اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

برداشت سه تن طلای سرخ از مزارع یزدی‌ها

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: سال 99 کشاورزان استان سه تن و 146 کیلوگرم زعفران خشک برداشت کردند که نسبت به سال98، 346 کیلوگرم افزایش داشته است.

برداشت سه تن طلای سرخ از مزارع یزدی‌ها

اکبر شیخ علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، اظهار کرد: با توجه تاکید سازمان جهاد کشاورزی بر شیوه‌های نوین آبیاری در صرفه جویی آب و بهبود راندمان تولید، سال ۹۹ کشاورزان استان سه تن و ۱۴۶ کیلوگرم زعفران خشک برداشت کردند که نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۴۶ کیلوگرم افزایش داشته است.

وی افزود: سطح زیرکشت زعفران در سال گذشته را ۹۰۹ هکتار بوده که ۶۶۳ هکتار آن بارور است و به طور متوسط در هر هکتار چهار کیلوگرم و در برخی مزارع تا شش کیلوگرم نیز برداشت شد.

مدیر امورباغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: سطح زیرکشت زعفران در شهرستان بهاباد ۴۱۸ هکتار، ابرکوه ۱۱۲ هکتار، تفت ۱۰۹ هکتار، بافق ۷۷ هکتار، مهریز ۷۵ هکتار بوده است، وی همچنین یادآور شد که کمترین آن با هشت هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

شیخ علیشاهی تصریح کرد: در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم یک نفر فراهم است و خوشبختانه زعفران تولیدی استان به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد در میان استان های تولید کننده این محصول در جایگاه ششم قرار دارد.

وی افزود: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی بابیان این‌که افزون بر چهار هزار خانوار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت این گیاه شهریورماه است و با توجه به شرایط آب و هوایی کاربرداشت محصول از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق استان آغاز می شود و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

 شیخ علیشاهی، تصریح کرد: سطح اراضی قابل کشت استان ۱۷۳ هزار هکتار است که به دلیل کاهش بارندگی ، تغییر شیوه کشت ، توسعه گیاهان کم آبخواه و استفاده از آب مجازی در این حوزه هم اکنون ۱۱۲ هزار هکتار اراضی آن کشت می شود  و  از این میزان ۳۰ هزار و ۳۵۴ هکتار معادل ۲۹ درصد محصولات زراعی و ۸۰ هزار و۲۶۱هکتار، معادل ۷۱ درصد به کشت محصولات باغی و دو هزار هکتار نیز به کشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی ، بادام ، انگور، زیتون و خرماست که ۵۹۵ هزار تن تولیدات محصول زراعی، ۲۸۲ هزار و ۴۵۹ تن محصولات باغی، ۵۸۵ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۴۳۳ هزار تن محصولات دامی  و در مجموع یک میلیون و ۸۹۶ هزار تن تولید محصول حاصل تلاش و اشتغال مستقیم ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز، دامدار و بهره بردار استان است.

مدیر امور باغبانی در پایان افزود: یزد با ۷۳ هزار هکتار وسعت و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران قرار دارد و از مناطق کم باران کشور است و همچنین  ۸۷ درصد جمعیت آن در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/ز/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول