اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ایران قوی، ایران دانش‌بنیان است/ پایانی بر جولان وارداتچی‌های اجناس بُنجل

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی می‌گوید: دهه آینده، دهه‌ پایان جولان وارداتچی‌های اجناس بُنجل به کشور است و دوران صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا توسط هوش بالای جوان ایرانی فرا رسیده و ما باید از این موضوع حمایت کنیم.

ایران قوی، ایران دانش‌بنیان است/  پایانی بر جولان وارداتچی‌های اجناس بُنجل

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ علیرغم شرایط کنونی، ایران توانسته در زمینه تولید علم حوزه فناوری نانو رتبه چهارم جهان را کسب کند و بعد از کشورهای چین، هند و آمریکا قرار بگیرد. در حقیقت ایران در حوزه نانو جزو کشورهای دارنده جایگاه برتر و قدرت علمی است؛ هر چند که محققان و فعالان این عرصه گلایه‌هایی از مسئولان دارند و برای توسعه بیشتر این فناوری با چالش‌هایی مواجه هستند که در این زمینه با سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که به تازگی از دستاوردهای فناوری نانو در ایران بازدید کرده به صحبت نشستیم و پاسخ‌هایی از نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مبنی بر پیشرفت علمی کشور در زمینه نانو و لزوم اقدامات و همکاری بیشتر دولت در این عرصه داشتیم که این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.

در این گفت وگو می خوانید:

*  رتبه چهارم ایران در دنیا و بالاتر از تمامی کشورهای اروپایی

* صادرات به بیش از  ۵۰ کشور نشانه بارز برنامه‌ریزی هوشمندانه برای توسعه فناوری نانو

* ایجاد اشتغال تخصصی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم با کمک ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و عرضه ۷۵۰ محصول تجاری شده

* رسیدن به گام صادرات ۱ میلیارد دلاری محصولات فناوری نانو در سال ۱۴۰۴، به پشتوانه شرکت‌های تولیدی محصولات فناوری نانو 

* لزوم حمایت‌های بودجه‌ای از ستاد توسعه فناوری نانو به منظور تحقق برنامه‌ها 

* سود چندبرابری با اختصاص بودجه برای توسعه فناوری 

* اقتصاد به دست توانای جوان ایرانی مقاوم شده و تحریم‌ها را می‌شکند

* کاهش شدید بودجه‌های حمایتی مهمترین چالش پیش روی توسعه

 

* ارزیابی شما از وضعیت، دستاوردها و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه از علم و فناوری چیست و اینکه آینده توسعه این فناوری و جایگاه ملی و بین المللی آنرا در آینده چگونه ارزیابی می نمایید؟

سید قاضی زاده هاشمی می‌گوید: در راستای انجام وظایف نمایندگی و خدمتگزاری ملت شریف ایران به تازگی بازدیدی از نمایشگاه دستاوردهای غرور آفرین دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه فناوری نانو داشتم و ساعاتی را هم به مرور و بررسی گزارش عملکرد ستاد ویژه فناوری نانو در بیست سال گذشته پرداختیم. همانطور که مقام معظم رهبری نیز در اولین روز سال ۱۴۰۰ اشاره فرمودند، رتبه چهارم ایران در دنیا و بالاتر از تمامی کشورهای اروپایی در عرصه تولید علم نانو، آنهم در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای حداکثری دولت مستکبر آمریکا، بسیار غرور آفرین بوده و مایه مباهات ملت ایران است و این مسیر باید قوی تر از گذشته توسط دانشمندان این حوزه دنبال شود.

 

رتبه چهارم ایران در دنیا و بالاتر از تمامی کشورهای اروپایی در عرصه تولید علم نانو، آنهم در شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای حداکثری دولت مستکبر آمریکا، بسیار غرور آفرین بوده و مایه مباهات ملت ایران است. 

 

* برنامه‌ریزی برای توسعه فناوری نانو در چه شرایطی قرار دارد؟

وی در ادامه سخنانش قدرتمندترشدن ایران در دوران تحریم را اینگونه شرح می‌دهد: حضور و نقش آفرینی متخصصان ایرانی در سایر عرصه‌ها اعم از ایجاد و تدوین استانداردهای بین المللی مانند ISO و همچنین صادرات کالا و ماشین آلات صنعتی و آزمایشگاهی به حدود ۵۰ کشور، نشانه‌ای بارز از برنامه‌ریزی‌ای هوشمندانه و اجرایی مقتدرانه در زمینه توسعه فناوری نانو در ایران است که در قالب دو برنامه ۱۰ ساله از سال‌های قبل آغاز شده است.

* اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم چگونه محقق می‌شود؟

 نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می‌کند: طبق آماری که مسئولین ستاد نانو ارائه نمودند، در حال حاضر حدود ۳۰۰ شرکت دانش بنیان با عرضه بیش از ۷۵۰ محصول تجاری شده کمک شایانی به ایجاد اشتغال تخصصی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم نموده اند. این همان مسیری است که ان شاءالله منجر به تحقق اقتصاد مقاومتی و ایران قوی خواهد شد.

۳۰۰ شرکت دانش بنیان با عرضه بیش از ۷۵۰ محصول تجاری شده کمک شایانی به ایجاد اشتغال تخصصی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم نموده اند.

 

* برای توسعه این فناوری و علی الخصوص توسعه بازار محصولات و خدمات مبتنی بر این فناوری در ایران و بازارهای بین المللی چه اقداماتی افزون بر برنامه‌های فعلی باید اتخاذ کرد؟

 

سید قاضی زاده هاشمی باور دارد، اساتید خبره و دانشمندان جوان ما برنامه‌های هوشمندانه‌ای برای توسعه این حوزه از فناوری داشته و دارند که ستاد هم به خوبی در حال حمایت است. وی اضافه می‌کند: بطور مثال رسیدن به گام صادرات ۱ میلیارد دلاری محصولات فناوری نانو در سال ۱۴۰۴، به پشتوانه شرکت‌های تولیدی محصولات فناوری نانو و مجموعه‌ها و پایگاه‌های صادراتی غیر دولتی تجارت در اقصی نقاط جهان از جمله این برنامه‌هاست که امیدواریم با همت و تلاش بی‌وقفه مسئولان در سال‌های پیش رو که البته زمان زیادی هم نیست، شاهد دستیابی به این هدف باشیم.

*به نظر شما الزامات دستیابی سریع به هدف صادرات قابل توجه محصولات نانوفناوری چیست؟

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند، از الزامات این امر داشتن برنامه و حمایت در معاونت علمی و ستاد توسعه نانو است که به نظر می‌رسد اقدامات موثری صورت گرفته اما از الزامات مهمی که نباید از آن غافل شد، حمایت‌های بودجه‌ای متناسب با برنامه‌ها است. به نظر می‌رسد در این حوزه در چند سال اخیر نسبت به دیگر کشورهای این حوزه عقب هستیم و به این فناوری به عنوان پیشرو ترین فناوری کشور بی‌مهری شده است. 

 

از الزامات مهمی که نباید از آن غافل شد، حمایت‌های بودجه‌ای متناسب با برنامه‌ها است.

 سید قاضی‌زاده هاشمی با تأکید ادامه می‌دهد: بودجه فعلی این حوزه در حالی که کشورهای رقیب، ده‌ها برابر بیشتر سرمایه گذاری نموده‌اند، برای آینده این حوزه و رقابت پذیر بودن فعالیت‌های علمی و تجاری فعالان این عرصه مخاطره آمیز خواهد بود.

* نظر شما درباره سرمایه‌گذاری دولت در عرصه نانو فناوری و کمک به توسعه بیشتر آن چیست؟

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بنده یقین دارم سرمایه گذاری و بودجه گذاری دولت در این عرصه، نه تنها کشور را بدهکار نخواهد کرد، بلکه چندین برابر آن به اقتصاد برخواهد گشت. بطور مثال بودجه ستاد نانو در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۵ میلیارد تومان بوده است اما بازار ایجاد شده توسط این حوزه از علم و فناوری به ۴۴۵۰ میلیارد تومان رسیده است. باید توجه داشت که توسعه فناوری های سطح بالا جایی است که حتی کشورهای پیشرفته را به ما وابسته می کند و آنها نمی‌توانند به سادگی کشور ما را تحریم کنند. البته این موضوع فقط مختص فناوری نانو نیست. ما در حوزه فناوری زیستی، تجهیزات پزشکی، داروهای پیشرفته درمان انواع بیماری ها از جمله سرطان، فناوری اطلاعات و غیره مثال های خوبی داریم که ثابت کننده این مدعاست.

سرمایه گذاری و بودجه گذاری دولت در این عرصه، نه تنها کشور را بدهکار نخواهد کرد، بلکه چندین برابر آن به اقتصاد برخواهد گشت.

 

* فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمان همه‌گیری کرونا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

وی ادامه می‌دهد: در همین جریان همه گیری کرونا، شاهد بودیم که چگونه شرکت‌های دارویی، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، با حمایت و راهبری نهادهای مربوطه، مهمترین اقلام مورد نیاز کادر درمان را در کمترین زمان ممکن تامین و چندی بعد حتی اقدام به صادرات آنها نمودند و ما امروز، به‌حمدلله و با تلاش شبانه روزی شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی که کاملا غیر دولتی و مردمی هستند و همینطور تلاش مسئولان امر، در این عرصه‌ها مقاوم هستیم. این شیوه مدیریت فناوری باید در همه حوزه‌های دانش بنیان تکثیر شده تا اقتصاد به دست توانای جوان ایرانی مقاوم شده و تحریم‌ها را در هم بشکند. 

 

*چالش‌های توسعه فناوری‌های نوین و تجاری سازی محصولات مبتنی بر آنها از جمله نانوتکنولوژی ایرانی را در چه میدانید و مجلس شورای اسلامی چه رویکردی برای کمک به نهادهای متولی، شرکت‌های دانش بنیان و صنایع تولیدی می‌تواند ارائه دهد؟

سید قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه همانطور که در گزارش مسئولان هم عنوان شد، مواردی از جمله کاهش شدید بودجه‌های حمایتی، زیرساختی و توسعه‌ای (از جمله برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه فناوری و تولید محصولات جدید)، همه گیری کرونا و تروریسم اقتصادی ایالات متحده از جمله مهمترین چالش هایی بود که عنوان شد، اظهار داشت: به نظر بنده عدم باور برخی از مسئولان سیاست گذار و دست اندر کار به توان داخلی و پتانسیل‌های بالقوه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و همچنین بی‌توجهی ایشان به عرصه‌های گسترده بین المللی و دستاوردهای بزرگ فناوران و صنعتگران ایرانی برای کسب سهم و یا در اختیار گرفتن بازارهای بین المللی – بطور مثال صادرات تجهیزات و ماشین آلات تولید ماسک و مدیای نانویی به چین، کره جنوبی، مالزی در رقابت با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که عنوان کردند-؛ عرصه را بر متولیان و ذینفعان این حوزه تنگ کرده است.


* بنابراین برای مقابله با موانع پیشرفت در عرصه نانوفناوری چه راهکاری دارید؟

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: بنده با صدای بلند عرض میکنم، هر عاملی که باعث خستگی و ناامیدی دانشمندان، فناوران و صنعتگران -چه در حوزه نانو و چه در سایر حوزه های فناوری- گردد، خیانت است. حمایت از خیل جوانان نخبه ایرانی و توسعه اقتصاد دانش بنیان خط قرمز ماست و بنده  و همکارانم در مجلس شورای اسلامی با این موضوع مقابله خواهیم کرد.

 

*به نظر جنابعالی، دولت و مجلس برای حفظ برتری ایران در عرصه‌های بین المللی در ارتباط با فناوری‌های نوین مانند بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و غیره، چه اقداماتی را باید صورت دهند؟

سید قاضی زاده هاشمی در همین راستا افزود: متناسب با نامگذاری امسال که مقام معظم رهبری به درستی فرمودند، مجلس می‌بایست به مساله مانع زدایی‌ها چه در تولید، چه در اخذ مجوزها و علی الخصوص در صادرات، ورود نموده و با دولت همکاری‌های لازم را صورت دهد. همانطور که به تازگی هم در ارائه مسئولین مطرح شد؛ بطور مثال در ارتباط با ماشین آلات صنعتی‌ای که شرکت‌های ایرانی تولید می‌کنند، با اینکه قانون، دولت را مکلف به اخذ تعرفه از وارد کنندگان نموده است، به انحاء مختلف و با بهانه حمایت از تولید متاسفانه معافیت‌های مالیاتی به عده‌ای دلال ارائه شده و حاصل این رفتارها و بعضا تخلفات، شکسته شدن کمر تولید کنندگان توانمند، دلسوز و عزیز ایرانی است. مجلس قطعا می‌بایست جلوی این رفتارهای خلاف بایستد. ما در مجلس شورای اسلامی، پای تولید کننده و فناوری ایرانی ایستاده‌ایم.

 

* پیشرفت در عرصه صادرات با توجه به چه ابعادی حاصل می‌شود؟

وی ادامه می‌دهد: در عرصه صادرات هم قطعا تولید کنندگان عزیز، خصوصا فعالان عرصه ماشین آلات، تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته، دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های فراوانی دارند -بطور مثال همین حوزه تجهیزات پزشکی. عرصه صادرات نیاز به ثبات در برنامه ریزی و حمایت پایدار از فناوران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارند؛ عرصه صادرات، عرصه‌ بی‌برنامگی، خستگی و بی‌تدبیری نیست. به نظر بنده، دهه آینده، دهه‌ پایان جولان وارداتچی‌های اجناس بُنجل به کشور است و دوران صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا توسط هوش بالای جوان ایرانی فرا رسیده و ما باید از این موضوع حمایت کنیم. 

دهه آینده، دهه‌ پایان جولان وارداتچی‌های اجناس بُنجل به کشور است و دوران صادرات محصولات و خدمات با ارزش افزوده بالا توسط هوش بالای جوان ایرانی فرا رسیده و ما باید از این موضوع حمایت کنیم. 

 

* برای حمایت و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و رفع نیاز آنها برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری، علی الخصوص ایجاد اشتغال تخصصی و ارزآوری حاصل از صادرات و کاهش وابستگی به خارج چه برنامه‌ای باید ارائه داد؟

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی خاطر نشان می‌کند: اعتماد جاده دو طرفه است.  مدیران دلسوز در بدنه اجرایی کشور کم نداریم. کشور جوانان نخبه و متخصص فراوان دارد. شرکت‌های دانش بنیان و توسعه دهنده علم و فناوری شکل گرفته‌اند و در حال افزایش هستند. تنها کافیست تا مسئولان مربوطه در این جاده اعتماد قدم بردارند آن وقت خواهید دید که سیل توانمندی های کشور به سمت ایجاد اشتغال تخصصی و ارزآوری بالا حاصل از صادرات محصولات پیشرفته برای کشور حاصل خواهد شد.

*لطفا در یک جمله نسبت ایران قوی و مقاوم به فناوری‌های نوین (از جمله نانو، بیو، هوش مصنوعی و ...) را بفرمایید.

ما باید بتوانیم از دل دانشگاه‌های خود توسط جوانان توانمند خود علم را به فناوری تبدیل کنیم و از تولید محصولات فناورانه بتوانیم برای کشور خود ثروت ایجاد کنیم. ایران قوی، ایران دانش‌بنیان است.  

 

* حرف آخر

 سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جا دارد بنده از شما و رسانه‌هایی که کار، تلاش و دستاوردهای فنی، صنعتی و اقتصادی فعالان عرصه فناوری‌های پیشرفته اعم از مسئولین دولتی و حاکمیتی و صد البته فناوران و تولیدکنندگان را پوشش می‌دهند و به درستی و به موقع به سمع و نظر ملت شریف ایران می‌رسانند، تشکر ‌کنم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول