اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن «کووایران»/ ورود یک میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا در ماه جاری

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از تحویل یک میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا با عنوان کووایران برکت در اردیبهشت به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: تا پایان تابستان 50 میلیون دز واکسن را تحویل ملت ایران خواهیم داد.

آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن «کووایران»/ ورود یک میلیون دُز واکسن ایرانی کرونا در ماه جاری

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مرحله سوم اجرای کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان «کوو ایران برکت» امروز آغاز شد. 

در فاز سوم 20 هزار داوطلب برای انجام کارآزمایی مرحله سوم ثبت‌نام کردند. در مرحله سوم مینو محرز به عنوان اولین فرد در این کارآزمایی بالینی شرکت کرد.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این مراسم با اشاره به تهیه و اکسن کوو ایران، بیان داشت: فکر می‌کردیم از خرداد به تولید انبوه برسیم اما این اتفاق در اردیبهشت صورت گرفت و مرتب خطوط تولیدی ما در حال پیشرفت است و حتماً در اردیبهشت یک‌میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا این وزارتخانه خود اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی ادامه داد: در خردادماه 3 تا 3.5 میلیون دز به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد، ضمن اینکه در تیرماه 12 میلیون دز آماده تحویل خواهیم داشت و در مردادماه این عدد را به 20 میلیون دز افزایش می‌دهیم، یعنی می‌توانیم ماهانه 20 تا 25 میلیون دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت دهیم.

مخبر خاطرنشان کرد: از مرداد به بعد بین 20 تا 25 میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و فکر می‌کنیم تا پایان مرداد این عدد را به 30 میلیون دز واکسن برسانیم که تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد. 

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  افزود: تا پایان تابستان 50 میلیون دز واکسن را تحویل ملت ایران خواهیم داد. 

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و علی‌اکبر امیرزرگر استاد ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی‌تهران سه داوطلبی بودند که امروز واکسن را تزریق کردند.

شهریاری رئیس کمیسون بهداشت مجلس پس از تزریق واکسن درجمع خبرنگاران گفت: ستاد اجرایی فرمان امام با ورود به حوزه تولید واکسن و موفقیت در ساخت "کوو ایران برکت" کاربسیار بزرگی انجام داد که باعث افتخار ایران و ایرانی شد.

وی افزود: از ابتدا اعلام کردم واکسن خارجی نخواهم زد و روزی که واکسن ایرانی بیاید تزریق میکنم، در فاز دوم تست انسانی این واکسن هم داوطلب بودم اما پذیرفته نشدم.

رئیس کمیسیون بهداشت تأکید کرد: با اطمینان به مردم میگویم واکسن کوو ایران برکت از ایمن‌ترین واکسن‌های تولیدشده در دنیاست و امیدوارم هرچه زودتر با پایان مطالعات بالینی، به دست مردم برسد ودراین زمینه هم از دنیا بی‌نیاز شویم.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پس از دریافت واکسن گفت:با افتخار میگویم واکسن ایرانی زدم و به مردم هم قول میدهم ایمن‌تر ازاین واکسن پیدا نخواهند کرد و با خیال راحت میتوانند ازاین واکسن استفاده کنند.

مسئول نظارت بر مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت افزود: کوو ایران برکت نخستین واکسن ایرانی است که به مرحله تزریق انسانی فازسوم رسیده است.
مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام نیز پس از تزریق واکسن به 3 داوطلب اول با حضور درجمع خبرنگاران گفت: باوجود ظالمانه‌ترین تحریمها، توانستیم زودتر از موعد پیش‌بینی شده به تولید انبوه واکسن کرونا برسیم و هم اکنون خطوط تولید واکسن با تلاش شبانه‌روزی دانشمندان دارویی ما، یکی یکی فعال میشوند و به ظرفیت تولید افزوده میشود.

وی درخصوص میزان تولید در بزرگترین کارخانه تولید واکسن در منطقه گفت:ظرف مدت بسیار کوتاهی توانستیم خط نیمه‌صنعتی و صنعتی را طراحی و تجهیزات بسیار پیچیده آن را با استفاده از توان جوانان نخبه کشور راه‌اندازی کنیم و اعلام میکنیم در اردیبهشت‌ماه یک میلیون دوز واکسن کرونا را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

وی افزود: در خرداد ۳ میلیون دوز، در تیر ۱۰ تا ۱۲ میلیون ، در مرداد 12 تا 15 و تا شهریورماه امسال درمجموع بیش از ۳۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تحویل مردم خواهیم داد که این عدد با توجه به تولید سایر واکسن‌های ایرانی تا آن زمان، میتواند نیاز داخلی کشور برای واکسیناسیون عمومی را تأمین کند.

مخبر درپاسخ به سئوال خبرنگاری درخصوص شایعه توقف تولید واکسن کوو ایران برکت در مرحله صنعتی گفت: به مشکل خوردن روند تولید انبوه واکسن کذب است ودر هفته‌های اخیر توفیقات چشمگیری دراین زمینه داشته‌ایم که خارج از تصور ما بود و مردم خواهند دید که در اردیبهشت یک میلیون دوز تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه تلاش سایر گروههای دارویی این ستاد هم گفت: از ابتدای ورودمان به عرصه تولید واکسن، از ۶ مسیر علمی برای تولید واکسن کرونا تلاش کردیم که یک مسیر امروز به گام نهایی رسید و هر ۵ مسیر دیگر هم به مرحله تست انسانی رسیده‌اند و به زودی مطالعات بالینی آنها هم آغاز خواهند شد و تا پایان سال کار رابه جایی خواهیم رساند که مردم برای تزریق واکسن بتوانند بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنند.

وی درخصوص شیوه انجام فازسوم مطالعات بالینی هم عنوان کرد: در این فاز واکسن در 6 شهر تهران، کرج، شیراز ، اصفهان، مشهد و بوشهر برروی 20 هزار نفر افراد 18 تا 75 سال تزریق میشود و نتایج آن برای وزارت بهداشت ارسال میشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول