلی داشتیم، مداخله وزارت ارشاد در بحث کاغذ قانونی نشده بود و ما نیز بدین موضوع پی برده بودیم که این ورود، بی‌حاشیه نخواهد بود و مطالباتی را علیه وزارتخانه درپی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فعالان در وزارت ارشاد توان چشم پوشی و بی‌تفاوت بودن نسبت به بازار کاغذ و درپی آن نشر و مطبوعات را نداشتند، خاطرنشان کرد: نتوانستیم مدیریت‌های ناصحیح و فساد و رانت [را تحمل کنیم] که تا اعماق حوزه کاغذ و واردات آن رسوخ کرده بود.

* چرا مجموعه‌ای که ارز تخصیصی را دریافت کرد، اقدام به واردات کاغذ نکرد

امیرزاده به محورهای مورد نظر وزارتخانه اشاره‌ای داشت و گفت: ما با اعدادی عجیب و غریبی در زمینه ارز تخصیصی به کاغذ روبرو بودیم.

وی با اعلام اینکه میانگین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تن کاغذ  - با ارزش تخصیصی- باید وارد کشور می‌شد، گفت: از میان ارزهای تخصیصی تا سال ۹۶، تقریباً چیزی پیدا نکردیم و بسیاری شرکت [های به ظاهر واردکننده] صوری بودند و بسیاری وارد کنندگان نیز صلاحیت ورود به این حوزه را نداشتند.

امیرزاده افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد سماجت کرد و در کمیسیون فرعی دولت که همواره مسئول تعیین تعرفه‌های گمرکی بود، اصرار کرد تا تعرفه کاغذ روی ۵ درصد ثابت بماند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد گفت: بحث ما این بود که چرا مجموعه‌ای که ارز تخصیصی را دریافت کرده اقدام به واردات کاغذ نکرد!! ما همه موارد را شناسایی و تقدیم مقام قضایی کردیم.

* تلاش‌های ارشاد در سال ۹۸

امیرزاده افزود: از آن زمان تمام حواشی که احساس می‌کردیم متوجه وزارت ارشاد است، پذیرا شدیم و این ورود ما، به لطف خدا ظرف دو سال، منجر شد قیمت کاغذ از ۱۶۲ تا ۱۶۵ هزار تومان تجاوز نکند.

وی با اشاره به اینکه این ارز هیچ چیز عاید کشور نکرد، گفت: حتی تیراژ کتاب افت کرد و کتاب‌های الکترونیک رو به فزونی گذاشت؛ پس چرا نیاز کشور به کاغذ باید همان عدد قبلی باشد؟!

به گفته امیرزاده تلاش‌های وزارت ارشاد به استخراج عدد ۸۰هزار تن، نیاز کشور به کاغذ منتج شد که ارز آن در قالب کارگروه تخصصی تامین و مشکل در سال ۹۸ مرتفع شد.

* دستور کار جدید ارشاد برای کاغذ

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه ناشران پرکار در کشور از کاغذهای یارانه‌ای استفاده کردند که کمک شایانی به مجموعه نشر کشور بود، افزود: این روند نشان داد، عددهای اعلامی و ریخت و پاش‌های ارزی هیچ مبنایی ندارد.

امیرزاده در بخشی دیگر، با اشاره به هشدارهای پیاپی در قبال ارز تخصیصی برای کاغذ گفت: امسال وضعیت کاغذ خوب نیست و نگران کننده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کمبود کاغذ نداریم؛ بلکه بسیاری از واردکنندگان کاغذ را با ارز نیمایی وارد کرده‌اند و روز گذشته جلسه‌ای با وزیر داشتیم و دوستان در معاونت مطبوعاتی و فرهنگی حضور داشتند و بنا شد چند موضوع را پیگیری کنیم.

* کاغذ بندی ۷۰۰ هزار تومان منطقی است

امیرزاده کف قیمت کاغذ را -آن هم برای نوع بی‌کیفیت هندی- تا سال گذشته میلادی ۶۵۰ دلار تخمین زد و افزود: این قیمت به ۱۰۰۰ دلار رسیده است.

وی گفت: چین صادرکننده کاغذ بود و امروز خود به وارد کننده تبدیل شده است؛ حال آنکه صنایع بسته بندی آن به شدت دچار جهش اقتصادی شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد تبدیل شدن چین به واردکننده را یکی از مشکلات پیش روی ورود کاغذ به کشورمان دانست و افزود: قیمت کنونی بازار بندی ۷۰۰ تومان با ارز نیمایی است و این قیمت منطقی به نظر می‌رسد؛ البته نه بدین معنا که این قیمت خوب است.

* ۱۶ میلیون دلار ارز در سال ۹۸ برای کاغذ تخصیص نیافت

وی بیان کرد: آیا حوزه فرهنگ باید با سایر کالاها همسان دانسته شود؟! این حوزه نیازمند حمایت نیست؟

امیرزاده اضافه کرد: ۱۶ میلیون دلار از ارزی که سال ۹۸ باید به ما می‌دادند، تخصیص نیافت که اگر این رقم بدست ما می‌رسید، بخشی از کاغذ را تامین می‌کردیم و امروز هم در صورت دریافت این ارز، به تقویت سه الی چهار ماهه‌ کاغذ یارانه‌ای منجر می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد تاکید کرد: امروز کاغذ گران بدست مصرف کننده می‌رسد و ما بر اساس دستور رئیس جمهور وظیفه داریم موضوع کاغذ را دنبال کنیم.

* تصور نمی‌کردیم بعد از جنگ، شبکه توزیع کاغذ را تشکیل دهیم 

امیرزاده همچنین در پاسخ به نامه‌ای از سوی یکی از ناشران که ادعا کرده است چند تن از فعالان حوزه نشر ۳هزار تن کاغذ را با قیمت ارز دولتی خریداری کرده‌اند و از معاونت فرهنگی ارشاد هم جوابی نگرفته است، گفت: ما در حوزه مسائل فرهنگی صحبت می‌کنیم و در این میان «غول و بچه غول» -با استناد به نامه آن ناشر- نداریم.

وی افزود: ما ناشران را با تقسیم بندی «پرکار» و «کم کار» می‌شناسیم و هرگز تصور نمی‌کردیم بعد از جنگ شبکه توزیع کاغذ را تشکیل دهیم ولی مجبور به این کار شدیم.

* برای یک بند کاغذ هم دلیل و مدرک داریم

امیرزاده در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی خاطرنشان کرد: برخی ناشران کاغذهای دولتی را دریافت و به همان نسبت، از بازار آزاد، کاغذ نیمایی خریدند.

وی  در رادیو گفت‌وگو گفت: وزارت ارشاد در بحث توزیع عادلانه، آنچه در توان داشته انجام داده و ما برای یک بند کاغذ هم دلیل و مدرک داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول