اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

35‌سالگی انتهای باروری زنان نیست!

روزنامه گاردین در گزارشی به وسواس‌های بارداری زنان بالای 35 سال پرداخت و گفت بهتر است این وسواس دوباره بررسی شود که آیا این وسواس درست است یا خیر.

35‌سالگی انتهای باروری  زنان نیست!

گروه خانواده: بارداری بالای 35 سال زنان در همه جای دنیا توسط پزشکان بارداری پرخطر تلقی می‌شود. به طوری که حتی ازدواج دختران بالای 30‌سال را دچار مشکلات جدی در کشور ما کرده‌ است. عده‌‌ای این تلقی را دارند که خانم‌های بالای 35‌سال ممکن است باروری نداشته باشند و یا در صورت باروری، پرخطر باشند و یا نوزادشان دچار مشکلات مادرزادی و ژنتیکی شود.

رسانه گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخت و گفت که وقت آن  است سن 35 سالگی و این وسواس موردبازنگری قرار بگیرد.

35  سالگی دیگر انتهای باروری نیست

در این گزارش به مطالعه جدید مجله انجمن پزشکی آمریکا اشاره کرده که دیگر 35‌سالگی لبه پرتگاه باروری نیست و این سن به 37‌سالگی ارتقاء یافته‌‌است. در این گزارش آمده‌است:

مطالعه‌‌های جدید نشان داده که سن سال‌های باروری زنان افزایش پیدا کرده‌ است و این فرصتی را برای بررسی مجدد چگونگی رفتار با 35‌سالگی به عنوان پرتگاه باروری فراهم کرده‌است. مژده به خانم‌ها! به طور رسمی دوسال دیگر به عمر مفید باروری ما اعطا شده‌است. طبق مطالعه جدیدی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده‌است. سالهای باروری برای زنان در ایالات متحده از 35 به 37.1 رسیده‌است. در این مطالعه روند 60سال اخیر باروری زنان را بررسی کرده و دریافت که میانگین سنی یائسگی بالا رفته است. در حالیکه میانگین سنی اولین عادت ماهیانه زنان کاهش یافته‌است.

 

آمارهای قبلی منسوخ شده‌اند

این مطالعه که به سن باروری اختصاص داشت، عدد 35 را به عنوان عددی که سالها به پرتگاه باروری مشهور بود، مورد هدف قرار داد. سالها زنانی که در 35‌سالگی باردار می‌شدند، به آنها مادر سالمند یا مادر سن‌بالا می‌گفتند. به آنها هشدارهای شدیدی درباره سخت بودن بارداری‌شان و تمام مشکلاتی که ممکن است در دوره حاملگی برای خودشان و یا نوزادشان بیفتد هشدار می‌دادند. بارداری آنها بلافاصله با عنوان «پرخطر» شناخته می‌شد و می‌باست تحت نظارت بیشتری قرار می‌گرفتند. آنها همیشه با استرس و قضاوت دیگران روبرو بودند.

بله. بالای 35‌سال کیفیت‌تخمک‌گذاری شما (زنان) رو به کاهش است. این کاملا واضح است. اما این وسواس فعلی که بگویند 35 سالگی آستانه باروری است، منسوخ و غیرعلمی است. این آمار را زیاد می‌گویند که از هر سه زن 35 تا 39 ساله، یک نفر بعد از یکسال تلاش باردار نمی‌شود. آیا می‌خواهید بدانید که این آمار از کجاست؟ اطلاعات مربوط به زمان 1700 فرانسه! آن زمان محققان با بررسی تعدادی از سوابق تولد کلیساها از افرادی که امید به زندگی در آن زمان حدود 30‌سال بود، این آمار را به دست آوردند. هدف این آمار شرمندگی و ترساندن زنان است. در حالی که آمارهای تازه‌تر چیز دیگری را نشان می‌دهد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2004 که 770 زن اروپایی را مورد بررسی قرار داد؛ نشان داد که این 78درصد زنان 35 تا 40 ساله با حداقل دوباره تلاش برای بارداری در هفته در طی یکسال باردار می‌شوند. در حالی که این آمار برای زنان 20 تا 34 سال، 84درصد بود. این رقم بسیار دلگرم کننده‌است.

وسواس 35‌سالگی برای  زنان باردار آسیب‌زاست

وسواس فعلی ما در 35‌سالگی به عنوان پرتگاه باروردی، نه تنها علم نیست، بلکه این وسواس مفید هم نیست. همانطور که اخیر یک متخصص زنان و زایمان در مجله Slate نوشته‌است:«این تفکر همگانی استرس ایجاد می‌کند.» از آنجا که پزشکان برای این سن به عنوان یک سن حساس مراقبت‌های بیشتری لحاظ می‌کنند، شما در بارداری در این گاهی کلی آزمایش اضافی و درمان اضافی و غیرضروری دریافت خواهید کرد که این موضوع می‌تواند بیش از سود آسیب‌زاد باشد.

در انتهای این گزارش نیز آمده‌است این گمان برخی مردان که خیال می‌کنند در هر سنی می‌توانند پدر شوند نیز اشتباه است و بار سن را فقط زنان در باروری به دوش می‌کشند صحیح نیست. بلکه سن بالا در مردان نیز باعث بی‌کیفیت شدن اسپرم‌های مردانه می‌شود.

 

باور غلط ناباروری بالای 35‌سال موجب تجرد دختران دهه شصتی شده‌ است

در کشور ما نیز باور غلط درباره باروری زنان بالای 30‌سال باعث شده که مردان سی‌وچندساله ترجیح بدهند و با دخترانی با فاصله سنی خیلی کمتر از خودشان ازدواج کنند. باور اشتباهی که باعث شده ازدواج دختران دهه شصتی با مشکل مواجه شود تا در این بازه سنی ازدواج دچار بحران‌های جدی شود. در حال حاضر حدود 2.5 میلیون دختر و پسر مجرد دهه شصتی وجود دارد که نیمی از آن‌ها دختر و نیمی از آن‌ها پسر است.

این باور غلط به افزایش جمعیت کشور نیز لطمه زده‌است. به گونه‌ای که بسیاری از خانواده‌های بدون فرزند و یا داری تک فرزند از بچه‌دار شدن در بالای 35‌سال می‌ترسند و گمان می‌کنند ممکن است فرزندشان با احتمال زیاد با مشکلات ژنتیکی روبرو شود. درست است که فرزندآوری در سنین پایین‌تر اتفاقات بهتر و کم‌ریسک‌تری برای خانواده‌هاست و باید تشویق شود اما این ترساندن‌های افراطی نیز به ضرر خانواده ایرانی خواهد بود. به نظر می‌رسد که این نیازمندی وجود دارد که این موضوع در کشور ما هم به شکل جداگانه بررسی شود و در نهایت رسانه‌ای شود تا آمارهای بومی و جزئی‌تری در این باره وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول