اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

نگاهی به عملکرد ابراهیم صادقی در سایپا/ فراتر از فاجعه

تیم فوتبال سایپا در دوران سرمربیگری ابراهیم صادقی نتایج بسیار ضعیفی کسب کرد اما مدعی است باشگاه حمایت لازم را از کادر فنی انجام نداده که بررسی ها نشان می دهد بایستی خیلی زودتر برکنار می شد؛ نه اینکه استعفا کند.

نگاهی به عملکرد ابراهیم صادقی در سایپا/ فراتر از فاجعه

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، روز ۱۳ اردیبهشت سال ۹۸ مدیران باشگاه سایپا پس از برکناری علی دایی، تصمیم گرفتند ابراهیم صادقی که در تمام دوران بازیگری خود پیراهن این تیم را به تن کرده و از وی به عنوان «نارنجی وفادار» یاد می‌شود، پس از نزدیک به ۲ سال حضور در کادر فنی به عنوان کمک، را انتخاب کنند تا به این شکل کاپیتان دو دهه اخیر رسما سرمربیگری‌ خود را آغاز کند.

صادقی پس از کسب یک برد و دو باخت در لیگ هجدهم، طبق نظر مدیران باشگاه بنای کار خود را روی جوان‌گرایی گذاشت و البته کسب رتبه‌ای بین هشتم تا دوازدهم را در لیگ نوزدهم ترسیم کرد. 

هرچند می‌توان عملکرد او را در نخستین فصل سرمربیگری‌اش در عرصه معرفی بازیکنان جوان تا حدی قابل قبول تلقی کرد اما این روند در لیگ بیستم با حضور بازیکنانی باتجربه مثل محسن مسلمان، حسین ماهینی، حسین مالکی، فریبرز گرامی و کورش ملکی پیش از شروع فصل و نفراتی چون روح‌الله سیف‌اللهی، سینا مریدی، مجتبی لطفی و فرزاد جعفری در نقل و انتقالات زمستانی کم رنگ تر شد. 

صادقی پس از شکست مقابل مس رفسنجان در هفته بیستم این فصل لیگ برتر به دلیل کسب نتایج ضعیف از سمت خود در سایپا استعفا کرد و این موضوع مورد قبول مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه قرار گرفت اما مطرح شدن اظهاراتی مبنی بر اینکه مدیریت فعلی باشگاه حمایت لازم را از وی انجام نداده، با توجه به عملکرد صادقی در طول ۵۶ بازی‌ای که سرمربیگری این تیم را به عهده داشت، جای سوال دارد.

سایپای صادقی متخصص حذف در مراحل ابتدایی جام حذفی 

سایپا با سرمربیگری صادقی در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فصل ۹۹-۱۳۹۸ جام حذفی داماش گیلان دسته اولی را شکست داد اما در مرحله یک هشتم نهایی آن مسابقات مقابل تیم بحران‌زده شاهین بوشهر که در قعر جدول لیگ برتر نوزدهم قرار داشت، دو بر صفر شکست خورد و خیلی زود از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

این روند در جام حذفی فصل جاری هم ادامه یافت؛ با این تفاوت که این بار در همان بازی اول مقابل یک تیم انتهای جدولی لیگ برتر یعنی نساجی در ضربات پنالتی و در خانه حریف مغلوب شد و نتوانست به مرحله بعدی راه یابد.


نارنجی‌پوشان مدعی رتبه ششمی، هفتم شدند 

ابراهیم صادقی در لیگ هجدهم در شرایطی سایپا را تحویل گرفت که این تیم با هدایت علی دایی شانس خوبی برای حضور در رتبه ششم جدول داشت اما این تیم با سرمربی جدید خود تنها یک برد مقابل استقلال خوزستان به دست آورد. تنها حریف بازنده سایپای صادقی در آن فصل در پایان فصل به لیگ یک سقوط کرد. باخت به صنعت نفت و پدیده، نارنجی‌پوشان پایتخت را در نهایت در جایگاه هفتم هجدهمین دوره لیگ برتر قرار داد.

شانس بزرگ صادقی و فرار سایپا از سقوط

تیم سایپا در لیگ نوزدهم با تفکرات صادقی تشکیل شد اما این مربی جوان خیلی خوش‌شانس بود که با وجود رقم‌خوردن یکی از ضعیف‌ترین نتایج تاریخ این تیم در لیگ برتر و شکست سه بر صفر مقابل پرسپولیس در هفته پایانی فصل از مهلکه سقوط گریخت. شاید اگر شاهین بوشهر و پارس جنوبی‌جم تا حد زیادی درگیر مشکلات نبودند، تیم تهرانی همان سال گذشته با بالاترین سطح فوتبال ایران خداحافظی می‌کرد اما در نهایت نارنجی‌پوشان پایتخت با میانگین امتیازی زیر یک یعنی کسب  ۵ برد، ۱۴ مساوی، ۱۱ باخت، ۲۴ گل زده، ۳۵ گل خورده، تفاضل منفی ۱۱ و ۲۹ امتیاز در لیگ برتر ماندنی شدند.

سایپا در لیگ نوزدهم فقط ۱۶/۷ درصد بازی‌های خود را با برد به اتمام رساند. میانگین گل زده اش هم مانند میانگین امتیاز به یک نرسید و روی عدد ۰/۸ برای هر دیدار ماند و البته تنها میانگینی که در اولین فصل سرمربیگری صادقی بالاتر از یک بود میانگین گل خورده سایپا است که به  ۱/۱۶ برای هر بازی رسید.

تیم ابراهیم صادقی در شرایطی در لیگ برتر ماند که تعداد گل‌های زده‌اش حتی از تیم قعرنشین شاهین بوشهر هم کمتر شد. سایپا در لیگ نوزدهم پانزدهمین خط حمله ضعیف و دوازدهمین خط دفاع ضعیف را در اختیار داشت.

اعتماد مجدد به صادقی جواب عکس داد؛ امسال دریغ‌تر از پارسال

مدیران سایپا برای فصل جدید بار دیگر به صادقی اعتماد کردند؛ در شرایطی که طبق رسم رایج در فوتبال ایران معمولا برای یک مربی ناکام کمتر چنین اتفاقی رخ می‌دهد. با این وضعیت سرمربی جوان این بار هم نتوانست پاسخ مثبتی به این اعتماد بدهد. 3 برد، 9 مساوی، 8 باخت، 10 گل زده، 17 گل خورده، تفاضل منفی هفت و 18 امتیاز تا پایان هفته بیستم لیگ جاری حاصل عملکرد صادقی در سایپا بود که در نهایت سبب استعفای وی شد.

امسال آمار بردهای سایپا حتی نسبت به فصل گذشته هم پایین تر بود و این تیم به میانگین 0.15 برد در هر بازی رسید. آمار گلزنی اش هم نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشت و به 0.5 گل در هر بازی رسید. این تیم امسال با در اختیار داشتن ضعیف‌ترین خط حمله لیگ برتر تا پایان هفته بیستم، حتی از ماشین سازی قعرنشین هم کمتر موفق به گلزنی شده است.

تنها نکته امیدوارکننده عملکرد این فصل سایپا کاهش میانگین گل خورده این تیم به زیر یک گل در هر بازی و به عبارتی 0/85 گل در هر مسابقه بود. 

نتیجه‌گیری سایپا با صادقی؛ فراتر از فاجعه

با نگاهی کلی به عملکرد سایپا در 56 بازی لیگ برتر و جام حذفی با هدایت ابراهیم صادقی متوجه می‌شویم این تیم در 56 بازی آمار 10 برد، 23 مساوی، 23 باخت، 39 گل‌زده، 60 گل خورده، تفاضل منفی 21، 53 امتیاز ثبت کرده است.

میانگین امتیاز سایپا با این مربی 0/94 امتیاز، میانگین گل زده 0/69 گل زده و گل خورده این تیم 1/07 امتیاز است.

با این تفاسیر صادقی باید به این سوال پاسخ بدهد فارغ از شرایط بحرانی نتیجه گیری سایپا از ابتدای حضور خودش و کسب تنها 2 امتیاز در 8 بازی اخیر، آیا مطرح کردن حمایت نشدن از سوی مدیران فعلی باشگاه آدرس غلط دادن معنا ندارد؟ شاید حتی اگر اکنون صادقی مدیرعامل سایپا بود، با توجه به این نتایج سرمربی تیمش را خیلی زودتر اخراج می کرد و منتظر استعفا نمی ماند.

صادقی در شرایطی از جذب نشدن بازیکنان مدنظر خود در ابتدای فصل گلایه دارد که در آن زمان سایپا با نظر خودش و محمد رحیمی معاون ورزشی سابق تشکیل شد. آیا لزومی داشت در آن  زمان سایپا با وجود در اختیار داشتن محمدحسین اکبر منادی برای جذب دروازه بان سوم و ذخیره خود سراغ یک دروازه بان لیگ یکی برود و وی را با قیمتی گزاف و نزدیک به یک میلیارد و 200 میلیون تومان جذب کند؟

سرمربی سابق سایپا با سابقه ای حدود 22 سال حضور در این باشگاه، بهتر از هر فردی می داند بودجه سایپا در این سال ها همیشه محدود بوده و کفاف جذب بازیکنانی مثل آرش رضاوند و میلاد جهانی که در فهرست ابتدایی صادقی برای لیگ بیستم بودند نمی‌ دهد. البته با وجود بودجه محدود، صادقی با این باشگاه قرارداد 800 میلیونی داشت. شاید اگر برخی مربیان خاص را کنار بگذاریم، دریافت چنین مبلغی برای سایر مربیان حاضر در لیگ برتر قابل توجه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول