اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

چه زمانی تب کنکور می‌خوابد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر فقط ۱۰ درصد از داوطلبان رشته‌های پرطرفدار در کنکور شرکت کنند، تب کنکور در کشور می خوابد.

چه زمانی تب کنکور می‌خوابد؟

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه 147 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این جلسه گفت: موضوع ساماندهی کنکور در جلسه قبل شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و به نظر می‌رسد که کار تا نیمه راه جلو رفته است و سران قوا از این موضوع حمایت کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش اطمینان و امنیت و عمق یادگیری را با شیوه برگزاری امتحانات نهایی تأیید کرده است، افزود: در جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش نقش تعلیم و تربیت دارد و هدایت تحصیلی هم امری مهم است که آن را از کنکور جدا کرده‌ایم و تأثیر زیادی هم در کنکور دارد ولی آن را از طرح فعلی جدا کرده‌‌ایم.

* برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است

حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه اظهار کرد: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح بعد از جمع‌بندی نهایی باید به صحن شورای عالی برسد. بعد از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد.

وی افزود: موضوع عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم، دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته هم اکنون هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می شود. علاوه بر این برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصد مشخص شود تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم.

*  در برگزاری کنکور، استثنایی‌ترین کشور هستیم
 
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها نیز در این جلسه گفت: ایراد‌های جدی در بحث کنکور داریم و تغییر لازم است. تغییر هزینه‌ها و لرزش‌هایی دارد بنابراین باید به دنبال تغییر با کمترین هزینه و بیشترین عایدی برویم.

وی ادامه داد: در برگزاری کنکور، استثنایی‌ترین کشور هستیم و این سیستم متمرکز فقط در کشور ما وجود دارد. باید از تجربیات دیگر کشورها هم استفاده کنیم؛ بحث اثر وضعیت فعلی بر نظام تعلیم و تربیت باید جدی گرفته شود. این شیوه بر تمام جریان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اثر می‌گذارد. نظامی را طراحی کرده‌ایم که علم نما است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: جهت‌گیری جریان اصلی و نخبه آموزش و پرورش از کلاس هفتم و ورود به سمپاد در حال وقوع است و باید اقدامی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: باید مزایای کنکور حفظ شود و بحث‌های ترمیمی در نظر گرفته شود و حتی بحث پذیرش دانشگاه‌ها باید محتاطانه در چند سال اول رخ دهد و کمترین عوارض با بیشترین آورده را داشته باشد.

* چه زمانی تب کنکور می‌خوابد؟
 
عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ۹۰ درصد از کسانی که وارد دانشگاه می‌شوند بدون کنکور است و باید طرحی تهیه کنیم که حداقل ۷۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها اصلا در کنکور شرکت نکنند.

وی افزود: اگر فقط ۱۰ درصد متقاضی رشته‌های پر طرفدار در کنکور شرکت کنند، تب کنکور در کشور می خوابد. وقتی تمام داوطلبان (فارغ‌التحصیلان آموزش و پرورش) در کنکور شرکت کنند مشکلات ما حل شدنی نیست.

* آموزش و پرورش باید کسی را تحویل جامعه بدهد که توان اداره زندگی را داشته باشد

حسام الدین آشنا در این جلسه گفت: درصددیم با این طرح، مشکل رابطه آموزش و پرورش با آموزش عالی را حل کنیم. مسأله این است که تعدادی رشته محل با متقاضی بسیار بالایی داریم و برای حل این مسأله این طرح را ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با اجرای طرح ۶۰ +۴۰ یک امتحان تستی را به یک امتحان تستی ـ تشریحی تبدیل می‌کنیم؛ ویژگی این طرح این است که باید سه سال تحصیل دانش آموز را بسنجد، استاندارد و اعتبار دارد و به جای تأثیر ۳۰ درصد مثبت معدل، تاثیر ۶۰ درصد مطلق معدل اعمال شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور توضیح داد: آموزش و پرورش به جز آموزش رشته‌های مختلف تحصیلی باید کسی را تحویل جامعه بدهند که توان اداره زندگی را داشته باشد.

*  در کنکور با تراز شدن رتبه‌ها، مشکل تفاوت معدل‌ها حل می‌شود

ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اعلام کردند که مسؤولان آموزش و پرورش برای کنکور تدبیری بیندیشند که این جمله نشان‌دهنده اهمیت از بین بردن آسیب‌های موجود است.

وی ادامه داد: از نظر اجرایی، اقداماتی باید انجام شود که قابل اجراست. بحث محرومیت و عدالت با اجرای طرح ساماندهی کنکور مورد اهمیت است که در کنکور با تراز شدن رتبه‌ها این مشکل تفاوت معدل‌ها حل می‌شود؛ در این طرح پیش بینی شده که بحث امتحانات نهایی و سنجش و پذیرش باید در ستاد نقشه جامع علمی کشور مصوب شود.

سوزنچی اظهار کرد: اگر عزم اجرای این سیاست را داشته باشیم با سیاست‌هایی، طرح ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون قابلیت اجرا دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع بندی جلسه گفت: یک کمیته سه نهاده تشکیل شود و از سازمان سنجش و رئیس آن، ستاد نقشه جامع علمی کشور و مسؤولان آموزش و پرورش در آن حضور داشته باشند تا ابهامات موجود در این طرح برطرف شود ولی سیاست‌‌های کلانی که روی آن جمع‌بندی شده است، حفظ شوند و تغییری در آنها داده نشود و ابهاماتی که وجود دارد نیز برطرف شود.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول