اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تعیین بازه زمانی مشخص مانع فرسایشی شدن مذاکرات می‌شود/ خطر رفع ظاهری تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه خطر رفع ظاهری تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند گفت: ما نیازمند تعیین تاریخ در روند مذاکرات هستیم. اینکه همواره به وین رفت‌و‌آمد داشته باشیم بدون اینکه به نکات ایران توجه شود، کار خوبی نیست.

تعیین بازه زمانی مشخص مانع فرسایشی شدن مذاکرات می‌شود/ خطر رفع ظاهری تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس مطالعات آمریکا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آمریکا با پیشنهاد لغو تحریم در حد خرید واکسن هم موافقت نکرد

- با مجادلاتی که وجود دارد، بعید است آمریکایی‌ها به‌سمت لغو تحریم بروند.

- قوانین تحریمی خلاف برجام از دوره ترامپ وجود دارد که قاعدتا باید همه آنها را بردارند، اما نه‌تنها آن را لغو نمی‌کنند، بلکه حتی تعلیق را نیز قبول نکرده‌اند و گفته‌اند آن را نگه خواهیم داشت. 

- هفته گذشته ۴۰ نهاد مدنی آمریکایی نامه نوشتند که برای خرید واکسن کرونا اجازه دهید مبلغی از یک بانک خارجی آزاد شود تا ایران مستقیم این پول را به شرکت تولید واکسن بدهد، اما در همین حد را هم قبول نکردند.

آمریکا راستی‌آزمایی ایران را قبول نکرده است

- آن چیزی که ایران گفته و تاکید کرده این است که باید تحریم‌ها لغو شود و پس از آن، ایران راستی‌آزمایی کند و بعد از لغو تحریم و راستی‌آزمایی تهران به تعهدات خود بازمی‌گردد. آنها این را قبول نکردند.

- در همین زمینه اظهارات مقام ارشد آمریکایی را دیدیم که به‌صراحت عنوان کرد راستی‌آزمایی را از‌سوی ایران قبول نداریم و تحریم‌ها را برنمی‌داریم.

آمریکایی‌ها می‌خواهند با تفسیر خود برجام را اجرا کنند/ تجربه برجام کاملا فراموش شده است

- ‌رئیس‌جمهور در ایران بیان می‌کند آمریکایی‌ها آمده‌اند توبه کنند، درحالی‌که آمریکایی‌ها هیچ‌یک از شروط ایران را نپذیرفتند و حتی بندهای برجام را اجرا نکردند و می‌خواهند با تفسیر خود آن را اجرا کنند.

- سبک مذاکرات موجود مخصوصا اظهارات رئیس‌جمهور در یکی‌دو هفته اخیر سبب ضربه به جایگاه ایران شده است.

- به‌نظر می‌رسد تجربه برجام کاملا فراموش شده است. حتی احساس می‌شود برخی از مسئولانی که درگیر این بحث هستند، دچار فراموشی شده‌اند. نتیجه این روند غیر از ضرر چیزی نخواهد بود.

هرگشایشی بعد از انتخابات تلافی و تحریم بیشتر می‌شود

- اگر گشایشی هم صورت گیرد، بعد از انتخابات چندبرابر جبران می‌کنند؛ همانند حالتی که در برجام گشایش محدودی ایجاد شد و آمریکایی‌ها چندبرابر جبران و تحریم‌ها را چندبرابر کردند.

- دلار بعد از برجام هشت‌برابر شد، بنابراین سبک کاری فعلی ایجاد شک و شبهه می‌کند.

مسیر کاهش تعهدات و توانمندی هسته‌ای با جدیت ادامه یابد

- اتفاقی که باید اکنون رخ دهد این است که مسیر کاهش تعهدات ایران و توانمند شدن کشور در حوزه هسته‌ای باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.

- به‌خاطر رودربایستی‌ای که برخی در قوه مجریه ایران با طرف آمریکایی دارند، ‌توانمند شدن ایران در حوزه هسته‌ای و پر شدن دست دیپلمات پای میز دچار کندی می‌شود.

- سرعت گرفتن فعالیت‌های ایران در حوزه هسته‌ای اهمیت می‌یابد و دست ایران را بالا می‌برد.

قانون مجلس باید همان‌طور که نوشته شده به‌اجرا درآید

- اجرای قانون مجلس هم اهمیت دارد. یک‌ماه دیگر تمدید سه‌ماهه‌ای که دولت داشت برخلاف نظر مجلس، تمام می‌شود.

- این ظرفیت را عده‌ای در دولت دارند که بگویند در حین مذاکره هستیم و دوباره سه‌ماه دیگر تمدید کنیم.

- قطعا نباید دوباره تمدید شود و قانون مجلس باید همان‌طور که نوشته شده به‌اجرا درآید.

تعیین بازه زمانی مشخص مانع فرسایشی شدن مذاکرات می‌شود

- زمانی که می‌بینیم طرف مقابل به‌سمت فرسایشی شدن مذاکرات می‌رود، کاملا مشخص شود که ایران چنین سبک مذاکراتی را نمی‌پذیرد.

- باید بازه‌های زمانی مشخص معین شود که اگر تا آن بازه زمانی به فلان نتیجه نرسیدند دیگر نیازی به ادامه نباشد، بنابراین ما نیازمند تعیین تاریخ در روند مذاکرات هستیم.

- اینکه همواره به وین رفت‌و‌آمد داشته باشیم بدون اینکه به نکات ایران توجه شود، کار خوبی نیست.

کشور در خطر رفع صوری و ظاهری تحریم‌ها است

- می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کشور در خطر رفع صوری و ظاهری تحریم‌ها است؛ چراکه باید پولی آزاد شود تا هدف آمریکا در تاثیرگذاری بر انتخابات محقق شود و این امر این امکان را ایجاد می‌کند، بدون اینکه تحریمی لغو یا تعلیق شود.

- این موضوع به نفع منافع ملی کشور نیست. قدم‌های ابتدایی جنبه تبلیغاتی پیدا می‌کند و اگر مسیر حرکت تبیین نشود، چندبرابر آن گشایش محدودی که می‌خواهند ایجاد کنند بعدا ضربه خواهند زد و تجربه برجام هم همین را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول