اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| بهترین نحوه مواجهه با مشکلات چیست؟

حجت‌الاسلام شهاب با طرح این سوال که چرا خداوند می‌فرماید باید در مشکلات بردبار باشیم، گفت: اگر تنها بی‌تابی کنیم که ای وای فلان مشکل رخ داد، اولاً اصلاً رحمت خداوند را نمی‌بینیم و ثانیاً این همه اظهار، دردی را دوا نمی‌کند.

هلال| بهترین نحوه مواجهه با مشکلات چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب سخنران مذهبی در فصل دوم این برنامه با موضوع «امیدآفرینی در شرایط اضطرار» به سخنرانی می‌پردازد که در قسمت دهم این برنامه اظهار داشت: در شرایط سخت قرار است امیدوار زندگی کنیم که در جلسه گذشته گفتیم برای این امر باید سختی‌ها را بزرگ نشماریم و خوبی‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه راه دیگر برای این امر، صبر توام با شکر است، گفت: یکی از واژگان پرکاربرد در قرآن کریم، صبر است. خداوند مومن را با صبر بعد از تقوا معرفی می‌کند. یعنی اهل صبر باید بود که در روایتی از پیامبر(ص) داریم که «الصبر مفتاح الفرج ؛ صبر کلید گشایش‌ها و فتوح است»

شهاب با طرح این سوال که چرا خداوند می‌فرماید باید بردبار باشیم، تصریح کرد: دشواری و مصیبت وجود دارد و نازل شده است، اگر تنها فقط بی‌تابی کنم که ای وای این چنین شد و فلان مشکل رخ داد، اولاً اصلاً رحمت خداوند را نمی‌بینم و ثانیاً این همه اظهار، دردی را دوا نمی‌کند بلکه مشکل را بیشتر می‌کند.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه بهترین مواجهه با مشکلات، صبر و سپاسگزاری است که در این صورت خداوند لطفش را بیشتر خواهد کرد، گفت: ما وظیفه داریم نسبت به تقدیر و مشیت‌های خداوند تسلیم باشیم و این معنای واقعی بندگی است. قُتیبة از اصحاب امام صادق(ع) نزد ایشان رسید، دید امام گریه می‌کند؟ سوال کرد چه شده است، گریه می‌کنید؟ ایشان فرمودند فرزندم مریض است، دعایش کن. از محضر ایشان خارج شدم و چند روز بعد دوباره به دیدار ایشان رفت و دید در چهره ایشان آثار غم نیست و طراواتی وجود دارد، گفت: الحمدلله گویی آقازاده شفا پیدا کردند؟ حضرت فرمودند: از دنیا رفت.

وی افزود: قُتیبة به امام عرض کرد: زمانی که مریض بود گریه می‌کردید اما حال که از دنیا رفته است، آثاری از غم ندارید؟ حضرت فرمود: زمانی که بچه‌ام مریض بود احساس داشتم، برای بیماری‌اش غصه می‌خوردم و از خدا می‌خواستم تا این مشکل را برطرف کند اما جایی که تقدیر خدا براین مقرر شد که این بچه از دست برود، خدا از من صبر و تسلیم می‌خواهد. اگر زبان به شکوه باز کنم، از رحمت خدا دور خواهم شد و با اراده خدا درافتادم بنابراین تسلیم شدم و صبر برداشته‌هایم کردم و خدا این آرامش را به من داده است.

شهاب گفت: در این شرایط سخت کرونایی، خیلی‌ها آسیب دیدند و گرفتار شدند و داغ عزیز دیدند اما اگر نگرانی‌های خود را بیشتر کنیم، روزنه‌های رحمت خدا را به روی خود بسته‌ایم. روزی شخصی به امام صادق(ع) شکایت از سختی‌هایش کرد، حضرت از او پرسید: می‌دانی خداوند چه نعمت خوبی به تو داده است؟ او گفت من از سختی‌ها می‌گویم شما از نعمت سوال می‌کنید؟ حضرت پاسخ داد: امروز با اراده خودت به سراغ من آمدی یا خدا خواست؟ او پاسخ داد: قطعا خداوند خالق خواسته است.

این سخنران مذهبی ادامه داد: حضرت به آن شخص فرمود: همان خدایی که تو را تا اینجا آورده است، حتما تو را از سختی‌ها نجات خواهد داد. به رحمتش امیدوار باش و صبر کن تا در رحمتش به روی تو باز شود. ««إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً».

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول