اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

رسالت رسانه، روشنگری است نه تحریک مردم/ نخبگان برای پیشگیری از تشدید تنش‌های آبی تدبیر کنند

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس با بیان اینکه در خصوص مسئله آب رسانه‌ها باید ضمن روشنگری و شفاف‌سازی برای مردم، افکارعمومی را مدیریت کنند، گفت: کار رسانه تحریک مردم نیست.

رسالت رسانه، روشنگری است نه تحریک مردم/ نخبگان برای پیشگیری از تشدید تنش‌های آبی تدبیر کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری گفت: رسانه‌ها باید ضمن روشنگری و شفاف‌سازی برای مردم، افکار عمومی را مدیریت کنند و کار رسانه تحریک مردم نیست.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری در مجلس با بیان اینکه باید توهین‌ها را محکوم کنیم و البته هوشیار باشیم، ادامه داد: باید مردم را به خویشتن‌داری دعوت کنیم چرا که ضدانقلاب وارد این موضوع شده است.

وی با اشاره به فراخوان‌های منتشر شده برای تجمع، افزود: امیدواریم با تدبیر عقلا، نخبگان و صنف کشاورزان استان همجوار این حرکت صورت نگیرد تا احساسات مردم چهارمحال و بختیاری جریحه‌دار نشود.

جعفری با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور که از یک سمت با تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم و از سمت دیگر انتخابات سرنوشت‌ساز خردادماه را در پیش‌رو داریم نباید آرامش کشور بهم بریزد، اضافه کرد: همه مردم، مسئولان و رسانه‌ها باید آرامش را در جامعه ایجاد کنند و اجازه ندهند که عده‌ای با افکار عمومی بازی کنند.

وی با بیان اینکه نباید با یک تصمیم غلط آرامش کشور بهم بریزد و فضا متلاطم شود چرا که دشمن در کمین است، توضیح داد: اینکه عده‌ای خودرو آتش می‌زنند و فیلم آن در شبکه‌های معاند منتشر می‌شود نشان از اهمیت موضوع برای دشمنان انقلاب دارد.

رابطه دیرینه ما با مردم استان همجوار انکارنشدنی است

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رابطه مردم این استان و استان همجوار یک رابطه دیرینه و ریشه‌دار است، گفت: کسی نباید به خودش اجازه دهد که این رابطه دیرینه را مخدوش کند.

وی در ادامه تأکید کرد: آن‌چه ما در مورد استان همجوار می‌گوییم در مورد مردم آن نیست بلکه انتقاد ما نسبت به سیاست‌گذاری‌های غلط در این استان است و نباید اجازه دهیم مردم روبه‌روی یکدیگر قرار بگیرند چرا که این خطای استراتژیک است.

یکی از سیاست‌های دشمن دامن‌زدن به بحث‌های قومی و قبیله‌ای است

جعفری افزود: یکی از سیاست‌های دشمن دامن‌زدن به بحث‌های قومی و قبیله‌ای و استانی است لذا این موضوع هوشیاری مردم و مسئولان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه طبق آمارها وضعیت آبی چهارمحال و بختیاری مشخص  و 95 درصد دشت‌های این استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است، اضافه کرد: آبخوان‌های ما از منابع‌ زیرزمینی آب تخلیه شده است و دشت‌ها فرونشست دارند و امروزه مرکز تولید ریزگرد شده‌اند.

نماینده مردم بروجن در مجلس با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم استان از مشکل تأمین آب شرب رنج می‌برند و روستاهای ما با تانکر آب‌رسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: تالاب‌های گندمان و دهنو دچار آتش‌سوزی می‌شوند و این یعنی مشکل منابع‌ آبی.

وی گفت: پروژه انتقال آب بن - بروجن، طرحی است که از اواخر دهه 80 کلید خورده است و تمامی مجوزها و تخصیص‌ها را دارد و این پروژه قرار است آب شرب نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری را تأمین کند.

جعفری با بیان اینکه این طرح قرار است سالانه 41 میلیون مترمکعب آب از حوزه زاینده‌رود را برداشت کند که این میزان کمتر از 2 درصد آورده زاینده‌رود است، عنوان کرد: جالب این است که هنوز این میزان برداشت نشده و آقایان ادعا می‌کنند خشکی زاینده‌رود به خاطر این پروژه است.

وی با ابراز گلایه‌مندی از برخی از مسئولان و نخبگان استان همجوار در ندادن اطلاعات صحیح به مردم، توضیح داد: برداشت استان ما از آب حوزه زاینده‌رود 8 درصد است و همچنین 6 ماه از سال ما آب برداشت نمی‌کنیم چون به لحاظ اقلیمی ما یک بار در سال کشت داریم.

وجود 15 هزا حلقه چاه غیرمجاز در حاشیه زاینده‌رود

جعفری با اشاره به اینکه باید عدالت و انصاف را رعایت کنیم، گفت: استاندار اسبق استان همجوار اعلام کرده بود که در این استان 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که پنج هزار آن در بستر و حاشیه زاینده‌رود است.

وی، اضافه کرد: این میزان چاه غیرمجاز سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌کند در صورتی که با افتتاح طرح بن- بروجن 41 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آقایان صنف کشاورز استان همجوار خود اعلام کردند سال گذشته چندین بار کشت داشته‌اند اعم از کشت بهاره، پاییزه و تابستانه و این یعنی مصرف بی‌رویه آب در فلات مرکزی خشک کشور.

وی با بیان اینکه رهاسازی بی‌رویه آب از سد زاینده‌رود به سمت استان همجوار از دیگر عوامل خشکی زاینده‌رود است، اظهار داشت: این رهاسازی‌های بی‌رویه خلاف برنامه وزارت نیرو است.

جعفری با بیان اینکه دعوا در استان همجوار بر سر آب کشاورزی است اما در استان ما دعوا بر سر آب شرب است، گفت: ما در پایتخت آبی کشور مشکل آب شرب داریم و در قانون و شرع اولویت با آب شرب است.

اجرای طرح بن-بروجن با قوت ادامه دارد 

وی در ادامه با بیان اینکه آب شرب مردم شهرستان بروجن به وسیله 25 حلقه چاه تأمین می‌شود، افزود: اگر یکی از چاه‌ها از مدار خارج شود فاجعه رخ می‌دهد.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مردم نگران نباشند چرا که جای هیچ نگرانی نیست و طرح انتقال آب بن- بروجن مصوبه و تخصیص کشوری دارد و باید اجرا شود و مسئولان هم قول داده‌اند که تا پایان دوران خدمت دولت فعلی افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول