اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

تشکر ترکیه، پاکستان و افغانستان از ایران به دلیل میزبانی از مهاجران و پناهجویان

وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در یک نشست سه جانبه ضمن رایزنی درباره مذاکرات صلح، از ایران به دلیل بیش از چهار دهه‌ میزبانی از پناهجویان و مهاجران افغانستانی تشکر کردند.

تشکر ترکیه، پاکستان و افغانستان از ایران به دلیل میزبانی از مهاجران و پناهجویان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مولود چاووش اوغلو، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان روز جمعه (دیروز) در یک نشست سه جانبه به میزبانی آنکارا با موضوع افغانستان شرکت کردند.

بنا بر گزارش روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق»، این نشست سه جانبه که به صورت مجازی برگزار شد با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان از طالبان خواستند که تعهد خودش را برای «حصول به یک راه حل مبتنی بر مذاکره به منظور دستیابی به صلح پایدار در افغانستان» نشان دهد.

مولود چاووش اوغلو، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر بر تعهد کشورهای خودشان در حمایت از یک افغانستان دارای صلح، استقلال، دموکراتیک و یکپارچه تاکید کردند.

بنا بر این بیانیه، تنها راه حصول به صلح پایدار در افغانستان از طریق فرایند سیاسی به رهبری خود افغانستانی‌ها و مذاکرات فراگیر درونی بین گروه‌های افغانستانی است.

وزرای خارجه این سه کشور حمایتشان را از فرایند صلح افغانستان و مذاکرات جاری در دوحه قطر را اعلام کردند.

در بیانیه چاووش اوغلو، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر از تلاش‌های ترکیه، قطر و سازمان ملل به منظور برگزاری کنفرانس استانبول صحبت شده و از این تلاش‌های تمجید شده است.

پیشتر در خبرها آمده بود که کنفرانس صلح افغانستان که قرار بود ۲۴ آوریل (پنجم اردیبهشت) در استانبول برگزار شود تا بعد از ماه رمضان به تعویق افتاد (جزئیات بیشتر).

در بیانیه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در این باره اعلام شد: «بعد از رایزنی‌های فشرده و طولانی با همه طرف‌ها، کنفرانس استانبول به تعویق افتاد البته با این دید که برگزاری کنفرانس در زمانی انجام شود که شرایط برای رسیدن به پیشرفت معنادار مناسب‌تر باشد».

دیپلمات‌های ارشد آنکارا، اسلام آباد و کابل تداوم خشونت‌ها و به ویژه تعداد بالای تلفات غیرنظامیان در افغانستان و حملات به کارکنان شرکت‌های دولتی، فعالان جامعه مدنی، روزنامه نگاران، کارکنان رسانه‌ها و مدافعان حقوق بشر را محکوم کردند.

وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و افغانستان در این بیانیه مشترک بر «نیاز فوری برای اعلام آتش بس فوری» برای پایان دادن به حجم بالای خشونت‌ در افغانستان و همواره کردن یک جو مناسب برای پیگیری مذاکرات صلح تاکید کردند.

آنها همچنین بر اراده مشترک هر سه کشور ترکیه، پاکستان و افغانستان به منظور مقابله با تروریسم در همه اشکال آن تاکید کردند.

در بخشی از بیانیه مشترک چاووش اوغلو، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر، از نقش مهم کشورهای همسایه افغانستان به ویژه ایران و پاکستان در زمینه میزانی بیش از چهار دهه‌ای از مهاجران و پناهندگان افغانستانی تمجید شده است.

آنها همچنین خواستار ایجاد شرایط لازم در افغانستان به منظور بازگشت داوطلبانه، ایمن، آبرومندانه، سریع و پایدار آنها (پناهجویان و مهاجران افغانستانی به کشورشان) از طریق یک طرح دارای منابع کافی» شدند.

وزرای خارجه این سه کشور همچنین از جامعه بین‌المللی خواستند به ارائه کمک‌ها به کشورهای میزبان مهاجران و پناهجویان افغانستانی برای رفع نیازهای اساسی آنها و حمایت از بازگشت آنها و تلاش‌های دولت افغانستان برای برگرداندن اتباع خود ادامه  دهند.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک آنها، بر عزم سه کشور برای تقویت همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، تجارت، انرژی و مراودات بین اتباع کشورهایشان و همچنین تقویت تعاملات آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری تاکید شد.

رایزنی درباره تاثیرات همه گیری ویروس کرونا در رشد اقتصادی و سلامت عمومی،یکی دیگر از محورهای رایزنی وزرای خارجه ترکیه، افغانستان و پاکستان بود. آنها خواستار افزایش همکاری‌های بین‌المللی برای رفع موثر این چالش و مساعدت مالی از کشورهای در حال توسعه برای مقابله با همه گیری کرونا شدند.

بنا بر گزارش روزنامه ینی شفق ترکیه، شاه محمود قریشی و محمد حنیف اتمر وزرای خارجه پاکستان و افغانستان از دولت و مردم دوست و برادر ترکیه به دلیل میزبانی از این نشست سه جانبه قدردانی کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول