اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

روایت شهیدی که جزئیات شهادتش را در وصیت نامه نوشت

نویسنده کتاب «پسرم حسین» گفت: اینکه یک نفر بتواند تمام جزئیات شهادتش را با تاریخ مکان شهادت و یا حتی مداح و محل برگزاری مراسم و روز بازگشت پیکرش و.... همه چیز را پیش بینی کند نشان دهنده این است که سیم این شهید یک طور خاص به خدا وصل است

روایت شهیدی که جزئیات شهادتش را در وصیت نامه نوشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، هر بار که به صورتم در آینه نگاه می‌کنم، انگار یک چین به چروک‌های پیشانی‌ام اضافه شده. هر چینِ صورتم قصه‌ای دارد. خوب می‌دانم اولین چین وقتی به صورتم افتاد که از خانه‌ی باباجی برگشتم خانه. معصومه خانم را دیدم، همراه یکی از زن‌های همسایه ایستاده بودند جلوی درِ خانه‌مان و حرف می‌زدند.

همین‌که چشمشان به من افتاد، حرفشان را قطع کردند. دیدن دو زن، که در گوش هم پچ‌پچ می‌کنند و لب‌ به دندان می‌گیرند، شاید یک اتفاق عادی باشد، اما برای مادری که دو پسرش را فرستاده جنگ، ترسناک است.

اینها بخشی از کتاب «پسرم حسین» که با محوریت معرفی شهید حسین مالکی نژاد توسط فاطمه دولتی به رشته تحریر در آمده است و هفته کتاب بهانه ای شد که با این نویسنده گفت و گویی داشته باشیم.

 

چه شد که به سراغ معرفی و نگارش زندگینامه شهید «مالکی نژاد» رفتید؟

شهید حسین مالکی نژاد یکی از شهدای قمی است که اغلب با نوای نوحه، اذان و سجده شکر در بین رزمندگان دفاع مقدس شناخته شده است. این شهید بزرگوار در خانواده ای که ارادت خاصی به اهل بیت (ع) دارند متولد می شود و در محیطی رشد می کند که سرشار از روضه و نوحه خوانی و آموزش مداحی توسط ملا که شخصیت معروف و برجسته ای در قم است و در زمره روضه خوان ها و منبری های اصیل به حساب می آید.

حضور در چنین خانواده ای باعث می شود به روضه خوانی علاقه مند شود و در جبهه هم در بخش تبلیغات مشغول می شود و همه حسین مالکی نژاد را با همان نوع اذان گفتن به یاد دارند.

شهید مالکی نژاد در عین اینکه بسیار جوان است اما از همان ابتدا مسیر خود را مشخص می کند و در 16 سالگی به مقامی رسید که بسیاری از افراد به دنبالش رفتند اما نتوانستند به مقصود خود برسند.

 

درباره ویژگی های «شهید مالکی نژاد» بگویید؟

این شهید ویژگی های خاصی دارد، به طور مثال ایشان وصیت نامه ای دارد که پیش از رفتن به جبهه آن را نوشته است و این وصیت نامه را هم با صدای خودش ضبط می کند. مطالعه این وصیت نامه می تواند به طور کامل شخصیت وارسته شهید «مالکی نژاد» را نشان دهد.

پس از اینکه ایشان به مقام شهادت نائل می شود وصیت نامه ای را که از وی برجا مانده است را به محضر مرحوم آیت الله مشکینی (ره) می برند و این عالم ربانی در این باره می گوید: «چیزی که من نتوانستم در این همه سال عبادت و ریاضت به آن برسم این نوجوان ۱۶ ساله به آن رسیده است»

اینکه یک نفر بتواند تمام جزئیات شهادتش را با تاریخ مکان شهادت و یا حتی مداح و محل برگزاری مراسم و روز بازگشت پیکرش و.... همه چیز را پیش بینی کند نشان دهنده این است که سیم این شهید یک طور خاص به خدا وصل است و این ویژگی های خاص موجب شد که بخواهم در ارتباط با این شهید کتابی بنویسم.

 

آماده سازی و چاپ اثر چقدر طول کشید؟

نوشتن این اثر یک سال پیش به من پیشنهاد شد و در این زمان برخی مصاحبه ها با دوستان و همرزمان شهید توسط نشر انجام شده بود. پس از اینکه مصاحبه ها را گوش کردم به این فکر افتادم که به سراغ مادر شهید بروم و باقی اتفاقات و خاطرات را از زبان مادر شهید بشنوم.

این شهید بیش از چهارسال را در جبهه و ۱۲ سال دیگر از عمرخود را در آغوش خانواده سپری کرده است به همین دلیل برایم مهم بود که بدانم در آن ۱۲ سال چه اتفاقاتی رخ داده بوده و از چه خانواده‌ای چنین فرزندی تربیت شده است. نوجوانی که همه از ادب و نزاکت و ایمان وی آن تعریف می کنند.

چند جلسه ای با مادر گفت و گو کردیم. متوجه شدم مادر شهید هم زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است. در خانواده ای ثروتمند رشد کرده است اما در سن پایین با شخصی ازدواج می‌کند که ثروت چندانی ندارد و صرف اینکه فقط با ایمان و مرد کاری است پدرش به این ازدواج رضایت می‌دهد. پس از ازدواج با وجود تحمل سختی های بسیار می تواند فرزندان خوبی را تربیت کند.

نوشتن کار هم بعد از همه مصاحبه ها و دسته بندی آنها و مشخص کردن فرود و فرازهای کار با مشورت آقای ساسان ناطق که در انتشارات سوره مهر فعال هستند طرح و متن نوشته شد و خانواده کار را پسندیدند و کارشناس تالیف و صاحب نظران هم متن را مطالعه کردند و  بازنویسی های مختصری نیز روی آن صورت گرفت و کار در بازه یک سالِ به چاپ رسید.

از نوشتن برای شهدا و تاثیر معنوی آنان در کتاب هایتان  برایمان بگویید؟

تا شهدا خودشان اجازه ندهند و همراه ما نباشند کاری از پیش نمی رود. در نگاه نخست این جمله شعاری ترین جمله به نظر می آید اما کسی که کار شهید کرده باشد و از شهید نوشته باشد می داند که این جمله عین حقیقت است.اگر شهید کمک نکند و نظرش روی شما نباشد و به شما اجازه ندهد که در موردش بنویسید. شما هیچ کدام از مصاحبه هایتان هم حتی هماهنگ نخواهد شد یا تمام خاطرات شهید را می دانید اما اینکه چطور بنویسید را نمی دانید و چینش مناسبی اتفاق نمی افتد.

من هم مانند هر نویسنده ای در ابتدا خدمت مادر شهید مالکی نژاد رسیدم و سر مزار شهید رفتم و از برادرش که میدانستم به این شهید گرانقدر ارادت خاصی دارد اجازه گرفتم و باتوکل به خدا و توکل به خود شهید کار را پیش بردم و با یاری خداوند وقفه ای ایجاد نشد و دوستان و خانواده شهید خیلی کمک کردند و  کار خیلی شیرین و خوب پیش رفت.

 

از تاثیر شهید بر زندگی خودتان بگویید؟

وقتی از شهدا می خوانیم یا می نویسیم بزرگترین حسی که به سراغمان  می آید غبطه خوردن است و شهید مالکی نژاد این حس در من چندین برابر کرد. من حدود ۹ سال از ایشان بزرگتر بودم و وقتی به زندگی شهید نگاه می کردم و نگاهی به زندگی خودم انداختم و مقایسه ای با اعمال و رفتار خودم کردم واقعا غبطه می خوردم.

با خود می گفتم ما در همه حال منتظر هستیم که قرار است روزی بیاد و ما کار خوبی انجام بدهیم و انتخاب درستی داشته باشیم و فکر می کنیم زمان هست و فرصت داریم اما شهدا به ویژه «شهید مالکی نژاد» در سن نوجوانی رفتارها و خصلت ها و ویژگی هایی دارد که ما از آن خیلی فاصله داریم تا بتوانیم به آن برسیم و این مسئله در زندگی شخصی من بسیار تاثیر گذار بود.

 

از مادر شهید مالکی نژاد بیشتر برایمان بگویید؟ چه ویژگی هایی دارند؟

وجه دیگر ماجرا مادر شهید بود. همه ما به یکسری اعتقادات و ارزش هایی پایبند هستیم اما پای فشاری به ارزش ها و ایستادگی روی این ارزش ها بسیار دشوار و فراتر از حرف است. اگر بخواهیم اسطوره معرفی کنیم می توانیم از مادر شهید« مالکی نژاد» سخن بگوییم.

مادری که جگرگوشه اش به شهادت رسیده است اما همچنان می گوید: من کاری نکردم و حسینم فدای حضرت زینب (س) شده است و حتی قطره اشکی هم از چشمانش جاری نمی شود که مبادا از اجر و پاداشی که نزد خداوند دارد کم شود.

 

ارتباط شهید مالکی نژاد با مادر چگونه بوده است؟

مادر شهید و خود شهید ارتباط تنگاتنگی باهم داشتند. با اینکه مادر شهید چهار فرزند دیگر (دو پسر و دو دختر) هم دارد اما حسین ارتباطش با مادر خیلی صمیمی و نزدیک بوده است به گونه ای که در روز یک ساعت و زمان خاصی را به این شهید اختصاص می داده و با ایشان صحبت می کرده است و این مسئله فقط به ۱۲ سالی که در آغوش خانواده بوده است ختم نمی شود بلکه در طول چهارسالی که رزمنده بوده است نیز ادامه داشته و هر زمان که به مرخصی می آمد با مادر خلوت می کرد  همین مسئله ارتباطی قوی و صمیمی بین مادر و شهید ایجاد کرده بود.

 

اگر این شرایط برای خودتان بوجود بیاید تا چه اندازه می توانید خودتان را جای مادر شهید بگذارید و به فرزندتان اجازه رفتن به جبهه بدهید؟

صحبت در این راستا بسیار سخت است و همین الان اگر بگویم بله من حتما اجازه می دهم فرزندم به جبهه برود احتمال بسیار بالایی دارد که من موقع بدرقه کردن و عمل کردن دچار لغزش شوم. با خود که فکر می کنم موجودی را ۹ ماه با سختی در وجود خودم پرورانده ام برود و نباشد.

احساسی به من دست می دهد که کلمه ای برای توصیفش ندارم. حالا اینکه من بخواهم خودم به صورت خود خواسته فرزندم را راهی کنم و از او حمایت کنم و سرم را بالا بگیرم و ناراحت هم نباشم واقعا کار سختی است و الان می گویم نه ! من فکر نمی کنم بتوانم چنین کاری انجام دهم و همین نکته است که موجب می شود تا مادرانی مانند شهید مالکی نژاد متمایز باشند و از آنان به عنوان قهرمان الگو و اسطوره یاد کنیم.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول