اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

فرافکنی؛ آفت حل مشکل مرغ در استان فارس

اگرچه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، اما پیشینه عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه معیشتی، به ویژه در استان فارس و با توجه به تورم بیش از ۷۰ درصدی اقلام خوراکی در سال ۹۹ رویه ای خلاف این توصیه عقلانی را نشان می دهد.

فرافکنی؛ آفت حل مشکل مرغ در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، وضعیت مرغ در استان فارس مشتی از خروار مشکلات معیشتی استان است که جسم معاش مردم را فرسوده و مستهلک کرده و گاهی حال آن را به احتضار می رساند.

در سلسله یاداشت های اقتصادی قبلی خبرگزاری فارس با عنوان «حکایت بی سر و سامان مرغ در استان فارس» و «قرارگاه بدون مرغ استان فارس» به اختصار و به تفصیل، به واکاوی وضعیت فعلی مرغ در استان پرداخته شد که خروجی آن را جز در عدم تدبیر و پیش بینی مسئولان امر در موضوع مشکلات جاری مرغ نمی توان مشاهده کرد.

اگر چه خبرگزاری فارس آمادگی خود را برای انتشار توضیحات کارشناسانه مبتنی بر واقعیات و نه آمار مدیران مربوطه، خواه جهاد کشاورزی یا معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس به عنوان متولی ستاد مرغ در استان اعلام نمود اما آنچه شد، دریغ از کمترین توضیحی؛ پس در یادداشت پیش رو موضوعات دیگری مطرح می گردد و همچنان پاسخ مناسب و در شأن شهروند استان فارسی را از سوی متولیان امر، جهت تنویر افکار عمومی به انتظار می نشینیم.

با بررسی علل کاهش جوجه ریزی در استان، آنچه به عنوان مهم‌ترین موضوع خودنمایی می کند، کمیت و کیفیت تأمین نهاده های طیور بر تولید مرغ مرغداران است؛ از یک سو با ادعای مدیران جهاد کشاورزی مبنی بر تأمین کامل نهاده های یارانه ای روبرو هستیم و از سوی دیگر با ادعای مرغداران مبنی بر نبود نهاده مذکور و در صورت وجود، نهاده بی کیفیت طیور روبرو می باشیم.

اگر چه خبرگزاری فارس یک طرفه به قاضی نرفته و عدم تمکین مرغدار جهت استفاده از حمایت های دولتی را در نظر گرفته و نامطلوب تلقی می نماید، اما این پرسش را پیش روی خود می بیند که مقام ناظر بر کار و فعالیت مرغداران چه کسی است؟ به عبارت دقیق تر اینکه، مرغدار برای آغاز فعالیت خود از کدام دستگاه مجوز فعالیت می گیرد؟

اما آنچه این روزها موضوع مشکلات مرغ را جالب توجه تر می نماید، ادعای اخیر مدیر توسعه و بازرگانی جهاد کشاورزی فارس است که از کشتار بیش از ۴۰۰ تن مرغ در روزهای گذشته و تأمین بیش از نیاز مردم استان و سپس از ناپدید شدن مرغ پس از کشتار خبر می دهد و در ادامه درخواست کمک ایشان از دستگاه های نظارتی برای پیگری موضوع؛ اگر چه این استدعا قرینه ای بر ضعف مدیران جهاد کشاورزی استان فارس در مدیریت مرغ است، اما چرا در سال های گذشته که عاملین کشتار مرغ با فراوانی روبرو بوده اند، این ناپدید شدن مرغ محقق نمی گردید؟

آیا در سال های گذشته، کلیه امورات مربوط به مرغ کشتار شده از مسیر توزیع کنندگان رسمی صورت می گرفته است؟ آیا تمامی مرغ تولیدی استان در زنجیره صورت گرفته و به صورت مویرگی توزیع می شده است؟

اگر چه با بررسی قرائن، گلوگاه مشکلات مرغ در استان فارس همچنان در موضوع تأمین مرغ زنده می باشد، اما مشاهده قیمت های بالاتر از قیمت بازار، چرایی قیمت بالاتر از قیمت مصوب مرغ را پیش روی نگارنده قرار می دهد؛ خواه در موضوع مرغ زنده و خواه در موضوع مرغ کشتار شده اندک در فضای بازار.

در متون اقتصادی و در پی واکاوی علت افزایش قیمت، کمبود عرضه و یا افزایش تقاضا به عنوان منشأ علل افزایش قیمت مطرح می گردد که با فرض عرضه به هنگام و کافی، این پرسش مطرح می گردد که افزایش تقاضای مرغ در استان فارس ناشی از چیست؟ آیا عدم تأمین تقاضای مصرف کننده و انباشت تقاضا عامل افزایش قیمت نمی باشد؟

پس باز نقطه اول رخ نمایی می کند که همچنان در تأمین مرغ بازار مشکلاتی وجود دارد. به نظر آنچه این روزها به تلاش مدیران جهاد و متولیان ستاد مرغ با هدایت معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برای رفع مشکل مرغ می باید اضافه می گردد، دوری از فرافکنی و عذرخواهی از مردم شریف استان فارس است.

خبرگزاری فارس به اتکای سلسله یادداشت های پیشین و رصد اخبار و گزارشات رسانه ها و با توجه به روزمرگی مدیران استان فارس در حوزه معیشت و به ویژه مرغ، به اطلاع مسئولان محترم می رساند که با توجه به مبنای ۳۵۰۰ تومانی جوجه یک روزه برای تأمین مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی، این نهاده تولید با اوضاع مساعدی همراه نبوده و جوجه یک روزه (در صورت وجود) با قیمت های به مراتب بالاتر از ۳۵۰۰ تومان به دست مرغدار می رسد و در آینده مجددا مشکلات در تأمین مرغ و در صورت رسیدن به بازار، با قیمت های بیشتر از قیمت مصوب مرغ کشتار شده روبرو خواهیم بود، در صورت صلاحدید کمر همتتان را برای پیشگیری از مشکل محکم کنید.

مدیر روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس در توضیح کمبود مرغ در بازار و سخنان مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی استان مبنی بر کشتار بیش از نیاز مرغ و ناپدید شدنش در باز گفت: بر اساس مصوبه قرارگاه مرغ جهاد کشاورزی تنها تا تامین مرغ و تحویل آن به کشتارگاه مسوول است و پس از آن مسوول نظارت سازمان است.

علیرضا واحدی‌پور با اشاره به وجود تناقض در قیمت‌ها گفت: شاهد هستیم که مرغ حتی بیش از نیاز تولید و به کشتارگاه تحویل داده می‌شود اما در ادامه شاهد کمبود مرغ در بازار هستیم که علل مختلفی دارد.

وی با اشاره به تقاضای رستوران ها با قیمت بیشتر گفت: رستوران‌ها روزانه متقاضی ۱۳۰ تن مرغ هستند و گاهی حاضرند با قیمت بیشتر بخرند، از آن طرف وفتی قیمت فیله مرغ چند برابر است، فروشنده مرغ را به صورت فیله یا بسته‌بندی می‌فروشد.

واحدی‌پور تاکید کرد: پس مرغ تولید می‌شود اما نیاز به نظارت جدی‌تری در توزیع و عرضه به بازار است که باید توسط صمت و تعزیرات صورت گیرد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول