اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اکران ۳ مستند در سینماهای «هنر و تجربه»/ جشنواره فیلم زمین برگزار می‌شود

۳ فیلم مستند «خنده در تاریکی»، «شهر سوخته» و «کیارستمی و عصای گمشده» به صورت آنلاین اکران می‌شوند.

اکران ۳ مستند در سینماهای «هنر و تجربه»/ جشنواره فیلم زمین برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در ادامه اکران فیلم‌های هنروتجربه در صفحه ویژه در پلتفرم هاشور، فیلم‌های مستند «خنده در تاریکی» ساخته مژگان خالقی، «شهر سوخته» ساخته ناصر پویش و «کیارستمی و عصای گمشده» ساخته محمودرضا ثانی از چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به نمایش آنلاین درمی‌آیند.

«خنده در تاریکی» مستندی درباره سیر تحولات تاریخ تئاتر اصفهان از آغاز تا امروز است که دی‌ماه 98 در سینماهای هنروتجربه اکران شد.

در این فیلم چهره‌هایی همچون علی رفیعی، رضا ارحام صدر، نصرت الله وحدت، کیومرث پوراحمد، پرویز ممنون، جهانبخش سلطانی، ژاله رجایی، ناصر کوشان و نیکید میرزاییانس و… به روایت تاریخ تئاتر اصفهان پرداخته‌اند و زنده‌یاد پرویز پورحسینی گویندگی گفتارمتن آن را برعهده داشته است.

مستند «شهر سوخته» درباره منطقه شهر سوخته زابل است؛ شهری که یکی از بلندترین تمدن‌های دوران سپیده‌دم تاریخ را داشته‌است. کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در این شهر صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «همزمان با کاوش باستان شناسی در شهر سوخته صدایی از اعماق خاک شنیده می‌شود. فیلم در حالی که همراه با باستان‌شناسان به روایت گزارشی و لحظه به لحظه از کاوش‌ها می‌پردازد، موازی با آن به جستجوی صدا در اعماق خاک و به اعماق تاریخ می‌رود تا با مردم کهنسال شهر سوخته همراه شود…». «شهر سوخته» مردادماه ۱۳۹۹ روی پرده سینماهای هنروتجربه رفت.

مستند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان، از شهریورماه سال گذشته روی پرده سینماهای هنروتجربه بود.

این مستند روایتی از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما است که کارگردان آن پیش از ساخت این مستند بلند، کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» را تالیف کرده بود. این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه و در ایران و آمریکا چاپ و توزیع ‌شده است.

اکران آنلاین هنروتجربه اواخر بهمن‌ماه با ۲ مستند «کودتای ۵۳» ساخته تقی امیرانی و «قصه بولوار» ساخته داود اشرفی در هاشور آغاز شد و با آغاز سال ۱۴۰۰ سه فیلم «چی چکا» ساخته رها فریدی، «بی گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و «وقتی پروانه شدم» ساخته آرش زارع به آن‌ها اضافه شدند.

 

 

* برگزاری جشنواره فیلم زمین

جشنواره فیلم زمین  به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با نمایش بهترین آثار در زمینه توسعه پایدار و حفاظت از منابع و با همکاری هنرمندان، کارشناسان و فعالان شاخص و برگزیده کشور و همراهی سازمان ها و نهادهای دست‌اندرکار توسعه برگزار خواهد شد.
موضوع محوری این دوره از جشنواره که به علت همه‌گیری کووید به صورت کاملا مجازی و بر پلتفرم هاشور و در سطح ملی برگزار خواهد شد، زن، خانواده، خانه و توسعه پایدار اعلام شده است.
 جشنواره زمین با برد ملی و فراملی و با هدف اشاعه فرهنگ، سبک زندگی و منش مدیریتی مبتنی بر «توســعه پایـدار» و جهت حمایت از هنرمندان و فیلمسازانی که در عرصه‌های گوناگون مرتبط با این مقوله فعالیت می‌کنند، بنیان گذاشته شده است. این جشنواره که عضو شبکه بین‌المللی جشنواره‌های فیلم سبز (Green Film Network) است به صورت کاملا مستقل در بخش خصوصی و توسط موسسه فرهنگی- هنری اردیبهشت عودلاجان و سازمان مردم نهاد تمدن سبز هنرمندان حامی محیط‌زیست برگزار می‌شود. 
بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم زمین شامل مسابقه فیلم داستانی بلند (بیش از ۴۰ دقیقه)، فیلم داستانی کوتاه (کمتر از ۴۰ دقیقه)، فیلم مستند بلند (بیش از ۴۰ دقیقه)، فیلم مستند کوتاه (تا ۴۰ دقیقه)، فیلم تجربی (زمان آزاد) و فیلم پویانمایی (زمان آزاد) خواهد بود.
علاوه بر بخش رقابتی، جلسات تخصصی و کارگاه‌های علمی، فرهنگی- اجتماعی و آموزشی مرتبط با موضوع جشنواره و فیلم‌ها، نمایش کلیپ‌ها و فیلم‌های ویژه مرتبط با موضوع محوری جشنواره، شناسایی، معرفی و تجلیل از فعالیت‌ها و طرح‌های موفق و مؤثر مشارکتی سمن‌ها و جوامع محلی در زمینه توسعه پایدار با لوح تقدیر و نشان ویژه  «محمدتقی فرور»، معرفی و ایجاد پویش‌های تبلیغاتی، مشارکتی و مردمی مرتبط با توسعه پایدار بخصوص در سطح خانه و خانواده، بخش‌های غیررقابتی و جنبی این رویداد فرهنگی محسوب می‌شوند.
جشنواره بین‌المللی فیلم زمین اولین جشنواره سینمایی و فرهنگی کشور است که به موضوع و چالش بزرگ امروز دنیا، یعنی توسعه پایدار و مقوله‌های زیرمجموعه آن همچون تاب آوری اجتماعی و سرزمینی و پایداری در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و در عین حال حفظ محیط زیست و منابع طبیعی می‌پردازد و تلاش دارد تا با پخش فیلم‌های آموزنده و برگزاری کارگاه‌ها و سمینار/ وبینارهای متنوع و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی گسترده، گام‌هایی جدی در جهت تحقق توسعه پایدار ایران بردارد.

 

 

* مدیر جدید روابط‌عمومی بنیاد سینمایی فارابی معرفی شد

آیین تکریم مدیر سابق و معارفه سرپرست جدید واحد «روابط عمومی» بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این آیین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اهدای لوح سپاس و هدایایی از خدمات پنج ساله «محمدرسول صادقی» قدردانی و در ادامه حکم انتصاب «میلاد شکرخواه» را به او اعطا کرد.

صادقی اخیراً با حکم حجت‌الله‌ ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران، به عنوان معاون فرهنگی این کمیسیون منصوب شده است.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول