اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

آینده بورس را می توان پیش بینی کرد؟/ دولت بورس را هم معطل «اقتصاد شرطی» گذاشت

در روزهایی که اکثر نمادها در بازار سرمایه قرمزپوس هستند، هیچ حمایتی از بورس صورت نمی گیرد و این مساله سبب شده برخی گره خوردن بورس به توافق احتمالی در مذاکرات وین را دلیل این عدم حمایت دولت از بورس بدانند.

آینده بورس را می توان پیش بینی کرد؟/ دولت بورس را هم معطل «اقتصاد شرطی» گذاشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس و بازار سرمایه این روزها حال و هوای خوبی ندارد و بسیاری از سهامداران در حال خارج کردن پول های خود از این بازار هستند. سال 99 که بسیاری از کارشناسان آن را سالی عجیب می دانند می توانست به یکی از بهترین سال ها برای بازار سرمایه تبدیل شود، اما تدبیر دولت این سال را به یکی از بدترین سال های بورس تبدیل کرد.

* 3 بخش بازار در سال 99

بازار در سال 99 را می توان به 3 بخش تقسیم کرد. بخش نخست از ابتدای سال تا اواسط مرداد که شاخص کل حدود 4 برابر شد و به سقف تاریخی خود در دو میلیون و صد هزار واحد رسید.

بخش دوم را به می توان از اواسط مرداد تا اواسط آبان دانست که در این مدت شاخص کل با افتی تاریخی و 45 درصدی به عدد یک میلیون و صد هزار واحد رسید.

بخش سوم آن نیز از آذرماه تا پایان سال می باشد که نوسان و جدال بین سهام های بزرگ و شاخص ساز با نمادهای کوچک بازار را شاهد بوده ایم.

البته از ابتدای اسفندماه و با تغییر محدودیت متقارن دامنه نوسان به دامنه نامتقارن بازار سرمایه به یک حالت رکود بی سابقه وارد شده است که می توان گفت در دو ماه اسفند 99 و فروردین سال جاری تنها یک روز سهامداران حقیقی مجاب به ورود پول به بازار شده اند و در باقی روزها پول از بازار خارج شده است.

* آینده بازار چه خواهد شد؟

اما سوالی که شاید ذهن بسیاری از سهامداران را همچنان به خود مشغول کرده، آینده این بازار است؟ افت قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ چه ریسک و فرصت‌هایی پیش روی بازار قرار دارد و در این شرایط چه گروه‌هایی از پتانسیل بیشتری برای خرید برخوردارند؟

البته برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که اعتماد به بازار سرمایه باز نگردد، نمی توان شاهد رونق دوباره بورس بود. البته عده ای دیگری نیز مسائل سیاسی مانند مذاکرات کشور در حوزه احیای برجام را در این زمینه بسیار موثر می دانند.

سهم های مختلف در بازار سرمایه این رزوها در پایین ترین قیمت های خود در حال معامله هستند. البته این نکته را نیز باید گفت که حجم معاملات روزانه در بازار سرمایه به شدت کاهش یافته است. کاهش معاملات در بازار سرمایه رکود موجود در این بازار را با عمق بیشتری مواجه کرده است.

* تحرکات مثبت تنها یک روز دوام می آورد

افزایش قیمت محصولات در سیمانی ها، تغییر نرخ تسعیر ارز در بانک ها و اخباری از این دست که در گذشته می توانست قیمت نمادها را برای چند هفته یا چند ماه افزایش دهد، تنها توانسته است بازار سرمایه را برای یک روز آن هم در همان صنعتی که پیرامون ان اخبار منتشر شده است، سبز کند.

به عبارت دیگر، گرچه برخی تحرکات مثبت، شاخص کل بورس را در پایان معاملات برخی روزها سبز می کند؛ اما این سبزپوشی دوام چندانی نداشته و نهایتا بعد از گذشت یک تا دو روز بازار به روند منفی روزهای قبل خود باز می گردد.

عدم واکنش به اخبار مثبت و منفی در ماه های گذشته تنها یک دلیل می تواند داشته باشد. این مساله به شرطی شدن بورس نسبت به برجام و مذاکرات اخیر در حوزه لغو تحریم ها ارتباط دارد.

* حمایت دولت از بورس وابسته به احیای برجام

دولت نیز با دانستن این مساله حمایتی از بازار سرمایه انجام نمی دهد تا با رخ دادن توافق احتمالی همزمان حمایت خود را از بورس انجام دهد تا همه چیز را به مذاکرات و احیای برجام گره بزند.

تغییر رویکرد دولت در این زمینه می تواند بازار را تا حدود زیادی از شرطی شدن که هیچ نتیجه ای ندارد، نجات دهد. دولت به دلیل شرطی سازی اقتصاد به برجام شکست سختی در مدیریت اقتصاد ملی خورده است و باز هم می خواهد آزموده قبلی خود را در این زمینه استفاده کند.

* استمرار وضعیت فعلی بازار یا تغییر جهت؟

وضعیت فعلی بازار چندان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌ توان مانند گذشته از روند بازار تحلیل داشت و یا بر اساس تحلیل تکنیکال و بنیادی، بازار را مورد ارزیابی دقیقی قرار داد. براساس مفروضات موجود و از چند ماه پیش، پیش‌ بینی ‌ها و تحلیل‌ هایی انجام می گیرد که در اکثر مواقع با اشتباه همراه است. اما در وضعبت فعلی، با ایجاد دامنه نوسان نامتقارن و اصرار سازمان بورس مبنی بر درست بودن این تصمیم و تغییر منفی 2 به منفی 3 باید به این نکته اشاره کرده که بسیاری از سهامداران با این مصوبات سازمان بورس تنها به فکر خروج از بورس هستند و دیگری تمایلی به سرمایه گذاری در بازار سرمایه ندارند.

محدودیت دامنه نوسان و نامتقارن کردن آن از جمله تصمیمات غلطی بوده است که از همان ابتدا کارشناسان بر نادرست بودن آن تاکید داشتند. کارشناسان بازار سرمایه هفته های آینده را نیز همین‌گونه پیش‌بینی‌ می‌کنند و معتقدند با توجه به عدم‌تغییر سیاست‌ دامنه نوسان نامتقارن، ابهامات مذاکرات هسته‌ای و همچنین نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار نمی‌رود وضعیت بازار تغییر خاصی داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول