اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

استفاده از ظرفیت‌های استان در کشت گیاهان دارویی/ 1400 گونه گیاهی شناسایی شده است

معاون بهبود گیاهان دارویی چهارمحال‌وبختیاری گفت: استفاده از ظرفیت طبیعت استان مهمترین فاکتور در کاشت گیاهان دارویی است و سعی داریم بیشتر از گیاهان دارویی استان نظیر مهلب، کرفس و ... استفاده شود.

استفاده از ظرفیت‌های استان در کشت گیاهان دارویی/ 1400 گونه گیاهی شناسایی شده است

حسین برزگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در خصوص اهمیت گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی یکی از منابع ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی ایران هستند که در صورت شناخت علمی، کشت، توسعه و بهره‌برداری صحیح می‌تواند نقش مهمی در سلامت جامعه، ‌اشتغالزایی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.

معاون بهبود گیاهان دارویی چهارمحال‌ و بختیاری افزود: در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای شناخت همه جانبه گیاهان دارویی از نظر نوع گیاهان و پراکنش آن‌ها در این شرایط اکولوژیک استفاده‌های دارویی، استخراج، تجزیه، شناسایی مواد موثره و مطالعه اثرات دارویی آن‌ها صورت گرفته و نتایج قابل توجهی نیز حاصل شده است.

شناسایی یک هزار و 400 گونه گیاهی در استان

وی ادامه داد: در استان بر اساس دو عامل مهم دما و بارش در هر 6 اقلیم از اقلیم کوهستانی سرد تا اقلیم گرم و خشک نزدیک حدود یک هزار و 400 گونه گیاهی جمع‌آوری و شناسایی شده که تا کنون 391 گونه آن دارویی و معطر می‌باشد که از این تعداد 198 گونه دارویی و 193 گونه معطر تشخیص داده شده است.

برزگر به اقدامات انجام شده به منظور بهبود کشت گیاهان دارویی در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کشاورزان و کارشناسان، پیگیری احداث خزانه گلخانه کوچک مقیاس و تهیه نشاءگیاهان دارویی، پیگیری احداث خزانه پیاز زعفران در سطح 5 هکتار، ابلاغ  تسهیلات کم‌بهره با عاملیت صندوق کارآفرینی امید به مبلغ 30 میلیارد ریال، ایجاد سایت‌های الگویی در شهرستان‌های کوهرنگ، فارسان، کیار، اردل، شهرکرد و بن و .... از جمله این اقدامات است.

کشت گیاهان دارویی در خشک‌سالی، بهترین موقعیت کشاورزی

معاون بهبود گیاهان دارویی استان بیان کرد: با توجه به مزارع تخریب‌یافته و منابع آبی سال جاری که با خشکسالی روبه‌رو هستیم موقعیت خوبی برای کاشت گیاهان دارویی وجود دارد که سازمان جهاد در این امر سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت طبیعت استان مهمترین فاکتور در این فعالیت است و سعی داریم بیشتر از گیاهان دارویی استان نظیر مهلب، کرفس و ... استفاده شود و جهادکشاورزی نیز در نظر دارد ظرفیت‌های اقلیمی را به فعل درآورد و به طور مستقیم و غیرمستقیم از تولیدکنندگاه گیاهان دارویی حمایت کند.

برزگر با بیان اینکه سعی داریم از کاشت مستقیم بذر از نشاء استفاده کنیم، افزود: این روش ضریب کشاورزی را افزایش می‌دهد لذا بیشترین گونه در سال گذشته با 25 هزار نشاء اسطوخودوس و کمترین گونه با 9 هزار مریم گلی، گل گاوزبان و آویشن دنایی بود.

برخی مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی

وی به برخی از مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: عدم نبود کارگاه‌های فرآوری و نبود بسته‌بندی مناسب، زمان‌بر بودن پروسه بانک، عدم تخصیص اعتبار جهت کشت زعفران، برداشت دستی و نبود مکانیزاسیون، عدم آشنایی بانک‌های عامل از نحوه کشت و داشت و برداشت گیاهان دارویی و.... از  مشکلات این افراد است.

برزگر در پایان چند راهکار برای رفع مشکلات ارائه داد و افزود: اعطای تسهیلات کم‌بهره، تسهیل در فرآیند اعطای تسهیلات و تضامین بانکی، بسترسازی و توسعه صنایع وابسته در منطقه، کشت و اهلی کردن گونه‌های بومی و انحصاری دارای ارزش افزوده، ترویج کشت و کار گیاهان دارویی در بین زارعان و ... از جمله مواردی است که می‌تواند اوضاع کشت گیاهان دارویی را در استان بهتر کند.

انتهای خبر/68036

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول