اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

می‌توان با راهبرد « تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» تورم و تحریم را کنترل کرد/ مشکلات مردم ناشی از ضعف تدبیر و ناکارآمدی مسئولان است

استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مشکلات مردم ناشی از ضعف تدبیر و ناکارآمدی برخی مسئولان است، گفت: مانع‌ زدایی‌ها و پشتیبانی‌ از تولید از طریق حکمروایی خوب و توسعه درونزا، موجب خنثی سازی تحریم ها می‌شود.

می‌توان با راهبرد « تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» تورم و تحریم را کنترل کرد/ مشکلات مردم ناشی از ضعف تدبیر و ناکارآمدی مسئولان است

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس- کامران شیرازی: مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در سال های اخیر باعث شد تا کارشناسان و اساتید دانشگاه به بررسی چرایی ایجاد این مشکلات بپردازند و برای حل این مشکلات هم راهکارهایی ارائه کنند.

بسیاری از کارشناسان و اساتید معتقدند مشکلات کشور به خصوص مشکلات اقتصادی راهکار دارد و می توان با یک برنامه ریزی مناسب این مشکلات را از میان برداشت. این اساتید همچنین اعتقاد دارند که ناکارآمدی برخی مسئولان موجب شده تا تحریم ها روی اقتصاد تاثیر بگذارد و اگر مدیریت درستی باشد می توان تحریم ها را تا حد زیادی بی اثر کرد.

علی شماعی استاد دانشگاه خوارزمی هم از اساتیدی است که طی سال‌های گذشته به بررسی مشکلات و مسائل اقتصادی پرداخته و راهکارهای خوب بسیاری را هم برای حل این مشکلات ارائه کرده است. برای همین با این استاد دانشگاه درباره کنترل تورم و تحریم و راهکارهایی که برای مقابله با تحریم ها و کنترل تورم و در نهایت حل مشکلات اقتصادی وجود دارد، به گفت و گو نشستیم که مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

* کنترل تورم و تحریم از طریق راهبرد "تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها"  شدنی است

علی شماعی استاد دانشگاه خوارزمی در این گفت وگو به خبرنگار فارس گفت: اولین گام برای کنترل تورم و تحریم دستیابی به قدرت اقتصادی و سیاسی از طریق سیاستگذاری مناسب و حکمروایی خوب در کشور است.

وی ادامه داد: سیاست داخلی مناسب یعنی فن و هنر یا علم شناخت امکانات و بهره وری مناسب از منابع انسانی و طبیعی زمینه ساز حکمروایی خوب می شود. برای اجرایی شدن سیاست های مناسب و توسعه درونزا و خنثی سازی تحریم ها، حکمروایی خوب ضروری است. متاسفانه در ایران بویژه در یک دهه اخیر بسیار کم مورد توجه بوده است.

 

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: راهبرد حمایت از تولید که موجب کنترل تورم، تحریم و قدرت سیاسی و بین المللی می شود، بسیار متعدد و متنوع است، بخشی از مهمترین این راهبردها که با  الگوی مناسب توسعه درونزا قابل اجراست عبارتند از ایجاد و توسعه شرکت های خصوصی تولید و صادرات؛ سهولت دریافت مجوزهای کسب‌وکار؛ ثبات مقررات و رویه‌های اجرایی تولید؛ تامین امنیت سرمایه‌گذاری و امنیت اقتصادی برای کارآفرینان؛ تضمین حقوق مالکیت با توسعه دادسراهای مجهز و کارآمد؛ ارتقاءظرفیت‌های کارآفرینی افراد و شرکت های تولیدی و شفافیت و رقابت در تولید و تسهیل ورود به کسب‌وکار برای همه مردم.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از این راهبردها هم عبارت است از اصلاح و گسترش عرضه مستقیم کالا و خدمات و نظارت هوشمندانه بر سیستم عرضه کالا و خدمات و کاهش دست واسطه ها؛ بهره گیری از فناوری‌های برتر و تجاری‌سازی و شبکه سازی تجارت و برند سازی تولید؛ ارتقاء و گسترش دیپلماسی متعادل و متوازن و تنش زدایی با جهان به ویژه دیپلماسی خوب و پایدار با کشورهای همسایه و منطقه‌ای و کل جهان از طریق سفرا و رایزن‌های متخصص و کارآمد؛ رسمی شدن کسب‌وکارها و ساماندهی بخش غیررسمی اقتصاد.

شماعی ادامه داد: تسهیل در مقررات پرداخت بیمه‌های تامین اجتماعی؛ کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد؛ افزایش هزینه فعالیت‌های سفته‌بازانه و سوداگرانه همانند سرمایه‌گذاری در ارز، سکه، املاک و غیره؛ کاهش هزینه های جاری دولت؛ شامل حامل های انرژی در سازمان ها و کارخانه های دولتی که مصرف بالایی دارند هم بخش دیگری از این راهبردها هست که با آن می توان از تولید حمایت و پشتیبانی کرد.

* چالش ها و مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم ناشی از ضعف تدبیر و ناکارآمدی حکمروایی مسئولان است

استاد دانشگاه خوارزمی یادآور شد: طی بیش از 40 سال اخیر با بررسی حکمروایی دولت های در مسند قدرت که تقریبا 30 سال  تفکرات و سیاست های گروه چپ یا اصلاح طلب و حدود 10 سال گروه راست یا اصول گرا مدیریت اجرایی کشور را در اختیار داشتند، می توان گفت که ضعف در حکمروایی خوب طی این سالها در ایران موجب سقوط سرمایه‌گذاری و کاهش رشد تولید و وابستگی به اقتصاد تک محصولی خام فروشی نفت، کاهش تولید و کاهش تسهیلات تولید به نفع سفته‌بازی و چاپ پول و تزریق زیاد پول موجب کاهش ارزش پول ملی شده است.

وی گفت: همچنین قوانین اقتصاد دولتی که غالباً تورم زاست، چاپ پول زیاد توسط بانک مرکزی و انتشار زیاد پول در جامعه به جای تولید، افزایش میزان خروج سرمایه های مادی از جمله طلا و جواهر، سکه و ارز و سرمایه گذاری در خارج از کشور، ضعف در مدیریت ساخت و ساز و کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز در همین چند سال اخیر موجب رشد ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن طی سالهای 1392 تا 1400 شد، کوچک شدن سفره‌ مردم ایجاد شکاف طبقاتی و کاهش بی رویه شاخص بورس، ضعف در اجرای راهکارهای حمایت از تولید، از دست رفتن سرمایه های اقتصادی و اجتماعی مردم همگی ناشی از مدیران ناکارآمد و رانت خوار است که مسئولیت را به عنوان یک طعمه برای قدرت طلبی و ثروت اندوزی خود و خانواده و باند خود قرار داده اند.

* مسائلی که موجب تورم و تاثیر بیشتر تحریم بر زندگی مردم شده است

وی اظهار داشت: اقتصاد خام فروشی منابع، بویژه نفت، انحصار طلبی دولتمردان و مسولان رانت خوار به جای اقتصاد مردمی و رونق تولید موجب تورم و تاثیر بیشتر تحریم بر زندگی مردم شده است، که حتی بالاترین میزان مهاجرت متخصصین وجوانان تحصیل کرده به خارج از کشور و تشدید دو قطبی شدن جامعه را بدنبال داشته است. بنابر این باید در حکمروایی کشور تجدید نظر شود...

* حکمروایی خوب،  پشتیبانی و حمایت از تولید مهمترین راهبرد کنترل تورم، خنثی سازی تحریم ها و ارتقاء ارزش پول ملی است

این استاد دانشگاه درباره این سوال که حکمروایی خوب چیست؟ گفت: حکمروایی خوب توجه به تناسب و تخصص، کارایی و شایستگی تمام مدیران و کارکنان، وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت، اثر بخشی، شفافیت، اجماع محوری، مشارکت، قانون مداری، عدالت محوری در تمام فعالیت ها اقتصادی و اجتماعی که باید از طریق مدیران و کارشناسان در هر دستگاهی محقق شود.

 

 

وی با بیان اینکه  حکمروایی خوب،  پشتیبانی و حمایت از تولید مهمترین راهبرد کنترل تورم، خنثی سازی تحریم ها و ارتقاء ارزش پول ملی است، گفت: مثلا یکی از عوامل و زمینه های حکمروایی خوب کشور وظیفه شناسی و مسولیت پذیری مسولان از جمله مدیران مجریه، قوه مقننه و قضاییه و عمل به وظایف خود و خدمتگزار مردم و کشور بدانند. اما در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما وظیفه شناسی و عمل به وظایف با بهانه گیری بسیار ضعیف است. 

شماعی یادآور شد: برخی از مسولان و مدیران می گویند، اختیار نداریم! نمی گذارند! نمی شود! نمی توانیم! و پاسخگو نیستند... این به گردن آن و آن به گردن دیگری می اندازد... باید شرح وظایف و برنامه ها مشخص و پاسخگو بودن و اجرا کردن قوانین برای هر مسئولی با توجه به وظایف تعریف شده مورد توجه قرار گیرد. کار نشد ندارد. می توانیم...

* در مذاکرات و قراردادهای بین المللی که توسط مسولان انجام می شود، غرب زدگی و شرق زدگی آنها موجب ضرر و زیان  مردم و کشور نشود

وی در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: برای قدرت سیاسی و اقتصادی در درجه اول باید به فکر حکمروایی خوب و توسعه از درون و رونق تولید و خنثی سازی تحریم ها باشیم. مذاکره بدون انجام این فرایند به نتیجه مطلوبی نمی رسد.

شماعی ادامه داد: در مذاکرات و قراردادهای بین المللی که توسط مسولان انجام می شود، غرب زدگی و شرق زدگی آنها نباید موجب ضرر و زیان  مردم و کشور شود.

این استاد دانشگاه افزود: در چند دهه اخیر کشورهای استعمارگر و یکجانبه گرا از جمله آمریکا سلاح مخربی در دست گرفته اند که با کمترین درگیری بیشترین خسارت را به کشورهای دیگر وارد می سازند، از  جمله حمله نظامی، کودتا، جنگ و ترور توسط گروههای نیابتی، تحریم و ارعاب و اگر نتوانستند به اهدافشان برسند از طریق خرید زمان و یا فرسایشی کردن و خلع سلاح تدریجی طرف مقابل یا مواردی از این دست با حمایت سازمان های بین المللی، فشار رسانه‌ای، انتشار شایعات، فشار اقتصادی، فریب مردم و حضور نیروهای نفوذی در مسولان کشور مورد نظر تا آن را وادار به مذاکره کنند.

 

 

وی گفت: این شیوه بیشتر توسط آمریکایی ها استفاده می شود و آنها پس از انجام مذاکره معاهده ای را با طرف مقابل امضاء می‌کنند. معاهدات در نظام حقوقی آمریکا به دو روش تصویب می‌شود؛ یکی از طریق کنگره و دیگری بر اساس الگوی موافقت نامه اجرایی. طبق اصل دوم قانون اساسی آمریکا و قانون اختیارات اقتصادی رئیس جمهور در شرایط اضطراری خروج از پیمان نامه ها یکی از اختیارات روسای جمهور آمریکاست. بنابر این بعید نیست به تعهدات پایبند نباشند و به بهانه هایی از تعهدات خارج می شوند. دولتمردان مواظب فتنه ها باشند.

* برای آمریکایی ها امضای هیچ مقامی پای توافق مانع عهد شکنی نیست!

شماعی اضافه کرد: موارد نقض معاهدات دولت های آمریکا؛ نقض معاهده صلح بین متجاوزان امریکایی و بومیان قاره آمریکا، خروج از توافق هسته ای کره شمالی و آمریکا توسط جورج بوش، اجرایی نکردن پیمان های کیوتو، اساسنامه روم، کنوانسیون بین المللی کار، خروج از توافقنامه ژنو ،معاهدات حذف تبعیض علیه زنان، کنوانسیون ملل متحد در مورد حقوق دریاها، پیمان نامه حقوق کودک، خروج از برجام، خروج از پیمان اقیانوس آرام ،خروج از توافق پاریس، خروج از یونسکو، خروج پیمان اقیانوس آرام خروج از توافق نیویورک، خروج از شورای حقوق بشر و دهها مورد عهد شکنی دیگر ثابت می کند مذاکره و معاهده سلاح خطرناکی است که در دست حکومت آمریکاست که تا هر زمان به هدفشان رسیدند آن را نقض می کنند.

وی گفت: برای آمریکایی ها امضای هیچ مقامی پای عهدنامه یا  تصویب پیمان نامه در مجلس سنا یا تضمین یا واسطه گری سازمان های بین المللی مانع عهد شکنی نیست!

* مسئولان و دولتمردان راهبردهای حمایت از تولید و توسعه درونی و حکمروایی خوب و الگوهای خوب توسعه در جهان را بکار گیرند

وی با بیان اینکه  مسئولان و دولتمردان می توانند راهبردهای حمایت از تولید و توسعه درونی و حکمروایی خوب و الگوهای خوب توسعه در جهان را بکار گیرند، گفت: راهکارهای خنثی سازی تحریم ها بسیار متعدد و متنوع اند از جمله؛ کاهش تزریق پول و مهار تورم، پشتیبانی و بستر سازی تولید از طریق جلوگیری از احتکار زمین توسط بخش حقیقی و حقوقی و زمین خواران،  بکار گیری  زمین و کاهش قیمت زمین، مسکن و اجاره بها برای تولید، توسعه شرکت های کار آفرین برای کاهش بیکاری، جذب سرمایه های سر گردان برای توسعه کسب وکار، مدیریت مناسب توزیع و عرضه کالاها، شفافیت برنامه های دخل و خرج اقتصاد، کنترل و کاهش خام فروشی نفت و گاز و منابع معدنی و خروج از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: همچنین ارتقاء جایگاه بین‌المللی کشور از طریق تجاری سازی تولید، مقابله با فساد، بستر سازی ازدواج جوانان و اشتغال آنها، شفافیت اموال و حقوق مسولان، مبارزه با رانت خواری و دزدی‌ها و سوءاستفاده برخی از نزدیکان مسئولان بلند‌پایه دولتی، عدم به کارگیری جاسوسان و نفوذی ها در مراکز حساس تصمیم‌ساز و برنامه ریز، توجه بیشتر به طرح ها و برنامه ریزی های توسعه ای و تولیدی، پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی... با حکمروایی خوب موجب خنثی سازی تحریم ها و ارتقاء ارزش پول ملی می شود.

* زیربنای برنامه ریزی و مدیریت در اختیار داشتن آمار و اطلاعات دقیق و بروز است

شماعی تاکید کرد: ایجاد سیستم اطلاعاتی جامع از زمین، مسکن و دارایی تمام افراد ضروری است. این بانک اطلاعاتی جامع، کامل و دقیق از اوضاع املاک و مسکن و شفافیت بازار زمین و مسکن و دریافت مالیات باز دارنده از احتکار کنندگان و دلالان مسکن اولین اقدام ضروری است. شفاف سازی نظام مالی و سرمایه ای مالیات، درآمد و هزینه کردن سرمایه ها و نظارت دقیق برهزینه کردن بودجه کشور ضروری است.

وی گفت: مدیریت زمین برای تامین مسکن و توسعه شهر و روستا و احداث و توسعه شهرها و شهرک های جدید کشاورزی و صنعتی ضروری است. ساخت این شهرها و شهرکهای جدید در قالب  ضوابط شهر سازی و طرح های توسعه و عمران کشور و برخوردار از فرصتهای اشتغال در داخل و پیرامون تمام شهرها ضروری است.

شماعی یادآور شد: توسعه سیستم‌های تامین آب برای مناطق مختلف کشور از طریق انتقال آب، تصفیه و نمک‌زدایی و کمک به چرخه آب در بستر جغرافیایی ایران به منظور توسعه کشاورزی، صنعت و  فعالیت خدماتی. بویژه در سواحل جنوبی و نیمه جنوبی ایران ضروری است.

* افزایش تراکم ساختمانی و تشویق به بلند مرتبه سازی

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تشویق به بلندمرتبه سازی در برخی مناطق برای افزایش عرضه مسکن مناسب به دلیل کمبود زمین و حفاظت و صیانت از زمین های کشاورزی و استفاده بهتر و بیشتر از زمین و کاهش تخریب زمینهای مرتعی، جنگلی و خاکهای صنعتی، بلند مرتبه سازی ضروری است. همچنین به منظور کاهش حجم هزینه های شبکه های زیربنایی، کاهش مسافرت های درون شهری، امکان نور گیری از فضا و استفاده از ارتفاع بالا و خلق چشم اندازهای زیبای شهری، البته با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در برخی ازمناطق و نواحی و محلات شهری بلند مرتبه سازی بسیار ضروری است.

وی گفت: اصلاح قوانین ساخت و ساز و مناسب سازی و بروز رسانی و صنعتی سازی مسکن به ویژه برای بافت های فرسوده با مشارکت مردم برای تامین بی مسکنان و اقشار محروم وتسهیل گری با دادن امتیاز و خدمات لازم از طرف دولت و شهرداری ها و دستگاهها برای مقرون به صرفه شدن ساخت و ساز و نوسازی و باز آفرینی بافت های فرسوده به مردم بسیار ضروری است.

شماعی تاکید کرد: واگذاری و تفویض اختیارات به مدیران محلی و مدیریت یکپارچه در شهر های کوچک و متوسط با نظارت استانداران، فرماندارایها، بخشداریها، شهرداران هر شهر و روستا ضروری است. با همکاری مسؤلین دستگاهها و سازمانهای ذیربط و انجمن ها و گروههای مردم نهاد محلی مسایل و مشکلات تولید در تمام زمینه ها را راحتتر و سریعتر می توان حل و فصل کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد و حمایت از شرکتهای تعاونی و تولیدی در تمام زمینه ها از جمله مسکن برای کارکنان دولتی و گروههای مردمی در غالب شرکتها و تعاونی تولیدی بسیار مقرون به صرفه و مناسب است.

 

 

این استاد دانشگاه گفت: نظام بهره‌برداری بهینه و بهره وری پایدار از منابع و ذخایر معدنی, جلوگیری از خام‌فروشی هدر ندادن نفت، گاز و سایر منابع و ذخایر معدنی بسیار ضروری است. تولید و بهره وری متنوع صدها فرآورده نفتی و پتروشیمی و معدنی و مصالح ساختمانی که به خوبی از آنها بهروری نداریم در اشتغالزایی و تجاری سازی اقتصاد ضروری است.

وی ادامه داد: توسعه تولید محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی، صنعتی گلخانه ای و خدماتی به عنوان یک کشور صادر کننده به بازارهای همسایگی  از جمله 15 کشور همسایه که بیش  از 500 میلیون نفر جمعیت دارند و در زمان تحریم ها با ما روابط تجاری داشتند و همچنین ایجاد اتحادیه های فراگیر و کارآمد منطقه ای با محور قرار دادن همسایگان و اتحادیه های منطقه ای و جهانی و تجارت شبکه ای بین المللی از طریق شرکت های تولیدی و صادراتی موجب خنثی سازی تحریم ها شویم و صدها راهکار اجرایی که مرد عمل می خواهد...

* باید افرادی مسئولیت بپذیرند که برنامه های مدون و توسعه ای برای کشور داشته باشند

شماعی خاطرنشان کرد: باید افرادی مسولیت بپذیرند که برنامه های مدون و توسعه ای برای کشور داشته باشند و توانایی سیاستگذاری، اجرا، مدیریت و پاسخگوی مسائل و نیازها ی مردم باشند. مردم با انتخاب مسئولین کارآمد می توانند کشوری تولید کننده و توسعه یافته داشته باشند. جامعه توسعه یافته، با مشارکت فکری و نظارت و همکاری مردم و نخبگان و مسئولین شایسته و با کارآمدی و پرکاری محقق می شود نه با ناکارآمدی، کم کاری و خرابکاری و...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول