اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

دستور استاندار گیلان برای تسریع در روند احداث سد شفارود

استاندار گیلان با تأکید بر تسریع درروند احداث سد شفارود در گیلان گفت: باید از فرصت فصل‌های بهار و تابستان، برای جبران عقب‌ماندگی سه‌ماهه اجرای این پروژه استفاده شود.

دستور استاندار گیلان برای تسریع در روند احداث سد شفارود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در حاشیه بازدید از روند تکمیل پروژه سد مخزنی شفارود شهرستان رضوانشهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اغلب امکان نگهداری از ۵۰ درصد بارش‌های گیلان وجود ندارد، اظهار کرد: گیلان به لحاظ بارش نزولات آسمانی دارای رتبه برتر کشور است ولی علیرغم این موارد به دلایلی ازجمله عدم وجود امکانات نگهداری آب حاصل از بارش باران و برف در گیلان، ۵۰ درصد این بارش‌های به‌صورت روان آب خارج می‌شوند.

وی‌ ساخت سد را مهم‌ترین عامل در نگهداری آب‌های حاصل از بارندگی دانست و گفت: در این مدت شاهد کاهش بارندگی‌ها در کوتاه‌مدت و بلندمدت بودیم، لذا ایجاد سدها و مخازن نگهداری آب در ابعاد و شاخص‌های گوناگون همچون سدهای شفارود، پلرود، لاستیکی و آب بندان‌ها مطمئن‌ترین راهکار در نگه‌داری آب است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اهمیت سد شفارود در نگه‌داری و توزیع آب به لحاظ حجم ذخیره‌سازی، بیان کرد: با تسریع درروند اجرایی این پروژه و تکمیل آن، شاهد تحقق هدف‌گذاری‌ها پیرامون تأمین آب‌های آشامیدنی، کشاورزی پایین‌دست و نیز بهره‌برداری زیست‌محیطی خواهیم بود لذا امیدوارم با بهره‌برداری از سد شفارود، برخی نگرانی‌ها برای تأمین آب آشامیدنی در مواقع مواجهه با خشک‌سالی یا کمبود بارش مرتفع شود.

زارع با اشاره به مشکلات تأمین سیمان درروند اجرای ساخت سد شفارود تصریح کرد: اقدامات اجرایی و جدی احداث این سد از دو سال پیش آغازشده و در سال گذشته شاهد پیشرفت فیزیکی قابل‌توجه این پروژه بودیم اما طی سه ماه اخیر بر مبنای مشکلات تأمین سیمان با کندی روند اجرایی مواجه بوده و در همین راستا اقدامات لازم اتخاذ می‌شود.

وی با تأکید بر تسریع درروند احداث سد شفارود در گیلان افزود: باید از فرصت فصل‌های بهار و تابستان، برای جبران عقب‌ماندگی سه‌ماهه اجرای این پروژه استفاده شود.

به‌ گزارش فارس، سد مخزنی شفارود در شش کیلومتری غرب مرکز شهرستان رضوانشهر با حدود ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی، جهت تأمین آب کشاورزی، صنعت، شرب و تولید انرژی در حال احداث است که شامل تأمین آب موردنیاز کشاورزی به مقدار ۴۵۵ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب موردنیاز حفظ محیط‌زیست ۳۳.۸ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب شرب شهرهای رضوانشهر، پره سر، تالش و ماسال ۲۳ میلیون مترمکعب در سال، تأمین آب موردنیاز صنایع به مقدار ۱۰ میلیون مترمکعب در سال، تولید انرژی برق‌آبی ۲۵.۳ گیگاوات ساعت متوسط سالیانه، سطح زیر کشت ۳.۴۵۰ هکتار است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول