اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ریسک واکسن آسترازنکا بیشتر از سایر واکسن‌ها نیست/عوارض عمومی واکسن زودگذر است

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در مورد واکسن آسترازنکا، گفت: هر واکسنی عوارضی دارد و بر اساس تحقیقات بین المللی انجام شده ریسک استفاده از واکسن آسترازنکا بیشتر از سایر داروها و واکسن‌ها نیست.

ریسک واکسن آسترازنکا بیشتر از سایر واکسن‌ها نیست/عوارض عمومی واکسن زودگذر است

واکسن کرونا آسترازنکا در تاریخ ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰  برای استفاده در برنامه واکسیناسیون بریتانیا مورد تأیید قرار گرفت و واکسیناسیون آن از ۴ ژانویه ۲۰۲۱ با تزریق به برایان پینکر ۸۲ ساله در بریتانیا آغاز شد.

تزریق این واکسن در استرالیا و دانمارک به دلیل گزارش احتمال لخته شدن خون در مغز و گزارش دو فوتی توسط دانمارک، در برخی کشورهای جهان متوقف شد، تا این‌که چند روز پیش برخی شنیده‌ها حکایت از تزریق این واکسن در مرکز بهداشت شهید اکبری یزد داشت و از آنجایی که برخی شبهات در خصوص عوارض آن مطرح شده است، موضوع جهت بررسی بیشتر در دستور کار خبرنگار  خبرگزاری فارس قرار گرفت.

دکتر مسعود شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با اشاره به این‌که همه واکسن‌ و دارو‌ها عوارض جانبی دارد و کودکان هم بعد از واکسیناسیون که  بخشی از مراقبت‌های پزشکی از بدو تولد است دچار تب یا درد موضعی می شوند، اظهار کرد: واکسن‌های کرونا نیز از عوارض‌های طبیعی مستثنی نیست.

وی تب، بدن درد، احساس کوفتگی را از جمله عوارض عمومی واکسن آسترازنکا دانست و افزود: عوارض عمومی این واکسن مانند واکسن‌های دیگر زود گذر است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با بیان این‌که هرکدام از واکسن های مطرح شده یک سری عوارض جدی نیز دارند که مهمترین آن حساسیت به واکسن است گفت: پرسش این‌که آیا افراد در واکسیناسیون قبلی دچار عارضه شدید شده‌اند یا خیر از جمله الزامات اجرایی برای تزریق واکسن‌های کرونا است.

دکتر شریفی ایجاد لخته را از دیگر مباحث مربوط به واکسن آسترازنکا دانست و بیان کرد: براساس تحقیقات بین‌المللی انجام شده میزان بروزلخته یا اختلالات انعقادی در تزریق کنندگان  یک به ۲۵۰ هزار تزریق بوده است.

وی تصریح کرد: در تزریق این واکسن ایجاد عوارض جدی‌تری که منجر به فوت شود یک به یک میلیون نفر بوده و این در مورد بسیاری از داروها و واکسن‌ها صادق است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد با بیان این‌که ریسک استفاده از واکسن آسترازنکا بیشتر از سایر داروها و واکسن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: حراست از سلامت عمومی جامعه از جمله مهمترین اولویت اجرایی در فرآیند واکسیناسیون است.

آغاز ثبت‌نام شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن انستیتو پاستورایران

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آغاز ثبت‌نام شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران نیز، اظهار کرد: واکسن کرونای نوترکیب کنژوگه که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شده و اکنون بعد از گذراندن موفق فاز ۱ و ۲، وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می‌گردد تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

دکتر شریفی افزود: افراد ۱۸ تا ۸۰ سال، دارای سلامت عمومی مناسب  یا بیماری زمینه ای کنترل شده و ساکن شهر یزد می توانند به صورت رایگان در این کارازمایی بالینی شرکت کنند.

وی گفت: متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت  www.pasteurcovac.ir مراجعه کنند و یا همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ با سامانه ۱۱۱ تماس بگیرند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در ادامه با اشاره به سهمیه سه هزار نفری شهر یزد در این فراخوان، تصریح کرد: در این مرحله از کارآزمایی بالینی ۲۴ هزار نفر داوطلب از ساکنان شهرهای اصفهان، بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد مشارکت خواهند داشت.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول