اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات: مشکلات امروز به این معنا نیست که در انتخاب روحانی اشتباه کردیم

داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به دلیل خروج ترامپ از برجام، باید مشکلات را بپذیریم ولی به این معنا نیست که در آن زمان درباره انتخاب آقای روحانی اشتباه کردیم.

داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات: مشکلات امروز به این معنا نیست که در انتخاب روحانی اشتباه کردیم

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محسن رهامی عضو ارشد انجمن مدرسین دانشگاه و داوطلب اصلاح‌طلب احتمالی انتخابات ریاست‌جمهور، امروز (شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری برنامه‌های خود برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تشریح کرد.

وی گفت: بنده کارگروه‌هایی با برخی وزرا، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه تشکیل داده‌ام و از آنها خواستم برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برنامه‌ای با توجه به عملکرد ۴۰ ساله جمهوری اسلامی برای برون رفت از این مشکلات آماده کنند که برخی از بررسی‌ها خروجی داشته است. 

رهامی با تاکید بر اینکه به جای تبلیغات متعارف و سخنرانی برنامه ارائه کنیم، تصریح کرد: شرایط ما نسبت به ۴۰ سال قبل فرق کرده است چرا که برخی از کارهای ما موفق نبوده و تجربه‌های زیادی نیز کسب کرده‌ایم. 

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه بنده برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آماده شده است، گفت: موافقتنامه‌ای که بین ایران و چین امضا شده است در برنامه من نیز درج شده است و برنامه من ۶ فصل است که شامل فرهنگ، علم و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی و قضایی است. این برنامه بر اساس اسناد بالادستی نیز تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بالاترین فصل مردم و حاکمیت است، تاکید کرد: بنده بیشتر وقت را برای سند جامع آموزش و پرورش گذاشتم و آقای دکتر فانی (وزیر سابق آموزش و پرورش) نیز در این زمینه به بنده کمک کرد. 

رهامی با ذکر این جمله که عامل اصلی توسعه نیروی انسانی است، گفت: بدون توجه به آموزش و پرورش و اصلاح آن امکان توسعه پایدار در هیچ کشوری وجود نخواهد داشت و تاکنون به آموزش و پرورش کم توجهی شده است.

داوطلب اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری افزود: معلم، کارمند نیست بلکه عامل اصلی توسعه است و باید نگاهمان به آموزش و پرورش را تغییر داده و این مهم را به جای خودش بر گردانیم. 

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس بر اینکه اصلاح‌طلبان به اذعان خود بابت حمایت از روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ ، ریزش پایگاه اجتماعی داشته‌اند و اینکه اصلاح طلبان می‌گویند که دولت قدرت کافی را ندارد ولی برای تصدی این سکان، صف کشیده‌اند، خاطر نشان کرد: بخشی از اختیارات اجرایی کشور ما نسبت به کشورهای که نظام ریاستی دارند، کمتر است ولی وعده داده می‌شود که کارهایی را انجام خواهیم داد ولی دستگاههای موازی در کشور وجود دارد و این وعده‌ها شدنی نیست. مثلا وزارت علوم میخواهد یک برنامه را انجام دهد ولی دستگاههای و شوراهای موازی وجود دارد و اجازه کار به این وزارتخانه را نمی‌دهد. ۴۰ درصد اختیارات در حوزه قوه مجریه است و بخشی به حوزه رهبری و بخشی به مجلس و قوه قضاییه مربوط است و همین ۴۰ درصد هم مقدار کمی نیست و امکانات وسیعی در قوه مجریه وجود دارد و این گله به این معنا نیست که این مقدار را هم نمی‌خواهیم، بلکه باید همه حقوق ریاست‌جمهوری استیفا بشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما سال ۹۲ طبق آن شرایط، انتخاب سیاسی درستی کردیم و نمی‌گوییم انتخاب اشتباهی بود و بعد از اینکه شرایط برای آقای خاتمی فراهم نشد و آقای هاشمی هم ردصلاحیت شد و گفتند سن او بالاست؛ نهایتا به آقای روحانی رسیدیم. به دلیل خروج ترامپ از برجام و مشکلاتی که در این زمین که بوجود آمد، باید مشکلات را بپذیریم ولی به این معنا نیست که در آن زمان اشتباه انتخاب کردیم.

رهامی تصریح کرد: باید در اداره کشور شرکت کنیم و مشارکت داشته باشیم، به میزان سهمی که در روی کار آوردن روحانی داشته‌ایم، مشکلات را قبول داریم و از مردم هم عذرخواهی کرده‌ایم.

وی افزود: ما سال ۹۲ دنبال این بودیم که وقتی فرد مورد نظرمان را نمی‌توانیم مطرح کنیم، به دنبال گزینه‌های دیگر مانند آقای ناطق‌نوری، عارف و روحانی برویم و حتی اگر نمی‌شد هم سراغ آقای ولایتی می‌رفتیم. ما باید بین یکی از این گزینه‌ها انتخاب می‌کردیم.

این فعال سیاسی گفت: باید بر مسأله مشارکت مردم تاکید کنیم و نباید در کشور فاصله و شکاف بیفتد. دولت امروز در وین رفته و چانه زنی میکند ولی برخی در داخل روی وزیر خارجه آتش می‌ریزند و وزیر خارجه نه نماینده‌ی یک فرد بلکه نماینده‌ی کشور است.

وی گفت: قوی ترین رقیب ما در انتخابات پیش رو آقای رئیسی است و ما باید خودمان را برای رقابت با او آماده کنیم و اگر جریان اصلاحات از من حمایت کند من آمادگی رقابت با ایشان را دارم. من هیچ نقطه خاکستری در پرونده خود ندارم.

رهامی گفت: اصلاح الگوی مصرف از جمله مواردی است که مورد توجه ما است و ما تلاش داریم خام فروشی را کاهش دهیم و ارزش افزوده ای که از نفت، گاز و مازوتی که بلای جان ما شده به دلیل آلودگی هوا می تواند بسیار درآمد زا باشد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به داخل را صدر در صد قبول داریم و این به معنی این نیست که دروازه های کشور را ببندیم، گفت: در حوزه زیست محیطی معتقدم که برای همه درخت‌ها باید پلاک صادر کنیم و امروز جنگل‌ها و ... در آستانه نابودی است و ما باید از این سرمایه های زیست محیطی خود بیشتر حفاظت کنیم.

وی بر این باور است که ما در حوزه فرهنگ موفق نبودیم چرا برنامه های تلویزیونی ما آنقدر جذاب نیست که فرزندان و جوانان را به خود مشغول نمی کند تا جوانان ما وقت خود را در سایت های بی محتوا نگذرانند.

رهامی با تاکید بر اینکه کشور بسیار گران اداره می شود، از تشریفاتی که برای مدیران وجود دارد انتقاد و تاکید کرد که مردم چرا باید هزینه خدم و هشم‌ یک مدیر را پرداخت کنند بنابراین تلاش من این است که دولت را کوچک کنم.

وی خاطرنشان کرد: اول انقلاب قرار بود آنهایی که سر کار می‌آیند تشنه خدمت باشند اما حالا شاهد روی کار آمدن از خود متشکرها هستیم که همیشه هم طلبکارند و این همه خدم و حشم دارند؛ بنده بساط این نوع رفتارهای تشریفاتی را جمع می کنم.

وی افزود: نشان های ملی چرا باید به از خود متشکرها داده شود؟ چرا به معلمان، پاکبان‌ها، خانم‌هایی که از همسرتان جانباز مراقبت می‌کند، ندهیم؟

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری بر این اعتقاد است: دولت ایجاد شده برای حفاظت از انسان هاست و دولت ارباب مردم نیست این که دولت باید امر کند را عوض کنیم و رفاه نخست باید از پایین جامعه آغاز شود.

وی درباره عدالت جنسیتی و قومیت و دینی گفت: نیمی از جمعیت ما زنان هستند نقش خانم‌ها در مدیریت کجا است؟ آیا ما هیچ وزیر و فقیه زنی در جامعه نداریم و در طول ۴۰ سال نتوانستیم یک زن تربیت کنیم؟ بنده هم معتقدم که ۵۰ درصد از کابینه خود را به زنان بدهم. حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون از جامعه ما اهل تسنن هستند؛ نقش اهل سنت در مدیریت و اداره کشور کجاست؟ این معنی ندارد که در ایران حتی یک اهل سنت استاندار نباشد و باید نگاه امنیتی را از این مسائل برداریم. اهل تسنن در ۸ دفاع مقدس رشادت‌ها و جانفداکاری‌های بسیاری از خود نشان دادند.

رهامی با بیان اینکه ایران کشور فدرالیستی نیست و همه تصمیمات در تهران صادر می شود، گفت: من تلاش دارم برخی از اختیارات را از دولت مرکزی به استان‌ها و مراکز استان‌ها محول کنم.

وی درباره فضای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوره‌های قبل در انتخابات ۷۶‌ اکثر استان ها را آقای خاتمی رفته بودند در حال حاضر یک بخش آن به شرایط کرونا بر می گردد که نمی توان این سفرها را صورت داد، فضای کلی انتخابات سرد است و بخشی از آن به انتخابات مجلس یازدهم بر می گردد.

رهامی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی حل مشکلات اقتصادی کشور، گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به حوزه های دیگر برمی گردد و مشکلات اقتصادی معلول علت های دیگر هستند. وقتی نمی توانید با fatf و نظام اقتصادی جهانی کنار بیایید، منابع مالی شما در کره و چین  بلوکه می شود. وقتی با کشورهای همسایه نمی توانیم ارتباط داشته باشیم، وقتی سرمایه به خرید منزل به ترکیه می رود، مشکلات اقتصادی ایجاد می شود. وقتی امنیت سرمایه تامین نمی شود، سرمایه داخل به خارج رفته و سرمایه خارجی وارد نمی شود. یارانه تنها راه حل مشکلات نیست‌. باید تورم کنترل شود، سرمایه جذب شود و بازار برای صادرات تولیدات داخلی داشته باشیم. آخرین تکنیک و علم را باید وارد کشور کنیم تا محصولات خور را صادر کنیم.

این دواطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کاندیدای جایگزین نیز گفت: باید ببینیم که قطعی چه کسانی ثبت نام می کنند و آقای سید حسن خمینی هم قطعی نگفته بود که می خواهند وارد رقابت ها شود. به نظر می رسد اگر جریان اصلاحات بر روی کاندیدایی واحد اجماع کنند می توان امیدوار بود. تلاش داریم مدلی از ائتلاف درست کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فتنه سال ۸۸ اشاره و تاکید کرد:  قضایای سال ۸۸ به ما یاد داد که اگر حواسمان نباشد همه آسیب می بینیم. قصه دی ۹۶ و آبان ۹۸ نیز از جمله مواردی است که مسئله ساز است.

رهامی در مورد برخی انتقادات به ظریف گفت: آقای ظریف وزیر خارجه روحانی نیست بلکه ایشان نماینده دولت ایران است.

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان هیچ وقت انتخابات را تحریم نکردند، تصریح کرد: ما در ۲ خرداد ۲۱ میلیون رای به صندوق نظام ریختیم و جریان اصولگرا ۷ میلیون رای. بنابراین چه جریانی انتخابات را تحریم کرده است؟

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا جریان اصلاحات ائتلافی صورت می دهد یا نه؟ اظهار کرد: برای ائتلاف در جریان اصلاح طلب هنوز زود است و این ائتلاف بعد از تایید صلاحیت ها و سفره ای استانی صورت خواهد گرفت.

رهامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف اصلی شما از ورود به عرصه انتخابات چیست و در صورتی که انتخاب شدید، سیاست‌های فعلی جریان دولت را ادامه خواهید داد، گفت: ما برای پیروزی انقلاب تلاش کرده و پای‌کار کشور بوده‌ایم و در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌ایم و درخدمت کشور و مردم بوده‌ایم. 

این داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم با تجارب و اطلاعاتی که داریم میتوانیم کشور را اداره کنیم و آمدن من می‌تواند زمینه خدمت را برای من و دوستانم فراهم کند و بسیاری از علاقمندان وارد صحنه میشوند و در ستادها فعال خواهند شد. 

وی ادامه داد: ما قصد برهم زدن نظام اداری کشور را نداریم و اگر هم جایی نیاز به اصلاح قانون اساسی باشد، اقدامات لازمه را انجام خواهیم داد. برای نجات کشور از مشکلات فعلی می‌توانیم از سرمایه‌ی تجارب و سرمایه اجتماعی استفاده کنیم. اگر سیاست‌های دولت فعلی جواب می‌داد که به نتیجه می‌رسید و من به عملکرد دولت نقد دارم و می‌خواهم دولت را کوچک کنم و باید از جوانان استفاده کرد. به سیاست‌های که کشور با آن اداره می‌شود و مردم در مشکلات هستند، نقد دارم و ما در سخت‌ترین شرایط و در دوران دفاع مقدس کشور را اداره کرده‌ایم و تجارب خوبی در این زمینه داریم. 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی و برنامه‌های وی در این باره گفت: وقتی با اف ای تی اف و نظام جهانی اقتصادی کنار نمی‌آییم، پولهای ما بلوکه می‌شود و این مشکلات را باید در عرصه سیاسی حل کرد؛ ما با همسایگان خود نمی‌توانیم روابط مناسب داشته باشیم. هزینه دور زدن تحریم از درآمدهای نفتی ما بیشتر بوده و باید این مشکلات را حل کرد. با یارانه مخالف نیستم ولی این تنها راه حل نیست و راه‌های دیگری هم وجود دارد؛ تا زمانی تورم تورم کنترل نشود و سرمایه خارجی وارد کشور نشود و با پرداختن به تولید، میتوان قسمتی از مشکلات را حل کرد. باید در کشورهای منطقه‌، بازار و خریدار داشته باشیم و بتوانیم به سمت رقابت در عرصه تولید برویم.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که چه کسی را جایگزین سید حسن خمینی میدانید و اگر آقای ظریف وارد عرصه انتخابات بشود، حاضر به کناره‌گیری هستید؟ ، گفت: آقای سید حسن خمینی هم به‌طور قطعی اعلام حضور نکرده بود؛ در جریان اصلاحات به دنبال اجماع روی یک نفر هستیم. آقای ظریف تا اینجا اعلام کرده که نمی‌آید ولی باید دید که امکان اجماع روی ایشان وجود دارد یا نه. بحث کناره‌گیری مطرح نیست بلکه موضوع ائتلاف مطرح است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول