اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

هفته هرمزگان فرصتی برای گفتن از عشق و نجابت مردمان این دیار است/ اثربخشی فرهنگ ما تا قلب آفریقا هم دیده می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: ما رگه‌های تمدن خویش را تا جنوب خلیج فارس و حتی تا قلب آفریقا هم می‌بینیم. بندرگاه‌ها در حقیقتا در ذات خویش همین ویژگی را دارند که علاوه بر باراندازی کالا، باراندازی از فرهنگ، آواز، موسیقی، پوشش و ... نیز بوده است.

هفته هرمزگان فرصتی برای گفتن از عشق و نجابت مردمان این دیار است/ اثربخشی فرهنگ ما تا قلب آفریقا هم دیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رضا کمالی زرکانی در ویژه‌برنامه هفته هرمزگان که بر بستر تلویزیون‌های اینترنتی این استان پخش می‌شد، اظهار کرد: هفته هرمزگان از 4 تا 10 اردیبهشت‌ماه نام‌گذاری شده است و فرصت و ظرفیتی است تا این استان را هم به خودمان و هم به هرمزگان نشینان و هم به دیگر استان‌ها و حتی دیگر کشورها معرفی کنیم.

وی با تقدیر از موافقت و همراهی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و استاندار هرمزگان در نام‌گذاری این موعد زمانی به نام هفته هرمزگان، عنوان داشت: به نظرمان رسید که هرمزگان علی رغم تمامی ظرفیت‌ها از منابع انسانی تا منابع و ذخایر انسانی و گردشگری و ... نقصی وجود داشت که عدم معرفی مناسب و درست آن بود.

هفته هرمزگان متعلق به همه هرمزگان نشینان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ادامه داد: این هفته متعلق به همه هرمزگانی‌ها، هرمزگان نشینان و همه آنهایی است که دل‌شان برای رشد و پیشرفت این خطه می‌تپد است و ما معرفی هرمزگان را در این هفته فقط محدود به مرزهای این استان و کشور نمی‌دانیم و امیدواریم بتوانیم در دوره‌های متعدد برگزاری این هفته، فرصت‌ها و ظرفیت‌های این استان را به دنیا معرفی کنیم تا زمینه رشد و پیشرفت آن بیش از پیش فراهم شود.

 

 

کمالی زرکانی خاطرنشان کرد: یک روزی در تهران، حتی گویش هرمزگان را نیز کسی نمی‌شناخت و برخی در مرکز کشور گمان می‌کردند که آنچه ناصر عبدالهی افغانی می‌خواند اما به همت هنرمندان اصیل هرمزگان و مردم خوب هرمزگان نظیر ناصر عبدالهی و رضا صادقی و ... این گویش در سطح کشور نمایان شد.

اقتصاد فقط بشکه‌های نفت نیست

وی به تنوع پوشش و گویش در هرمزگان به عنوان یک ظرفیت عظیم فرهنگی یاد کرد و گفت: در فرهنگ وایکینگی در اسکاندیناوی هزاران فیلم و اثر موسیقیایی و ... پیرامون فرهنگ خویش ساخته‌اند و اقتصاد فقط بشکه‌های نفت نیست بلکه می‌تواند فرهنگ، اندیشه، موسیقی، گویش، گردشگری و ... هم اقتصاد باشد و همین ظرفیت‌ها به چرخش اقتصادی کمک کنند.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بسیار علاقمندیم که این برنامه‌های هفته هرمزگان در تک تک روستاهای هرمزگان در سال‌های آینده برگزار شود و هزاران هزار هرمزگانی به وجود خویش در این استان ببالند.

فرهنگ ما سرشار از عشق است...

زرکانی ادامه داد: فرهنگ ما سرشار عشق است. در بخشی از فرهنگ ساحل‌نشینان هرمزگان، وقتی جوان‌ها به دریا می‌روند، در بازگشت از صید ابتدا سطل ماهی پیران خویش را که در ساحل چشم‌انتظار آنان بودند، پر می‌کنند و این یعنی عشق. همان چیزی که در وجود مردمان این دیار نهادینه شده است.

وی با یادکردی از کارلوس و استاد ابراهیم منصفی (موسیقیدانان دهه‌های گذشته هرمزگان)، گفت: ما سازهای بادی خاصی در استان داریم که در زمان آغاز استفاده از آنها در استان هنوز در گستره ایران شناخته شده نبودند و این‌ها نشان از پیشتازی فرهنگ موسیقیایی هرمزگان دارد و این‌ها همه سرمایه است.

هرمزگان باراندازی از فرهنگ و موسیقی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در ادامه گفت: هر کدام از ما به عنوان یک هرمزگانی باید به عنوان سرمایه انسانی استان، همیشه رو به جلو حرکت کنیم و توقفی نداشته باشیم. ما افتخار به آنانی می‌کنیم که هرمزگانی نبوده‌اند اما به رشد و توسعه و بالندگی و رفع محرومیت‌های این استان کمک کردند.

وی اثرگذاری تمدن هرمزگانی بر حوزه‌های پیرامونی را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این فرهنگ در شمال و جنوب خلیج فارس جاری است و ما رگه‌های تمدن خویش را تا جنوب خلیج فارس و حتی تا قلب آفریقا هم می‌بینیم. بندرگاه‌ها در حقیقتا در ذات خویش همین ویژگی را دارند که علاوه بر باراندازی کالا، باراندازی از فرهنگ، آواز، موسیقی، پوشش و ... نیز بوده است.

 

 

کمالی از تنگه هرمز به عنوان تنگه دوستی و مودت یاد کرد و بیان داشت: اثربخشی فرهنگ ما می‌تواند در ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز جاری شود و بتوانیم از این ظرفیت به تقویت دوستی و همدلی در منطقه نیز بهره بگیریم و ذات اصیل ایرانی را به نمایش بگذاریم.

وی از دکتر کامرانی و دکتر فرهادی نیز به عنوان نخبگان ماندگار در تاریخ هرمزگان یاد کرد و گفت: یکی از کارکردهای مهم این هفته فرهنگی معرفی چهره‌های موفق علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی است و طی شب‌های آینده نیز در قالب ویژه‌برنامه‌های متنوع دیگر این شخصیت‌ها بیش از پیش به مردم عزیز استان معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/ 88055

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول