اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتیوپی؛ کنترل یک گروه مسلح بر منطقه‌ای که سد النهضه در آن است

کمیته حقوق بشر اتیوپی از کنترل یک گروه مسلح بر منطقه‌ای که سد «النهضه» در آن است خبر داد و بدون اشاره به نام این گروه از تشدید خشونت‌ها در این منطقه گزارش کرد.

اتیوپی؛ کنترل یک گروه مسلح بر منطقه‌ای که سد النهضه در آن است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته حقوق بشر اتیوپی اعلام کرد که یک گروه مسلح در این کشور، کنترل استان نزدیک به سد جنجالی «النهضه» واقع در غرب اتیوپی را به دست گرفته است.

به نوشته پایگاه خبری «عربی 21»، کمیته مذکور اعلام کرد که گزارش‌هایی در دست است که بیانگر کنترل کامل یک گروه مسلح بر شهرستان سیدال در منطقه ایالت «بنی شنگول گوموز» در غرب کشور از ۱۹ آوریل جاری است.این گروه مسلح دست به اقدامات خشونت‌باری چون کشتار غیر نظامیان و ربودن کارکنان دولتی زده‌اند.

کمیته حقوق بشر اتیوپی که یک کمیته دولتی است، نامی از این گروه مسلح نبرد اما روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که جمعیت شهرستان مذکور حدود ۲۵ هزار نفر است. این در حالی است که سد جنجالی و چهار میلیارد دلاری النهضه در این شهرستان اتیوپی واقع شده است.

خشونت‌های قومیتی در منطقه بنی شنگول گوموز طی ماه‌های گذشته بشدت افزایش یافته و تنها در حمله اول دسامبر گذشته، بیش از ۲۰۰ غیر نظامی کشته شدند. 

بر اساس بیانیه کمیته حقوق بشر اتیوپی، ساکنانی که توانسته‌اند از این منطقه فرار کنند می‌گویند که این گروه مسلح اقدام به آتش زدن و غارت اموال عمومی و خصوصی کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از کشتار شهروندان و ربودن کارمندان دولتی در دست است. نیروهای پلیس محلی نیز از منطقه فرار کرده‌اند.

ساخت و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر و سودان تبدیل شده و آن طور که دولتمردان  مصری می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و سودان و نسل‌های آینده این کشورها تبدیل شود. «عبدالفتاح السیسی» در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول