اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

خسارت سرمازدگی به ۶۰ درصد از باغ مرکبات در گلستان/ عدم پشتیبانی بیمه محصولات کشاورزی در زمان پرداخت خسارت

در حالی‎که همواره یکی از راهکارهای کاهش خسارت از قبل مسائلی هم چون سرمازدگی و گرمازدگی بیمه کردن محصولات کشاورزی محسوب می‎شود اما کشاورزان و باغداران گلستانی به دلیل عدم تعهد بیمه در مقابل خسارت‎های وارد شده به محصولات رغبت چندانی برای بیمه محصولات خود ندارند.

خسارت سرمازدگی به ۶۰ درصد از باغ مرکبات در گلستان/ عدم پشتیبانی بیمه محصولات کشاورزی در زمان پرداخت خسارت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان یکی از قطب‎های تولید محصولات زراعی و باغی در کشور محسوب می‎شود، این استان شمالی با تولید ۱۲۰ هزار تن مرکبات رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است و اشتغال تعداد قابل توجهی از افراد این استان در حوزه باغداری و تولید مرکبات می‎باشد با این وجود گرمای بی‎سابقه در بهمن ماه سال گذشته و پس از آن سرمای شدید موجب خسارت زیادی به باغ‎های مرکبات در گلستان شد بنابر گفته کارشناسان علائم ظاهری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغ مرکبات گلستان نشان‌دهنده خسارت بیش از ۵۰ درصد است.

طی سال‎های اخیر و با تغییر اقلیم شاهد خسارات فراوانی از گرمازدگی و سرمازدگی در محصولات استان بودیم‌، اتفاقی که چالش‎های فراوانی برای تولید و اشتغال استان به وجود آورد.

*مانع‌تراشی بیمه محصولات کشاورزی برای پرداخت خسارت

در حالی‎که همواره یکی از راهکارهای کاهش خسارت از قبل مسائلی همچون سرمازدگی و گرمازدگی بیمه کردن محصولات کشاورزی محسوب می‎شود اما کشاورزان و باغداران گلستانی به دلیل عدم تعهد بیمه در مقابل خسارت‎های وارد شده به محصولات رغبت چندانی برای بیمه محصولات خود ندارند.

گزارش‎ها حاکی از آن است کمتر از ۲۰ درصد از جامعه کشاورزان و باغداران گلستانی محصولات خود را بیمه می‎کنند و البته این جمعیت نیز رضایت چندانی از این نوع بیمه ‌‌ندارند چرا که فقط یک هزینه اضافی بر دوش کشاورزان و باغداران است.

در همین رابطه یک باغدار گلستانی با ابراز نارضایتی از تعهدات بیمه محصولات کشاورزی در زمان پرداخت خسارت در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: گرمای هوا در بهمن سال گذشته موجب تحریک درختان و جلو انداختن فصل زایشی آنها شد و سرمای بعد از آن نیز ‌خسارات بی‌شماری به باغ‎های مرکبات وارد کرد.

محسن لطیفی با بیان اینکه ۲۰ سال از عمر خود را صرف نگهداری از درختان باغ کرده است، افزود: اگر چه برای حفاظت از باغ به بیمه پناه بردم غافل از آنکه زمان عقد قرارداد شرکت بیمه برای کشاورز و باغدار فرش قرمز پهن می‎کند اما زمان مراجعه برای دریافت خسارت پاسخگوی ما نیست.

وی بیان کرد: مبلغی که بیمه برای پرداخت خسارت به باغدار پرداخت می‎کند بسیار ناچیز است تا جایی که پاسخگوی هزینه‎های باغدار و خسارات وی نیست.

*خلأ قانونی مانع از کارکرد اصلی بیمه محصولات کشاورزی شده است/ عدم جذابیت بیمه محصولات کشاورزی برای سرمایه‌گذاران

یک‌کارشناس کشاورزی، بیمه محصولات را یک نوع ابزار حمایتی برای کشاورزان و باغداران عنوان کرد و گفت: وجود خلأهای قانونی مانع از کارکرد اصلی و درست بیمه محصولات شده است.

ندا جعفریان با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی نیاز به یک اصلاح قانون دارد، افزود: متأسفانه در این رابطه شاهد افزایش بودجه از سوی دولت نیستیم چرا که بیمه محصولات بیمه هزینه‎ای تلقی می‎شود و برای دولت درآمدی ایجاد نمی‎کند از سویی مخاطرات در فعالیت‎های کشاورزی بالاست از این رو بیمه‎های تجاری در این رابطه وارد عمل نمی‎شوند و به دلیل ریسک بالا در فعالیت‎های کشاورزی سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای ورود به این بخش ندارند.

وی طولانی بودن بودن پروسه بررسی خسارات تا زمان پرداخت غرامت و از سویی ناچیز بودن مبلغ  پرداخت غرامت را از جمله دلایل بی‎رغبتی کشاورزان برای بیمکردن محصولات خود عنوان کرد.

کارشناس کشاورزی با بیان اینکه تعداد اندکی از کشاورزان و باغداران گلستانی برای بیمه محصولات اقدام می‎کنند، افزود: این امر اتفاق خوبی برای استان‌محسوب نمی‎شود، کشور و استان ما با انواع مخاطرات در بحث تغییر اقلیم مواجه است از طرفی امنیت غذایی ما وابسته به میزان تولیدات در بخش کشاورزی و باغی است اگر بیمه محصولات کارکرد خود را به درستی انجام ندهد اقتصاد استان با چالش‎های فراوان مواجه خواهد شد.

* تشکیل۲۰۰ مورد پرونده برای دریافت خسارت سرمازدگی در باغ‎های گلستان

معاون بیمه بانک کشاورزی گلستان با اشاره به تعداد پرونده‎های تشکیل شده برای دریافت خسارت سرمازدگی گفت: امسال ۲۰۰ مورد پرونده برای دریافت خسارت سرمازدگی باغ‎های استان تشکیل شده است و پیش‌بینی می‎شود ۲۵ میلیارد ریال هزینه خسارت پرداختی باشد.

زکی‎زاده تصریح کرد:کارشناسان بیمه بعد از تشکیل پرونده در چند نوبت به باغ‎ها سرکشی و در آخرین نوبت یعنی ۲۰ روز قبل از برداشت محصول نیز به باغ مراجعه و بعد از بررسی نهایی باغدار برای دریافت خسارت معرفی می‎شود.

وی بیان کرد:در هنگام پرداخت خسارت فرانشیز ۱۰ درصدی و حق مدیریتی از مبلغ پرداختی به کشاورز کم می‎شود این موارد مربوط به رعایت نکردن نکات لازم برای نگهداری از باغ نظیر کودپاشی، آبیاری به موقع و ... است.

معاون بیمه بانک کشاورزی گلستان در خصوص نارضایتی کشاورزان و باغداران از تعهدات بیمه محصولات گفت: از سازمان‎ها، دستگاه‌های مرتبط و کشاورزان، صنف‎های مختلف کشاورزی و اتحادیه‎ها درخواست می‎کنیم نظرات خود را در خصوص بهبود کارکرد بیمه با تجزیه و تحلیل و مستندات به صندوق بیمه اعلام کنند تا در شورای تصمیم‌گیری صندوق بتوان تغییری در آن ایجاد کرد.

بر اساس این گزارش، گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی در کشور محسوب می‎شود که در تولید و امنیت غذایی نقش مهمی را ایفا می‎کند در سالی که به نام «تولید،پشتیبانی‎ها و مانع‎زدایی‎ها» مزین شده است متأسفانه خلأهای قانونی و عدم تخصیص مناسب بودجه برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی موجب شده تا در زمان خسارت به محصول پشتیبانی لازم از کشاورز و باغدار انجام نشود و همواره برای پرداخت خسارت مانع‎تراشی‎هایی وجود داشته باشد بدون تردید همین عدم پشتیبانی در بخش‎های مختلف تولید انگیزه را در بین تولیدکنندگان از بین خواهد برد، امری که می‎تواند به تولید، اقتصاد و اشتغال استان و کشور آسیب جدی وارد کند.

انتهای پیام/83017/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول