اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مذاکرت وین؛ دست برتر با کیست؟

بنظر راقم برجام گرچه بظاهر بدنبال محروم کردن ایران از امکانات هسته‌ای است اما در مراحل بعدی آمریکا بدنبال از بین بردن قدرت بازدارندگی و خصوصا قدرت موشکی ایران است. بایدن با ایراد چنین مواضعی حتی خواستار کنشگران تازه ای همچون عربستان و امارات در مذاکرت هم شده است.

مذاکرت وین؛ دست برتر با کیست؟

خبرگزاری فارس لرستان، میلا شرفی کنشر سیاسی در خصوص مذاکرات هسته‌ای یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشته است که در زیر آمده است:

در ادبیات حقوق و روابط بین الملل، مذاکره، روند داوطلبانۀ تبادل پیشنهادهای صریح طرف‌ها، به منظور رسیدن به توافق مطلق یا نسبی، دائم یا موقت است. مذاکره با اهداف گوناگون می‌تواند میان طرف‌ها صورت گیرد.

با این حال صرف نظر از مذاکراتی که در آن یک طرف به دلیل برتری مطلق، تمامی نتایج مذاکرات را به طرف دیگر تحمیل می‌کند (اگر بتوان نام آن را مذاکره گذارد)، هدف از این تبادل اغلب رسیدن به نفع و وضعیت مطلوب برای طرف‌های مذاکره خواهد بود.

در چنین مذاکراتی برای دستیابی به نفع بیشتر هر طرفی سعی دارد تا از ابزارهایی بهره گیرد تا در زمان مذاکره دست برتر را داشته باشد تا بدین صورت بتواند امتیازهای بیشتری را از طرف مقابل بگیرد.حال با توجه به مذاکرات وین باید به تحلیل سیاست چند ماهه اخیر دولتمردان ایران بپردازیم تا مشخص شود که در مذاکرات اخیر آیا ایران دست برتر را دارد؟

در قبال سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران دولت جمهوری اسلامی سیاست صبر استراتژیک را در پیش گرفت که البته می‌توان گفت با اتخاذ تاکتیک نه جنگ نه مذاکره توانست با توجه به تحمل فشارهای اقتصادی و چالش‌های معیشتی بوجود آمده و حتی مدیریت ترور فرمانده پیروز محور مقاومت در عین حال  قدرت بدنه اجتماعی مردم را دربرخورد با  بحران های کلان سیاسی و اقتصادی  بوجود آمده نشان دهد.

اما پس از پیروزی دولت بایدن بنظر ادامه دادن سیاست صبر استراتژیک خطای راهبردی دولت تدبیر در مواجهه با طرف مقابل می‌باشد. ترور شهید فخری زاده نشان داد که آمریکا و اسرائیل برآوردشان این بوده که ایران همچنان این سیاست را دنبال می‌کند.

بنظر می رسد ادامه استراتژی صبر و شکیبایی در چند ماهه اخیر از سوی رئیس جمهور روحانی و البته جناب ظریف بعنوان شخص اول دیپلماسی در ایران فضا را برای بایدن به طوری آماده کرده اند که بایدن با دست برتر از جمله تحریم بی سابقه دوره ترامپ، کاهش روحیه افکار عمومی ناشی از ترور دانشمندان و برجام عمل نکرده در مرحله ای قرار گیرد که می تواند پای میز مذاکره کاملا دست برتر را داشته باشد در حالی که ایران هم اکنون توشه خاصی برای مذاکره در اختیار ندارد!

حتی آقایان دیپلمات از طرح مجلس برای بالا بردن قدرت چانه زنی و تقویت مواضع ایران در مذاکرات هم بهره نبردند تا جایی که شاهد این موضوع باشیم که دست برتر مذاکرات با دیپلمات های ایرانی نباشد.طرح ادعایی گام به گام آمریکایی ها برای بازگشت به برجام و تکرار این موضع توسط کاخ سفید در چند روز اخیر و البته عجله رئیس جمهور روحانی برای رسیدن به توافق (برای تقویت جایگاه اجتماعی حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو) همه نشان از دست برتر طرف مقابل در میز مذاکرات وین را دارد.

اما بنظر راقم برجام گرچه بظاهر بدنبال محروم کردن ایران از امکانات هسته‌ای است اما در مراحل بعدی آمریکا بدنبال از بین بردن قدرت بازدارندگی و خصوصا قدرت موشکی ایران است. بایدن با ایراد چنین مواضعی حتی خواستار کنشگران تازه ای همچون عربستان و امارات در مذاکرت هم شده است.

هدف اولیه برجام خلع سلاح ابدی ایران است سپس بدنبال خلع سلاح نامتعارف است مرحله بعد از آن نابودی قدرت سایبری ایران و بنظر بعد از آن نابودی قدرت ماهواره ای و فضایی است. بنابراین برجام هایی که مطرح می شود ضلع مرکزی یک مثلث که همان امنیت ما است را هدف قرار داده است. 

 به هر حال این سوال پیش می آید که مذاکرات وین برای دستیابی به چه نتیجه‌ای است؟
برجام؟!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول