اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| آموزش برنامه‌نویسی به نامزدهای انتخابات؛ چه کار کنیم کاندیداها نگویند از اختیارات رئیس‌جمهور خبر نداشتیم؟

با آموزش‌‌ تجربه‌های 40 ساله انقلاب به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توان از بسیاری مشکلات جلوگیری کرد که مدرسه حکمرانی شهید بهشتی به همین منظور تأسیس شد.

فارس‌من| آموزش برنامه‌نویسی به نامزدهای انتخابات؛ چه کار کنیم کاندیداها نگویند از اختیارات رئیس‌جمهور خبر نداشتیم؟

گروه فارس من خبرگزاری فارس-مریم ناظم‌پور: «مدرسه حکمرانی شهید بهشتی» در سال ۱۳۹۷ به اذن مقام معظم رهبری به منظور آموزش حکمرانان با دوره‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت با هماهنگی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها اقدام کرد. با توسعه زمینه فعالیت، کاندیداهای شوراهای شهر و روستا را به مجموعه آموزش‌های خود افزوده‌است، فعالیت‌های آموزشی این مدرسه عام‌المنفعه بوده‌است. 

کاندیداها با آموزش‌‌های کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند مدت می‌توانند از تجربه‌های موفق و ناموفق انقلاب اسلامی استفاده‌کرده و جلوی هزینه‌های اضافی را در آینده بگیرند. مدرسه حکمرانی شهید بهشتی وابسته به دانشگاه دفاع ملی است که سازمان‌ها، نهادها و یا کاندیداها می‌توانند تیم خود را معرفی کرده تا آموزش‌های لازم را ببینند. در این مدرسه دوره‌های دکتری با شرایط وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود که هدف از پرورش اساتید به منظور آموزش به صاحب‌نظران و پژوهشگران است. 

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با دعوت از کاندیدا‌ها و درخواست از آنها برای ارائه برنامه‌های خود اقدام به برگزاری گفت‌وگوهایی در این زمینه کرده و در کنار آن آموزش‌هایی برای کاندیداها و تیم امید آنها در نظر گرفته‌استمخاطبان فارس من با ثبت سوژه‌ای در فارس من با عنوان «مطالبه بررسی برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰» شده‌اند. فارس من به همین بهانه از دست‌اندرکاران مدرسه حکمرانی شهید بهشتی دعوت به عمل آورد و خواستار ارائه برنامه‌های این مدرسه برای انتخابات پیش‌رو کرد.

 

این میزگرد با موضوع آشنایی با مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و نقش آن در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور «مهدی غضنفری» ریاست مدرسه حکمرانی، «موسی الرضا قائمی» معاون آموزش، «غلامرضا  سلیمی» معاون پژوهش، سرهنگ «حمزه‌لو» معاون اداری و پشتیبانی و «میثم بهارلو»  پژوهشگر مدرسه برگزار شد.  متن این میزگرد بدین شرح است:

غضنفری «ریاست مدرسه حکمرانی»:  ابتدا مختصر مدرسه را معرفی‌کنیم؛ تجربه حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران  به کمال ۴۰ ساله خود رسید و چهل‌سالگی آن را دیدیم، ما و نسل‌های بعدی شاهد ادامه آن خواهیم بود. این بلوغ در تجربه حکمرانی  و در اداره کشور متاسفانه به عنوان یک تجربه ذخیره شده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و دولت ها که یکی بدون استفاده از تجربه حکمرانی قبلی یکی پس از بعدی کار را آغاز می‌کنند که باعث هدر رفت منابع می‌شود و طبیعتا مسیر رسیدن به اهداف انقلاب را سخت و کند کرده و موجب ناامیدی می‌شود.

 

در سال ۱۳۹۷ به دستور مقام معظم رهبری در ایام عیدغدیر خم مدرسه‌ای تشکیل شد تا این کاستی را جوابگو باشد هدف اصلی تشکیل مدرسه این بود که ا این مسئله  را جا بیاندازد که امر حکمرانی اولا یک موضوع علمی است ثانیا بسیار پیچیده است و ثالثا از ذخیره تجربیات می‌تواند به کمال خود برسد. پس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با این منطق شکل‌گرفت که بتواند تجربه حکمرانی  کشور را ذخیره کند و به حکمران‌های بعدی آموزش دهد مهارت‌ها را ارتقا داده و استفاده از منابع خدادادی و سرزمینی در این کشور را  به گونه‌ای انجام دهد که بیشترین بهره‌برداری از منابع صورت گیرد. چیزی که متاسفانه تقریبا در همه دولت‌ها به صورت کاملا انجام نشده است.

 

حکمرانان موفق باید کنش، منش، دانش و بینش داشته باشند

مهم‌ترین مشخصه اینکه ما در استفاده از منابع سرزمینی ناموفق بوده‌ایم نرخ رشد اقتصادی کشور بوده‌است. نرخ رشد اقتصادی کشور باید هر ساله عدد طلایی ۸ را داشته باشد، ولی متاسفانه در برخی سال‌ها منفی بوده و در خیلی از سال‌ها هم با اختلاف دو تا سه درصد با ۸ فاصله داشته است.  این نشان می‌دهد که ما در هم‌آوردی یعنی کنار هم گذاشتن منابع و استفاده از امکانات سرزمینی به اندازه کافی موفق نبوده‌ایم البته دشمنی کشورهای سلطه‌گر استکبار جهانی، جنگ تحمیلی و تحریم‌ها در کاستن نرخ رشد تأثیرگذار بوده‌اند، ولی همه مشکلات را فرا سرزمینی دیدم ما را دچار غفلت می‌کند.

 

برخی از این مشکلات کاملا سوء مدیریت و سوء روش‌های حکمرانی نداشتن تجربه حکمرانی است  و ما معتقدیم حکمرانان موفق باید کنش، منش، دانش و بینش برای انجام کار داشته باشند  و برای هرکدام از اینها مصادیقی داریم که در هر کدام کاستی‌هایی وجود داشته‌باشد نتیجه آن فقر، در مضیقه قرارگرفتن معیشت، آسیب‌های اجتماعی، ناامیدی و بسیاری از بحران‌های اجتماعی که شاهد آن هستیم.

در زمان انتخابات مردم باید فرصت کافی برای شناخت داشته باشند

وی ادامه داد: مشکلی در قانون انتخابات جمهوری اسلامی به نظر من وجود دارد که باعث می‌شود مدت زمانی که کاندیداها رسما به مردم معرفی می‌شوند و در مورد کارشان تبلیغ می‌کنند، تا زمانی که مردم به آنها رأی می‌دهند بسیار کوتاه است و این نقیصه بزرگ است که باید اصلاح شود. این نقیصه باعث می‌شود که انتخابات تحت تأثیر جو قرار گرفته و احساساتی شود، چون مدت زمانی که کاندیداها تبلیغ می‌کنند و مطالبی بعضا علیه هم و یا به نفع خودشان مطرح می‌کنند، فرصت کافی برای مشارکت مردم و شناخت عمیق وجود ندارد البته در این سال‌ها مقام معظم رهبری تلاش داشته‌اند با بیان شاخص‌ها سعی کنند مردم انتخاب احسن داشته باشند، اما چون  زمان کم هست گاهی اوقات ترفند‌هایی را دنبال می‌کنند که موجب بهم خوردن دستگاه محاسباتی مردم می‌شود و مردم آرائی را می‌دهند که بعدا پشیمان می‌شوند.

 

شاید یکی از راه‌های برون رفت از چنین مشکلی تاکید بر برنامه محور کاندیداها است یعنی کاندیداها بر برنامه‌ها تاکید کنند تا بر احساسات مردم و یا فضاسازی‌های سیاسی، البته واقعا تحریک سیاسی مردم و ایجاد فضای سیاسی بخشی لاینفک از انتخابات ریاست جمهوری است و نمی شود آن را حذف کرد اما غلبه این فضای سیاسی و غلبه این احساسات بر مردم می‌تواند مخاطراتی را به لحاظ انتخاب احسن ایجاد کند.

 

هدف مدرسه حکمرانی دستیابی به اهداف کام دوم انقلاب است

مدرسه حکمرانی شهید بهشتی، که مامورت اصلی آن این است که ما به یک حکمرانی متعالی دست پیدا کنیم و به اهداف انقلاب اسلامی نائل شویم گام دوم انقلاب اسلامی را در همان چارچوبی که مقام معظم رهبری فرمودند را به درستی برمی‌دارم برای رسیدن به چنین اهدافی تقسیمات مهم ملی باید از آن اخذ شود انتخاب ریاست جمهوری است، یعنی انتخاب احسن داشته باشیم تا آن هدف میسر شود.

برای اینکه مردم بتوانند  شاخص‌ها را در همه چهره‌ها منش و شخصیت افراد پیدا کنند باید فرصت کافی داشته باشند و یک راه آن برای حل این مشکل این است که افرادی که گفته می‌شود می‌خواهند کاندیدا شوند و یا بعدا از فیلتر شورای نگهبان رد شوند، باید بتوانند برنامه‌های خود را خیلی مشخص با عدد و رقم به مردم بیان کنند و متعهد شوند در صورتی که به چنین اعداد آرمانی که در برنامه‌هایشان اعلام می‌کنند، دست پیدا نکرده‌اند، پاسخگوی سوالات مردم به هر شکلی در مجلس باشند.

گزارش کاندیداها  تحلیل از وضع موجود داشته باشد

این که کاندیداها با طرح برخی از شعارهای غیر واقع‌گرایانه موجب می‌شوند مردم به سمت آنها بیایند و رای دهند و سپس در پاسخگویی نسبت به آنچه ادعا کرده‌اند ناتوان هستند فرافکنی می‌کنند یکی از مصیبت‌هایی است که در دوره‌های متخلف مردم گرفتار آن شده‌اند. که بعد از آنکه کاندیدا نتوانست به اهدافش دست پیدا کند شروع می‌کند به اینکه من نمی‌دانستم اختیارات ریاست جمهوری اینقدر محدود است یا من نمی‌دانستم مشکلات جامعه اینقدر زیاد است، من از تحریم‌ها بی‌خبر بودم، یا این‌ها مصیبت‌هایی است که از دولت قبل برای ما ایجاد کرده،‌ لذا انتظار داریم در گزارشی که کاندیداها عرضه می‌کنند، به فراخور علاقه خودشان، اما حداقل در برگیرنده یک تحلیل از وضع موجود باشد. مقام معظم رهبری هم در جایی اشاره کرده‌اند که من نقل به مضمون می‌کنم که هر کسی می‌خواهد در این جایگاه قرار بگیرد باید توان مقابله با مشکلات را داشته باشد.

 

برنامه کاندیداها شامل فاز شناخت و آمار باشد 

وزیر اسبق وزارت صنعت معدن و تجارت افزود: پس اولین چیزی که می‌توان انتظار داشت این است که فرد تحلیل کرده باشد من در چه شرایطی کاندید می‌شوم؟ وضعیت اقتصادی و بودجه ما چگونه است انبار‌های کالا‌های اساسی ما چه شکلی دارد؟ مطالبات مردم چه هست؟ صندوق‌های بازنشستگی چه وضعیتی دارند؟ نرخ بیکاری و سایر مشکلات جامعه و فرصت‌ها چه چیزی هستند؟

 

هر کسی که بدون فاز شناخت وارد این دوره شود حتی اگر برنامه هم نوشته باشد، اما اگر فاز شناخت را طی نکرده باشد، دوباره یکسری اعداد آرمانی و آسمانی  مطرح می‌کند، بلافاصله در گزارش‌های کوتاه مدت خود لیز می‌خورد که آنها را گزارش نکند، واگذار می‌کند به آخر دوره‌اش، آخر دوره هم امید می‌دهد که اگر دور بعد انتخاب شود به وعده‌ها عمل کند آخر دوره هم که به هفت یا هشت سال رسید دیگر می‌داند نیازی ندارد که پاسخ کسی را بدهد در اتاق خود را حبس می‌کند و منتظر می‌شود تا دوره‌اش بگذرد و از ریاست جمهوری بیرون بیاید.

کاندیداها با آمار برنامه دهند

ما علیرغم این که مردم‌سالاری دینی یکی از موهبت‌های الهی است که انقلاب اسلامی به ما هدیه داده است و از عطیه‌های الهی است و شکرگزار آن هستیم اگر از این موهبت الهی نتوانیم خوب استفاده کنیم ممکن است یک مشکل تبدیل شود، به همین دلیل مدرسه شهید بهشتی این مطالبه را از کاندیداها مطرح می‌کند که لطفا برنامه‌های خود را به مردم دهید. این برنامه‌ها شامل فاز شناخت باشد یعنی نشان دهد که چه چیزی را تحویل می‌گیرید شامل اعداد و ارقام باشد. اینکه من بیکاری را از بین می‌برم، لطفاً بگویید هر سال چند درصد؟ اینکه من بی‌خانه‌ها را خانه‌دار می‌کنم چند نفر را خانه‌دار می‌کنید؟

 

اینکه می‌گویید من کارمندان و زوجین را خانه‌دار می‌کنم لطفاً بگویید هر سال چند نفر؟ اینکه نرخ رشد اقتصادی را بالا می‌برم به چه عددی می‌رسد؟ اینکه سرمایه خارجی را جذب می‌کنم بگویید هر سال چند میلیارد دلار؟  اینکه روابط منطقه‌ای را توسعه می‌دهم با چه کشورهایی؟اینکه موقعیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کاندیداها اعتبار گذرنامه ایرانی را بالا می‌برم در چند کشور بدون اخذ ویزا می‌توانیم بعد از گرفتن پست سفر کنیم. اینکه مهاجرت معکوس راه می‌افتد از سرمایه‌داران ایرانی که به خارج رفته‌اند برمی‌گردند، خارج به داخل و از شهر به روستا سالی چند نفر؟

 

کاندیداها به کمیت‌ها توجه کنند 

غضنفری: چیزی که قابل سنجش نباشد وجود ندارد، قابل مدیریت نیست وگرنه هر کسی می‌تواند بگوید که من خیلی کارهای مهمی می‌کنم تا همه اوضاع‌شان خوب می‌شود و همه اوضاع خوبی داشته باشند چرخ اقتصاد همچنان می‌چرخد، مردم به یارانه‌ها نیاز نداشته باشند، اینها را با عدد بیان کنند. اگر می‌خواهد یارانه را کمتر یا زیادتر کنند عدد بگویند؟ نرخ تورمی که ممکن است به دلیل پخش پول پیش بیاید و پول پرقدرت در فضای اقتصادی پیش بیاید، چه کار می‌خواهند کنند؟

 

به بورس چگونه رسیدگی می‌کنند؟ با مسکن مهر چگونه برخورد می‌کنند؟ با جاده، ریل و ارتباطات و انرژی و آب و محیط زیست به صورت کمی بگویند چه کار می‌کنند؟ چون برخی برنامه‌هایی که می‌بینیم در آن واژه‌های کیفی استفاده شده مثلاً بهبود معیشت مردم؛ اگر یک نفر دو میلیون بگیرد اگر دو میلیون و صد کنید بهبود داده‌اید؟ ۴ میلیون هم کنید بهبود دادید؟ ۸ میلیون هم کنید بهبود داده‌اید؟ چه بهبودی می‌خواهید بدهید؟ اگر کمیت‌ها را کنار بگذاریم همه درست عمل می‌کنند.

 

مدیران از استراتژی فرار استفاده نکنند

استراتژی فرار بین مدیران وجود دارد که می‌گویند یک طرح بزرگ گشایش اقتصادی داریم که خیلی می‌تواند موجب نعمت و برکت برای مردم شود، بعد از ۶ سال یا یک سال مردم جویای نتیجه طرح هستند، چرا وضع هیچ کس خوب نشد؟ پاسخ داده می‌شود که اگر آن طرح را نریخته بودیم خیلی بدتر بود پس اگر کمی بدتر شدمی ناشی از آن طرح است اینکه در هر موقعیتی که قرار می‌گیریم یعنی کاستی‌ها و سوءمدیریت‌ها را که منجر به زندگی بد مردم می‌شود توجیه کنیم که اگر ما نبودیم خیلی بدتر می‌شد، این کاملا یک استراتژی شکست خورده و نخ‌نماست، لطفا کاندیداها توجه کنند که این راه‌های فرار قبلا استفاده شده و همه به آن مسلط شده‌اند یعنی کاندیداها بدانند که ترفندهای جنگ روانی را مردم خیلی به آن تسلط دارند و به این راحتی آن را نمی‌پذیرند.

کاندیدا با خطوط نظام بازی نکند

آخرین جمله به کاندیداهای محترم این است که شاید حوصله و صبری که مردم در مقابل برخی از افرادی که پست‌های مهم را اشغال کرده و جز خسارت چیزی به بار نیاوردند، این حوصله و صبر بر مردم دوباره تکرار نشود. بعید می‌دانم مردم برای دولت‌های بعدی ۸ سال صبر کنند که از مجموعه دروغ‌های آن‌ها چیزی دست مردم را می‌گیرد یا نه؟ ممکن است یک سال و یک سال و نیم بعد مطالبه جدی داشته باشند و یک وضع بحرانی برای کاندیدا ایجاد شود لطفاً به این توجه کنند که مردم آستانه صبرشان تا یک حدی امکان تحمل و انتظار داشته باشد و بعد از آن ممکن برخورد خشنی داشته و مطالبه را به شکل دیگری مطرح کنند.

 

فارس: نکته‌ای که فرمودید واقعا دغدغه ما هم همین هست؛ به عنوان رسانه و کسی که باید به مردم همین وعده‌ها را بازتاب دهد و هم برای بعد از آن که اگر کاندیدی به ریاست جمهوری رسید، پیگیری کند که چه شد و مطالبه مردمی شکل بگیرد و دغدغه مهی است، اما آنچنان فراگیر شده است که واقعا از برنامه خبری نیست و حتی بعضا در مورد مسائل خیلی مهم کشور می‌پرسیم نمی‌دانند، چیست، مثلا بانک را نمی‌دانند و مهم‌ترین مساله اقتصاد را آشنایی ندارند و هر سوالی که پرسیده می‌شود، براساس تخصصی که دارند به آن پاسخ می‌دهند یا موضوع را به تخصص خود می‌کشانند این موضوع را چگونه می‌بینید شما در مدرسه حکمرانی چطور برخورد می‌کنید چون واقعا بعضی از کاندیداها گاهی مسائل کلان را هم نمی‌شناسند و برنامه‌ای برای آن ندارند حتی از وضعیت فعلی آن هم خبر ندارند، شما چه راهکاری برای آنها دارید که اگر نمی‌دانند و یا نمی‌توانند ادعای آن را هم نکنند.

 

پدیده‌های استغنا و استغراق آفت‌های حکمرانی است 

غضنفری: ما پدیده‌ای را در مدرسه شناسایی کرده‌ایم که اصطلاحا به آن استغناء و استغراق گفته‌می‌شود، بسیاری از مقامات در بسیاری از سوالات که حوزه تخصصی‌یشان نیست کاملا وا می‌مانند و جریان بحث را به سوی تخصصی که دارند، می‌برند نشان می‌دهد در سایر حوزه‌ها کاملا بدون تخصص‌اند. موضوع ریاست جمهوری و حکمرانی یک کشور مساله‌ای چند وجهی است ‌حداقل در مدرسه ما ۱۲ حوزه  حکمرانی را شناسایی کرده‌ایم که اگر بخواهیم شناسایی کنیم تا ۲۴ حوزه قابل شناسایی است.

 

یک حکمران باید در ۲۴ حوزه توان تخصصی داشته‌باشد که غیر ممکن است و اگر هم می‌گویند سطحی می‌گویند، عمیق نیست یعنی کسی که در اقتصاد خیلی می‌داند در موضوعات فرهنگی خیلی عمیق نیست یا اگر در موضوعات فرهنگی می‌داند در موارد زیست‌محیطی و یا دیپلماسی خارجی را خیلی عمیق نمی‌داند.

 

فارس: استغنا و استغراق چیست؟

غضنفری: درحالی که کاندیدا تا قبل از رای آوردن خودش معترف به این است که درمورد آن حوزه‌ها نمی‌داند و در مصاحبه‌ها و مناظره‌ها هم هویدا می‌کند که وی توانایی کافی را ندارد و کاملا محتاج دانستن است و کاملا گوش‌هایش برای شنیدن باز هست، به محض اینکه رای می‌گیرد و یا در پستی قرار می‌گیرد، حس بی‌نیازی پیدا می‌کند و وقتی انتخاب شد احساس می‌کند که اگر رای آورده فهم عمیق داشته که رقیب وی نداشته‌است و این استغناء فریب شیطانی است.  حس بی‌نیازی از مشاوره، دانش و تفحص بیشتر نسبت به مسائل بلافاصله بعد از رای آوردن شروع می‌شود.

 

ما مصاحبه کاندیداها می‌فهمیم چقدر ناتوانند در حوزه‌‌هایی که کار نکرده‌اند و چقدر سطحی به سوالات پاسخ می‌دهند و چقدر نیاز به دانستن در آنها فوران می‌زند ما از مصاحبه کاندیداها می‌فهمیم که نیاز در آنها و نیاز به دانستن در آنها فوران می‌کند و بعد از رأی به استغناء می‌رسند؛ اینکه حکم به عنوان وزیر می‌آورند یا رای به عنوان رئیس جمهور می‌آورند، متأسفانه پدیده‌ای بوجود می‌آید به نام استغنا.  یعنی اینکه خود را بی نیاز حس می‌کند و می‌گوید اگر بلد نبودم تا اینجا نمی‌رسیدم. بعضی که منصف ‌ر هستند یعنی احساس بی‌نیازی نمی‌کنند در کارشان غرق می‌شوند که به آن استغراق می‌گویند یعنی فرصت بازآموزی و زمانی برای یافتن دانش جدید پیدا نمی‌کند می‌داند که نمی‌داند ولی دیگر زمان ندارد هر روز جلسه، مناظره و مصاحبه است.

 

رسانه‌ها سهم زیادی در ایجاد یک مطالبه غیر واقعی دارند

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی: بگذارید نوک پیکان حمله به سمت رسانه‌ها بیاورم. کسی فضای جامعه را ملتهب و سیاسی می‌کند و جو می‌دهد به انتخابات رسانه‌ها هستند که به اسم انتخابات کاراکترها را به جان هم می‌اندازند و مثل کسانی که از صحنه‌های پرهیجان لذت می‌برند همه را مشعوف می‌کنند، علیه هم پرونده رو کنند و آبروی یکدیگر را ببرند. پس رسانه‌ها سهم زیادی در ایجاد یک مطالبه غیر واقعی دارند و رسانه‌ می‌تواند به ما کمک کند و تا این پدیده‌ها را در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی جا بیاندازیم  که به مدرسه شهید بهشتی مراجعه کنند و برنامه‌ها را بنویسند. آنها افرادی را می‌توانند به مدرسه معرفی کنند بعدا به عنوان وزرا و یا معاون وزرا از آنها استفاده کنند و با معرفی افرادی که قرار است پست و مقام بگیرند به مدرسه معرفی شوند تا آموزش ببینند.

 

آموزش‌های کوتاه مدت برای تیم امید کاندیداها برگزار می‌شود

ما آموزش‌های یک هفته‌ای یک‌ماهه و طولانی داریم چون مدرسه شهید بهشتی آموزش طولانی دوره دکتری دارد لازم نیست که که دوره ۴ساله دکتری را بگذرانند ولی می‌توانند در آموزش‌های کوتاه مدت حکمرانی تیم امید آنها آموزش ببینند یعنی تمام کاندیداها در همه جناح‌ها باید افرادی را که می‌خواهند در آینده دارای حکم شوند به مدرسه معرفی شوند تا در ۲۴ حوزه حکمرانی آموزش‌های فشرده برایشان فراهم شود.

 مدرسه حکمرانی شهید بهشتی آماده است برای گذر از پدیده  استغنا و استغراق آموزش‌های حکمرانی را به صورت فشرده انجام دهد چون زمان ندارند ولی باید آموزش ببینند تا دچار دو معضل نامبرده نشوند. ما پیشنهاد می‌کنیم خبرگزاری فارس و رسانه آن را به صورت یک مطالبه عمومی تبدیل کند. هیجان سیاسی،مناظره، برای افزایش مشارکت لازم است ولی بعد که  این دوره تمام شد شخصی که به پاستور راه می‌یابد چقدر در تحقق برنامه‌های خود موفق باشد، مهم است. 

 

کاندیداها با آموزش عملکرد مطلوب‌تری خواهند داشت

مدرسه حکمرانی شهید بهشتی و رسانه‌ها نباید فراموش کنند که مشارکت دو ماه است، داشتن برنامه و تیم مجرب چهار سال است. پس روی داشتن تجربه کافی روی اداره برنامه‌ها تاکید کنید پس رسانه‌ها باید بر داشتن برنامه‌ تحلیل کافی از وضع موجود و فرستادن یارانی که قرار است به آنها پست دهند به مدرس حکمرانی تاکید کنند. ما اینجا تضمین می‌دهیم که افرادی که می‌خواهند در دولت بعدی می‌خواهند پست بگیرند اگر آموزش‌های حکمرانی شهید بهشتی را استفاده کنند به مراتب وضعیت کارامدی و عملکردی بهتری نسبت به عدم استفاده از این آموزش‌ها خواهند داشت.

 

در مدرسه حکمرانی کاندیداها  با تجربیات گذشته آشنا می‌شوند

وی افزود: ما از اساتید مجربی استفاده می‌کنیم که قبلا تجربه حکمرانی داشته‌اند تئوری‌ها و تجربه‌هایی از جهان را مطرح می‌کنند که می‌توانند با آخرین تجربیات آشنا شده و موفقیت‌ها و شکست‌های گذشته را به آنها می‌گوییم.کسانی که وزارت‌خانه‌هایی مثل بهداشت، صنعت،کشاورزی و سایر سازمان‌ها می‌روند ما تمام تجربیات وزارت‌خانه ها را به وی می‌گوییم و وی را با چالش‌ها اقدامات گذشته و آنچه باید از این پس انجام دهد، آشنا کرد و آموزش داد اما چرا این آموزش قبل از گرفتن پست مهم است چون بعد از پست استغنا و استغراق جلوی آموزش را می‌گیرد. رسانه باید به یک مطالبه عمومی تبدیل کند که مردم حکمران بدون دانش، بینش و کنش نمی‌خواهند،اکر بیاید منابع تباه می‌شود.

 

فارس: دو ماه تا زمان انتخابات باقی مانده است پیشنهاد شما برای رسانه چیست و رسانه چه کاری‌می‌تواند انجام دهد تا کاندیداها را به این آموزش‌ها مشتاق کند و در این زمان تا انتخابات چه کاری می‌توان انجام داد؟ بعد انتخابات مسئولین غرق در کار می‌شوند.

سرفصل‌هایی برای ۲۴ حوزه حکمرانی تعریف شده‌است

غضنفری: وقتی دولت‌ها و سیستم‌ها با چالش‌های پیچیده روبرو می‌شوند، چند راه حل برای آنها پیشنهاد می‌شود. اولین فکری که به ذهن می‌رسد تغییر در ساختارها است. دومین راهی که به نظر می‌رسد تغییر حکمرانان است. کمتر کسی در واقع به فکر آموزش می‌افتد. دو راه حل تغییر در ساختارها و حکمران‌ها در اولین آموزش هزینه کمی دارد. خیلی کمتر از گزینه اول است.

 

مدرسه حکمرانی شهید بهشتی این فرصت را برای همه فراهم کرده، با تدوین مطالب متناسب با حکمرانان در حوزه های اقتصاد، حکمرانی اقتصادی را تدوین کرده و سرفصل‌های را بر اساس آن تعریف کرده است. در حوزه اجتماعی و حوزه سیاسی هم همین طور. محیط‌زیست همین طور. متناسب با کارکردهای حکمرانی این حوزه‌ها، حوزه‌های ۲۴گانه تعریف شده است و این سرفصل‌ها شاید آن دوره را کامل کند ولی متناسب با چالش‌های جامعه در دوره‌های بعدی که برگزار می‌کند این سرفصل‌ها تغییر می‌کند و با چالش‌های جدید به روز می‌شود.

 

دوره دکتری برای تربیت اساتید و نظریه‌پردازان برگزار می‌شود

ما سه دوره در مدرسه حکمرانی در حال اجرا داریم؛ دوره بلند مدت که در واقع دوره دکتری ما است. برابر با مقررات وزارت علوم و آیین نامه‌های دکتری اجرا می‌شود که دانشجو در واقع با آن سیستم ترمی در سر کلاس طبق زمان وزارت علوم حاضر می‌شود و دکترای خود را دریافت می‌کند. این دکتری در واقع پیش بینی شده تا برای پرورش اساتید و صاحب نظران به وجود آید. با توجه به این که حکمرانی دانش نویی است و استاد و صاحب نظر در آن کمتر داریم ما شروع کردیم تا این دوره دکتری را فقط برای تربیت استادان و نظریه پردازان و صاحب نظران حوزه حکمرانی به وجود آوریم.

 

فارس: در مدرسه حکمرانی آیا آموزش‌ها مدون است یا فقط به صورت تجربی، آیا سرفصل مشخصی همچون دانشگاه‌ها وجود دارد؟

دو دوره دیگر که پیش بینی شده است دوره‌های کوتاه مدت و دوره‌های میان مدت؛ دور کوتا ه مدت مخصوص کسانی است که الان در مسؤولیت‌های حکمرانی حضور دارند مانند نمایندگان مجلس، وزرا، وکلا، نمایندگان شوراهای شهر و روستا، این دوره کوتاه مدت مخصوص افرادی است که وقت کمتری دارند و می‌خواهند ارتقاء در سطح مدیریتی خود داشته باشند. ما برای نمایندگان مجلس هم پیش بینی کرده بودیم که این دوره‌ها را اجرا کنیم، سرفصل آنها تهیه شد و متناسب با حکمرانی مجلس آماده شد در دوره آقای لاریجانی شروع شد. دوره‌های کوتاه مدت ما از یک هفته شروع و تا 32 ساعت ادامه دارد.

 

تجربه ۴۰​ سال انقلاب به حکمرانان و تیم امید آموزش داده می‌شود

 دوره‌های میان مدت که برای تیم امید است؛ کسانی که در آینده می‌خواهند به نوعی حکمران شوند، مثل هیأت دولت، تمام اساتیدی که در حوزه اقتصاد، محیط‌زیست، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، صاحب تجربه هستند در این کلاس‌ها حضور دارند و تجارب حکمرانان 4 دهه گذشته جمع‌آوری و مدون شده و تبدیل به دانش شده است و به مخاطبین ارائه می‌شود. کسی که می‌خواهد حکمران یا وزیر شود دیگر نمی‌خواهد دوره‌های طولانی مدت و یا دکتری را بگذراند. در این مدرسه این امکان فراهم شده که با یک مواجهه و وقت گذاری کوتاه تجربه 40 سال گذشته را به دست بیاورد.

 

کلان پروژه نظام حکومتی الگو مدرسه حکمرانی در دست انجام است 

در کنار آن ما یک کلان پروژه‌ای داریم که نظام حکومتی الگو، این کلان پروژه شامل ۱۵۰ تا ۲۰۰ پروژه دکتری انجام شده که در حوزه‌های مختلف است. تجارت موفق و ناموفق دوره‌های گذشته بررسی شده، همچنین تجارت موفق بشری در دوره‌های گذشته در کشورهای منتخب مورد بررسی قرار گرفته و از این پروژه به عنوان متون جامع استفاده خواهد شد.

 

فارس: دوره‌هایی که پیش بینی کرده‌اید از چه موقع آموزش آن آغاز می‌شود؟ ما دو ماه تا انتخابات داریم، هنوز کاندیداها نمی‌دانند که آیا قبول این انتخابات می‌شوند.

غضنفری: ما کسی را به اجبار وارد این دوره‌ها نمی‌کنیم و به هیچ کاندیدایی هم پیشنهاد نمی‌کنیم که از چه دوره‌ای استفاده کنند. ما هیچ دخالتی در انتخاب افراد نمی‌کنیم. ما می‌گوییم کاندید می‌تواند برخی از افراد ستاد که توانمند هست را به ما معرفی کند تا اساتید ما از 6 ساعت تا 6 ماه آموزش دهند که آن را هم خودشان انتخاب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. پس ما نه در افراد دخالتی داریم و نه در طول دوره و انعطاف کافی به خرج داده‌ایم که هیچ کس به خاطر محدودیت‌های تیپ کاری آسیب نبیند حتی روز و ساعت آن را هم تعیین نکرده‌ایم چون مدرسه حکمرانی مدرسه شهید بهشتی تعریف شده برای حکمرانان کشور. پس با سایر دانشکده‌های کشور متفاوت است و قابل مقایسه نیست. در واقع ما جایی هستیم که حکمرانان رفت و آمد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، پس ما باید خودمان را تطبیق بدهیم با محدودیت‌های آنها. این گونه نیست که چارچوب مشخصی برای آنها مشخص کنیم. حتی این امکان را داریم که در هر ساعتی از شبانه روز این آموزش‌ها برقرار باشد که البته این آموزش‌ها اکنون به صورت مجازی است.

 

نوع و ساعت آموزش برای کاندیداها آزاد است 

حتی این دوره می‌تواند به طور خصوصی باشد و هیچ کاندیدای دیگری در آن حضور نداشته باشد. مثلاً حتی اگر شعاری را انتخاب کرده باشد، می‌خواهد نوع خاصی از آموزش را ببیند که ما در آن هیچ دخالتی نمی‌کنیم. حتی در انتخاب اساتید نیز آزاد است و یا می‌تواند اساتید دیگری را به ما معرفی کند. ما یک حزب نیستیم که بگوییم اگر عقاید حزبی ما را نپذیری به شما آموزش نمی‌دهیم. این مدرسه به اذن مقام معظم رهبری تشکیل شده و طبق منویات ایشان رفتار می‌کنیم. پس ما برای مشارکت بیشتر مردم و اداره بهتر امور آموزش می‌دهیم، نه این که بگوییم اگر عقاید حزبی ما را قبول نداشته باشید، آموزش نمی‌دهیم. ما حزب نیستیم، نه اصلاح طلب هستیم و نه اصولگرا. ما وابسته به رکن رکین انقلاب هستیم.

 

فارس: آیا همانند دانشگاه دفاع ملی باید افراد خاصی به این مدرسه معرفی شوند؟

غضنفری: آنجا دانشگاه و دانشکده است ما مدرسه حکمرانی شهید بهشتی هستیم. گاهی مدیری 20 نفر خانم را معرفی می‌کند و می‌خواهد که ما به آنها آموزش حکمرانی بدهیم. برای ما مهم نیست که این افراد چه کسانی هستند و یا چرا انتخاب شده‌اند. نظامی یا غیرنظامی، دولتی و یا غیردولتی، بخش خصوصی و یا بخش دولتی. ما هیچ فیلتری نداریم. ما یک دوره دکتری داریم که از کنکور سراسری دانشجو می‌گیرد. ما الان دانشجوی دوره دکتری را به کاندیداها پیشنهاد ندادیم، حتی دوره میان مدت را هم پیشنهاد نمی‌دهیم چون زمان ندارد. دوره‌های کوتاه مدت را پیشنهاد می‌دهیم چون این دوره‌ها متناسب با کاربرها آماده می‌شود. یک کاربر گاهی سه روز وقت دارد و دیگری بیشتر. این که وی چه شغلی دارد، به ما مربوط نیست. مثلاً فردی با ما قرارداد بسته که 20 نفر را آموزش دهیم و گفته که 5 نفر را آموزش اقتصادی و مثلاً چند نفر دیگر را آموزش‌های فرهنگی، سیاسی، یا اجتماعی و یا دیپلماسی خارجی دهیم.

 

فارس: ما دو ماه تا انتخابات داریم، پس برای شما زمان محدودی نیست. در حال حاضر چند دوره دارید؟ و چقدر از دوره‌های شما استقبال شده است؟

قائمی «معاون آموزش مدرسه حکمرانی»: برای اولین بار در سال ۹۸ مجوز دوره دکتری را گرفتیم که دانشجویان هم اکنون بر سر کلاس‌ها هستند. در حوزه‌های ۱۲گانه هم نزدیک به ۷۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی و پژوهش‌گران، حوزه حکمرانی که فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند آموزش دادیم. آموزش‌هایی که انجام دادیم یک هفته‌ای بوده که حدودا ۱۰ ساعت زمان داشته است. در حوزه دوره‌های کوتاه مدت دو همایش برگزار کردیم. ما یک گروه زنان و خانواده داریم که در دوره‌های میان مدت شرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و خواسته‌ایم که دوره‌هایی برای زنان و خانواده اجرا کنیم، به این نتیجه رسیدیم که دوره‌های زنان و خانواده آنچنان پیچیده است که اساتید حوزه زنان و خانواده نیاز داریم، پس شروع کردیم به تقویت اساتید در این حوزه.

 

مدرسه حکمرانی با حوزه علمیه برای بحث جمعیت و فرزندآوری همکاری می‌کند

با توجه به دغدغه‌ای که حضرت آقا به فرزندآوری و جمعیت دارند، حتی هم اکنون تمام  حکمران‌ها این دغدغه را دارند و آنها را درگیر کرده است. ما توانسته‌ایم با همکاری حوزه علمیه دوره‌ای فراهم کنیم که این مطالب ضبط شده و در اختیار حکمرانان قرار گیرد که حدود ۱۰۰ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و حدود ۱۵۰ استاد در این حوزه‌ها فعالیت داشته‌اند.

فارس: آیا مسؤولان دولتی از این دوره‌ها اطلاع دارند و استقبال شده است؟ راهکار شما برای آنکه کلیه حکمرانان و مسؤولان که اطلاع داشته باشند چیست؟

قائمی: ما طی یک نامه‌ای مستقیما به دستگاه‌های حکمران اعلام آمادگی کردیم که مدرسه آمادگی اجرای پروژه‌های آموزشی برای تمام دستگاه‌ها را دارد. نحوه کار ما با دستگاه‌ها این چنین است که ابتدا با خود دستگاه چالش‌های حوزه را احصا می‌کنیم و متناسب با آن چالش‌ها سرفصل‌ها را تهیه می‌کنیم.

فارس: چقدر از سمت مسئولان قابل پذیرش بوده است؟

قائمی: ما با وزارت صمت دوره تنظیم بازار را آماده کرده‌ایم، با بانک مرکزی جلسه‌ای داشتیم، با شورای عالی استان‌ها که در واقع وظیفه آن آموزش شورای شهر و روستا است صحبت کرده و سرفصل‌های آنها آماده است. سرفصل‌هایی که این مدرسه در گام دوم انجام داده است، آموزش همگانی برای تمام کاندیداهای شوراهای شهر و روستا در هر استان است که تعداد قابل توجهی از افراد را شامل می‌شود. با بررسی که از وضعیت شوراهای شهر و روستا به عمل آمد مشخص شد که بیشتر مشکلاتی که این روزها شوراهای شهر و روستا با آن دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، از عدم آموزش است و عدم شناخت ساختارهای حوزه خودشان است. به این نتیجه رسیدیم  که قبل از این که کاندیداها انتخاب شوند، یک آموزش همگانی برای آنها گذاشته شود. سرفصل‌ها آماده شده و پس از ثبت نام این آموزش‌ها را شروع خواهیم کرد.

 

قائمی: بعد از انقلاب نهادهایی تشکیل شد که خون تازه‌ای در جامعه دمید. حکمرانی در گام دوم انقلاب این وظیفه را برعهده دارد که تمام تجارب 4 دهه گذشته را جمع آوری کند و با توجه به این که بعد از این هم افرادی مسؤولیت می‌گیرند، آنها را به نسل‌های بعدی منتقل کند. این مدرسه حکمرانی همزمان شد با گام دوم انقلاب و ما شاهد آن خواهیم بود که به اهداف انقلاب نزدیک‌تر شویم.

 

مدرسه حکمرانی برنامه‌ای برای آموزش شوراهای شهر و روستا تدوین کرده‌است

غضنفری: بحث شورا که مطرح شد، یک نکته را باید اضافه کرد که اگر شوراها را در کانتکس حکمرانان محلی قرار دهیم موضوع بسیار متفاوت بود. اگر بدین گونه شود که نیاز شوراها از دولت محلی کم شود و این اختیار به حکمرانان داده شود که بودجه را تصویب کنند، آن وقت این حکمرانان محلی نقش ویژه‌ای خواهند یافت و می‌توانند در رقابت با سایر حکمرانان جذب سرمایه کنند و وضعیت مردم بهبود یابد و این به تئوری حکمرانی برمی‌گردد و ما نیاز داریم در مدرسه شهید بهشتی مفاهیم حکمرانی نوین را تبیین کنیم تا شوراها هم بتوانند جای خود را بیابند و به یک تشکل بی‌مفهوم و بی‌معنا تبدیل نشوند و نقش حکمرانی را بپذیرند و نقش تزئینی نداشته باشند. لازمه آن این است که حکمرانی مرکزی بسیاری از مسؤولیت‌ها را به حکمرانان محلی بسپارد و از آنها پاسخ و نتیجه بخواهد. با توجه به وسعت کشورمان بسیار توانایی ما در اداره بخش‌های مختلف افزایش خواهد یافت، اما اگر تدابیر را بخواهند از سازمان مرکزی کسب تکلیف کنند، باعث کندی خواهد شد.

 

فارس: با توجه به گفته شما که شوراها با جوی و یا رأی یک خانواده بزرگ به شوراهای شهر وارد می‌شوند اما پس از آن نمی‌دانند برای چه آمده‌اند و چه کاری باید انجام دهند و این مسأله آموزش در این قسمت پررنگ است، اما بخش دیگر پژوهش‌گران و پژوهشکده‌هایی هستند که در این بخش فعالند، اما اگر بخواهند برنامه‌ای برای کسانی که در این انتخابات سعی در سمت و سو دادن آن هستند، برای آنها هم پیشنهادهایی وجود دارد که افرادی را که توانایی دارند به این انتخابات‌ سوق دهند. آیا شما برنامه‌ای دارید؟ در مسأله ریاست جمهوری شورای نگهبان حضور دارد ولی در قسمت‌های دیگر همچون نمایندگی مجلس سختگیری وجود ندارد. آیا برای این مدل انتخاباتی هم شما برنامه‌ای دارید؟ آیا پژوهشی کرده‌اید که چرا این مدل انتخاباتی در کشور ما مرسوم است؟ و نقص‌های آن مشخص شده است؟

سلیمی «معاون پژوهش مدرسه حکمرانی»: با این مبحث وارد حوزه جدیدی به نام پژوهش می‌شویم. ابتدا مقدمه‌ای لازم است که بگویم؛ واژه  حکمرانی، واژه‌ای جدید و مدشده که از مسؤولان می‌شنویم. این به خاطر آن است که این پروژه  جدیدا در دنیای مطرح شده است به خاطر آنکه قبلا مسائلی که حکومت‌ها با آن مواجه بودند، مسائل ساده بوده که خود دولت به تنهایی می‌توانست ساختار سلسله مراتبی خود را به وجود آورد. با افزایش تغییر و تحولات در دنیا و فضای مجازی و جهانی‌سازی با این مسائل و چالش‌هایی مواجه شدیم که از حالت ساده بودن خارج شد و به حالت پیچیدگی و به مسائل بدخیم و مسائلی که به راحتی نمی‌توانستیم با سلسله مراتب دولتی آن را حل کرد تبدیل شد. دولت از نقش پاروزنی خود خارج می‌شود و به عنوان یک حکمران بخش‌های خصوصی، دولتی و نهادهای مردمی را سیاست‌گذاری و تسهیل‌گری می‌کند تا مسائل چموش را  حل کند تا به برنامه‌هایی که تنظیم شده برسد.

 

حکمرانی نیاز به آموزش‌های بین رشته‌ای و فرارشته‌ای دارد

معاون آموزش مدرسه حکمرانی شهید بهشتی افزود:  حل این مسائل به دانش‌های جدید بین رشته‌ای و فرا‌رشته‌ای نیاز دارد که به آن حکمرانی می‌گویند که در دنیا به شدت در حال رشد و گسترش است و در حوزه‌های مختلف همچون حکمرانی آب که با سیاست‌گذاری‌های آب متفاوت است. حکمرانی انرژی را داریم که با سیاست‌گذاری‌های انرژی متفاوت است و سایر حکمرانی‌ها. مثلاً حکمرانی سلامت، هم اکنون در دوران کرونا که به تعبیر مقام معظم رهبری ویروس منحوس نام برده می‌شود، ویروس چموشی است که فقط می‌بینیم وزارت بهداشت به تنهایی به عنوان یک وزارتخانه عمل می‌کند. در صورتی که باید از سایر نیروها همچون مردم،‌ نیروهای مسلح و سایر نهادها کمک بگیرد و این موضوع به سایر حکمرانی‌ها هم تسری پیدا می‌کند که این دانش لازم خود را دارد و افرادی که می‌خواهند حکمران ملی شوند لازم است وزرا، استانداران، فرمانداران و سایر مقامات سیاسی در قوه قضائیه، شورای نگهبان، سفرا، با این دانش آشنا باشند.

 

آموزش‌های مدرسه حکمرانی پژوهش محور است

این آموزش‌ها، پژوهش محور است. ابتدا باید مسائل را درست شناسایی کرد که در این مدرسه تمام مسائل شناسایی کرده‌ایم و از این مسائل یک نظام مسائل استخراج شد، مسائل اولویت‌بندی شده، ارتباط آنها مشخص شده و برای هر کدام از آنها یک سیاست نامه طراحی می‌کنیم که هر شخصی که می‌خواهد حکمران  حوزه خود شود با این چالش‌ها آشنا و آموزش ببیند. این موضوعی است که در دانشگاه دفاع ملی هم مسبوق به سابقه بوده است. دانشگاه دفاع ملی، دانشگاهی حاکمیتی است، ولی به سبک حکمرانی نبوده ولی از این موارد استفاده می‌شده است.

حدود 10 سال پیش ما در حوزه‌های گوناگون حکمرانی حدود ۲۰۰ رساله و پروژه کلان به تصویب رسید که ما بیاییم تجارب نظام را نظام‌مند و تئوریزه کنیم و تجارب موفق بشری را در حوزه‌های گوناگون سنجیده شود و با قوانین و سیاست‌های داخلی تطبیق داده شود و نهایتا در هر حوزه مثلاً در بخش تعاونی یک رساله کار شده و افراد صاحب نظر و دانشگاهی و با تجربه‌ها جمع شده‌اند تا بتوانند با مطالعات تطبیقی که انجام شده، با توجه به توصیه مقام معظم رهبری که برای ورود به گام دوم انقلاب نیاز است تجارب گذشته را شناخت و عبرت گرفت. اگر این مهم اتفاق نیفتد آینده ممکن است مورد تهدیدات ناشناخته قرار گیرد.

 

تجارب خطاهای گذشته هزینه حکمرانان را در آینده کم می‌کند

روز گذشته در خدمت یکی از حکمرانان سابق در جمهوری اسلامی بودیم که به طور مثال می‌دانست در گام اول تصمیماتی که گرفته شده است خصوصا در بحث اقتصادی تصمیماتی گرفتند که ممکن بود 30 درصد از آن اشتباه باشد. بعد از این سعی و خطاها الان می‌گویند اگر به گام اول برگردم می‌توانستم ۱۰ درصد از خطاها را بهبود دهم و حاضرم این تجارب را در اختیار سایرین قرار داده تا از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود و آینده در اختیار سایر حکمرانان در گام دوم انقلاب قرار گیرد.

نظام انتخاباتی ما دچار اشکالاتی است به همین خاطر سیاست کلی انتخابات در چند سال گذشته توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد اما آن هم به سرنوشت بسیاری از سیاست‌های کلی دچار شد و آن سیاست‌های کلی به سیاست‌های پایین دستی تبدیل نشد. دانشگاه دفاع ملی یکی از حوزه‌هایی است که در آن فعالیت کرده، بحث انتخابات، آسیب‌ها و چالش‌های آن است که در ایران وجود دارد و یک الگوی راهبردی در داخل نظام به وجود آورده است.

 

فارس: برای پژوهش‌گاه‌هایی که در حوزه‌های انتخاباتی الان مشغول فعالیت هستند آیا پیشنهاد‌اتی شده است؟

سلیمی: بله، بسیاری از آنها جزو ذینفعان این رسالات بوده‌اند. افراد صاحب نظر دانشگاهی می‌توانند از این رساله‌ها استفاده کنند که در دانشگاه‌ها هم قابل استفاده است.

غضنفری: ساختار حکمرانی یکی از مقولات مورد پژوهش اساتید و دانشجویان مدرسه شهید بهشتی است. حکمرانی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مثل سایر موضوعات یک پدیده دینامیک است که با تجربه بشری رشد می‌کند. اگر یادتان باشد مقام معظم رهبری در سفر کرمانشاه اشاره فرمودند که اشکالی ندارد که ما مطالعه کنیم که ساختار پارلمانی بهتر است یا نه. لذا این موضوعات در دست تحقیق مدرسه است. شاید برای دولتی که الان به سر کار می‌آید بهتر است که آموزش ببنید چگونه عمل کند تا موفق باشد لازم‌تر است، اما برای جاهایی مثل مجمع و ریاست کلانتری‌ها مطالعات ما سودمند است تا ساختار حکمرانی‌ها چه اصلاحاتی بایدی داشته باشد.

 

برنامه‌ریزی‌ها هم راستا نیستند

برنامه‌ریزی‌های ما هم‌راستا نیستند که با تصمیمات هر روزه و یا طولانی مدت مجلس و یا دولت هم‌راستا نیست که گاهی این هم‌راستا نبودن باعث آفت و اسراف می‌شود. سازمان برنامه و بودجه یا سازمان بودجه کشور چه جایگاهی در کشور دارد؟ سیاست‌های کلی چه می‌گویند، برنامه‌های پنج‌ساله و برنامه و بودجه هم‌راستا نیستند.

وقتی یک وزارتخانه داشته باشیم شورای هماهنگی نداریم، ولی اگر دو وزارتخانه شد، شورای هماهنگی می‌خواهیم. همچنین اگر سه وزارتخانه شد 6 کمیته هماهنگی لازم است. چهار وزارتخانه، نیازمند حدود دوازده کمیته هماهنگی است. وقتی بیست وزارتخانه وجود داشته باشد، نیازمند هزار شورا و کمیسیون و کمیته هماهنگی است. وقتی از بیست وزارتخانه به بیست و یک برسیم، ممکن است به هزار و چهارصد برسیم. افزایش یک نهاد، چهار صد کمیته هماهنگی را اضافه می‌کند و با ایجاد یک دستگاه یا سازمان به مجموعه نهادهای کشور اضافه شود، برای هماهنگی باید چهارصد کمیته هماهنگی اضافه کنیم تا بتواند سیاست‌های خود را اجرا کند. تعدد نهادها به صورت نمایی نیازمند شوراهای هماهنگی می‌شویم.

فارس: آیا نتایج پژوهش‌های خود را در اختیار مراجعی همچون مجلس و یا مرکز پژوهش‌های مجلس و یا سازمان‌ها و نهادهایی که اشکالاتی در سطح آیین‌نامه‌ای و یا قوانین دارند قرار می‌دهید؟ و جلساتی در این زمینه گذاشته شود.

قائمی: در این خصوص کاری که ما انجام داده‌ایم ما دو همایش بزرگ برگزار کردیم. همایش ملی اول که حکمرانی گام اول انقلاب را بررسی کرده‌ایم و در همایش دوم بحث دولت‌سازی اسلامی مورد توجه قرار گرفت. در همایش‌ها بنا بر این است که مسائل و محورهای همایش با کمک دستگاه‌های اجرایی یعنی وزارتخانه‌ها و نهادهای پژوهشی، دانشگاهی و دانشکده‌ها بررسی شود و از گفتمان و دیالوگ شکل‌گیری و نهایتا تجویز و مستخرج شود.

 

۲ همایش بزرگ برای نخبگان برگزار شده‌است

در همایش اول به تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نامه زدیم که تعداد قابل توجهی از آنها در این همایش شرکت کردند. همچنین در همایش دوم تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نامه‌زده شد که به تعداد قابل توجهی در این همایش شرکت کردند و پنل‌هایی را برای ما طراحی کردند. همچنین اندیشکده‌ها،‌ دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور نامه زدیم. در همایش سال گذشته موفق شدیم حدود ۶۰ پنل در یک هفته داشته باشیم که با حضور نخبگان و نخبگان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاهی به بحث و بررسی گذاشته شود. همچنینی در حوزه استانی در ۱۵ استان توانستیم این کار را توسعه دهیم. پژوهش‌گاه‌ها و معاونت‌های وزارتخانه‌ها حضور یافتند، عملکرد وزارتخانه‌ها مورد بررسی قرار گرفت، تجربه خوب و موفقی بود که در همایش سوم که با موضوع حکمرانی مردم‌پایه خواهد بود.

 

نیاز سنجی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام می‌شود

یکی از معضلات حکمرانی این بوده که نتوانسته حکمرانی مردم را تسری داده و الگو دهیم. بنای مدرسه بر این است که تعامل و ارتباط وسیعی با دستگاه‌های دولتی داشته باشد، از بالاترین سطح تا پایین‌ترین حوزه و آن بدین شکل است که ما هر دوره‌ای را که می‌خواهیم انجام دهیم ابتدا بررسی مسائل را با حضور خود آن دستگاه انجام داده و این نیازسنجی با حضور سازمان، وزارتخانه و یا دستگاه مربوطه انجام پذیرد.

 

خبرگزاری فارس کاندیدا‌ را با برنامه‌هایی که دارد شناسایی کند

غضنفری: پیشنهاد ما به خبرگزاری فارس این است که در سایت جایی را برای هر کاندیدا مشخص کنند تا بدین صورت مشخص شود کدام کاندیدا برنامه دارد؛‌ دوم این که از متخصصین جامعه بخواهند برنامه‌های کاندیداها را مرور کرده و به صورت فنی تحلیل کنند که آیا برنامه وی موفق خواهد بود یا نه؟ خبرگزاری فارس پیشتاز این فرهنگ شود که کاندیدا را با برنامه‌هایی که دارد شناسایی کنند. برای شناخت کاندیداها نیاز است تا در باره کرونا با استفاده از فضای مجازی برنامه‌های کاندیداها شناسایی و معرفی شود. مدرسه حکمرانی شهید بهشتی در استفاده از فضای مجازی در زمان انتخابات و آموزش‌های خود به حکمران‌ها پیشتاز بوده است و حتی کنفرانس‌ها و همایش‌های خود را به صورت مجازی برگزار کرده است و قبول داریم که نباید آموزش تحت فشار کرونا تعطیل شود. حتی می‌توانیم در این مورد با خبرگزاری فارس همکاری‌هایی داشته باشیم. لازم است بنیان‌های آن در فضای مجازی توسعه یابد.

 

کاندیداها نیاز به تالارهای گفت‌وگوی ملی دارند

قبل از به وجود آمدن کلاب هاوس در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی یک تالار گفت‌وگو پیش بینی شده بود که در آن کاندیداها می‌توانستند حرف‌های خود را بزنند، اما با راه اندازی کلاب هاوس حجم زیادی از کاندیداها گفت‌وگو‌های خود را از طریق آن ثبت کرده‌اند که با استفاده از امکانات و فناوری و هوش مصنوعی تمام رفتارهای سیاسی را می‌توان حدس زد که در انتخابات تأثیرگذار است. این گونه تالارها لازم است ملی باشد و نباید وابسته به کشور دیگری باشد. مدرسه شهید بهشتی در این مورد پیشتاز بود.

فارس: در طرح‌های توسعه‌ای فارس من پیش بینی‌هایی برای وعده‌هایی که توسط مسؤولان داده شده،‌ وجود دارد و خبرنگار پیگیر این وعده‌ها خواهد بود که در یکی دو ماه آینده رونمایی خواهد شد.

حمزه‌لو: بحث آموزش و پژوهش در مدرسه حکمرانی هم به عنوان علم نویی به آن توجه شده است که با این علم هنوز ادبیات آن ایجاد نشده است و باید روی آن پژوهش و کار شود و بتوانیم در بحث حکمرانی مردم را هم مورد توجه قرار داده و آموزش‌هایی را برای آنها تعریف کنیم. اصولا مردم بر اساس اطلاعات سطحی در انتخابات شرکت کرده و به کاندیدای خود رأی می‌دهند.

آزمایشگاه حکمرانی قوانین و مقرارت را قبل از اجرا صحت‌سنجی‌ می‌کند

ما در مدرسه حکمرانی آزمایشگاه حکمرانی را در دست راه‌اندازی داریم. آزمایشگاه حکمرانی مؤسسه‌ای است که قوانین و مقرراتی را که قرار است تصویب شود، قبل از اجرا به بوته آزمایش گذارد و چند و چون این موضوع را صحت سنجی کرده و حاصل آن قانون را احصا می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که این قانون چه نتایج و حوادثی را در پی خود خواهد داشت. چون حکم بعضی از حکمران‌ها در سطح قانون نیست، اما صحبت آنها همچون یک قانون قلمداد می‌شود و می‌تواند بر زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته باشد.

وی ادامه داد: صحبت یک رئیس جمهور ممکن است زندگی یک جامعه را تغییر دهد. وقتی قانونی می‌خواهد اجرا شود ابتدا نیازمند مطالبه‌گری مردم است. در مرحله بعدی قوانین در موقع اجرا باید به بوته آزمایش گذاشته شود. کارشناسی شده و با پردازش داده‌ها از سطح جامعه و صاحب نظران و هوش مصنوعی خروجی خوب به ما دهد چون در غیر این صورت معایب آن می‌تواند برای جامعه هزینه داشته باشد. این یکی از برنامه‌هایی است که مدرسه حکمرانی به دنبال آن است که هرچه زودتر به کمک حکمرانان و دستگاه‌های اجرایی بیاید. در موضوع پشتیبانی تمام کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

 

تا پایان سال۴۰ تا ۵۰ کتاب رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد

حدود 150 نشست در بستر فضای مجازی همزمان ۵ تا ۶ پنل به صورت مجازی برگزار می‌شد و توانایی پشتیبانی آن را داشتیم. تمام این نشست‌ها ثبت و ضبط شده و اسناد آن آرشیو شده و پس انداز شده است. این اسناد به صورت صوتی و تصویری نگهداری می‌شود. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۴۰ تا ۵۰ عنوان کتاب حکمرانی منتشر کرده و به صورت رایگان از طریق سایت مدرسه حکمرانی در اختیار مردم قرار دهیم.

ما به دنبال فعالیت عام المنفعه هستیم و هیچ درآمدزایی هم تعریف نکرده‌ایم چون وظیفه داریم اطلاعات خود را در اختیار مردم قرار دهیم و تاکنون برای کلاس‌ها هیچ گونه پولی دریافت نشده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول