اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تفاهم مرزی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان + تصاویر

مقامات مناطق مرزی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در چارچوب نشست بازرگانی در دره «فرغانه» یادداشت‌های تفاهم همکاری امضا کردند.

تفاهم مرزی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان + تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، مقامات مناطق مرزی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در چارچوب نشست بازرگانی «همگرایی مناطق مرزی- ضمانت توسعه» که در دره «فرغانه» برگزار شد، یادداشت‌های تفاهم همکاری امضا کردند.

«خیرالله بازاراف» استاندار استان «فرغانه» در این نشست گفت: امیدوارم این نشست بازرگانی که نخستین بار با حضور نمایندگان استان‌های مرزی ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان برگزار شد، در آینده به یک پلتفرم برای بررسی گسترش همکاری‌های مقابل تبدیل شود. 

وی افزود: برنامه ریزی شده برای افزایش مبادلات بازرگانی با استان‌های «باتکن» و «سغد» نمایشگاه‌های بازرگانی، تعاونی صنعتی برپا و طرح های مشترک سرمایه گذاری اجرا شود.

بازار اف همچنین ایجاد خانه‌های تجاری «باتکن» و «سغد» در «فرغانه»، برگزاری روزهای فرهنگی بین استان‌ها، تولید کالاهای ساخته شده در مناطق مرزی از طریق ایجاد تعاونی و تبادل اساتید و دانشجویان موسسات آموزش عالی را پیشنهاد کرد.

«رجب‌بای احمدزاده» رئیس استان «سغد» نیز با اشاره به اینکه تاجیکستان نیز برنامه ریزی کرده به تدریج از صادرات پنبه خام خودداری کند، تاکید کرد: برای کارآفرینان «فرغانه» فرصت  گسترش همکاری‌های متقابل در زمینه نساجی فراهم می‌شود.   

«عمربیک سوان‌علییف» استاندار استان «باتکن» نیز با اشاره به اینکه توافقات به دست آمده در زمینه سیاسی راه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی هموار کرده، اظهار داشت: قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و این امر برای تجارت استان‌های «فرغانه» و «سغد» امکانات خوبی را فراهم می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این 3 استان مرزی واقع در امتداد جاده بزرگ ابریشم همکاری‌های متقابل خود را بیش از پیش گسترش می‌دهند.

در پایان نشست بازرگانی «همگرایی مناطق مرزی- ضمانت توسعه»، بازاراف و  احمدزاده «نقشه راه» گسترش همکاری‌‌های اقتصادی و بازرگانی بین استان «فرغانه» و استان «سغد» را امضا کردند.  

همچنین ناحیه و شهرهای دو استان‌ نیز در مورد گسترش همکاری‌های مستقیم به توافق رسیدند که می‌توان از امضا یادداشت‌های تفاهم همکاری بین ناحیه «بیش اریق» و شهر «کان‌بادام»، ناحیه «بوویدا» و شهر «گلستان»، ناحیه‌های «دنغره» و «باباجان غفوراف»، ناحیه «ازبکستان» و شهر «اسفره»، «ناحیه «اوچ کوپریک» و شهر «بستان» یاد کرد.

همچنین بین ناحیه «فرغانه» و ناحیه «قدمجای» استان «باتکن» نیز یادداشت تفاهم همکاری به امضا رسید.

نمایندگان قرقیزستان و تاجیکستان در چارچوب نشست بازرگانی «همگرایی مناطق مرزی- ضمانت توسعه» همچنین از نمایشگاه کالاهای تولید استان «فرغانه» بازدید و با فعالیت مجتمع‌های بزرگ صنعتی و کشاورزی منطقه آشنا شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول