اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

بانویی که با نخ و سوزن‌ برای 800 نفر اشتغال ایجاد کرد

شهین شهرکی یکی از هنرمندان صنعت سوزن‌دوزی است که سابقه فعالیت طولانی در این هنر زیبا دارد، او با همت و تلاش برای بیش از 800 نفر اشتغال ایجاد کرده و محصولات خود را به کشورهای مختلف صادرمی‌کند.

بانویی که با نخ و سوزن‌ برای 800 نفر اشتغال ایجاد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سوزن دوزی، به عنوان هویت و اصالت زنان بلوچ در سیستان و بلوچستان است و کمتر بانوی بلوچی را در این منطقه می‌توان یافت که با این هنر آشنایی نداشته باشد.

هر دختر بلوچ از سنین کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه‌داری، موظف به فرا گرفتن سوزن دوزی نیز است و به سبب دخالتی که سلیقه‌های گوناگون در تهیه نوارهای سوزن دوزی دارد، می‌توان طرح‌ها و نقش های متنوع و اصیل سوزن دوزی را در منطقه بلوچستان مشاهده کرد.

هنر سوزن دوزی در اکثر شهر‌های سیستان و بلوچستان وجود دارد اما ایرانشهر به دلیل تعداد کارگاه‌های بیشتر، کیفیت سوزن دوزی و تکنیک‌های متداول در آن به عنوان شهر ملی سوزن دوزی انتخاب شده است.

وجود چهره‌های سرشناس سوزن دوزی در ایرانشهر به ویژه مهتاب نوروزی که از شهرت جهانی برخوردار است تاثیر بسزایی در ملی شدن این شهرستان داشت.

 

 

یکی از صنعتگران و سوزن دوزان برجسته و کارآفرین در سیستان و بلوچستان شهین شهرکی است که در اکثر نقاط سیستان و بلوچستان نسبت آموزش سوزن دوزی به بانوان اقدام کرده و شهرت ملی دارد.

مشروح گفت‌وگوی فارس با شهین شهرکی یکی از هنرمندان صنایع دستی سوزن دوزی را در زیر می‌خوانیم.

 

فارس: از چه سالی به سوزن دوزی مشغول شدید؟

 از ۱۲ سالگی شروع به کار کردم و در هنرستان در رشته دوخت تجارت خواندم، سپس در شهرستان سرباز به شغل معلمی مشغول شدم و در این منطقه تجربه بیشتری در زمینه سوزن دوزی کسب کردم.

فارس: چرا به فکر تاسیس تعاونی افتادید؟

براساس فعالیت‌هایی که با همکاری روستاییان انجام می‌دادم، سال ۷۵ به پیشنهاد یکی از آشنایان شرکت تعاونی زینب کبری(س) را در نوک آباد بمپور تاسیس کردم.

بعد از ۴ سال این شرکت تعاونی را به مردم منطقه واگذار کردم و در سال ۷۹ همزمان با خدمت در شغل معلمی با جدیت بیشتری شرکت تعاونی جدیدی در ایرانشهر تاسیس کردم که ۴۵ نفر عضو داشت.

تا سال ۸۷ که بازنشسته شدم این شرکت تعاونی که 45 نفر عضو داشت را با فعالیت بیشتری به بیش از ۱۰۰ نفر و سال ۹۰ به 300 و در سال ۹۲ به 400 نفر عضو رساندم.

فارس؟ آیا فعالیت هایتان محدود به جنوب سیستان و بلوچستان است؟

فعالیت های من محدود به جنوب استان نبود و تلاش کردم این هنر اصیل را در تمام نفاط استان آموزش دهم، در ادامه فعالیت ها در سال ۹۲ در منطقه دوست‌محمد هیرمند در شهرستان زابل یک فعالیتی را با رویکرد آموزش و تولید آغاز کردم.

 

فارس: تاکنون چه رتبه ها و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌اید؟ 

سال ۹۰ تعاونی برتر، سال 91، و ۹۲ تعاونی برتر ویژه بانوان کشور و کارآفرین برتر استانی شدیم، همچنین تولید کنند برتر کشور در بین ۱۸ استان شدیم.

در سال ۹۵ تعداد نیروهای ما به ۵۰۰ نفر رسید که ۱۵۰ نفر از منطقه سیستان جذب شده بود، در این بین در بسیاری از نمایشگاه های استانی، کشوری و حتی بین‌المللی شرکت کردیم و رتبه‌هایی را هم کسب کردیم.

 

کسب اولین نشان یونسکو و نشان برتر ملی را در زمینه خامه دوزی

شرکت تعاونی ما اولین نشان یونسکو و نشان برتر ملی را در زمینه خامه دوری به دست آورد و در همان سال ۳ نشان ملی مرغوبیت را در رشته های سوزن دوزی و خامه دوزی کسب کردیم.

در سال ۹۶ و ۹۷ به کارهایمان نشان ملی اضافه شد و تا کنون ۸ نشان ملی مرغوبیت و ۲ نشان یونسکو داریم که یکی توسط دخترم مریم قادری کسب شد، ۳ نشان فجر داریم، سال ۹۸ با برند دوچ بلوچ تعاونی برتر در سطح کشور شدیم.

وی با اشاره به مشکلات می گوید: مشکلات و موانع کارهای تولیدی زیاد است از جمله صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و ...اما نمیشود منتظر بمانیم تا همه کارها را مسؤولان انجام بدهند این امر نه درست است نه انجام شدنی.

در حال حاضر حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ نفر نیرو داریم که اغلب منتظر هستند تا برای آنها سفارش بگیریم و یا دستمزدشان را بپردازیم.

وی می گوید: پیمانکار آموزشی میراث فرهنگی هستم و به مددجویان کمیته امداد که حدود ۶۰۰ نفر هستند هم آموزش میدهم و هم اشتغالشان را بر عهده دارم.

 

فارس: آیا محصولاتتان را به کشورهای مختلف هم ارسال می‌کنید؟

شهرکی با اشاره به اینکه تهرانی‌ها بیشتر از سوزن دوزی استقبال می‌کنند، بیان کرد: با همکاری اتاق تعاون محصولات سوزن دوزی را به کشورهای ترکیه و امارات صادر میکنم، قرار است برای فرانسه نیز یک سری تولیدات ارسال کنیم.

فارس: آیا کرونا بر روند کاری شما خلل وارد کرده است؟

کرونا و تحریم ها مشکلات زیادی را بوجود آورد و هیچ کمکی برای بهبود شرایط به تعاونی ما نشد، اما خودمان برای بهبود شرایط کرونایی اقدام به تولید ماسک‌های سوزن دوزی شده کردیم که برخی از آنها در گالری تهران موجود است و تقریبا حدود هزار ماسک در هر دو هفته تولید می‌کنیم.

فارس: حرف آخر

از مسؤولان انتظار داریم برای سوغات و هدایا بیشتر از صنایع دستی به ویژه سوزن دوزی استفاده کنند زیرا این کار کمک زیادی به فروش محصولات می‌کند و زمینه درآمدزایی برای صنعتگران فراهم می‌کند.

------------------

گفت‌وگو: راضیه مقیمی

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول