اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

راه اندازی کارگاه و ایجاد اشتغال مددجوی ایلامی برای زنان روستایی

بانوی مددجوی ایلامی توانسته با راه اندازی کارگاه جوراب بافی ضمن ایجاد اشتغال برای زنان روستایی، محصول تولیدی آن را در طرح‌های متنوع به اکثر شهرهای کشور صادر کند.

راه اندازی کارگاه و ایجاد اشتغال مددجوی ایلامی برای زنان روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در هر نقطه از این سرزمین پهناور زنان هم‌دوش مردان مشغول به کار هستند و برای اقتصاد خود و خانواده تلاش می‌کنند؛ زنانی که پا را فراتر از زندگی عادی و روزمره خود گذاشته‌اند و با فکر و ایده‌های خود باعث کارآفرینی و اشتغال زایی برای خود و دیگران شده‌اند.

خانم فرهودی یکی از زنان موفق و کارآفرین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی است که با ایجاد و خلق کارگاه تولیدی جوراب بافی توانسته برای زنان روستایی ایجاد شغل کند.

دغدغه اشتغال زنان روستایی

زینب فرهودی کارآفرین خوش ذوق ایلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در سال ۱۳۹۳ به فکر کاری بودم که بتوانم با استفاده از آن حضور زنان را در اجتماع به عنوان شاغل معرفی کنم؛ وقتی به صورت سنتی زنان را در کوچه و درب منازل مشغول ریسندگی دیدم به این فکر افتادم تا کارگاهی را راه اندازی کنم.

وی افزود: زنان روستایی توانایی انجام کارهای مختلف را دارند، با به کارگیری چند نفر در این کارگاه اشتغال ایجاد کردم و در تلاشم که با گسترش کارگاه بتوانم تعداد بیشتری از زنان و سرپرستان خانوارها را در اینجا مشغول به کار کنم.

این کارآفرین ادامه داد: با همکاری سازمان‌ها در چند سال گذشته توانستیم در نمایشگاه‌های مختلف در تهران شرکت و محصولات خود را به نمایش بگذاریم که با استقبال خوبی از طرف مردم روبرو شدیم و امروز توانستیم این محصول تولیدی کارگاه را با کیفیت عالی و در طرح‌های متنوع به اکثر شهرهای کشور صادر کنیم.

وی تصریح کرد: با درخواست وام اشتغال به کمیته امداد امام خمینی و معرفی این سازمان با همکاری بانک عامل توانستیم مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام برای خرید یک دستگاه جوراب بافی دریافت کنیم؛ اکنون به دنبال گسترش کارگاه هستیم و در حال حاضر مبلغ خرید دستگاه ۱۵۰ میلیون تومان بوده که از توان ما خارج است و نیازمند حمایت مسوولین برای توسعه کارگاه هستیم.

 فرهودی گفت: ما در حال حاضر نمی‌توانیم تمام سفارشات مشتریان را پاسخ دهیم چون تعداد دستگاه‌های جوراب بافی کارگاه محدود است و به علت کمبود نقدینگی حتی برای خرید مواد اولیه مجبور به خرید به صورت جزیی هستیم و قیمت نخ به این صورت گران‌تر از خرید عمده است؛ ما نیازمند حمایت مسوولین هستیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کرده و در تولید ملی و اشتغالزایی نقش مهمی ایجاد کنیم.

لزوم حمایت مسوولین از کارگاه‌ تولیدی

احمدی یکی از کارگران این کارگاه تولیدی گفت: مسوولین بایستی از کارگاه‌های تولیدی که در سطح روستاها باعث اشتغال زایی شده حمایت کنند تا هم از مهاجرت روستا نشینان جلوگیری شود و هم سبب اشتغالزایی برای اهالی منطقه شود.

نقش‌های جوراب‌ برگرفته از فرهنگ بومی استان است

هاشمی یکی از فروشندگان ایلامی گفت: نزدیک به سه سال است که از کارگاه تولیدی خانم فرهودی خرید می‌کنیم و یکی از مهمترین مولفه‌های جوراب تولیدی این کارگاه برگرفته از نقش فرهنگ بومی استان است که با کیفیت و مواد اولیه عالی توانسته مشتریان بی‌شماری را به سمت خود جذب کند.

وی افزود: ما فروشندگان با خرید خود از محصولات زنان روستایی کارآفرینی حمایت می‌کنیم؛ در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، موانع سر راه این کارگاه‌ها بایستی برطرف شود و این کارگاه‌ها می‌توانند در آینده به کارخانه‌های بزرگی با اشتغالزایی در سطح بالا تبدیل شوند.

تسهیلات پرداختی کمیته امداد مددجو محور است

خسروزاده مسوول روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام گفت: تسهیلات پرداختی کمیته امداد، مددجو محور و همچنین با اولویت مناطق محروم است و سال گذشته به عنوان نمونه ۴۱ درصد تسهیلات کمیته امداد در بخش دامپروری بود و کلا در مناطق روستایی پرداخت شد.

 وی افزود: در بخش فرش و همچنین صنایع دستی هم اکنون بیش از ۷۰۰ بافنده فعال در جمعیت تحت حمایت مشغول کار هستند و این نشان از فعال بودن جامعه زنان تحت حمایت روستایی است.

مسوول روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام ادامه داد: در سال گذشته ۸۰ درصد منابع اشتغال کمیته امداد از محل تسهیلات تکلیفی بانک‌ها (تبصره ۱۶) کارسازی و پرداخت شد همچنین کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲ برابری منابع در راستای توانمندسازی اقتصادی خانواده‌ها برنامه‌ریزی کرده است.

اهمیت صندوق ضمانت طرح‌های اشتغال کمیته امداد 

 وی افزود: راه اندازی صندوق ضمانت طرح‌های اشتغال کمیته امداد در راستای حمایت و ضمانت مجریانی است که در زمینه ارائه تضمین مناسب با مشکل مواجه هستند؛ لذا در این حوزه نیز خدمات چشمگیری به مخاطبین ارائه شده است.

مسوول روابط عمومی کمیته امداد ادامه داد: مددجویان تحت حمایت که مشکل ضمانت داشته باشند با اولویت زنان سرپرست خانواده و با ساز و کاری که تعریف شده است و با حداقل تضمین توسط صندوق ضمانت امداد به بانک‌ها معرفی می‌شوند چون بیشتر جمعیت تحت حمایت روستایی است، لذا بیشتر وام‌ها هم به روستاییان پرداخت می‌شود.

 وی در پایان گفت: در راستای رفع محرومیت کمیته امداد برنامه‌های مختلفی دارد و با شاخص‌های مسکن، اشتغال، فرهنگی و معیشت در راستای استقلال و توانمندسازی خانواده‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.

نقش ارزنده زنان سرپرست خانوار در تولید

عبدالمحمد صفری رئیس کمیته امداد بخش سیوان گفت: نقش اشتغال زنان به طور کلی زنان روستایی در تولید انکارناپذیر است؛ به ویژه زنان سرپرست خانوار به تنهایی بار مسوولیت اقتصادی خانواده را به دوش دارند که می‌توان با تمهیدات مناسب برای حضور زنان سرپرست خانوار در عرصه‌های اقتصادی به ویژه کارآفرینی و تولید گام برداشت.

نقش زنان روستایی در تولید محصولات، توسعه کشور و درآمد خانوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: دستیابی به اقتصاد شکوفا و توسعه پایدار در روستاها بدون در نظر گرفتن نقش زنان امری دشوار بوده؛ نقش زنان روستایی در تولید محصولات، توسعه کشور و درآمد خانوار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

صفری ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۰، در زمینه ارتقای جایگاه زنان در تولید همه بایستی در کنار هم به منظور کمک به تحقق اهداف در بستر سازی و بهره گیری از نیروی عظیم زنان روستایی در کارآفرینی و تولید، موانع را شناسایی کرده و با همت جهادی باید زمینه حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی به ویژه کارآفرینی و تولید را فراهم کنیم.

 وی افزود: عوامل تاثیر گذار در مشارکت زنان روستا در کارآفرینی و تولید عبارتند از فراهم کردن تسهیلات برای اعطای وام در زمینه‌های مختلف تولید، حمایت‌های کمیته امداد و دیگر سازمان‌های حمایتی و ngo‌ها و حتی توجه اقشار مختلف مردم در مورد جایگاه زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصاد روستایی بوده است.

صفری همچنین با بیان اینکه می‌توانیم با همکاری همدیگر تمام موانع را برطرف کنیم و به اهداف مورد نظر خود برسیم، ادامه داد: انعکاس فعالیت زنان در عرصه‌های اشتغال و کارآفرینی در رسانه‌ها توسط کمیته امداد، شناسایی استعدادها و زنان نخبه و کارآفرین در جامعه مددجوی و حمایت کمیته امداد از اشتغال زنان در تمام پروسه‌ها از مرحله آموزش بازاریابی از مهمترین عوامل تاثیرگذار مشارکت زنان روستا در کارآفرینی و تولید خواهد بود.

 قابل توجه مسوولان استان قطعا این چنین زنان با همت و پرتلاشی در سراسر استان ما بسیار هستند که با نگاه ویژه شما مسوولین و رفع موانع می‌تواند آینده درخشانی را برای زنان به وجود آید.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول