اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

پشت صحنه| ماجرای مهاجرت عمو پورنگ از شهر به جنگل/اینجا هم پیگیر اخبار برجام هستند!

حدود ۵ کلبه در دکور «کلبه عموپورنگ» قرار دارد که یکی از آنها رویش نوشته شده: کلبه عموپورنگ! هر کدام از این کلبه ها محل سکونت یکی از حیوان ها است، ‌برای مثال اولین کلبه برای بافنده است که به همراه تابنده و خواننده زندگی می کنند.

پشت صحنه| ماجرای مهاجرت عمو پورنگ از شهر به جنگل/اینجا هم پیگیر اخبار برجام هستند!

 خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: اگر امسال را هم حساب کنیم،‌ چیزی حدود ۲۳ سال است که عموپورنگ برای بچه های سرزمین مان برنامه اجرا می کند. عمویی که قبل از همه مجریان مرد کودک آمد و هنوز هم استمرار دارد. اما مدتی است که پورنگ از محله خود به یک مزرعه کوچ کرده است و برنامه ای تحت عنوان «کلبه عموپورنگ» را برای کودکان در ساعت های قبل از افطار ماه مبارک رمضان اجرا می کند. اگر می خواهید اتفاقاتی که یک روز در این کلبه می گذرد را از نزدیک شاهد باشید، در این گزارش با ما همراه باشید.

 

** سوله ای که خانه عموپورنگ است

کلبه عمو پورنگ در یک سوله ای حوالی  دریاچه چیتگر قرار دارد. سوله ای بزرگ که قبل از این دکور برنامه هایی مثل محله گل و بلبل، بچه محل و ... بوده است. وقتی به نزدیکی در ورودی می رسید، قفسی بزرگ از کبوترها دیده می شود. مدیر تدارکات برای ضدعفونی کردن فضای سوله، اسپند غلیظی دود کرده است.

از در که وارد که می شوید، اتاق اول لابی است و اتاق بعدی محل تمرین بازیگران است که همه گریم شده نشسته و متن هایشان را تمرین می کنند. کمی آنطرف تر از پله ها پایین می روید و آنچه جلب توجه می کند تعداد بیشمار بسته های کاه است. کاه هایی که پایه و اساس دکور یک مزرعه در دل یک جنگل را تشکیل می دهند. بوی این کاه ها ممکن است شما را به مغازه های شمال کشور ببرد، همان مغازه هایی که وسیله های چوبی می فروشند.

 

** مورچه هایی قرمز داخل مزرعه

سمت چپ وارد دکور اصلی مزرعه می شوید، عمو پورنگ با لباس محلی تربت حیدریه ایستاده و گویا قرار است سکانس مورچه ها را مقابل دوربین ببرند. چند بار قطعه ای که قرار است مقابل دوربین ضبط شود پخش می کنند تا به هماهنگی نهایی برسند.

 

** کاه هایی که زمین مزرعه را پوشانده اند

دکور فضای مزرعه خیلی بزرگ نیست، اما زمین آن را سراسر با کاه پوشانده اند. حدود ۵ کلبه در این دکور قرار دارد که یکی از آنها رویش نوشته شده: کلبه عموپورنگ! هر کدام از این کلبه ها محل سکونت یکی از حیوان ها است، ‌برای مثال اولین کلبه برای بافنده (عنکبوت) است که به همراه تابنده و خواننده زندگی می کنند. نمای بیرونی این کلبه چوب هایی به رنگ آبی و قرمز است و همه این کلبه ها روی دامنه سبزی قرار دارند.

** پرده سبز دور تا دور مزرعه

نیمی از این دکور صندلی هایی است که برای تماشاچیان تعبیه شده است که شاید بعد از پایان کرونا قابل استفاده باشد. چند دوربین روی پایه و یک دوربین کرین دیده می شود که باید تصاویر هوایی را ضبط کند. دور تا دور دکور را دیوار سبز رنگ یا همان کروماکی کرده اند که در مواقع نیاز بتوانند تصاویری به دلخواه در پس زمینه کار قرار دهند.

** آقاجان زاده: خانواده ها مخاطبان اصلی ما هستند

«مسلم آقاجان زاده» تهیه کننده این برنامه که در لوکیشن و کنار عوامل حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره بازخوردهایی که تا الان از سمت مخاطبان دریافت کردند، گفت: تا الان بازخوردهایمان خیلی خوب بوده است. کودکان به همراه والدین شان از بیننده های ما هستند و تلاشمان همین بود که بیننده ها به طور خانوادگی پای این برنامه بنشینند حتی سوژه هایمان را هم‌مناسب خانواده ها انتخاب می‌کنیم.

 

این تهیه کننده در ادامه بیان داشت: این باعث ناراحتی ما است که غیر از ما و شاید یکی دو برنامه، برنامه کودک جدی در تلویزیون پخش نمی شود. همین باعث بالا رفتن حساسیت کار ما شده است و به همین خاطر در هیچ کدام از بخش هایمان مثل گریم لباس و بازیگران کم کاری نکردیم.

وی درباره حضور چهره های شاخص بازیگری در این برنامه نیز ادامه داد: باید خود بازیگر دوست داشته باشد که در کار کودک بازی کند و خودشان باید متوجه باشند که با بازی در این چنین کارهایی سرمایه گذاری می کنند و در ذهن بچه ها می مانند. مثل بازیگرانی که در محله برو بیا بودند و در ذهن بچه های آن زمان ماندند.

این تهیه کننده درباره حضور بازیگران چهره در این برنامه کودک، گفت: متاسفانه جوی بین برخی بازیگران حاکم است که بازی در کار کودک را دور از شآن شان می دانند. همه جای دنیا روی کار کودک حساسیت ویژه ای دارند و می‌گویند سرمایه ما کار کودک است. اگر‌ما برای کارهای کودک مان کم بگذاریم برای فرهنگ آینده کشورمان کم کاری کردیم.

 

وی در ادامه بیان داشت: ما ۱۴۰ قسمت با تلویزیون قرارداد داریم. تا پایان ماه رمضان ۴۰ قسمت ابتدایی پخش می شود و مابقی را در فواصل مختلفی مثل تابستان و بعد از محرم به پخش می رسانیم. از طرفی بنا داریم ۱۵ ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۱ بسازیم. به مرور زمان ۶ بازیگر و شخصیت حیوان‌ مثل سگ و ... و ۳ لوکیشن جدید به کار افزوده می شود. همچنین می خواهیم از بازیگران مهمان نیز استفاده کنیم.

آقاجان زاده درباره شخصیت های این برنامه کودک نیز گفت: شخصیت خرمن ما نماد یکسری آدم های اینستاگرامی است که همه چی را در پول می بیند و تبلیغ ثروت می کند. گوسفند مان حرکت هایی انجام می دهد که می گوییم گوسفند نباش و سادگی هایی دارد که طعنه آمیز است. یا گاو ما نماد زور است و کسانی که فکر می کنند با زور می توانند هر کاری کنند یا گرگ در کار قاچاق گوشت است.خسته نیز نماد جوان های امروز ما است که تنبل و بی انگیزه است.

وی درباره قیاس این برنامه با فیلم سینمایی آهوی پیشونی سفید نیز گفت: شخصیت های ما متفاوت است و قصه ما ربطی به آن کار ندارد. ما در هر قسمت انگار یک تئاتر روی صحنه می بریم.

این تهیه کننده درباره حضور در شبکه نمایش خانگی نیز بیان داشت: تعداد محدودی از خانواده ها می‌توانند به نمایش خانگی دسترسی داشته باشند و در شرایط فعلی تنها وسیله سرگرم کننده شان تلویزیون است و این وظیفه ما است  که اوقات خوبی برایشان بسازیم.

 

** ضبط برنامه با صدای گنجشک ها

اگر صدای چه چه گنجشک ها را پیگیری کنید باید از این دکور خارج شوید تا به منبع اصلی صدا برسید. خارج از این دکور، کمی آنطرف تر، دکور محله گل و بلبل است و دور تا دور دیوار پر است از قفس هایی که گنجشک های دو تایی یا تکی در آنها قرار دارند و این صدا متعلق به اینها است. حوضی در آن وسط دیده می شود و در کنارش یک ماشین قدیمی. چندین نیمکت در فاصله هایی از هم قرار دارند و چند خانه که متعلق به پورنگ و دوستانش در محله پورنگ بوده است. 

** فرضیایی: «کلبه عموپورنگ» یک تله تئاتر است

«داریوش فرضیایی» که سالها است برای بچه ها برنامه اجرا می کند، در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره فصل جدید این برنامه گفت: من معتقدم کلبه عموپورنگ بیشتر شبیه به یک تله تئاتر است. درباره این برنامه نیز باید بگویم همیشه وقتی کار جدیدی انجام می شود مردم در مقابل آن موضع می گیرند. درباره این برنامه هم همین طور بود و مردم اول گارد گرفتند، اما خیلی گفتم که نباید کلبه عموپورنگ را با بقیه برنامه های ما مثل بچه محل و محله گل و بلبل و ... مقایسه کرد.

 

وی ادامه داد: از سویی برنامه ساز است که ذائقه مخاطب را بالا می برد و ما هم در این سالها ذائقه مخاطبان را تغییر دادیم.

این مجری و برنامه ساز درباره به تکرار افتادن برنامه های کودک نیز بیان داشت: ما همیشه به این دقت داشتیم که به تکرار نیفتیم و برای دوری از این تکرار در هر فصل و در هر سالی سعی کردیم بخش های جدید به برنامه اضافه کنیم.

** قسمت ۲۳ مقابل دوربین می رود

امروز بنا است قسمت ۲۳ این برنامه ضبط شود و تعدادی از بازیگران نیز در اینجا حضور دارند. امیرمحمد متقیان در این برنامه نقش خسته که یک مترسک است را به عهده دارد. لباسی که از جنس گونی است برای او دوخته شده و کلاهی که بر سر دارد و کفش هایی که باید برای هر سکانس آنها را بپوشد. کمند امیرسلیمانی نیز نقش خانم میو را دارد که خانه اش نزدیک مترسک است. وقتی ضبط شروع می شود او با پورنگ چند سکانس مشترک دارند.

 

** درویشعلی پور: در «کلبه عموپورنگ» به سمت موضوع جدیدی رفتیم

«محمد درویشعلی پور» نویسنده برنامه «کلبه عموپورنگ» که در اتاق خود مشغول نگارش قسمت های بعدی این برنامه است، در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: زبان پند و نصیحتی که در قصه های کهن ایرانی وجود داشته از زبان حیوانات بوده است. مهم ترینش کلیله و دمنه است. گوش ما به چنین موضوعی عادت دارد و از کودکی در ذهن ما مانده است.

وی ادامه داد: از سویی حیوانات را هم‌ کودکان هم‌ بزرگسالان دوست دارند و ما به خاطر اینکه کمی از فضای محله گل و بلبل و بچه محل که در مدت ۴ سال تولید و پخشش طول کشید دور شویم، دوست داشتیم از تکرار فاصله گرفته و کار جدیدی روی آنتن ببریم.

این نویسنده افزود: به این خاطر به سمت موضوع جدیدی رفتیم که تا به حال چنین موضوعی در تلویزیون کار نشده است به همین خاطر به سمت حیوان ها رفتیم چون هم زبان پند و آموزش داشت و هم جدید و البته برای کودکان جذاب است. 

وی درباره اینکه آیا از نمونه های خارجی الگوبرداری کردید؟ گفت: نه اصلا. بیشتر به قصه های کهن خودمان توجه داشتیم. شخصیت های این کار به نسبت قصه های کهن ایرانی به روز تر هستند و مشابه مردم جامعه هستند و این را در بازخوردهایمان دیدیم.

درویشعلی پور افزود: مردم برای ما خیلی مهم هستند و دوست داریم بهترین ها را برایشان انجام دهیم. ما هم به عشق بچه ها و مردمی که در خانه هستند همه سختی ها را به جان خریدیم تا کاری درخور برایشان بسازیم که سرگرم کننده و آموزش دهنده باشد.

** گریم ها نقطه قوت این برنامه کودک

نقطه قوت «کلبه عموپورنگ» در گریم های آن است. شهرام خلج طراح گریم این برنامه است که قبلتر در سریال معمای شاه گریم های بازیگران را به عهده داشته است. امیرمحمد متقیان و پورنگ در این برنامه گریم خاص و ویژه ای ندارند به این دلیل که عمو پورنگ در هر برنامه با پوشیدن لباس محلی یک شهر از ایران، سعی به معرفی همان شهر دارد.

 

**بازیگرانی با چهره های متفاوت

اما سایر بازیگران که حالا هر کدام در قالب یک حیوان قرار گرفته اند، گریم های نسبتا سنگینی دارند. از خانم میو که علاوه بر گریم روی صورتش، کلاهی با شمایل گربه بر سر دارد و لباسی پشمی که در کنارش دم بلند و سفیدی قرار گرفته است تا خرمن با آن مژه های بلندش و موهایی که از دو طرف صورت به سمت پایین آویزان است و کت و شلوار توسی رنگی که در کنار آن موهای بدن خر دیده می شود و دسته اسکناس هایی که همیشه در جیبش قرار دارد. همین طور است در مورد سایر حیوانات این کلبه. نکته جالب اینکه به محض اینکه کارگردان اعلام ضبط می کند فردی که گویی مسئول این کار است، در حالیکه کلاه بازیگر مربوطه را در دست دارد به سمتش رفته و کلاه را روی سرش می گذارد. مثل کلاه خرمن،‌ تابنده و ... همچنین برخی از این بازیگران برای بهتر قرار گرفتن در قالب نقش هایشان دستکشی هماهنگ با لباس می پوشند. اغلب بازیگران یا کلاهی بر سر دارند یا اینکه گریم روی صورتشان خیلی سنگین است و یا با لباس این خلاها جبران شده است.

 

** کارگردانی که با بلندگو با عوامل صحبت می کند

کارگردان قبل از شروع ضبط هر سکانس وارد دکور می شود و با بازیگران صحبت می کند. او همچنین جای دقیق دوربین را نیز درست می کند و سپس به اتاق کارگردانی رفته و از آنجا به وسیله بلندگو با افراد پشت صحنه صحبت می کند. همینطور که با عوامل صحبت می کند می گوید شما به اینکه من در بلندگو حرف می زنم عادت کردید و تا پشت بلندگو نیایم حرفم را جدی نمی گیرید.

**درویشعلی پور: شخصیت های ما به ظاهر حیوان هستند!

«احمد درویشعلی پور» کارگردان برنامه «کلبه عمو پورنگ» در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: طراحی این برنامه به سال قبل برمی گردد حتی قبل از بچه محل که بنا به دلایلی به تعویق افتاد. دوست داشتیم با کاراکترهای بیشتری کار را بسازیم، اما به خاطر اینکه به پخش در نوروز برسیم، با همین تعداد شخصیت ها کار را شروع کردیم.

وی ادامه داد: از طرفی می خواستیم حضار هم در استودیو باشند حتی مسابقه هایی هم طراحی کرده بودیم که بچه ها با والدین شان در آنها شرکت کنند و امیدواریم بزودی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

 

این کارگردان درباره لزوم حضور شخصیت هایی که انسان نیستند، گفت: وقتی شخصیت های یک کاری حیوان باشند بچه ها خیلی خوب با آنها ارتباط برقرار می کنند. ویژگی های شخصیت های ما این است که هر کدام در جامعه ما به ازای انسانی دارند. در اصل اینها به ظاهر حیوان هستند اما در باطن شخصیت های پیرامون مان هستند. کار ما کاملا خانوادگی است و صرفا کار کودک نیست.

درویشعلی پور افزود: فقط مدت زمانی نزدیک به دو ماه به طور فشرده بچه های گریم مشغول قالب گیری بودند و تست گریم زدند و در مورد لباس هم همین طور است.

** سکانسی با حضور تابنده بافنده و خواننده

سعید امیر سلیمانی کت و شلواری با رنگ آبی و قرمز پوشیده و  با آن گریمی که روی صورتش است بنا است تا نقش بافنده که یک عنکبوت است را بازی کند. اولین خانه این روستا متعلق به او است. بعد از تمرین های  لازم از پله های خانه بالا رفته و روی صندلی مخصوص خود در کنار کامواهایی که به او سفارش داده اند می نشیند. کارگردان امیرسلیمانی را عمو سعید خطاب می کند و با این اسم با او صحبت می کند.

 

** وقتی «تابنده» خبر از برجام می دهد 

سپند امیرسلیمانی هم نقش تابنده که یک کرم شب تاب است را بازی می کند. او همراه با متن هایی که در دست دارد به طبقه بالای خانه بافنده می رود و در اتاق کنار او می نشیند. در هر کدام از این اتاق ها یک میز و دو صندلی چیده شده است. اینجا دو سه نفر مسئول پوشاندن لباس و کلاه بازیگران هستند. فردی که لباس تابنده را در دست دارد بالا می رود و امیرسلیمانی با کمک او لباسش را می پوشد اما تا قبل از اعلام ضبط رسمی کلاهش را بر سر نمی گذارد. همینطور که دارد لباس می پوشد با نگاهی روی گوشی تلفن همراهش خبری درباره برجام برای همه می خواند. 

 

** خرمن هم اضافه می شود

خرمن نام یکی دیگر از این شخصیت ها است که ابراهیم شفیعی آن را بازی می کند. او هم به طبقه بالای هانه بافنده رفته و همینطور که بالا می رود متن هایش را هم تمرین می کند و می گوید: صابخونه مهمون نمی خوای؟

بافنده: قدم مهمون روی چشم ما. 

 

خرمن: من می خوام برم مسافرت. شماها با من می آیید؟ پول هم هست حسابی.

یکی از ویژگی های خرمن این است که پول زیادی به او رسیده و با این پول می خواهد همه کارهایش را پیش ببرد. در همین سکانس هم وقتی به جمله پول هست می رسد دستش را در جیب کت خود کرده و یک دسته اسکناس در می آورد و به قورباغه و بافنده و تابنده نشان می دهد. 

 

** من فقط خونه رو می خوام!

تابنده بعد از گفت و گویی که با خرمن دارد شروع به آواز خوانده می کند درباره اینکه من خانه خودمان را دوست دارم با این ترجیع بند «من فقط خونه رو می خوام». این قطعه چندین بار از بلندگوهای استودیو پخش می شود و چند باری هم خواننده و تابنده با آن به صورت پلی بک تمرین می کنند. امیرسلیمانی بعد از کات دادن کارگردان به مسئول کلاهش می گوید این کلاه را دستت بگیر سرم درد گرفت. 

 

ساعت دیگر نزدیک به غروب آفتاب را نشان می دهد و تا افطار زمان زیادی باقی نمانده است و گروه هم کار امروز را به پایان می رسانند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول