اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

انقلاب در تولید رادیاتورهای خنک کننده با استفاده از آلیاژ منیزیم

تمامی خودروها و وسایل برقی به استفاده از سیستم های خنک کننده نیاز دارند که بسیار سنگین و گران هستند. اما استفاده از یک آلیاژ جدید منیزیم وزن این سیستم ها را تا یک سوم کاهش می دهد.

انقلاب در تولید رادیاتورهای خنک کننده با استفاده از آلیاژ منیزیم

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، سیستم های خنک کننده خودرو معمولا از جنس آهن، فولاد یا آلومینیوم هستند و وزن زیادی دارند. دانشمندان با استفاده از چند نوع آلیاژ منیزیم موفق شده اند تا یک سوم از وزن سیستم های مذکور بکاهند.

این سیستم جدید خنک کننده با همکاری شرکت ال جی و دانشگاه ملی علم و فناوری روسیه ساخته شده و با استفاده از آن می توان رادیاتورها و ظرف های دفع گرمای جدیدی تولید کرد.

پیش از این هم تلاش شده بود از منیزیم بدین منظور استفاده شود. اما مشکل آن بود که هنگام گرم شدن و قرار گرفتن منیزیم در معرض هوا ، این فلز مشتعل می شود. برای حل این مشکل ترکیباتی از کلسیم و ایتریوم به منیزیم افزوده می شود که احتمال اشتعال آن را کاهش دهد.

ترکیبات یادشده در مقایسه با برخی ترکیبات دیگر که معمولا به منیزیم افزوده می شوند، مانند نئودیمیم ، لانتانیم و توریم ارزان تر هستند. با افزوده شدن سیلیسیم، روی و کلسیم به این مجموعه رسانایی و مقاومت آن بیشتر می شود. البته اگر به جای این سه ترکیب از روی ، ایتریوم و زیرکونیوم در کنار منیزیم استفاده شود، رسانایی گرمایی کمی پایین تر می آید، اما استحکام کلی آلیاژ بیشتر می شود. هنوز برای تولید انبوه این اختراع جدید برنامه ریزی انجام نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول